Mer Autostarts Lopp för Kat:A!
Russ också! :)
Vi, EPS, hade en heldag med enbart autolopp under dubbeltravet. Tyvärr blev det inte fulla lopp och vissa var det väldigt få startande i. Tror att många väljer att avstå om inte proppen är "perfekt" i tid eftersom man numera likställer rekorden i volt- och autolopp.
Förr kunde man ta ut sina ponnysar i "omöjliga" lopp utan att man för den skull sedan "straffades" i voltloppen om ponnyn sprang fortare i auto.
#2. Vi körde åxå en heldag Auto för flera år sedan och inte fulla lopp, Tråkigt! när alla hade tjatat om Auto före!
#3 Nu struntar vi om folk inte ställer upp utan vi kör i vilket fall eftersom det ändå finns vissa som vill och för att alla ska få möjlighet att få starta i "önskelopp" så får man lov att skriva proppar även för dem. Man kan inte enbart köra lopp för majoriteten. Det finns hästar i alla klasser och med olika förmågor. Därför måste man ha varierande proppar, anser jag.
EPS har väl alltid haft en dag med enbart autolopp, så länge jag kan minnas i vilket fall. Möjligen något enstaka år som det har missats.

JAg tror att om det skall bli något anmält till autolopp så måste vi separera rekorden igen. Kanske då med en max skillnad mellan auto och voltrekorden, ungefär som man har i specialaren. Behöver inte gå längre än till mig själv, startar inte gärna mina hästar i auto om de ligger mer än 1 sekund från tiden.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Det vore ju kul med mer autolopp. Men som Jerker säger så måste man nog skilja från auto och voltrekord. De flesta är nog lite "rädda" för att anmäla då ponnyn eventuellt får "straffas" för det i hästens nästa start. Men som tom säger, det är ju kul med autolopp! :D

Absolut inte tillbaka till att separera auto/volt. Mer orättvisa lopp har sällan körts. Inte kul att möta hästar som gått 30-35 i volt men har ett autorekord på 10-15.
Då kan man lika gärna separera banor också…
För visst är det skillnad på en välpreppad bana på Solvalla jämfört med de flesta andra? 🤔

#7 Som jag skrev i #5, en max diff får man nog införa om det skall fungera. Kommer oxå ihåg den typen av lopp som du beskriver. Men eftessom de allra flesta russ är 2-3 sekunder snabbare i Auto än i volt, ännu större för vissa, så säger ju den matematiken att det är få som startar i autolopp. "Straffet" för ett sänkt rekord är för stort.
Sedan diffar det iof på många andra faktorer oxå, men de faktorerna är inte påverkbara på samma sätt. Detta gäller tex hur väl en viss bana passar en viss ponny, vädret har oxå stor betydelse och som du nämner prepareringen av banan. Sedan kan jag med fog säga att Solvalla långt ifrån är bäst på att preppa banan för ponnyer, finns de som är väldigt mycket bättre i Sverig, Men det är nog en annan diskussion.
Jerker Klang,

Våra hästar har väldigt lika rekord i auto och volt , tror att om fler hade vågat köra fullt ut i alla loppen så hade de kanske inte varit så stora skillnader på rekorden.

#8 Att det skiljer i tid volt/auto beror nog mer på att kusken inte klarar av att "köra" sin häst och därmed i auto får en flygande start och låter bilen göra jobbet. Många ponnyer går faktiskt ruggigt fort sista varvet jämfört med första. Tycker man skall lära känna sin häst och få den lyhörd heeela loppet och inte bara sista varvet…
En som lyckats bäst är uppenbarligen Michelle Ingerstad där Tuffing faktiskt har ett bättre voltrekord än auto, säger en hel del med tanke på vilka lopp han går ut i. Dom andra snabblopparna skiljer inte mycket heller.
Jag tycker det är absolut mest rättvist om alla har samma förutsättningar och villkor i loppen.
#7 Varför då? Det är ju lika för alla. Så länge reglerna gäller för alla så tycker jag inte att det är något fel.🤔 Vad ligger orättvisan i det? Du kan ju göra likadant.😉
En av anledningarna till att mästerskapsloppen inte är fulla beror till största delen (tror jag) på just att auto- och voltrekord likställs. Förr var de alltid fulla även och många startade fastän man från början visste att man skulle vara långt ifrån placering.
Varför tror du att supersprintloppen har blivit så populära? Förmodligen för att man kan starta, testa ponnyn hur fort den kan gå, kanske få en placering och allt detta utan att bli "straffad" i voltloppen framöver.
Det är trots allt en flygande start du får vid autostart.

