Skåningar svårflörtade
De skånska ponnytravarna är svårflörtade när det är lopp med tillägg efter pengar.Till tävlingarna den 3 aug blir inga lopp efter pengar av trots att det skrivits ut fyra sådana lopp i propositionerna.
Varför?
Finns det inga ponnyer som tjänat mindre än 3000Kr eller har rekord sämre än 2,20,0 ? I så fall är återväxten katastrofal för er där nere i söder här uppe i norr finns gott om unghästar ute i loppen.
Eller är det så att skåningarna gått samman och protesterar mot pengaloppen med att inte anmäla? I så fall är ni ute på en farlig väg nu när ST försöker spara så mycket som möjligt.
Risken finns att det blir betydligt färre lopp nästa år om inte det anmäls tillräckligt med hästar till tävlingarna.
Jag förstår att det finns en rädsla att anmäla till pengalopp för det har ju alltid varit handkapp efter tider som gällt när det är ponnytrav.
Men det finns fördelar med pengalopp också under förutsättning att det kommer pengalopp i framtiden också och det verkar det ju göra om man ser i propositionerna.
Man behöver inte vara rädd om rekordet på sin ponny, det gör inget om man vinner med 100 meter. Om man har en bra ponny kan man vinna i nästa lopp också, tills man kliver ur klassen.
Snabba ponnyer som står väldigt billigt till och är självklara vinnare flyttas upp till nästa klass efter några segrar. Var det inte så tidigare att man hade olika rekord i volt och autolopp och då kunde en del ponnyer ha stor skillnad i rekord och tävla i voltlopp betydligt långsammare än sina autorekord och stod då oförskämt billigt till i voltloppen. Det var helt accepterat av många (dom som hade snabba ponnyer förstås).
Även om man kommer oplacerad och sänker rekordet blir man inte straffad utan står kvar på samma distans i kommande pengalopp.
Det blir mer attraktivt att vara med i autolopp eftersom rekordet inte är handicapgrundande. Till exempel har Sprintermästaren under många år haft svårt att locka deltagare eftersom man inte vill förstöra sitt rekord så tidigt på säsongen.
Dom nya kuskarna som inte lärt sig att köra så långsamt som möjligt i loppen blir inte borttrixade, för så har det varit i många fall när orutinerade kuskar kört alldeles för fort och låtit sin ponny gå max i första loppet och sedan stått illa till i kommande lopp. Jag har sett många exempel på det.
Dom som satsar på att avla fram bra ponnytravare har möjlighet att visa hur fort deras uppfödningar kan springa i stället för att smyga och jaga så många segrar som möjligt.
Dom bra ponnytravarna kommer att vinna i alla fall precis som nu.
Det gör inget om man anmäler upp sin ponny i en högre klass, blir man oplacerad kan man gå tillbaka till lägre klass i nästa lopp utan problem även om rekordet har sänkts. Straffar man ner sin ponny i tidslopp och sänker rekordet och skall köra tidshandicaplopp framöver blir man straffad i nästa lopp när det är tidshandicap, men inte i pengalopp.
Till sist. Ponnytrav är tävling och de bästa vinner. Det är ST om är huvudman för ponnytravet numera och tidshandicappning är inte tillåtet enligt ST stävlinsreglemente. Vill man fortsätta med ponnytrav så det är nog bara att acceptera läget och lära om taktiken.
Jag håller med dig i det du skriver till viss del MEN en ponny som alltid placerar sig i loppen (det finns många sådana) kommer ALDRIG att vinna då den hela tiden får mer och mer pengar på sig (och de är ju inga stora summor vi talar om inom ponnytravet) så om ponnyn kommer 4-7 i många lopp får den byta klass trots att den aldrig ens varit bland de tre första.
Vi får heller inte glömma att inom stortravet gör man sig av med dessa hästar. De ger inga pengar eller segrar. En ponny vill man kanske inte skicka till slakt eller sälja billigt. Barn har, för det mesta, sina ponnysar för att de älskar dem. De är inga segermaskiner i första hand, som det många gånger är inom stortravet. De är en bästa kompis. Ska barnet då behöva göra sig av med sin ponny eller måste alla ha flera ponnysar hemma?

