Alla prisutdelningar i vinnarcirkeln!!
Fr.o.m 2014 anser jag att alla prisutdelningar skall förättas i travbanans vinnarcirkel som på dom flesta travbanor i norrland. Det är ju direkt farligt att förätta dessa i kurvorna som på travbanorna i söder allt för många tillbud har inträffats och så förenklas det för fotografen att dela ut priserna i vinnarcirkeln.
Jesper Björling
#0 Ett mycket bra förslag på alla punkter!!! 😃
#0 Vet inte vilka banor du varit på här i söder. men där jag varit finns det inte någon som har prisutdelning i kurvorna.
Jägers har på galoppbanan, Halmstad på stallsidan vid läktaren, Tingsryd på raksträckan framför domartornet, och ja ok Vaggeryd i kurvan efter mål, men jag har inte någon gång uppfattat det som någon risk. 🙂
På Halmstad kan vi inte tänka oss att flytta den till vinnarcirkeln av den enkla anledningen att det finns ingen publik där, eftersom den lilla publik som finns är nära och kära och vi alla samlas på stallsidan.
Men självklart får det inte förekomma risk för olyckor så där det finns kanske det är lämpligt att flytta. 🙂
#2 Skulle tro det är mera mellansverige det är prisutdelnining i stallkurvan, ex eskilstuna, romme, rättvik, mantorp, axvalla, solvalla, färjestad osv..
Som det är nu är det ju helt upp till travsällskapen hur man vill göra, så man kanske kan kontakta de olika banorna med förslag. På örebro/Lindesberg har jag länge strävat efter prisutdelning i vinnarcirkeln, och nu när stortravet tagit över har det blivit så. Om det är säkrare vet jag inte, men absolut blir det ju trevligare bilder och bättre till vinnarfilmerna när man syns lite bättre.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
det är ju väldigt olika även om dom har en "stor" vinnarcirkel på innerplan eller liknande men tycker man borde använda dom när man delar ut pris.
Jesper Björling

jag vet inte om det är särskilt mycket säkrare i vinnarcirkeln, tycker snarare att det är ett stressmoment för hästen att köra in där och sedan stå still för att få ett snyggt kort. I alla fall har jag den uppfattningen, särskilt när man har en het häst.
#5 Ingen som säger att dom måste stå stilla. Men som det är nu på många banor så är prisutdelning på samma ställe där man har in och ut från banan, då blir det hemskt mycket mera hästar och människor omkring prisutdelningen, och ännu stressigare.
~ Anneli ~
På Visby har vi alltid haft prisutdelningen i vinnarcirkeln, trots att de flesta i publiken står i stallkurvan……inga problem!
Ni som har prisutdelning i vinnarcirkeln;
1) Får alla 7 prisplacerade ponnysar plats i vinnarcirkeln?
2) Har man prisutdelningen i vinnarcirkeln även för stortravarna i vinnarcirkeln?
Vad ska alla 7 prisplacerade göra i vinnarcirkeln ?
#9 Brukar ni inte dela ut priser till alla prisplacerade?
Var ska de stå i så fall?
Räknas bara segraren?
Övriga prisplacerade skall väl också få chansen att hyllas med applåder från publiken. Eller tänker jag fel?
1-2-3 brukar vända upp och sen kör segraren ner i vinnarcirkeln å tar kort å får pokal,blommor osv . också är det nån som går upp med rosett och pokal till 2 och 3 som åker runt å väntar . Sen när 1 är klar segerdefilerar dom …
Så e de varjefall på östersund …
#11 Blir det inte rörigt då? Jag menar 2-3 cirkulerar runt på ett ställe, segraren är på ett annat och dessutom ponnysar som värmer. Vet inte om det är något säkrare. Dessutom visar man ju tydligt att det inte är något värt att komma 4-7. De får ju inte ens defilera. Trist tycker jag. Men man tycker väl olika.
Fast jag förstår idén.

På Halmstad fungerar det bra då de inte körs in eller ut några hästar där vi har prisutdelningen så de är lugnt.
Tycker däremot att de kunde vara lite trevligare prisutdelningar på vissa banor när det gäller insprängda lopp , en gemensam prisutdelning där man applåderar varandra mm , bjuda på lite fika mm de kostar så lite att bjuda till 😃
Själv tycker jag de funkar rätt bra…man kan ju vrida lite på huvudet så ser man ju om det kommer nån/några . Dom övriga placerade hämtar priser när dom lämnar tillbaka nummerbrickan . I "stortravet" vänder ju bara segraren upp…
Dom 3 främsta räcker väll? dom andra kan hämta sin rosett. Även om du Tusen inte vill erkända det så är det segrar som räknas när man tävlar
Jesper Björling
#15 För dig kanske, men det finns vääääldigt många barn som blir glada om dom blir 1-7 placerade och får en rosett och kanske en flaska liniment eller någon annan sak i pris. (i kat. A lopp)
Mina barn t ex kör mellan 40 o 60 lopp per säsong och blir glada att få pris. ( 12 och 15 år gamla).
