Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 489 ggr
AlltidDu
0

Welsh mountain

hej!

Jag har en fråga som jag gärn skulle vilja ha svar påGlad

Om jag har ett b-ponny sto, dock ej russ utan tex. whels, dartmoor (med stam och mellan 115-130 cm) och betäcker det med en russ hingst, får jag då starta avkomman i trav och gå på utställning?. Kan man få starta renrasiga whels i trav?. Har för mej att jag sett en whels startat i trav, men är inte helt säker.

tacksam för svar!

Nitro
0

Alla B-ponnyer oavsett ras får starta i trav bara den har fullständig stam. 3-led.

amandahandersson
0

ja, du får starta en blanding eller welsh i trav om den har ren och känd ponnytrav i tre led, och inte är över 1.30 i mankhöjd. Har jag för mig iaf :)

Utställningarna för de vanligaste B-ponnytravarna RUSS gäller ju enbart för russ, det finns nog inga utställningar där man ställer ut enbart ponnytravare? Jag kan ha fel, men jag har för mig något sånt. Sen vet jag inte om man får ställa ut russkorsningar i russutställningar, jag är ingen utställningsmänniska.

rebeccajansson
0

För vidare frågan på www.gotlandsruss.ifokus.se

Odena
0

På Gotland är väl Kat. B Loppen stängda för bara russ..??

AlltidDu
0

okej:) Tack för svaren!

Men visst får bara renrasiga russ starta i kriteriet, derbyt 5-års mästerskapet?. Vad skilljer mellan ett russ o en whels?.

amandahandersson
0

Nej, i Kriteriet och Derbyt startar snabbaste från årskullen :)

På Gotland har jag sett att loppen är för russ. Så där gäller det nog bara för russ. Men på fastlandet är det för Kat.B, det vill säja russ, welsh, övervuxna shettisar osv.