#0 Att ingen anmäler till de propparna kan ju bero på att de faktiskt är väldigt dåliga tycker jag, vi anmäler gärna till pengahandickappade lopp .
Jag hade aldrig gått ut med en ostartad häst i det loppet tex just pga då kan de komma en 2.20 häst direkt, utan jag vill ge mina nya hästar ett bra första lopp och då är chansens större om tex sådana stängs ute.
Sen ska man även tänka på att det är dubbelhelgen på Gotland …
OM du läser startlistorna så är det väldigt lite häst i många lopp.
Till trådstartaren: asså VEM är du till att komma med pekfingrar,"kloka" råd, kravla dig fram under stenen o visa dig istället !!
"Ponnytrav är tävling" !!?? Kanske alla inte instämmer med dig !? Kanske det är förskola för somliga,kanske det är "pröva-på" för andra m.m ! Kanske det är social samvaro för somliga, vad vet jag ?? Men jag tror nog att alla vill starta om de bara kan !!
Jag skulle vilja säga att ponnytrav är så MYCKET mer än tävling, att man ibland glömmer bort att det är tävling ?! O då är det KUL :-D !
Gå ut o titta på startlista resp resultat på TI 13/7 lopp 6, tidshcp 2:35, tror i stora drag att 1:an sänkte 9 sek,2:an sänkte 8 sek,3:an sänkte 7 sek osv, de utan tid innan loppet sänkte likvärdigt i förhållande till grundlagen ! Rättvist, JA, det tycker jag ! Notera även att det stod 9 hästar på start……………………….=gott om lågklassponnier ! Hade det funnits ett 2.45 lopp så hade det varit ännu fler långsamma ponnier till start ! för det finns gott om långsamma ponnier OXÅ ! långsamma ponnier o orutinerade kuskar o tränare………………………Ser mer o mer en tendens till snabbare proppare ?? varför ? ska vi aktiva tycka att det är skoj med ponnytravet i fortsättningen också, så ska man lyssna lite mer på oss ? Alla ponnier är inte mogna att gå 2.30-2.10 i sin första start !! låt oss behålla våra 2.45-lopp kat B , de är bra för alla ! har du en sån snabb ponny så är du snabbt ur loppet !
Ja, o, du undrar så har vi anmält lågklass-pengalopp , men inte startat eftersom de har blivit inställda, o hur kul är det ??!!
Det är inte skåningarna som det är fel på utan proportionen, om folk inte anmäler sina ponnys till pengaloppen så visar de bara att det är fel på proportionen! Jag tycker själv inte pengaloppen är något för ponnytravet och jag känner fler från flera delar av Sverige som tycker lika dant inte bara vi skåningar… #3 Håller helt med dig!!
Varför sätta en kvaltid på 2.55 om det ändå inte finns några lopp för de som klarar det med nån sekund? 2013 tyckte jag skulle bli ett spännande år, att få göra första starten med russ då jag nu är 13år. Förra året beslutade jag mig för att börja med russ , jag tävlade klart säsongen med min låneshettis som jag sedan lämnade tillbaka. Vi körde in en häst som skulle kvala 2013. Men eftersom jag var och fortfarande kanske är "oerfaren" så fick jag ta min systers häst. Schottis hade tävlat innan och hade ett rekord på 2.49 så det skulle ju passa mig , med en snäll häst som jag kände. När väl propparna kom ut blev jag faktiskt lite besviken får jag erkänna. I ett reservlopp på Tingsryd fanns det en tid på 2.35. Datum: 6/6 14 sek från rekordet. Men det var det långsammaste loppet som fanns. 13/7 skulle jag tävla igen.. Jag kom sist. Visst handlar det inte kanske om att vinna men ändå att nästan alltid veta att hästarna som står på samma distans går över 10 sek snabbare, dem ggr jag tävlar får jag helt enkelt bara ta som en träning. Att vi som har långsamma hästar inte har samma förutsättningar som andra. Tycker rent ut sakt att propparna är skitdåliga och att jag faktiskt ångrar ibland att jag började köra russ när man inte ens kan starta i ett lopp som grundtiden är fem sek från rekordet . Vi som har långsamma hästar tränar väl som alla andra , kör iväg till banan som är flera mil bort från där vi bor. Vi lägger ner exakt lika mkt tid och ork på hästarna. Men när det inte finns några lopp så lönar sej det inte. Vissa gånger har jag tänkt att sluta köra ponnytrav , jag känner inte längre den där "glada, spännande känslan" när man defilerar/värmer/voltar tex. Men nån gång får jag väl oxå vinna , komma i bra lopp till hästen , känna att jag har CHANS! #0 Problemet är propparna… / Ellen
Vi har just det problemet.
Ostartad häst men det finns inga lopp utan bara pengarhandikap lopp att anmäla till.
Så vi får helt enkelt invänta rätt propp o rätt avstånd till tävling.