Tycker synd om dej att ha en sån inställning, det måste vara tråkigt att köra ponnytrav då, för du vinner kanske inte varje gång ???
Jag kan också säga att det beror ju också på hästens prestation om man är nöjd eller inte oavsett vilken placering vi får.
😉
Jag är nöjd men min häst beronde på hur han presterar. Men att hylla alla på banan är en annan sak enligt mig. det är inte nödvändigt.
Jesper Björling
#15 nu får du väl ändå lägga av! hobbys handlar om att ha kul! Om någon är lika glad för att bli placerad så kan det vara en vinst i sig! Tänk på vad du skriver öppet på ett forum innan du skickar iväg,,,finns flera som läser här också barn som kämpar och är glada över att ens bli placerade. När jag körde ett av mina sista shettislopp och kom sist så var det en liten duell mellan mig och en pojke, han blev så glad att han kom före oss så han gjorde en liten gest o sa" yes!!"
#15 precis ! Man tävlar väl inte för att bli 4-5 !
# 12 Rörigt blir det när man har 1-7 på banan att dela ut pris till tar lång tid och tillbud kan inträffa mm
mkt bättre att 4-7 hämtar sina priser i en ev hästagarstuga eller dyl, kan ju va så att man fått en morotssäck eller 20kg hästfoder svårt att få med sig i sulkyn kanske va vet jag!😉
#15 Oerhört omoget sagt. Ponnytrav är så mycket mer än bara segrar. Även om det endast är segrar som räknas för dig så finns det många, många som aldrig eller mycket sällan får segra. Är de inget värda då?
Så många år som jag varit med, har jag flera gånger sett både stora och små kuskar varit superglada över en vit rosett. Kanske inte rosetten i sig varje gång, utan bara att man fått vara med i segerdefileringen.
Att inte hylla placeringarna 4-7 tycker jag är ett alltför stort elittänk.
Ponnytrav skall vara för alla, både elit och bredd. Rutinerad och nybörjare. Utan bredd får man heller ingen elit och vi har alla varit små i början.
Jag tror alla kuskar minns den första rosetten oavsett färg. Den är speciell och att sedan få vara med i segerdefileringen är en del i det hela.
Personligen tycker jag inte om de banor som inte hyllar 4-7 utan man får själv hämta rosetten i inskrivningen. Lite skämsvarning tycker jag.
#22 Du som tidigare sa att du trodde de blev rörigt med att 2-3 cirkulerade runt och segraren i vinnarcirkeln , hur skulle de då bli med 7 hästar som vänder upp å ska ha sin rosett på banan när massa hästar ska värma också , oavsett om det är i vinnarcirkeln eller i stallsvängen ? Själv tror jag de blir ganska rörigt då …
varför ska de placerade i ponnylopp hyllas så mycket mera än i ett vanligt stortravslopp - om ponnytravet ska vara en inkörningssport till det riktiga travet så borde det gälla på alla fronter inte bara på vissa.. t.ex en liten amatörtränare i stortravet som har en häst som gör många bra lopp men aldrig får vinna, så kan det kännas som en seger än fast det bara är en främre placering men ingen riktig seger.. Det är väl viktigare att själv vara nöjd med hästen än att alla andra ska klappa händer o hylla en bara för att.. En hobby har man ju för att man tycker nånting är kul inte för att andra ska hylla en när det går bra ;) Man kan vara utan placering t.ex diskad och vara lika nöjd med hästen som nån som t.ex dem som var i den främre stöten !!
Om man inte skulle vilja vinna så skulle det vara lönlöst att hålla på, visst ska det handla om att det ska vara kul men viljan att vinna måste ju finnas annars blir det inte kul i längden.
#15- vilken fruktansvärt tråkig inställning !! Sämsta jag har hört på länge !
I södra Sverige vet jag ingen bana som har prisutdelning vid in/utkörsel !?
Tomelilla har som sagt var en smal bana, men har en fin prisutdelning på upploppet framför publiken, o det brukar finnas gott om plats till ALLA prisplacerade !
