Femårsbaggen
Har anmält mitt russ till femårsbaggen på Visby i början på augusti. Aldrig tävlat på Visby eller åkt färja med hästen tidigare och tänkte ta upp ämnet här för att höra från någon av er mer erfarna om ni har några tips och vet hur allt går till.
Allt från om ni vet någon man kan sam åka med, till boende, färja, om ni varit där själv tidigare eller om du också ska dit den helgen. Är nyfiken på att höra lite mer om allt som rör ämnet! :)
Jag hade heller aldrig tävlat där innan baggen, men banan är jättefin och min ponny har aldrig gått bättre.
För min ponny var det första gången på båten och jag vet att många hade bomull i öronen eftersom att det låter ganska mycket, men min ponny som inte låter någon ta på hans öron (och som har nerverna utanpå skinnet) fick åka utan. För oss gick det jättebra och varje gång man fick komma ner och kolla till hästarna sov han djupt hängandes på bommen 😂 Vaknade inte ens när man kikade in i transporten!
Det enda jag reagerade på (fast ändå inte) var att man inte fick gå ner och kolla till hästarna när man ville, tror det var 3 gånger totalt.

Vi gotlänningar åker och har ju åkt en del genom åren 😉
När det gäller båten så hade jag i den mån det går petat i "bomull" är dom inte vana att ha bomull så är det inte hela världen…
Vid varje tillfälle när man får titta till dom skulle jag absolut inte öppna och titta in till den/dom. Anledningen är att efter ett sånt besök kan det hända att dom tror att det är dags att gå av och blir oroliga och går över bommen. Det räcker oftast att se om transporten är tyst och inte "gungar"…
Se till att det är väl ventilerat men öppna helst inte framdörren (många är det som krupit under bommen och kommit ut på däck"…🤪
Sätt absolut inte täcke på hästen, dom kommer vara sjöblöta med risk för "åksjuka" och dom kan inte kräkas.
Vatten behövs inte nödvändigtvis under resans gång, än mindre om det är blåsigt (samma anledning som att inte ha täcke på)
Fullt hönät (oavsett om dom inte brukar äta så mycket i vanliga fall) som hängs upp högt så dom inte riskerar att få slut och det hänger ner så dom sparrar i det och blir hängande. IKEA-påsar är ett jättebra allternativ eftersom handtagen går av om dom skulle fastna på något vis. Man hänger den mitt framför näsan på dom under bommen hängandes på "knopparna" till bommarna.
Gamla rutinerade hästar som är vana att åka brukar jag personligen inte titta till, unghästar tittar jag bara till 1 gång om allt är lugnt.
Det finns personal som jobbar på däck så man behöver inte vara orolig att dom står utan tillsyn. Det är bara att säga till någon av personalen att ha extra koll om man tycker det är obehagligt att lämna sin häst som man ofta tror; "alldeles utan tillsyn".
Och glöm för guds skull inte "slutanmäla" din häst om du nu betalat in hela anmälningsavgiften.
Har hört åtminstone en som trodde den var direkt anmäld iom att alla pengar var insatta. Man måste alltså göra en vanlig anmälan som till vilket annat lopp som helst.
Samåkning är ett jättebra alternativ och varför inte lägga ut en förfrågan på iFokus t.ex
Boende däremot kan vara svårt att hitta beroende på om man vill bo med hästen.
Jag har dom senaste åren haft fullt hus hos mig med både hästar och människor och kommer ha även iår. Har försökt lobba för att andra gotlänningar också kan tänkas ta emot våra gäster men inte många verkar ha möjligheten tyvärr.
Alternativ är tält eller kolla om någon kan tänkas hyra ut en husvagn som kan stå på travet. Box brukar oftast kunna lösas under hela helgen.
Lycka till och välkommen!
