Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1145 ggr
Qvanting
0

Fråga om skoning!

Min ponny ska ställas ut snart och det jag undrar är om hästen får ha öppna tår vid utställning?

Tusen
0

Hur hästen är skodd (eller barfota) spelar ingen roll på en utställning. Så, ja, du får ha öppen tå på din ponnys skor på utställningen. 😉

ryttarn
2

#1 i teorin har du rätt, tyvärr är min erfarenhet att i verkligheten så stämmer inte det. Beror helt på vilken domare som dömer…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0

#2 Vad menar du med det? 🤔 Har någon avvisat dig från utställningsplatsen för att din ponny haft öppen tå?

Frågan var ju om det var tillåtet och det kan ingen domare säga emot.😉

ryttarn
2

#3 Nej inte avvisad men neddragning på poäng…….. Det var iof inte någon av mina hästar utan en god vänns häst med just öppen tå…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#4 Det är möjligt men frågan var om man FICK, och det FÅR man. 😉

Sa domaren att neddragningen berodde på skoningen?

ryttarn
2

#5 Hårklyvning…. Ja, det sa hon…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
1

#6 ? Nu förstår jag ännu mindre. Menar du att man inte FÅR ha öppen tå på skorna under en utställning?

Och den domaren kan knappast mena att skorna gör att poängen blir sämre. Möjligen rörelserna och därmed får man inte fram de bästa rörelserna. Men jag antar att man sätter på skor med öppen tå för att hästen skall röra sig på ett önskvärt sätt. Sen kanske det rörelsemönstret inte är idealiskt om man vill ha en lätt, framåtdrivande trav eller nå´t liknande. Vad vet jag?!

I vilket fall så frågade ju TS om man fick ha skor av den typen och det får man. Om sedan domaren är inte tycker att rörelserna blir de optimala (kan inte uttala mig om det) så finns det ju fler saker som bedöms än bara travet. Eller hur…?! Ponnyn kan ju vara hur vacker som helst i vilket fall.

VeronicaP
5

Har aldrig varit med om att de blivit avdragning för det… Hästen kanske inte var värd mer än de poäng som den fick……

Tusen
2

#8 Jag har heller aldrig varit med om det och jag tänkte samma som du, men man måste väl ändå anta att Jerker inte ljuger.

ryttarn
4

#7 Men snälla nån, Självklart får du ha vad du vill på hästens fötter. Det finns inga regler som säger ditt eller dat. Du kan ju i princip ha plattåträskor på hästen. Men det är inte speciellt optimalt……

Många dommare, men absolut inte alla, är väldigt skeptiska till "travponnyer". Detta har jag själv märkt och fått "kastat i ansiktet". Har man dessutom en väldigt speciell skoning så gör ju inte detta saken "bättre". Dessutom, en optimal trav för att trava fort är inte samma gångart som premeras av majoritetan av utställningsdommare. Så skulle jag vissa ett russin, som normalt sätt går med öppen tå, på utställning så skulle jag sko med vanliga skor inför en viktigare utställning.

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
4

Men Jerker det är dina tankar om domarna, vi visar våra travponnyer och de är inget fel alls på deras poäng, man kan inte skylla allt på domarna, man måste lära sig att se sina egna hästars fel och sen är ju inte poängen de viktigaste tycker jag utan kritiken ;)

Tusen
2

#11 Håller med dig helt på den fronten. Jag tycker nog att vi har travponnysar och samtliga har fått de poäng de är värda. De är inte alltid de fått toppoäng men när man läst kritiken så kan man förstå vad domaren sett som jag själv inte sett innan.
Jag har aldrig under alla dessa år vi varit på utställningar fått en kommentar om att ponnyn rör sig illa pga skoningen, möjligen att den i vissa fall inte tagit ut stegen pga att den varit barfota och ömmat. 
Men aldrig har en domare sagt åt oss att ponnyn får låga poäng för att den haft "fel" skor på sig.

#10 Men Jerker, jag ifrågasätter absolut inte dina erfarenheter, tycker bara att det är konstigt. Men det du svarade TS på, var inte det h*n frågad om. Det blev lite av "Goddag - Yxskaft" . 😉

Qvanting
3

Tack för svaren allihopa!:) Jag mejlade och frågade arrangören och hon svarade att det gick alldeles utmärkt!;)

VeronicaP
4

#13 Lycka till med din ponny och kom ihåg oavsett poäng höga eller låga så är det samma ponny som du har med dig hem som du åkte dit med :D

ryttarn
1

#11 och #12 Nä, det är inte mina åsikter om domare utan vad vissa domare sagt rent ut till mig och andra som haft ponnyer med "travstam". Skall väl tillägga att det var mycket "värre" när vi höll på med Schettisar än vad det varit med russinen. 

#11 Jag "skyller" inte på dommare men när samma ponny ena veckan får 39p och bland annat får en 7a på HHB och en vecka senare får 43p med bland annat en 9a på HHB så får man nog inse att i en "bedömningssport" som utställningar så handlar det mer om tycke o smak än hårda fakta. HHB ändras inte speciellt mycket på en vecka……

Detta var iof ett litet sidospår så jag lägger ner detta här.

Så ett kort svar till trådskaparen, Ja, det är tillåtet men jag skulle inte rekommendera det.

Jerker Klang,

www.isil.se