Jag har ju förmånen att anu så länge bo ganska nära Norge. Jag har inte längre till Momarken än vad jag har till Örebro.
I Norge är det gott om riktigt långsamma lopp som passar perfekt för att matcha fram en ponny. Eller vad säger ni om ett russ med rekord 2.40 med raden 9 3-2-0-2-2 dvs, etta eller tvåa i hälften av sina lopp och placerad i samtliga. Så varför inte fler svenskar med långsam hästar åker till Norge är för mig en gåta…….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 7 Du glömmer att det bara är en liten procent av landets ponnytravare/ponnytravfolk som har den möjligheten…..

#8 Nä, det glömmer jag inte. Men %en är faktiskt inte så liten. Norge har ganska många banor och bor man i bohuslän, dalsland, värmland, dalarna, härjedalen, jämtland och kanske några områden till, så har man närmre till norska banor de flesta svenska alternativa banor.
Nu har jag inte samma koll på Danmark som jag har på Norge, men vist skulle man från skåne med omnejd kunna starta i Danska långsamlopp för att skola in unghästar? Danskarna kommer ju till Sverige med sina snabbtravare……
Till och med från Stockholm kan det vara ett alternativ. Även om 46 mil är en bit så är det E18 hela vägen fram till stallplan. Avståndet är alltså en mil kortare än till Åby och där träffar man ju ofta 08-or….. :)
Men givetvis, bor man på Gotland så är knappast Norge ett alternativ…
Exempel på en bra Norsk propp för långsamrussin:
Momarken Travbane
MØRTVEDT JERKELD'S PONNILØP
Innmeldingsfrist: 29.07.2013 (08:00-09:00)
Kategori: A,B,C,D
Grunndistanse: 1640
Startmetode: Voltstart
Strek: 3,00
Stengt Ved: 2,30
Beskrivelse:Ponnier med svakere rekord enn strek, får starte hvis det er ledige plasser i løpet. Innmelding telf. : 69898020
Skall tillägga att i stort sett alla Norska lopp går tillsammans med stortravet….
Jerker Klang,

#9 skillnaden är väl att i Danmark kör de inte samma distanser som vi , de börjar nog bli bättre på det och sen kostar det ju lite att köra till Danmark..

#10 Som sagt, jag kan inte danmark men tänkte att det funkade på liknande sätt som i Norge. Utifrån att skola in unghästar har väll distanserna inte så stor betydelse, eller? Klart att det kostar att åka till Danmark, kostar att åka till stockholm oxå…… Man får ju givetvis ta ställning till om det är värt det utifrån varje situation, men möjligheten finns.
Jerker Klang,

#11 Fast de blir dyrt till Danmark antingen båt eller bro …
Jo distansen spelar väl roll om man vill tillgodoräkna sig resultatet ?

#12 för den skull kan det ju vara bra sätt att skola in 0-hästar. Likaväl som att tex köra dem på byggdetrav? Kan ju rent av vara en fördel att resultaten inte räknas oxå. Det skulle jag tycka iaf. Priset för en dagsbiljett ToR Helsingborg-Helingör kostar 420:- villket iof motsvarar 24 mil bensin…… (dagsbiljett beställt via internet)
Jerker Klang,

#13Vi startar inte ens i bygdetrav , då kan jag lika gärna köra i provlopp här hemma . Jag vill att våra nolle hästar eller *gröna* hästar ska få lika bra lopp och förutsättningar som alla andra och att distanserna ska vara rätt då de är de som de ska gå i sedan .
Sen är de säkert bil och släp under 6 meter , de har inte vi

#14 6-9 meter……. Vi gör olika val, men klaga då inte på att det inte finns några val. Vi har nästan aldrig några provlopp så bygdetraven på vårvintern är guld värda…….
Jerker Klang,
Svenskar ska väll ändå inte behöva åka till Norge eller Danmark för att kunna starta sina unghästar/ långsammare hästar!! Klart att man kan åka till Norge eller Danmark och tävla men egentligen skulle vi inte behöva det med tanke på hur många tävlingar det körs i Sverige :P
Vad är det folk tror om detta "smygande" och "straffande" med tider? När jag hade 3-åring gick han 2.12 i sin första start, jag varken körde på eller höll in, men det har aldrig varit på tal om något smygande. Däremot startade jag honom inte så mycket, för han var ung och jag ville inte slita ut honom. 2.02 sprang han i sin 3:e start sedan, "straff" för vissa, men svenskt rekord och historieboken tyckte jag slog lite högre…. Rysligt bra stod han i penninglopp sen, men det är ju inte ens roligt att köra såna lopp………
Penninghandicap är en fråga som alltid kommer diskuteras, men vi alla kan konstatera att det inte gynnar trotjänare som kämpar på och plockar 4:e-5:e platser gång på gång, det gynnar inte hästar som är lite långsammare och behöver lite mer tid att utvecklas. Det behövs tidshandicap också och "problemet" med att man är rädd att "förstöra" sitt rekord tycker jag är ett ganska uppförstorat problem och någonting de flesta ponnykuskarna faktiskt inte alls sysslar med.
Håller med #16 man ska väl kunna tävla först o främst i sitt eget land.
Vi har aldrig haft problem att åka långt men det har vi gjort om vi haft lopp för fler hästar. Inte om man som vi just nu bara har en (shettis i detta fall) att starta.

