Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 1706 ggr
Pocka
0

Bukgjords skav...

Såg igår att mitt russ hade fått skav av (förmodligen) bukgjorden som är av gummi.. Har inte fått det innan så vet inte varför det blev så nu. Men vad gör man åt detta, ska jag ha mudd på bukgjorden eller köpa en annan bukgjord? Om byte ska ske, har ni då något tips på en bra gjord?

Stallmima
0

Lägg på ett selunderlägg eller sätt en teddytunnel på gjorden, när du selat ta för vana att "stretcha" frambenen så sitter inte gjorden på vecken bakom frambenen.

Pocka
0

#1 Okej tack för dina svar! :) Alltså när jag selat på och spänt gjorden helt så ska jag dra frambenet framåt bara? Eller ska gjorden inte vara helt spänd när man drar fram benet utan att man drar fram och sen spänner ett hål till? Teddytunnel? Vad är det? Heter det så eller bara "kallas så"? :)

Stallmima
0

#2  När du spännt gjorden stretchar du, en teddytunne kan du sy själv om du har symaskin av en bit teddylugg som du lägger ihop till en tunnel som träs över gjorden. Annars tycker jag att ett selunderlägg är överlägset. Brukar sela lite längre bak med selen utifall våra hästar fått skav. Kör du med rem eller qh hemma?

Pocka
0

#3 Så jag ska alltså ha spänt gjorden helt innan jag stretchar? Funderar också på selunderlägg om det kan vara bra. Eller neoprengjord som jag såg nu att några skrivit gott om..? Jag har en remsele! :)

Millaaann
5

Köp en bukgjord av neoprem. De har aldrig skavt på mina hästar och jag tycker de är väldigt bra :)

Pocka
0

#5 Tack för tipset! Men läst om neoprengjord och så står det att den är till qh (ifrån en sida man kan beställa). Men vad är det för skillnader mellan en remsele-bukgjord och en qh-bukgjord? Kan jag inte ha en sådan neoprengjord qh till min remsele? :/

Millaaann
0

En remselegjord har bara ett remfäste med QH har två, det är som en extrarem. Svårt att förklara. Men jag tror det finns såna gjordar för remselar med. Jag kan kolla imorgon om den extraremmen sitter löst. För då är det bara att ta bort den :)

Pocka
0

#7 Okej gör gärna det! För de jag kunde hitta var till qh tyvärr… :(

Stallmima
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror det finns neoprengjird till remsele, på min qhneopren går inte extragjorden att ta bort. Enklast att sätta selunderlägg så slipper du köpa ny gjord

thorsta
2

neopren bukgjord till remsele finns på http://ponnytravprylar.e-butiken.se/travselar/tillbehor/neoprenegjord-l-

har själv denna och har aldrig fått skav efter det :)

Pocka
0

#9 Okej, men sådan mudd (som jag ser du har grön) är de till för bukgjorden? Eller tar man de som man har under däckeln? För har ju sett sånna muddar (mjuka o goa) men trodde de bara var till att ha under däckeln…

Pocka
0

# 10 Tack för tipset! Ska kika på den :)

Tusen
4

Jag fattar inte varför man ens TILLVERKAR gummigjordar. Skav efter dessa kommer ju som ett brev på posten, dvs förr eller senare.
Gummi nära hud kan inte ge annat än skav. 🤐

Stallmima
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är likadan som man har under däckeln, det finns en smalare variant oxå som även kan användas till bröstan.

Pocka
1

#13 Ja, verkligen! Det är nu när man tänker efter som man inser att gummi är ju inte bra! Som tur är så hann han inte få stort skav innan jag upptäckte det! Så han klarade sig bra! #14 Okej! Samma alltså.. Då ska jag köpa en på måndag! Men hur lång ska en sådan vara? Lika lång som bulgjorden är? Kortare? Längre? Tror det får bli en sådan på bilden för en sån är bu bredare och säkert skönare! Så ska jag ta o beställa en sådan neopredgjord. För den som fanns här på shopen i stan hade bara för qh sele :(

Stallmima
1

#15 Du får pröva dig fram, selunderlägg blir slitna efter ett tag och det är bra att ha både långa och korta på lager

Pocka
0

#16 Okej! Går det lika bra med vanligt selunderlägg i acrylpäls eller bör det vara teddy?

Stallmima
1

Jag kör teddyludd  👍

Pocka
0

#18 Okej :D

madde89
1

använd dej av  neoprengjordar har dem på mina selar aldrig fått skav

kostar ca 250-300;. på börjes. värt pengarna

Elsastubin
2

Neoprengjord är toppenbra! Tipsar! :D

Pocka
0

#20 Okej.. Men är den inte till qh? Jag har remsele… Eller hittar du den och kan skicka länk? :) För jag kunde inte hitta sån gjord till vanlig remsele…

einarsson
1

Om din ponny har skav bakom vänster framben kan det bero på att du bara spänner gjorden på vänster sida. Selunderlägg/sdelgjordtunnel hjälper mycket, för då drar gjorden inte med huden på samma vis. Neopren gjordarna är mkt bra, de ger nästan aldrig skav.

Om du skaffar neoprengjord, eller använder däckelunderlägg kvittar nog, det är lika bra. Men spänn gjorden löst vid vänster sida, för att sedan dra gjorden de sista hålen på höger sida. Detta gör att huden inte åker med och blir "skrynklig" bakom vänster framben. Om du sedan även stretchar frambenen så kommer ponnyn garanterat inte att få skav mer.

orangeh
1

Se till att den är ren (torka av svett osv efter träning) så försvinner problemet. funkade för mig i alla falll. :)

Tusen
1

Vår ponny hade en gummigjord på sig i ett enda kortlopp och fick sån´t skav av gjorden att hon inte tog ett travsteg efter halva loppet. Så jag kan aldrig förstå varför man sätter på en gummigjord. Den kan bara inte vara bra för någon.

biasson
0

Våran ponny har just nu fått skav av neolrrnhjorden.