#13, instämmer helt med dig ! Kan väl inte vara så svårt att ha en bestämd mötesplats efter loppet där de aktiva kan ha en gemensam prisutdelning, tar ca 5-10min, man kan även passa på att diskutera ev, incidenter i loppet el varför inte , dela ut beröm :-D !!
#24 därför att alla som kör ponnytrav inte går över till stortravet! För många är att vinna en dröm eller ett mål. Att ha ett mål gör att fortsätter kämpa, att vinna är ingen garanti för att tycka det är kul!
2008 körde jag conrad II. Han hade på 12 starter 8 segrar varav 7 RAKA
Hur kul tror ni det var i slutändan att lätt glida undan ifrån de andra och vinna? Ingen utmaning, ingen spänning! Det var kul att vinna, jag klagar inte. Men jag kan inte hålla med om att 2008 var min bästa sässong bara för vi vann. Nej, det var 2009 när jag o Conrad äntligen lyckades vinna igen, med en halv nos före mikaela och Frans III. Det var ett utav de mest spännande lopp jag kört! Eller när jag och Conrad kom 2a med målfoto med 2 andra hästar. Det var spännande! Det var roligt! Så ska ponnytrav vara. Man ska kunna gå i mål 4a och känna sig som en vinnare, ifall man har haft ett skit år innan dess och bara bli diskad eller 0 placerad. Ingen ska kunna ta den lyckan ifrån en.
#22. Jag har aldrig de senaste 10 åren varit med om att man inte hyllat placeringarna 4-7 , och då har jag fotat samtliga lopp på Bergsåker, Östersund, Dannero, Solänget, Hagmyren, Bollnäs, Hoting, Oviken under denna period. och det har även hänt att 4-7 har fått bättre priser än 2a och 3an.
#26 du beskriver ju själv hur roligt det kan vara och hur nöjd man kan vara utan att just vinna ;) målet borde ju vara att hästen ska vara fin och att vara så långt fram som möjligt i varje lopp och då blir det extra kul men skulle man inte tycka det var kul alls så skulle man ju inte fortsätta efter att det har gått dåligt en period! Det är väl väldigt få som är stört förtjusta i att komma sist/förlora i vilken sport eller spel som helst men ändå tycka det är kul!!
Bara för att man inte får defilera eller applåder så är det väl ingen som tar lyckan ifrån en ?!
visst är det värd att få placeringar 4-7 man kan ju få fina grejor eller prispengar men varför är det så viktigt att vända upp o få segerdefilera?! man kan ju vara lika lycklig iaf !!
Jag har ingen aning om vad hästar egentligen tänker ;) men nog borde dom förstå och bli lite stolta över sig själv. Först har dom kämpat och gjort sitt absolut bästa och sedan få kanske en liten klapp av den som delar ut rosett. Hästarna känner ju även av att kusken är glad och nöjd även om man inte vann! Vissa hästar blir ju heta av att stå stilla och gillar inte alls det men då hoppas jag som kusk att man inte tvingar sin häst att stå 100% stilla - att skritta runt gör väl inget? Jag själv har ingen häst som inte gillar uppmärksamheten och applåderna, även om man "bara" defilerar sist med vit rosett är min hästar glada!
#27 Så bra! 🙂
Om man ska se det från deras håll…
#28 Men visst är det roligare att få applåder och gratulationer?! Det tyckte nog i alla fall jag om jag hade presterat något på den tiden jag tävlade.
Om ni visste hur många jag sett som blivit lika lyckliga för en 7:e plats som en seger skulle ni inte förlöjliga dessa placeringar så. Dessa kämpande kuskar som sällan placerar sig (man behöver inte vara sist för att bli oplacerad, eller hur) och så en dag får de en rosett. JAG tycker i alla fall de är värda både applåder och hyllningar.🙂
#30. Ja visst är det Bra! 😃
segerdefilera=segra? Jag har väl ingen åsikt om vad folk tycker om sina placeringar men jag har vunnit lopp och varit besviken på min häst och behandlat samma kväll redan, jag har varit 3 och jättenöjd 3 och besviken. 5 supernöjd och fått en inbjudan till elitkampen osv men det gör inte att jag känner något stort behov av att höra applåder (eller ogillande kommentarer om hur min pappa tränar mina hästar, som vissa gärna vill få det till). jag har vunnit stortrav lopp och nästan blivit utbuad då min stod i 33 gånger pengarna… Livet är inte alltid så rättvist och det är lika bra att lära sig det och kunna ge sig själv beröm och kritik än att lyssna på andra!
