Mer Autostart på Heldagar.
Visst, men vad gör man när folk inte anmäler? Du som gör statistik över antal startande per lopp såg ju att det inte blev särskilt många per lopp den dagen vi (EPS) hade autolopp.(7,2 st/lopp) 😭
Sen brukar det i.o.f.s. inte vara 15 bakom bilen utan 12 . (Tror inte ens vi får ha 15 bakom bilen som stortravet har ibland.
Vi försökte tidigare på den tiden vi var överhopade med anmälningar.)
#0 ja även snabbast 44 eller 47 behövs för dessa hästar ska alltid ut och möta eliten! spårtrappa vore ett intressant och bra alternativ!
#1 om man skriver 15 bakom bilen spårtrappa så måste man väll kunna ha det?
Jesper Björling
#2. Det får man! bara man skriver ut det i proppen får man köra med 15 bakom bilen (spårtrappa)
#2 Vi fick i alla fall inte. Dessutom blir ju inte loppen fulla ens med 12 hästar.
Vi hade spårtrappa på vår autodag.
# 1,4. Nu tror jag att tiderna betämt är förbi med att köra heldagar med bara Autostart men det är blandningen av olika lopp jag vill åt på en heldag, såsom intervallhandicap, rekordhandicap, Autostart, kanske nåt enstaka penninghandicap men framförallt Autostart som oftast aldrig körs på Sveriges banor under heldagarna.
#5 Vi resonerar följande. Startbil är dyrt att hyra därför kör vi alla autoloppen under en dag. Det blir billigare så och då kan vi ha olika klasser på autoloppen. Det är mycket sällan som ponnysar med rekord runt 3.20 (Kat A) och 2.30 (Kat B) får starta i lämpliga autolopp.
För övrigt har vi försökt variera våra proppar rätt ordentligt. Vi har haft lop med alla de handicapmetoder som du efterlyser men även handicap efter antalet segrar och maidenlopp.
Risken är när man inte kör med samma handicapsystem över hela tävlingsdagen, är att vissa ponnysar kan starta i fler än två lopp (men får naturligtvis inte) medans andra inte har någon möjlighet att starta alls. Det har jag varit med om flera gånger med våra ponnysar.
Men tanken är god.🙂

Håller med dig Tom, mer auto lopp på heldagarna!! :-)

Håller också med fler autolopp
Vi måste nog inse att för att det skall vara intressant med autolopp måste vi komma ifrån tidshandikap. Tyvärr bara att inse det.
#9 precis!
Jesper Björling

När E-tuna körde dubbeltrav körde även ö-sund dubbeltrav och ö-sund hade väldigt bra anmält, vilket det brukar vara till ö-sund som jag kan tänka mig är ett populärt dubbeltrav med många anmälda år efter år
För några år sedan körde Mp dubbeltrav, en dag med autolopp och en dag med volt och då var det bra anmält båda fredag och söndag.
Så jag håller med mer autolopp, gärna för 1,45 och sämre också så det inte bara blir för de allra snabbaste och för 2 minuters ponnier, många gånger glöms ponnierna bort som gått mellan 1,45 - 1,50.
#11 Dessa ponnysar är välkomna att starta på EPS insprängda lopp, Tröst-SM. 🙂
Tisdag 3 september
_Startanmälan:senast onsdag 28 augusti kl. 9.00
__Hästari utländsk träning senast kl.09.00 vardag före startanmälan.
_AnmälanviaTävlingskalendernwww.travsport.se/artikel/tavlingskalender
Prop. 22. Tröst-SM
_Kategori B 1.45,5 och sämre, körda av C- eller D- licensinnehavare.
__Grundlagen är baserad på långsammaste snabbaste tid presterad
__under året av deltagare i SM 2013. Snabbaste har företräde.
__Företrädesregeln gäller ej. I detta lopp gäller inte helrad före
__halvrad.
__2140 m. Autostart.
__Prispoäng: 600-300-200-150-125-(100). ………………..
_Prispremier utdelas enligt prispoäng
Även shettisarna är välkomna
Prop. 21. Tröst-SM
Kategori A 2.22,0 och sämre, körda av A-B- eller C-licensinnehavare.
Grundlag är ungefär baserad på årets 13:e snabbaste ponny i kat A.
Snabbaste harföreträde. Företrädesregeln gäller ej.
I detta lopp gällerinte helrad före halvrad.
1640 m. Autostart.
Prispoäng: 500-250-175-125-100-(75). ………………..
Ingen insats och inga prispremieri detta lopp.