#10 Ursäkta uttrycket men det du skriver är kvalificerad bullshitt. Visst finns det hästar som är väldigt snabba ut från volten medan andra har klara bekymmer med detta. Det kan man ju se på stora oxå. Att det enbart skulle bero på kusken ser jag som en ren förolämpling mot kuskarna som kollektiv. Vi har haft hästar som varit blixtsnabba ut ur volten och andra som inte hittar benen ordentligt förrän efter 3-400 meter. För den senare beskrivna hästen blir skillnaden mycket stor mellan ett auto och volt lopp och det har inget med kuskens kunskaper att göra.
Jerker Klang,
#10 Tuffing har 1.37,5 i volt och 1.37,1 i auto så din hypotes stämmer inte riktigt. 😉

#12 Ser absolut inte det som en förolämpning mot kuskarna. Vad i skulle det ligga en förolämpning?
Att köra ett par sekunder från autorekordet gentemot volt skulle jag mer se det som en god bit till att bli en bättre kusk.
Fast det är klart är man redan "proffs" så har man ju inget mer att lära eller hur??
# 13 Ursäkta min dåliga uppdatering men fram till SM var det tvärt om
#12 & 13 Oavsett "ursäkter" och flörtgubbar så allvarligt… Ni hugger på alla och det mesta som skrivs oavsett ni håller med eller inte. Trav är en tävling och det skall vara roligt och framförallt skall alla kunna tävla på lika villkor.
Men varför inte börja skilja på kort/medel/lång distans också??

#14 I förolämplingen ligger att du anser, enligt vad du skriver, att 95% av landets kuskar inte kan köra sina hästar. Det tycker jag är en ganska grov förolämpning. Alla ponnyer är inte likadana utan snarare tvärtom, det tror jag att du eg vet med tanke på hur länge du hållt på med ponnyer.
Nej, jag hugger inte på alla, men detta är ett forum där tanken är att man diskuterar saker och ting. Om alla tyckte lika och om allting var självklart så behövdes inte detta forum, eller andra heller för den delen. Jag är ingen vän av konsensus utan tycker det är bra att man uttrycker sin åsikt. Sedan är det upp till läsaren att ta till sig eller ta åt sig eller helt bortse från innehållen i inläggen.
Jerker Klang,