Jesper Björling
#28 om man bara tävlar för att vinna kan jag förstå om man tröttnar snabbt. Jag skulle göra vad som helst för att kunna köra ett lopp till och komma sist i det, bara att få hålla på med trav är roligt. Men nu har ekonomin och livet satt stopp för det. Det visste jag inte när jag körde ut ifrån russ-seriens final som 0a. Vet man hur vinst smakar kan jag förstå om man tröttnar med bara 0 i raden. Men har man inte det så kan man uppskatta de ni ser som värdelösa placeringar lika mycket.
#34 När du skrev "det är segrar som räknas när man tävlar" så skrev du inte "För mig är det segrar som räknas". Det är som svart och vitt. Och om stortravet är så tufft så kan väl andra få njuta av den tiden de har i ponnytravet, jag hade då aldrig någon tanke på att gå över till stortravet och uppskattade mycket att publiken klappade när man defilerade förbi, vare sig 1 eller 7.
Visst blir man glad när man vinner , men jag tycker det är lite fel inställning #15. Det är väl inte bara segrarna som räknas?? Gör hästen ett bra lopp så blir man ju nöjd. Vare sej man kommer 1:a eller 5:a?
# 13 förstår att du menar Vaggeryd.
Vi brukar också ha det när vi kört insprängda loppet Lilla Smålandsmästaren men i fredags räckte ambitionerna inte till samt att kansliet för tillfället är inhyst i vår lokal då ord. kansli är mögelskadat. Visst det hade säkert gått å lösa men denna gången fixade vi inte det tyvärr. De tävlande som alla verkade nöjda och glada fick "bara" hämta sin rosett tillsammans med resultatbladt.
Prisutdelning har vi i insprängda lopp för segraren i vinnarcirkeln, ambitionen är att segraren samt övriga skall ha en gemensam prisutdelning på annan plats.
Prisutdelning vid ponnytravtävlingarna är i målkurvan och det funkar jättebra. Olycksrisken är nog inte större att ha den där än annanstans då insläpp o värmning inte sker där under pågående prisutdelning .
Ni förstår ju inte frågan, jag har ingen åsikt om vad ni tycker om era placeringar frågan är ju om det inte skulle vara bättre att köra det Östersunds variant på prisutdelning?
Jesper Björling

#34 att dela ut priser till 4-7 handlar inte så mycket om vad du (äldre rutinerad kusk som tävlat mycket) känner för behov utan är nog snarare för de orutinerade skull! (Du behöver inte delta i prisutdelningen om du inte vill!)
Att dela ut pris till 4-7 tycker jag visar att även dessa placeringar är värda att uppskattas och uppmärksammas. När dessa inte får pris "offentligt" så tycker jag att det sänder signal till kuskarna att det inte är värdefullt att bli placerad. Visst får de fortfarande sitt pris. Men det är inte för själva prisets skull, utan för prestationen som de ska uppmärksammas och uppmuntras.
#28 "Bara för att man inte får defilera eller applåder så är det väl ingen som tar lyckan ifrån en?!" Nej det är nog ingen som påstått. Men med offentlig prisutdelning och varma applåder och grattulationer så kanske lyckan förstärks! Applåder som btw sällan eller aldrig är möjliga vid prisutdelning i vinnarcirkeln då majoriteten av publik är på stallbacken!
Jag som fotograf promenerar/cyklar gladeligen mellan mål och prisudeltning i stallbackskurvan och kan fotografera vinnare/prisplacerade kuskar som blir omkramade av nära och kära efter loppet. Något som inte skulle vara möjligt vid vinnarcikeln långt ifrån stallbacken…!!
#13 i Eskilstuna har vi alltid gemensam prisutdelning efter loppet vid de insprängda! Ni är välkomna till oss! ;)
Vad gäller säkerhetstänk så kan jag inte minnas att jag sett/hört någon olycka som skett pga att prisutdelning i stallbackskurvan varit "i vägen"
Jag som värmande kusk skulle också mera uppskatta att upploppet var fritt att värma på, snarare än en kurva.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#39 att bara värma på upploppet blir inte mycket till värmning.
Inom stortravet stängs ju några spår av och värmning sker oftast bara i rät- eller bakvarv. Kan ju vara ett alternativ.
Problemet som jag upplever vid prisutdelningar är när 7 ponnier ska cirkla på banan i väntan på resultatet och man måste ta upp när man värmer, speciellt om man har vänt upp för att köra lite fortare. För en långsammare häst kanske det inte har så stor betydelse, men har man en som är lite snabbare och som behöver värma lite ordentligt så stör det planeringen.