Tröst SM?
SM är SM och där ska de bästa vara med och göra upp om titeln, bra med lopp för 1,45 hästar men att kalla det för tröst SM.

Örebro kommer ha ett par autolopp den 25/8 på heldagen :)
#13 Hur kan man haka upp sig så på ord och förkortningar? Det hörs väl väldigt tydligt på titeln att det INTE är ett riktigt SM. (SundbyholmsMästerskap duger det?)
#12 hade gärnat startat min om han inte varit sjuk,
Men är namnet nått typ av skämt? det är ju som att köra Högst 450 000 och kalla det Tröst Elitloppet?
Jesper Björling
#16. Håller med!

#15 att skriva Tröst-SM tolkar iaf jag som om det vore för de som inte räcker till i SM pga ordet tröst. Det har ju i många lopp används i tröstfinal för de som inte tog sig till final.
Hur ser proppen ut för den riktiga Sunbyholms mästerskapet om ni nu har ett tröst mästerskap?
#18 Nej, tanken är precis som du tolkar det. Ett lopp för de som inte räcker riktigt ända fram till SM. Men varför haka upp sig så på ett namn?
Det finns ju SM-test, kriterie-test, SM-chansen osv.
(Att jag skrev SundbyholmsMästerskap var bara som ett löjligt exempel utan någon som helst tanke bakom. Fast vi har i.o.f.s. haft SundbyhiólmsMästerskap tidigare. Dock inte i år)
- - - ---- -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - -- - -
Jag förstår verkligen inte varför ni blir så irriterade över något som vi försöker göra bra? Detta är ju redan godkänt dessutom som lopp (och rubrik) och detta lopp har Sundbyholm kört i en väldans massa år (tyvärr varit borta några år men har nu återkommit)
Inte förrän i år har jag hört en massa gnäll om vad vi kallar våra lopp. Varför då?
därför att mästerskapslopp är inte vilken prop som helst som ni på E-tuna kan missbruka hur ni känner för det är det snabbaste som går och inga tillägg helt enkelt. testen är ju skrivna samma prop som det dom är test inför….
Jesper Björling
*För det första är propparna godkända av ST.
*För det andra är är propparna skrivna på exakt samma sätt som SM loppen fast begränsade så de som startat på SM inte kan starta. Loppen är för de som hamnat precis utanför SM.
*För det tredje är det inget som vi missbrukar. Loppen är godkända precis som de står i propphäftet.
*För det fjärde detta är inget mästerskapslopp. Det har vi aldrig påstått att det är heller.
Vi skulle ha kunnat kallat loppet för "Vi som inte kom med på SM". Vad är skillnaden?
Förstår fortfarande hur du kan vara så aggressiv mot ett namn på ett lopp?
Ingen är tvingad att starta i dessa lopp. Helt frivilligt. Och om namnet irriterar så låt då bli att starta då.
eller så kallar man det bara för 1:45 och långsammare vilket det fakstist är… eller agusti striden eller vad ### som helst men tröst sm är ju ett missvisande namn. Låter som nån typ av Sm igen för samma hästar men inte SM eller vad man ska kalla det. 6 års mästerskapen är ju samma skämt…
Jesper Björling
Om någon bana ska köra ett sk. tröst SM Kat B (och kalla det så) så borde det vara Visby! eller hur……
# 23. Tummen upp Jesper! 😃
Nä där kan jag tyvärr inte hålla med er.. Alla kanske inte råd att boka båt o hushåll till visby. Jag tycker det är ett bra initiativ, om jag o mitt russ aldrig riktigt lyckades komma till riktiga eliten så vore det i alla fall i mina ögon ett sätt att få smaka på hur det skulle vara. Framförallt få vinna ett lopp med titel, kanske, min dröm att få en krans, ett vackert täcke med orden SM på. För startlisterna är inte lika varierande som om ni sitter o jämför med stortrav där nya hästar kommer varje år. Det är samma ponnys år ut och år in. Har man inte rätta förutsättningarna är det ingen garanti att lyckas klämma till det sista och komma in i officiella SM. Stå på er eskils! Tyckte alltid att ni var en utav de absolut bästa travbanorna vi varit till, med bästa loppen för allas chans att vinna.
#26 Tack för att du uppskattar de vi gör. Vi försöker göra det så bra och trevligt för så många som möjligt. Tyvärr kan man inte göra alla till lags.