#15 Alla ponnyer är inte likadana utan snarare tvärtom, det tror jag att du eg vet med tanke på hur länge du hållt på med ponnyer.
Om du hade LÄST mitt inlägg så är det ju det jag "skriver" men valde att formulera: Tycker man skall lära känna sin häst och få den lyhörd heeela loppet och inte bara sista varvet…
Finns jättemånga hästar som har kapacitet att gå bra mycket fortare än de har i rekord men kanske inte med en "viss kusk". Är själv ett exempel på det. Jag satt gärna upp andra kuskar på mina hästar när jag var aktiv just för att jag inte fick ut det där lilla extra. Har även efter min "karriär" tagit hjälp av t.ex varmblodstränare vid balansering.
Finns fortfarade inget negativt mot kuskarna i det, alla är duktiga utifrån sina erfarenheter och rutin. Att få mig att framstå som en "idiot" som nedvärderar majoriteten av sveriges ponnykuskar säger mer om dig själv än om mig (eftersom du inte ens känner mig).
Vet heller inte var du fått 95% ifrån eller om det som så mycket annat är taget utifrån det blå…
Vi har en ponny (Winner) som HADE rekord på 2.10,2, vi anmälde ut till autolopp på Eskilstuna (2.09 och sämre). Winner vet vi sedan innan att han tycker det är kul med autolopp…. Winner travade klockrent och sänkte sitt rekord till 2.08,1, tyvärr utan placering (men vi är lika glada för det eftersom Winner tyckte det var kul).
När vi sedan anmälde honom till voltlopp på Kalmar så travade han ännu fortare, nytt rekord på 2.06,5.
Så visst KAN de trava fortare i volt än auto!
Jag tycker absolut att det skulle vara FLER autolopp, i båda kategorierna!
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
Jag får allt sätta ner foten här och be er vara lite trevligare mot varandra!
~Sandra~
#14 Jag förstår ingenting. Vem hugger jag på? 🤔
Har jag gjort någon upprör över det jag har skrivit ber jag verkligen om ursäkt.
#10 Tack för fina ord, men syrran Michelle slutade 2008 sen tog jag Camilla över :)
Era snack om tider hit och dit är löjligt det enklaste borde väl vara att ha pengar (eller prispoäng) som enda metod som stortravet . då kan man köra hur fort man vill utan att det har betydelse. om man kör jättefort och ändå blir 0a så har det ingen betydelse helt enkelt.
Jesper Björling
#21 Om man skriver blandade proppar så kan ju var och en starta i vilka lopp de vill. Så om du gillar penningproppar så är det väl bara att anmäla ut. Vi hade några penningproppar i EPS den 9 juni. Var du med då? Det blev inte fullt men hyffsat anmält till de loppen.
#21 Nej, jag håller inte med dig! Ponnierna har alldeles för stort spann på tider om man jämför med stortravet! En bra storhäst går mellan 1.10-1.20, långsammare storhästar har ju inget att hämta!
Vi skulle få ett överflöd av ponnier som inte passar till tävlingen för att de inte är tillräckligt snabba för att passa i en pengapropp!
Jag tror på att man fortfarande har tidsrekord MEN att man även har pengaproppar så att man får en valmöjlighet!
~Sandra~
Om man inte väljer ett utav dom två alternativen så möjlig gör man att man tävlar 5 lopp i tid 5 i pengar etc så man kan vinna och sedan byta till det andra alternativet. man får välja ett och köra det och istället för att köra 2 olika rekord så fungerar ju pengar bättre!
Jesper Björling

#24 Precis som sandra skriver i #23, pengalopp funkar inte och kommer aldrig funka inom ponnytravet. Det skiljer över 1 minut i hastighet mellan de långsammaste och de snabbaste. Följden med penga hcp är ett extremt elittänkande och en massa ponnyer som ingen vill ha. Med tidsbaserade system så har de flesta ponnyer möjlighet att vara med på ett schyst sätt.
Jerker Klang,
vadå elittänkande? det skiljer 1 minut ja men en häst som går 16 är lika chanslös mot en 13 häst som en 2:05 häst mot en 1:50 häst, ni bygger erat tankesätt på att dom bra hästarna inte går upp i klass, dom hamnar ju där dom hör hemma efter 5-6 lopp vilket det tar en hygglig häst 25 starter att komma till
Jesper Björling

#26 Jag bygger mitt resonemang på 12 års erfarenhet av ponnytrav och flera andra här, med samma åsikt om renodlat penga hcp, har väldigt många fler års erfarenhet. I ett renodlat penga hcp gynnas hästar med väldigt snabb utveckling och det missgynnar lite långsamare läromästare. Det är iaf inte det ponnytrav jag vill ha. I en tids hcp har en 2.05 häst ganska bra chans mot en 1.50 häst, men en 2.05 häst med 15.000:- på kontot har inte en chans mot en 1.56 häst med 10.000:-, eller hur?
Jerker Klang,
nu pratar jag om dom möter varandra från samma distans, ta detta exmepel då, jag har haft flera hästar som har gått 25 sec snabbare än sitt rekord, vilket resulterat i att jag har suttit i ledning och dämpat tempot för att tilsslut vinna med en halv längd 6 gånger irad hade det varit ett penga hcp så hade min häst blivit straffad för bra placeringar och inte gynnad av taktistk upplägg
dessutom att komma med tids skillnader inom stortravet är löjlig, en 10 häst förlorar aldrig mot en 14 häst den ena är i svergie eliten den andra är en helt ok travare….
Jesper Björling