Det handlar inte om att förringa några som helst pristagare, men det viktigaste måste väl ändå vara hur nöjd man är själv över sin egen häst. Som många har sagt kan en andra, tredje eller sjunde plats vara mer värt än en seger beroende på loppet och prestationen.

#40 Jag sa inte att man bara får värma på upploppet. Jag sa att jag skulle föredra att ha upploppet att värma på snarare än att ha båda kurvorna.
Utöver prisutdelningen har du ju faktiskt 900m till av banan att använda!
Om du och din snabba häst kör bakvarv (in precis framför prisutdelningen), kör hela bakvarvet och sedan just innan du når prisutdelningen igen vänder ner i rätvarv och kör 8-900m så hinner du nog knappt bort till kurvan igen innan prisutdelningen är klara! Då slipper du ta upp och bromsa! =)
(Exempel med Eskilstunas design på bana)
#39 jag är ledsen att jag inte ser dig som en martyr för att du orkar flytta dig dom 100m mellan mål och eran prisutdelning men andra banor tex Östersund är den mycket längre mellan mål där ni tycker man ska ha prisutdelning. är det inte även så att det är mycket roligare bakgrund i vinnarcirkeln än på andra ställen? Eller vad tycker du Tom som är fotograf?
Jesper Björling
#42 Det är riktigt! mycket finare i en ordinarie vinnarcirkel och det är där vinnaren vill vara att erhålla sitt täcke pokal och rosett och inte någon tråkig kurva , på långsidan eller på stallbacken. För ska vi sträva efter att efterlikna stora travet så mycket som möjligt, som alla verkar vilja så skall prisutdelningen förläggas i vinnarcirkeln.
Tycker inte att det är skäl nog att lägga den på något annat ställe bara för att nej sägarna säger att det inte finns publik där, för dom på stallbacken i kurvan och på långsidan lär nog stå kvar där och applodera och hurra när ekipagen 1-3 kommer segerdeffilerande förbi från vinnarcirkeln.
EBBA & DEE DEE C.C. tyckte det var jätteroligt att vara i vinnarcirkeln!
Va, finns det banor som delar ut pris enda till 7:e pris!? Det har jag aldrig varit med om, men då har jag mest bara tävlat i norr.
Själv tycker jag det känns ok att till och med bara segraren ska till vinnarcirkeln. Det har ingenting att göra med att jag inte är mindre nöjd med en lägre placering, och ja, barn tycker det är jättekul att köra segerdefileringar - tänk då hur grymt kul det ska vara för barnen när de vinner och de får all uppmärksamhet. Man har faktiskt vunnit loppet! Alla de gånger jag kommit placerad och inte kört segerdefliering har verkligen inte förminskat känslan av att vara rysligt nöjd över loppet ändå.
Jag körde en och en halv säsong innan jag var i närheten av en vinnarcirkel. Att dela ut 2:a och 3:e pris var ovanligt då, men Skellefteå gjorde det när jag kom 3:a i ett lopp där. Trevligt, men jag var precis lika nöjd med min första pokal som jag hämtade ut på inskrivningen. Men det tog ytterligare ett år innan jag fick köra min första segerdeflinering som segrare, och den körde vi själva, jag och lilla Jupiter. Underbart roligt var det, sååååå grymt glad jag var!
Eskilstunas vinnarcirkel är så liten att den inte används alls. Inte ens på stortravet. Då har man prisutdelningen på publikplats.
Har man en stor vinnarcirkel och vill och kan använda den är det väl inge fel med det. jag tror inte man kan göra likadant på alla banor då banorna ser väldigt olika ut.
Precis Tom ! Alla som står i stallsvängen står väl kvar å applåderar ändå oavsett om man har prisutdelning i vinnarcirkeln eller någon annanstans … Sen antar jag att det blir lika mycket applåder om man åker förbi eller har prisutdelning där, tror inte att alla står och klappar händerna hela tiden medans man tar kort,sätter på täcke osv …

Men är detta något att tjafsa om eg 😇
# 47 Nej, verkligen inte. Lite "trollvarning" på detta faktiskt..
#47 Håller med!
Att sitta här och säga vad man tycker ger nog inte så mycket!
Ta kontakt med banorna/klubbarna direkt för det är ju där som det kan ske en ändring!
Hade varit smartare att starta en omröstning istället för en vanlig diskussionstråd!
