Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettresultat
Läst 1533 ggr
stuteriMo
8

Ingen Tid !?

Tycker det är allt för många lopp med it.

Fler som har reagerat.

Ann-Mari

ryttarn
3

Ja, alldeles för många. Det som är mer skrämmande är när vinnaren får en tid och resten får IT. Det tyder på lathet, har man vinnarens tid borde det vara enkelt att även kunna räkna ut övriga tider……..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Stallmima
4

Eller ingen tid i hela loppet, det är synd om vinnaren går nytt rekord och även resten av placerade. På så sätt "straffas" segraren med ett nytt rekord men inte de andra

Kris_J
3

Hade frekvensen "storhästlopp" med it varit lika hög som i ponnyloppen hade det nog blivit liv….

Jag ser det som problematiskt ur flera perspektiv att det blir it. Men det som stör mig mest är som uppfödare, det kan ju betyda väldigt mycket om ponnyn går rekord och så finns det inte verifierat. Hemska tanke om ponnyn inte kommer till start mer och hade precis gjort sitt livs lopp… 🤓

Veritas odium paretFörvånad

ryttarn
0

#3 har varit med om något liknande. Inte egen uppfödning, men jag äger stoet numera. Ponnyn gick under två minuter i loppet(mätt på video efteråt) men loppet blev IT. Han har inte varit i närheten sedan dess……..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kris_J
0

#4 Irriterande 😕

Kris_J
3

#4 Även om du inte fött upp henne så kan de ju få konsekvenser för dig. Om hon tex får avkommor och någon som letar ponny har som krav att mamman gått under två minuter. Eller att det skulle hänga på en avkomma om pappan eller hennes mamma kan höjas, låt säga att hon är yngsta avkomman eller varför inte den sista som kan bidraga till höjning, då är det riktigt surt…

VeronicaP
3

Det händer alldeles för ofta och det är stor skam för travet tycker jag. Igår i Tingsryd är jag rätt så säker på att de hade blivit nya rekord på en del hästar och precis som Kristin skriver så är det negativt även för aveln.

Tusen
0

Förra året gick tidtagningen sönder på Sundbyholm (vet inte varför) men alla fick tider i loppen (utom i första loppet då enbart de två första fick tider). Man använde manuell tidtagning (som förr i tiden) och det gick utmärkt. Det enda var att det sattes två svenska rekord som tyvärr inte fick räknas pga att det var manuell tidtagning.
Men rekorden räknas dock.

Dagens klockor är ju superlätta att ta tid med.

Tusen
2

Så mycket värda är ponnytravet för stortravet. Ledsen

För några år sedan var vi och tävlade på Lindesberg, med vår ena ponny i ett insprängt lopp, som gick en bra stund innan första stortravsloppet.

Det blev en målfight där vår dömdes tvåa. I resultatlistan stod att hon var slagen med en nosoch då vi bad om att få se målfotot fick vi veta att det inte ens fanns en målkamera. De tyckte inte att det behövdes i ett ponnylopp "för de brukar ändå aldrig vara tight i mål" var svaret. 
Väldigt surt eftersom vi tyckte att vår ponny var först i mål (även den som vann tyckte det) och hur sjutton kan man se att någon vinner med en nos genom att bara se med blotta ögat. I min värld är det helt omöjligt. Naturligtvis fick bara segraren en tid. Övriga fick it.

(OBS! Inget ont om segraren. Domaren dömer och det är bara att finna sig i domslutet)

Snacka om att ponnytravet blir styvmoderligt behandlat av stortravet. Ledsen

MagganS-B
9

Nu när vi skall tillhöra ST, gubevars, så tycker jag att man borde se till att både målkamera och tidtagning fungerar i loppen! Det är vår tävlingsansvarige Rickard Sjöbergs sak att se till att det efterföljs. Så mycket kuskar, amatörer och hästägare som ponnytravet har bidragit med så är det verkligen stortravets skyldighet att se till att ponnytravet fungerar! Kanske dags nu att bilda en hästägareförening för ponnyerna?????