Hej! Jag har åkt färjan en del eftersom man själv bor i Visby! ;) Mina ponnysar står på travet, och det finns boende där i klubbstugan! Du kan ju ringa och fråga om det inte redan är fullt(telefonnummer står på grtk.se) annars tror jag att det finns möjlighet att få tälta där! Men ring till grtk och prata med dom! Men box ska nog inte vara något problem! Prata bara med någon på travet eller så kan du skriva att du behöver en box när du anmäler till propparna! Angående färjan ska det inte vara något problem. Men se till att hästarna får luft, då det blir ganska kvavt att ha det helt stängt i transporten! Har man en häst som är känslig för ljud kan det vara bra att ha bomull i öronen, då det låter ganska mycket. Täcke behöver man inte ha eftersom det kan bli ganska varmt, men det bestämmer man själv. Men transportskydd är nog bra att ha bara för att en del hästar blir nervösa och kan skada sig, men det bestämmer man också själv. Och sen får man gå ner och titta till hästarna en gång i timmen! Hoppas du fick svar på några frågor! ;) Det är bara att säga till om du undrar något! Mvh Lina
// Lina
Angående bomull i öronen….Vi har åkt färjan många gånger, både med lastbil med 8-10 hästar och med vanlig transport och aldrig haft bomull i öronen…..Dom flesta hästar sover eller äter under resan, jag tror nog att vi själva är mer nervösa än vad hästarna är! Och som Palomia skrev, det finns folk på bildäck som kollar, skulle något hända så säger dom till i högtalarna!
Någon som vet hur man gör när man anmäler - ska man anmäla till både "uttagningsloppen" och femårsbaggen eller behöver man bara anmäla till femårsbaggen?
Finns det hö att köpa någonstans på gotland?
Någon som kan svara på ovanstående fråga? :))
Du anmäler till försöket som är på fredagen. Man är inte direktanmäld, bara för att man har betalt hela insatsen.

Vi har inte heller haft bomull under själva resan till våra hästar som vanligtvis åker utan, tror inte att det låter mer på båten än vad det gör när man kör på vanlig väg. Däremot kan det bli lite extra högljutt när portarna stängs och öppnas samt när bilarna startar och ska köra iväg. Vi brukar alltid ha lite extra koll på hästarna vid dessa tillfällen och alltid ha övre luckan stängd (den är öppen under färden). En gång hade vi oturen att hamna framför ett gäng otåliga motorcyklister som började varva för fullt, vilket resulterade i att hästarna i princip höll på att gå över bommen.
Hästarna får man se till en gång varje hel eller halvtimme, så man brukar hinna med två tillsyner - båtfärden är ju trots allt inte längre än 3,5 timme. Till och med jag som är världens nojigaste att resa med häst brukar tycka att det känns lagom 🙂
#8 Mellan Oskarshamn och Visby har de ändrat tiden nu. Man får bara kolla till dem en gång, efter 1,5h, tur nog så hade vi hängt upp vattenspannen innan vi gick upp så att han hade tillgång till bådel hö och vatten.
Bomull i öronen är bra att ha då de händer ett par ggr på resan att billarm börjar tjuta, inte kul att vara häst eller annat djur på bildäck då! Har sagt till flera ggr när jag åkt, både till informationen, vakter mfl men med svar att de kan inget göra tyvärr för folk bryr sig inte om att koppla bort larmet och DestinationGotland gör inget mer för att djuren ska slippa detta elände tyvärr, undrar just vad djurskyddet säger…
# 9 Om man ber personalen så har dom t.o.m. kollat att hästarna har vatten, dom är vana vid hästtransporter ombord…..det är ju vår landsväg, eller hur?
# 5 Inför tävlingarna är det inte bra att byta foder, så det bästa är om man kan får med sig allt hö själv! Annars finns det säkert hö att köpa, jag har om det skulle behövas…..
# 10 Har aldrig varit med om att hästarna blivit skrämda av billarm…..vi kanske blir räddare och tycker det är otrevligt, vem vet?
#11 Fast vi visste inte att de hade ändrat, de sa det när vi skulle gå ner första gången. Så det var ju inte så lätt att säga till de som jobbade på däck heller att de skulle kolla till dem.
#11, vi åker 3ggr/år och på varje resa har det varit några bilar på däck där larmet låtit i stortsett hela resan! Jag sa inte att hästarna är rädda för larmen utan att bomull kan vara bra att döva med så de inte hör lika bra, att tvingas lyssna på tjutande larm med 112 decibel kan knappast vara ok. Skulle vilja se den människa som skulle stå ut med det!