Jag tycker att Vaggeryd ska prova på med autostart någon gång!
#26 jag har aldrig fått köra SM men det loppet Tusen menar är så bra namn är ju ingen skillnad från vad örebro körde för några år sedan eller det vaggeryd kör som är sm men det är smålandsmästerskapen och det är skrivet så och inte SM. Tycker man ska köra Fina lopp för hästarna 1:43-1:55 men då får man leta efter bättre namn tex som Norrland gör och köra lilla diamanthoven och allt vad det heter eller som Vaggeryd. SM är SM och det är bästa hästen som ska vinna,
Anledningen att Tom menar att Visby ska köra är ju för att dom har SM man kan se det som att det är ett copyright och då har bara den banan rätt att köra det de år dom har det. Vad tror ni händer om Kalmar börjar Köra Smålandsmästerskapen Tex?
Jesper Björling
Jag skulle fortfarande ha uppskattat mer att delta i ett lopp som hette tröst - sm än glitterskon. Som jag förstår det körs SM på visby därför att det alltid har gjort det, lite av en tradition. Varför just på visby vet jag dock inte, vad jag dock tycker är att om du ska jämföra namnlopp som tex Smålandsmästerskapen med SM och "patent" så ska man kalla SM på visby gotlandsmästerskapen. Svenska mästerskapen skulle kunna hållas varsom i sverige. Hur som tycker jag ni hakar upp er otroligt mycket på ett namn. Det är som att ni är rädda att det riktiga SM på skrubbs ska bli mindre värt för att någon vann "tröst-sm" på eskilstuna.
Åren innan jag började köra ponnytrav eller ens hade möjlighet att köra ponnytrav så satt jag och tävlade emot "spöken" hemma på grusvägarna med min conrad. Spökena var bla. Lufsen II och vi vann Elitloppet flera gånger emot dem. Det var en härlig dröm. Vi kom aldrig till den eliten på riktigt, men flera gånger fick vi lilla äran att starta i samma lopp som Melanders som haft dessa elithästar. När jag sedan 2009 körde mitt sista shettisår, och vann med conrad, min skruttiga snebenta lilla shettis, med en noslängd före Mikaela. Då kändes det som att vinna elitloppet. Just för att jag visste hur fantastiska hästar,kuskar o tränare de hade.
Så vad jag menar är att för er kanske tröst sm låter fånigt och rentav idiotiskt att ha något sådant när det inte ens är officiellt å på visby o allt. Men tänk då på de som bara har SM som en dröm. Det eskils kallar tröst SM är kanske någon annans dröm att få vinna. Jag tycker det vore synd att krossa deras glädje med kritik på loppnamnet.
Nåväl, det är i alla fall så jag tänker.
#30 Bra skrivet. 👍
Tycker också det är ganska onödigt att reta upp sej på ett namn, det var ju inte det inlägget handlade om.🙂
Jag har en shettis med rekord 2.22,2 och skulle gärna starta där, men det är lite långt att köra. i o för sig "bara" 45 mil, men vi tävlar friskt här nere i söder, varje helg, så denna gången är det inte aktuellt.🙂
#30 Det bästa jag läst på länge!!
Precis så är det. Vissa kommer aldrig få köra större lopp alls och är rent lyckliga om dom får komma med i något som är lite större än ett "vanligt"lopp. Tänk lite på dom som faktiskt nästan aldrig får vinna.. Deras drömmar och deras träning och deras kämpande betyder oxå något.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jesper Björling

Jag håller med om att alla inte får fram en elithäst, varken inom ponnytravet eller stortravet, men det finns många fina lopp för många olika hästar, ex. Smålandsmästaren (fast i år är det ett Grand Prix lopp, tyvärr), Mellansvensvenska mästerskapen, Kajsa Varg, Lindes Lilla/Stora Pris, Ponnychampionatet, Påskbomben, Lilla Påskägget, vet flera lopp i Norrland som inte är autolopp före de allra snabbaste och jag skulle hellre vilja ha ett täcke där det står Vinnare i Smålandsmästaren 20XX än ett täcke där det står Tröst SM när man inte har en häst i högsta klassen.
Fram med fler insprängda ponnylopp när Stortravet kör sina fina lopp och sprid dessa klasser och låt inte alltid de snabbaste få de finaste loppen.