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
#47 Jag instämmer 😃
Låt var och en göra som dom vill. 😉
Det roligaste med detta är att bara E-tuna tar det som ett påhopp, ingen kommer med vettiga argument utan bara pratar om att 7 är lika mycket värd som 1an, vilket jag inte har någon åsikt i. frågan är ju bara om det är lämpligt att ha en standard på alla banor så man alltid vet vad man kan vänta sig vid varje tävlingsdag på varje bana
Jesper Björling
#51 jag blandar mig inte in i diskussioner här såvida det inte är något jag absolut har något att säga om. I vinnarcirkelfallet så hade jag inte det. Däremot tycker jag att, jag citerar dig -
"Även om du Tusen inte vill erkända det så är det segrar som räknas när man tävlar"
är en rejäl åsikt om att övriga placeringar inte är ett skit värt. Jag förstår inte hur jag ska tolka det på annat sätt men du får gärna förklara ditt inlägg om vi alla förstått fel.
Att tävling går ut på att vinna, det betyder ju inte att man måste vara besviken om man inte vinner men varje gång man tävlar försöker man ju vinna. jag tror iallafall att alla har den målsättningen just innan start.
Det blir i slutändan segrar som räknas det är segraren som firas. man minns inte tvåan helt enkelt om man inte gillar att tävla så behöver man inte, men trav är tävling och segraren "takes all" sen finns det andra placeringar men dom är underordnad segraren.
Att komma och säga att det är synd om en 7a som inte får vara med är ju lite konstigt för i såfall är det ju även synd om 8an osv nån stans måste ju gränsen dras ni väljer 7 jag väljer 1 och några vill ha 3 i VINNARcirkeln. att inte vara med i vinnarcirkeln förminskar ju inte ens prestation något alls.
När jag kör storhästar brukar jag räkna inkörda kr iställer för placeringar. förstaplats i ett p21(5 000kr) är för mig i det läget sämre än 3 på valla (20 000kr). det beror inte på att man tjänar mer utan det är en bättre måttstock på resultatet, mer pengar bättre hästar helt enkelt!
Jesper Björling

#51 Jag tror att varken jag eller Tusen (som är från Eskilstuna) tar diskussionen som ett påhopp. Vi har heller inte saft att en 7e-plats är inte lika mycket värd som en seger. Men detta innebär inte att en lägre placering inte är värd något alls! Vi vill bara att samtliga placeringar ska värdesättas och att kuskarna ska uppmuntras i sitt tävlande - inte bara att vinna.
Att generalisera över hela landet tror jag blir svårt då alla banor har olika förutsättningar. Precis som Tusen skrev så används inte ens Eskilstunas vinnarcirkel av stora travet, pga att den är för liten!
Alla har olika rutiner på banorna över landet och man får helt enkelt informera de tävlande om vad som gäller på just den banan! =)
Vad skulle ni tycka om att bara ha 1an och en seger intervju istället? som inom vanliga travet?
Jesper Björling
#53 Tro mig, det finns Många i ponnytravet som inte tävlar för att vinna!! Många kör bara för att det är roligt. Ju äldre man blir mera allvar läggs det säkert i tävlandet.
~ Anneli ~
Tack nu förstod jag bättre varför du skickade iväg det inlägget. Då återstår bara att det verkar vara delad mening om vilka som ska uppmärksammas vid placering eller inte, där återstår jag neutral. Det jag kan tycka är att man åtminstone kan göra en gemensam slutsats om hur man ska göra. Jag tyckte det är en rätt onödig grej att behöva kolla upp när man kommer till ny bana "om jag kommer 4 eller sämre, åker man ut då eller är man kvar på banan? ". Det funkar ju utmärkt när man väl vet att t.ex eskils(el. örebro?minns inte hur det var) att där ska man till cirkeln och på eskils får man rosett på banan.
Det enda negativa på eskils med stallkurvan är att om man kommer 2a och är skitnöjd och gärna vill defilera förbi apploderande publik, så vänder vinnaren upp på en 5öring och åker tillbaks direkt. Inget eskils direkt kan göra något åt men för er som läser detta kan väl försöka tänka på att även om du vunnit 5 ggr redan så kan det kan sitta skitstolta 2,3 bakom er som inte ens kommer förbi publiken 😉

#53 Du tycker att bara vinnaren hör hemma i vinnarcirkeln. Det är där Eskilstuna har prisutdelning till de prisplacerade! 😉😛
#56 men dom är i så fall inte så beronde av en prisutdelning om inte placeringen är viktig?