#15 Jerker jag klagar precis hur mycket jag vill för jag ska inte behöva åka utomlands för att tävla en grön/sakte häst , jag skulle gärna vilja kunna göra det på mina banor som vi har runtomkring oss, jag hade aldrig åkt lång med en häst för att starta och fortfarande tycker jag att ska jag starta häst så ska de vara på samma distans som vi har hemma och loppen ska man kunna tillgodo räkna hästen .
Sen om du vill åka till Norge så får du gärna göra det men jag har inte tänkt göra det för att kunna få starta någon långsam häst…..
#17, lite onödigt att ta upp en fantastisk "undantagshäst" i denna tråden ! Det är alla med "vanliga" russ som vill ha möjligheterna att få vara med där framme ! Tror du verkligen att ett "vanligt" 3-årigt russ som debuterar på 2.39 med en 5-plats, smygkörs för att slippa straffas !!?? Det kan t.o.m vara så att det var första gången den gick så fort full distans ??!! o det kommer kanske att dröja tills på slutet av säsongen innan den är nere på 2.24 !! O på vägen har den plockat på sig ett antal matcheckar,kanske 7-800 kronor, o då kan det t.o.m vara så att den i en penaghcp står 60m bakom en superponny som har kvalat på 2.14 !! jajamensann, PONYTRAV ÄR JÄTTEKUL………………………..;-)
9# att ta norska exempel är ofta fel då deras lopp brukar gynna snabbaste hästarna..
Jesper Björling

Då inga av pengahandikappen blivit av varför fortsätter man skriva ut dem då? Tur att Tomelilla finns i augusti med normala proppar som passar även de "långsamma" hästarna. Vår 2.25 häst har ett lopp på Tomelilla i augusti och inget i sept om han inte sänker sig…vi kör inte så långt för att tävla, men tränar man hela året vill man ju tävla, och vi har även anmält till pengalopp för vi varit tvingade, men de har inte blivit av. Det är inte roligt att lägga ner så mycket tid och pengar om man inte kan starta hästarna.
#20, såklart är han en undantagshäst, men jag hade kunnat blåhålla honom och kört 25-20 tider, vilket folk tyvärr verkar tro att många kuskar sysslar med. Han var snarare ett exempel på att det inte alls är så folk tänker. Jag tänker i alla fall inte så, och jag har aldrig pratat med någon som gör det.
Om du läser det sista jag skrev om penninghandicap förstår du nog också vad jag tycker - jag hade ett russ med rekord 2.25 och 1.800:- på kontot (han gjorde för övrigt 15 starter på 5 säsonger, avslutade karriären med rekord 2.15, så jag vet hur det är att ha en häst som inte utvecklas fort heller….), samt en shettis med rekord kring 2.40 och ca. 16.000:- insprunget, hur kul tror du vi hade det i penninglopp? Om du läser inlägget igen försvarar jag snarare de "söligar" hästarna och påstår faktiskt att kuskar inte alls håller in sina hästar…… Jag kan ju direkt citera mig själv som sammanfattar vad jag tycker och tror om såväl penninghandicap som (det rätt så obefintliga) "fusket" med tider:
Penninghandicap är en fråga som alltid kommer diskuteras, men vi alla kan konstatera att det inte gynnar trotjänare som kämpar på och plockar 4:e-5:e platser gång på gång, det gynnar inte hästar som är lite långsammare och behöver lite mer tid att utvecklas. Det behövs tidshandicap också och "problemet" med att man är rädd att "förstöra" sitt rekord tycker jag är ett ganska uppförstorat problem och någonting de flesta ponnykuskarna faktiskt inte alls sysslar med.

