Hur mycket mat?
Hur mycket ger ni era shettisar efter träning eller inför tävling eller så?
Jag ger min shettis Gervalds Lizzy:
4dl havre
1dl mineraler
1dl sport
och 20 ml med nån vitamin sak
men jag ger det bara efter hård träning inte efter nån runda i skogen. är det för mycket för en tävlings shettis?
Det låter okej! :)
När jag tävlade min så fick hon 6kg ensilage, 2dl Hippo müsli, 2dl korn, en pump B-vitamin och extra salt.

Går inte att säga så här utan att känna ponnyn. Dessutom beror det ju oxå på hur grovfodret ser ut. Mitt russ, Ratatas Raimon (1.56,6) får 6Kg hö/dygn och 6dl protein pluss från Mustang. Sedan får han E vitamin i samband med träning smt B.Vitamin vid pällssättning.
Det viktigaste av allt, oavsett vad kraftfoderförsäljare säger, är ett bra grovfoder…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Okej :)
Jag tycker det låter mycket med så pass med kraftfoder till en shettis. Hur mycket hö får den?
#4 Hon går på gräs hage
Skulle inte tro hon behöver något kraftfoder alls då. Knappt mineraler. Lite beroende av hur marken är där hon betar.
Går dom på bete skall dom ha tillgång till saltsten, gärna med mineraler!
Om hon går på bete så skulle jag dra ned rejält på kraftfodret! :) Det enda som hände rom hon får i sig "för mycket" extra är att hon bajsar ut det. Slöseri med pengar… ;) Dessutom ökar man risken för fång markant om för mycket kolhydrater(sockerarter som finns i kraftfoder) ges.
Saltsten och vatten utgår jag ifrån att alla hästar får året runt.
Min häst får Hö, en dl. Müsli och en dl. Havre. Det behöver inte vara så krångligt. Dock får han en mineral som hjälper mot att han ska ha ont i lederna, men han ska inte få den länge till. (Man ger dom i 60 dagar)

Våra får inte mycket kraftfoder .
Just nu går de ute på bete så gräset är den största energi källan , de får saltsten i hagen + B & E vitamin och någon DL musli foder.
De behöver inte mer kraftfoder då de är pigga och glada och klara sig hur bra som helst på gräset.
På vintern så går våra fortfarande ute på lösdrift och har i stället för gräs fri tillgång på ensilage .

#10 vad är det du ger mot lederna? :)
Stride något. Skit bra! Kan användas samtidigt som hästen tävlar, går att köpa på dom flesta travshopar. Kostar ca. 1100:-