#58 men då segerdefilerar ni inte eller? problemet med era inställningar är ju att det blir en###### shock att bli vuxen? det är ju inget straff att inte få vara med i en segerceremoni utan en belöning. Livet är inte helt rättvist och det är framför allt inte lika bra att bli sist som först inte i vårat samhälle senare i livet
Jesper Björling
#59 vem har sagt att placering inte är viktig?? kanske ännu mera viktigt för dom att få en placering. Vinst varje gång du vet…
Man måste fortfarande tänka brett när man tänker ponnytrav, inte bara till sig själv, det är det som är charmen med ponnytravet och att sporten är så bred som den är.
Så är det i alla andra sporter med. I början vill många ha priser, ju längre man tävlat så blir vinna viktigare..
~ Anneli ~

#59 Ja om ordvalet är det viktiga så kanske vi borde kalla det för ärevarv istället!
eller så kallar ni det för hälften som starta måste ju få vara med så ingen blir ledsen varv
Jesper Björling
Ärevarv kallas det inom ridsporten. Ett bra namn tycker jag.
Inom ridsporten kallas det ärevarv… kanske kan fungera inom ponnytravet med.
~ Anneli ~
Vinnar cirleln är ju ofta klätt med blommor och det kan bli riktigt fina bilder,MEN jädra så långt jag måste springa eftersom jag för det mesta måste vara med barnen då hästarna inte kanske tycker det är lika kul och stå still.Och som sagt så är dom ju inte så stora så man kanske inte kan ha alla prisplacerade där.Då skulle jag nog dra ner en rullgardin på min son om han inte skulle få vara med i ärevarvet och kanske få den dära grön el vita rosetten som han så glad och stolt hänger upp på sin plats i lastbilen,Den som fina Indianen Har kämpat för på sina 3,30 tider.Han kommer aldrig och bli en snabb ponny men min son älskar honom och skulle aldrig byta honom mot någon som kanske skulle kunna vinna en del.Som sagt vi är så stolta för varje liten rosett som han springer in och få se honom ihop med andra prisplaserade göra de där ärevarvet.🙂

#65 Härligt att läsa! 😃
Det är för dessa kuskar som samtliga prisplacerade bör vara med i ärevarvet!!
#65 Kul att du skriver så…. precis så va det för mina barn tidigare, och även lite nu.
Blev slagen en gång av en riktigt fin ponny, som lämpligt nog var tillsalu, och jag frågade min grabb om han ville ha den. Svaret blev nej, han ville ha sin ponny!
Nu ganska många år senare, kan han överväga att byta ut någon ponny om han känner att den inte räcker till. Men han har fortfarande lika nöjd över placeringarna. Man får ibland inse sina djur 8 och för den delen barns) begränsningar.
Alla kommer inte till eliten, alla vill inte gå över till stortravet, alla har inte en dröm om proffslicens. Men alla vill vara med och ha roligt och ha möjligheten att lyckas.
Självklart ska alla prisplacerade få vara med på ärevarv eller hur man nu väljer att göra det. Men man måste se till säkerheten.
kanske man kan använda sig av värmning endast i rätvarv eller bakvarv… så gör man ju på stortravet, endast värmning i rätvarv gör ju att det blir plats åt alla. och sen att man flyttar en bit från öppningarna.
Svårare borde de tinte vara
~ Anneli ~
#65 har ju rätt i att det är finare i vinnarcirkeln än i kurvan och man blir mindre ivägen om man åker av banan. rosett får man i vilket fall och varför 7 a-ponnier ska stå still och vara över hela banan med orutinerade kuskar är för mig ett under, stör värmingarna utgör en fara för sig själva hindrar bra banskötsel etc
Jesper Björling
#69 Men snälla du, vem har sagt att dom ska stå stilla?? Och varför ska dom vara över hela banan?? Låt dom skritta på ett led efter varandra… i dom två/tre yttersta spåren, så är det plats nog att värma.
Jag är mest mot att det är farligt nära in och utfarten, men tydligen bara jag som ser risken i det… antalet på banan är inget problem för mig.
~ Anneli ~
70 jag vet ju hur det ser ut nån har en snällhäst och stannar och sen är koset igång, håller helt med dig i frågan om utfarterna!
Jesper Björling
#71 då får vi göra en ny bestraffning på det då 2p för att ha stått still i priscermonin 😉
~ Anneli ~
#69 Hm när man börjar köra a-ponny så är man väl rätt såå orutinerad,så man kanske inte tänker lika snabbt,stannar den som är före så stannar ofta den som är bakom med,men den ponnyn kanske inte vill stå still utan reser sig,och då är det bra om det finns både föräldrar och vänner i närheten så att det inte händer något,och varför tycker du inte att alla är lika välkomna? varför skulle INTE orutinerade få vara med, Jag blir så ledsen när jag läser,För jag ser så många glada barn.😕
Det finns även russkuskar som är orutinerade och som blir glada för att få uppmärksamhet.