Tycker inte man ska skilja på volt och auto igen, allt för många utnyttjade det.. Däremot som ryttarn skriver i #5, om man skulle haft en tidsspärr kanske det skulle gå men däremot inte mer än 2-3 sek anser jag. :) Om det skulle vara mer autolopp i överlag så skulle nog fler våga sig på att starta, nu när dem är så sällan blir de mer för att testa för skoj skull och man vill då ha så nära rekordet som möjligt men med mer autolopp så skulle man nog inte tänka på det på samma sätt. Spårtrappa med tid tycker jag även skulle vara bra att tillämpa i autostart för ponny :) Pengah. har aldrig vart något som jag tyckt vara bra, under hela min uppväxt så har jag sett 2 pengalopp som vart spännande och ovanligt jämna (om man bortser från eliten), när jag starta med Hagbard t.ex. så hade han över 20.000kr på sig och hade ett rekord på 05, skulle han gå ut i pengalopp fick han starta med de snabbaste då vi var uteslutna från alla andra pengalopp i princip men det är bra med blandade proppar så man själv kan välja vad man vill ha, passa på att ge lite beröm för Östersunds satsning 8 sept. med lite ovanliga prop. ska bli en spännande dag! :)
Om man sänker rekordet på en häst, som vi gjort i helgen (dessutom oplacerad), så kommer hon nu bestraffas med mer tillägg när hon startar i rekordhcp lopp nästa gång. Hade det varit penninghcp så hade hon inte bestraffats alls. Hon hade inte tjänat några pengar så då hade nästa lopp sett bättre ut och hon hade fått en chans till en placering som ger pris. Då behöver man inte fundera på hur fort hästen körs, utan det är bara köra.
Det finns fördelar och nackdelar med olika handicapningar.
Tog en startlista på måfå, det blev från Bergsåker i juli.
Konstaterade att väldigt många hästar, framförallt långsammare (av förklarliga skäl då autolopp oftast saknas i de klasserna) saknar ett autorekord.
Av kat. A ponnyer med voltrekord under 3 minuter hade 10 st av 24 inget autorekord. Av dessa 14 som har autorekord hade två snabbare auto- än voltrekord.
Av kat. B med voltrekord under 2 minuter saknade endast två autorekord, av 16 st. Av de 14 som har autorekord har 4 st snabbare auto- än voltrekord.
Jag har endast kollat en tävlingsdag i Sverige men det speglar ändå ett genomsnitt. Så att så få ekipage som har snabbare auto- än voltrekord ska vara så stort problem att vi ska ändra hela systemet, mot att det fanns betydligt fler som utnyttjade det när det fanns, kan inte vara relevant. Så i det stora hela är det nog inga problem att snabbast rekord gäller, oavsett det är volt eller auto.
Men det är ju min åsikt 😉
#30 precis!
Jesper Björling

#30 Men det beror med högsta sannolikhet på att man sällan startar i auto. Våran Palle som ex har ett voltrekord på 1.56 och ett auto på 2,14,8. Grejen är att det är tre år sedan som han tog det autorekordet vilket för honom då innebar en rekordsänkning med ca 6 sekunder.
Nästa lilla exempel. Jag har två russ som har rekord under 2 minuter. Palle har som jag sa 1.56,0 medans Troll Twix har 1.58,8. Palle har samlat på sig 11.325:- medans TT har 18.775:-
Möts Palle o TT i ett rekord hcp lopp så är det den av de som är bäst för dagen som vinner. Är det ett penga hcp med tex 2000:-/volt så startar TT 60 meter bakom, inte speciellt svårt att räkna ut vem av dem som har största chansen att vinna. Går Palle sitt rekord så kommer TT behöva sänka sitt rekord med ca 8 sekunder…….
Penga hcp gynnar hästar i snabb utveckling och missgynnar trotjänarna som mer eller mindre nått sitt max. I ett rekord hcp gynnas hästen som för dagen är i bäst form……. Svårare än så är det inte om man generaliserar lite.
Jerker Klang,
#32 Det jag ville få fram var att separera auto- och voltrekord verkar inte finnas fog för. På de hästar jag kollade som hade snabbare auto- än voltrekord handlade det endast om 1.0 - 1,5 sek. Visst jag vet, ingen regel utan undantag. Men när undantagen är för få så finns ingen anledning att separera rekorden. Förlusten blir större.
Gillar autolopp så jag håller med trådskaparen, mer autolopp :)
#33 Problemet är väl att man inte längre VILL ställa upp i autolopp just för att man "straffas" i voltloppen. Därav det låga antalet starter i auto. dessutom är det tydligen så numera att bara segrar räknas (enl. annan tråd) Det tycker jag är oerhört tråkigt.
En söt liten historia som visar att vi trots allt har de som tävlar för att det är roligt oavsett placering.
På Eskilstunas dubbeltrav startade en ponny i ett rent utsagt "omöjligt" lopp.Ett autolopp för hästar med rekord som låg 20 sekunder under denna ponnys rekord. Men ponnyn sänkte sitt rekord rejält och gick under två minuter för första gången. Det var en mycket lycklig kusk som kom sist i mål men ändå fick vara med i priscermonin och fick både rosett och dessutom tvåminuterspris och diplom.
Detta sporrade till fler anmälningar i autolopp som även där kanske var "omöjliga" men glädjen att få köra i autolopp gick inte att ta miste på.
Tänk om fler kunde starta och inte alltid var rädda för att sedan inte kunna mäta sig mot andra i voltlopp. För vad vi än säger så är det precis så folk tänker.

