Slår/trampar sig
Hejsan!
Jag har en ponny som flera gånge nu har slagit/trampat ganska stora sår efter att man har kört, precis vid karleden nära hoven, där gamascherna inte täcker. Det har inte direkt hänt förut, men nu har problemet blivit återkommande. han får uppenbarligen ont när han trampar upp dessa sår trots att de inte ser så jättestora ut. Är det någon som har samma problem, vet varför det har blivit ett återkommande problem när det inte har varit förut, eller som vet vad man kan göra åt det, förutom att skydda med boots?
Tacksam för svar.
Pozzi slår sig med där, vi testade med gamascher med en extra "flärp" eller vad man ska säga längst ner så att det täckte hela vägen ner. Men hon gillade inte det så vi bytta mot ett par jätte lätta boots som inte skulle störa balansen utan bara skydda och hittillshar det fungerat :)

Min pålle får oxå så, men på henne verkar de vara skydden som fixar såren..

Testa sätt på skalpers dom ska skydda nedanför gamacherna!

sådana som #4 visar var sådana jag testade på Pozzi.

min förra häst gjorde oxå så och juag testademed skalpers och det hjälpte.Att han slår på där kan jy bero på massor av saker men att testa sej fram med rätt skydd som passar ärt det bästa.
LYycka till…

Har Boots, som ridhästar har, så hade jag på min ponny först när han slog sig.. det vart ingen ändring på vikten, det märktes iaf inget med det.. men det går med boots.. lycka till!
Jag har boots! Sen kan man testa saker som gör att hästen tar ut stegen på annorlunda sätt. På Zolle har jag nu sulor fram, och Raymondcheck. När checken är på har han aldirg trampat sig…

jusste! tar ut stegen, smart, hade glömt det ;) Skor som sticker ut typ 1 cm bakom bakhovarna, då tar hästen ut bakbenen..
#4 Alltså, gamacherna går enr över hoven, men han lyckas ävdå slå sig "bakom" gamacherna eller vad man ska säga =/
Han tar ut steget mycket, det är det som är konstigt. Han breddar som bara den, men ändå lyckas han slå/trampa sig.

Min kusins travare gjorde så, (storhäst)
#11, knepigt ;s men försök kolla NÄR han slår ihop.
Ha hästen så lätt som möjligt bak, då tar hästen ut baksteget. Eller får i vilket fall snbabare baksteg.

Rycka bakskorna, eller är det inget alternativ?
# 11 Ja, det är sant, men han har ett snabbt baksteg redan, på gränsen till för snabbt nästan. Knepigt är det.
#15, hm.. kanske göra framsteget snabbare?
Alltså, han slår mestadels inte i bakhovarna i framhovarna utan bakhovarna i varandra om du förstår. Framsteget kanske itne har så mycket med det att göra?
Bakhovarna i varandra? Så har Zolle också gjort, det löste sig med strykkappor och boots bak. Nu har slutat med dom fasonerna. Nu har jag inge mer tips iaf, men man kanske kan kolla lite på skorna?
Min gör lika dant.. och ännu VÄRRE då man har boots på henne! :S
Bra skoning är A & O! Men rätt skoning skall dom inte slå på sig om dom är nöjaktigt korrekta i benen. Det vanligaste är ju att dom behöver knäkappor……

Troligtvis slår sig inte hästen utan det är flärpen på gamaschen som skaver. När hästen belastar benet som mest trycks gamaschen neråt och "gnuggas" mot benet.
Prova "karledsskydd" av neopren eller "svettarmband" runt karleden :)

pröva att linda elastisk (sånhär superelastisk engångslinda) runt kotan/karleden o ben bit ner på hoven under gamaschen o pröva fall hästen fortfarande får skav, fortfarande skav är det nog gamascherna som trycker på.
vi hade det problemet på ett varmblod, så då linda vi sånt runt…men de blir väldigt dyrt i längden..
# 17 Ja, det kan stämma, men det verkar ändå konstigt, för han ahr gått med samma gamacher hela tiden, och det är först nu han har fått dessa sår. Dessutom bara på ena karleden. Vad kan det bero på att det kommit nu isåfall?
# 20 Bra skoning och knäkappor har han.

#23 kanske har resåren på gamascherna börjat ge efter?

#23 hur springer han med bakbenen?
För min häst paddlar med bakbenen så hon började slå på sig på ballarna/karleden på insidorna i bak, så vi har satt på henne bredd skor och har fått bort det nu,
Som det låter på din så breddar han men kanske har osm min ett paddel steg med bakbenen och då kan dom slå på sig ändå även fast dom breddar lite! Men men svårt och säga, man måste prova sig fram med olika saker eller ta hjälp av nån som är riktigt duktig om man inte får bort det. För hästen kan ju få ont av att den slår på sig och tar inte riktigt i då heller när den springer.
# 25 Ja, han har ungefär ett sådant steg. Det är ganska svårt att linda där på något sätt också, eftersom det är "nedanför" karleden, unegfär vid kronranden eller vad man ska säga. Jag vet inte riktigt hur man kan linda där, och det märks att han har ont av såret.
#26 Låt han vila tills såret har läkt…

appropå trampa sig.. :P här är en helt annan sak, men endå. vårat ena varmblod fick nya framskog igår, när han var färdigskodd så skulle jag vända han och borsta mm sen ta in han, då trampade han på ena framhoven med den andra framhoven, högst upp på hoven alltså. så det vart ett rejäält jack så blodet började rinna för fullt! ush va läskigt!.. de va jättelångt in i hoven.. scaary..

jag har en häst med exakt likadant problem så jag har tagit neopren boot å satt fram lagt dom så hövgt som möjligt sen ovanför kotan har jag sagt ett kot skyy som man har bak det har jag satt så attt du hårda delen är utåt med det
så har hon inte slagit sig sen dess
# 27 Javisst. Jag har gjort det …
han skalpar sig troligen då han inte hinner undan med frambenen tillräkligt. ett par skalpers lr tunna av klipta boots skulle vara bra =)

Testa att fråga hovslagaren om han/hon inte kan kolla när du kör och kanske hitta en bra balans.
Hur/när tycker du han trampar sig/slår ihop?

boots bak om han har platsproblem och inte hinner undan med fram skulle jag prova.