Jag tycker självklart att alla placerade ska få priser på banan, ung som gammal…orutinerad som rutinerad. De som får pris på banan och applåder av publiken tror ju jag uppskattar det mer än om man måste be om en rosett i inskrivningen utan någon som helst uppmärksamhet. Jag har aldrig varit med om att sju ekipage stört de som värmt, eftersom det är förbjudet att störa segerdefileringen. Dessutom kan man få bestraffning om man inte segerdefilerar.. även om man inte vinner!
Sorgligt att läsa det som skrivs. Klart som sjutton alla prisplacerade ska få vara med och få jubel för sin insats. Det om något höjer självförtroende hos barn/ungdomar. Att få den där rosetten och ett Grattis och applåder betyder massor!
Hej Ruffe, om du nu retar dig så mycket på ponnytravet, varför inte ge upp och bara köra storhäst??? 🙂
Hoppas ni förstod att mitt inlägg #72 var ironiskt!
~ Anneli ~
#78 Klart man gjorde det. Men det finns bestraffningar om man stör prisutdelning/segerdef samt inte segerdef ;)
#77 Jag gillar min ponny och han räcker inte till mot varmblod eller kallblod. Men problemet är kanske att jag växte upp inom stortravet där inget är en lek för att sedan köra ponnytrav.
Jesper Björling
#81 vem har sagt att ponnytravet är en lek? Det är ju inte direkt så att man bara kan sitta upp och köra…

#81 Jag är nog en bland få som håller med i ditt resonemang. Jag tycker det är lika viktigt att vara nöjd och glad över sin ponny oavsett placering och om man får vara med i prisutdelning eller inte. "Risken" med att "alla" skall vara med kan förta känslan att faktiskt varit den som vann loppet och försvann i mängden.
Händer allt för ofta att om man är en ganska "anonym liten människa" och lyckas vinna över fler "poppismänniskor" så får faktiskt ettan knappt applåder medans 2:an och bakåt får jubel och hejarop, hur kul känns det då att faktiskt ha vunnit?!
Jag håller helt med om att 1:an är den som äras bör och hoppas att alla en dag hamnar där utan att för den skull inte vara nöjd med sin häst.
Denna hemska jante som tycks härja lite här och var. Om man nu inte lyckats vara först själv skulle det vara så svårt att kunna glädjas och gratta den som faktiskt vann…?😉

#83 "Om man nu inte lyckats vara först själv skulle det vara så svårt att kunna glädjas och gratta den som faktiskt vann…?"
Eller vända på det; Om man nu var den som vann, skulle det vara så svårt att kunna glädjas och gratta de som blev placerade?

Ska vi sträva efter att vara exakt som stora travet????
Bra! Se till att det står några tusen på publikplats och flytta sedan prisutdelningen till vinnarcirkeln!!!
Vet inte hur mycket stortrav ni kollar på om du får det till några tusen… Håller med om att svensken lagom är tydlig här….
Jesper Björling

Jag har aldrig vart med om att man haft 1 - 7 på banan för prisutdelning (ändå har jag tävlat på de flesta banor) och ja i mina öron låter det näst intill kaos, speciellt med en het ponny! Men vi gör olika i landet och då får det väll vara som det är. Men tycker absolut inte att banor missgynnar de andra placerade bara för att 1 - 3 får åka till vinnarcirkeln, som Tom skrev ovan får ibland 4-7 bättre priser!
Sen när jag började tävla och hamna bland dem tre är de klart att jag ville komma till vinnarcirkeln - hur ofta får man stå där annars? Skulle nog ha blivit rent av besviken om det var i en kurva.
Men sen är det mänskliga faktorer som spelar in i vissa fall, som Esk. som inte kan använda sig av vinnarcirkeln. Då får man göra det bästa av situationen. Konstigt dock att banan inte fixat det så det ser proffsigare ut.
Det tråkigaste argumenten är att man inte står i vinnarcirkeln för att det inte finns publik.. Vi har verkligen vart SUPER DÅLIGA på att fixa något publikdragande till ponny travet, det är en inkörningsport som man borde kunna hitta på hur mycket kul att göra som helst för att få mer publik. Där borde man även få hjälp av banledningen! En perfekt "Familjens Dag" på travet där man försöker värva in barn till travskolan eller föräldrar till att köpa andelshäst.