#33 Våra hästar har väldigt lika autorekord som volt och jag tror nog att de flesta skulle kunna få lika om man vill ;)
Men varför tror ni att det är så få som ställer upp då? Det är ju betydligt sämre anmält till autoloppen än till voltloppen. Bara att kolla på antalet startande på Eskilstunas dubbeltrav. Autodagen (fredagen) hade betydligt sämre anmält än voltdagen (söndag).
Undrar bara hur ni resonerar, ni som inte vill starta i autolopp som inte är skrivna perfekt för ponnyn.
Hur många sekunder från ponyns rekord tycker ni ändå är okej att starta i autolopp?

#36 Tror att det är lite anmält i vissa autolopp för att det körs så få och många (inte alla) tror att man måste ha en häst som går så nära grundlaget som möjligt. Jag blir alltid lika glad när jag ser att det finns dom som startar fast dom på förhand inte är med i segerstriden.
Skrivs det ut fler autolopp i vanliga klasser kommer rutinen att anmäla även till dom tror jag. Har sålt hästar till "nybörjare" där dom haft det tänket även i voltstart och även hört resonemanget runt om på banorna att man helst skall stå på start. Min erfarenhet är att dom flesta jagar bättre och blir bekväma om dom går ensamma i ledning. Det skulle inte behöva vara så få hästar även i "nolloppen" om fler hade kunnat tänka sig att ha lite tillägg.
#37 Så kan det ju vara.

Vi har startat i autolopp där folk nästan idiotförklarat en men de har gått bra och de har legat i toppen och överraskat ;)
Jag brukar säga att ett lopp är inte färdigt förrens det är kört :d
#39 Hur sekunder ifrån grundtiden har ni då anmält som mest? Det är ytterst få som anmäler till autolopp med rekord mer än 5 sekunder från grundtiden då det gäller russ (om man bortser från mästerskapslopp och liknande där snabbaste har företräde och alla kan anmälas)
Kat A brukar kunna tillåta sig starta med lite fler sekunders marginal.

#40 då vi anmäler ut för alla tex med Ijor som har rekord 48,3 tex och vet om att de är inga lätta hästar som man får möta men allt kan hända
Mary har i år startat i ett lopp 2.13 och sämre och själv har hon 2.25 :D , just för att vi tyckte att hon behövde komma ut i lopp och gå auto, då de var strukna så fick hon en 4:e plats ;) och jättebra träning.
Vi bryr oss väl eg inte så mycket om tiden utan hur hästen känns just nu , men man har ju insett att på russ sidan får de ju knappt skilja mer än 3 sek tycker jag för att de ska anmäla ut :D
#41 All heder åt er. Synd att inte fler tänker som ni. Då hade vi haft fler autolopp.
Med mina yngre hästar har jag kunnat gå ner en 4-6 sec utan problem med just Ruffe är det lite annan sak han kämpar och kämpar så han ska kunna vinna varje lopp han startar i sen brukar jag även räkna vilka som anmäler mot han och sedan ta ett beslut som nm kval förra året tex
Jesper Björling