#21 Hur menar du att de gör det. Ovan angivna propp har har en grundtid på tre minuter och är stängt vid 2.30. Hur menar du att det gynnar snabba hästar?
Mitt exempel på hästen med rekord 2.40 med tre vinster och två andraplatser på nio starter visar väll att det är en fördel att åka med dessa hästar till Norge, om man har möjlighet. Hur ofta ser du ett så långsamt russ ha sådana resultat i Sverige?
Anledningen är givetvis att konkurensen är lägre i Norge och motsvarande proppar skulle ändå inte ge samma effekt i Sverige. Även om vi skulle skriva ut motsvarande propp på någon av de svenska banorna skulle vinnartiden troligen hamna runt 2.20. Detta då vi har en helt annan konkurens i Sverige.
Min erfarenhet är att även om proppen skrivs till tex 2.45 så kommer halva startfältet att gå i mål på tider under 2.30. Undantaget är möjligen lopp under slutet av säsongen då de flesta "kapacitetsponnyer" redan rusat ner i tider……
Jerker Klang,
#20#
Tycker du att vi skall handikappa efter kvaltid också. Det kommer alltid att finnas snabbare ponnyer som är ostartade? Vitsen med pengahandicap är att hästar som inte får så mycket prispengar i ett lopp inte flyttas bakåt i nästa lopp även om den sänker rekordet. I tidslopp flyttas hästarna bakåt oavsett om don blivit placerade eller kommit 0:a och sänkt rekordet.
#24 jag vet ju bara hur loppen på Leangen brukar sluta, Kolla Pyggybanks resultat etc.
#25 då kommer ju folk bara börja köra långsammare i kvalen så det finns ingen mening med det.
Jesper Björling

#26 Jag har haft mest fokus på banorna nära Värmland och där stämmer det verkligen inte. Leangen har jag ingen större koll på.
Jerker Klang,
Piggybank kommer ju från Oslo och hon vinner allt hon startar i dom senaste 14 loppen iallafall så att inte snabba hästar skulle gynnas där har jag svårt att se
Jesper Björling

#28 Kan ju oxå vara så att konkurrensen i den klassen inte är så hård….. Jag kikar mest på långsamlopp i Norge, övriga har vi så mycket av på svenska sidan. Sedan är ju alla lopp i Norge av typen "Specialr´n", dvs, man räknar medelvärdet av de 4 senaste + rekordet vilket kan ha betydelse för en sådan som piggybank, dessutom är hon en ruskigt bra häst……
Jerker Klang,

det är ju tur att man har hästar i olika klasser!!! hade jag bara haft Edwin som är ostartad hade jag ju inte kunnat tävla mer än 5 lopp om året ;)
#25, öööhhh, asså min matematik säger mig som så här : vi har russen "piff" o "puff" o "sture"
Piff vinner sitt första lopp på 1.19,2 600:-
Puff har startat 3 gånger 3-4-4 = 500:-. 2.29,7
Sture är inne på sin tredje säsong,har 17 starter skrapat ihop 1100:- o ett rekord på 2.34,7
Nu ska de gå ut i pengahcp; Piff får 40m tillägg rek 1.19,2
Puff får 40m tillägg rek 2.29,7
Sture får 80m tillägg rek 2.34,7
Ska vi tippa loppet :-D !!!
I ett tidshcp så går de inte ensingång i samma lopp !!!!!
Piff står på start i 2.20loppet,Puff står på start i 2:30 loppet, Sture får jaga på i 2.40 el 2.45 loppet o han slipper möta ovanstående, o har han tur så kan han faktiskt sänka 2 sek o VINNA loppet !! Ser aldrig hur Sture ska vinna ovanstående exempel på pengahcp !!!
Hjälp mig gärna med min matte !!???
#25 rent generellt är det så att om hästen sänker sitt rekord brukar den bli placerad. Väldigt sällan man blir oplacerad (förrutom då i 0-lopp) om man sänker sitt rekord i ett rekordhandicapat voltlopp. Det händer däremot alltför ofta i penninglopp.
Man kan önska och man kan hitta lopp som visar motsatsen men det man hävdar som en fördel (dvs att man inte måste sänka sitt rekord varje gång då man startar i penninghandicapade lopp) stämmer nog, tyvärr, för det mesta enbart för segraren och ev någon av de första. Längre bak i loppet blir det tvärtom.
OBS! Jag är inte emot penninghandicap, ej heller rekordhandicap. Jag tycker bara inte att den ena handicapsmetoden skall försvinna helt. Båda har sina funktioner och jag är positiv till mycket varierande proppar. Inte enbart grl.-lopp. Det finns så mycket fler varianter.