Åbergs 2007???
Vem ska anmäla till Åbergs 2007 både i kat a och b?? (Hästarnas namn tack:P)

jag ska själv inte ha någon men det är kul att se vilka som kommer..:)
Ronaldo kommer :)

Mareld är anmäld. Gläntans Domino är nog också anmäld, men får se hur det blir i.o.m halvraden.

Chikita är anmäld..

Hults Chikita, Ernst Ronaldo, Gumino, Tyson II och Mareld är de hästar som jag vet kommer.
Vi får kanske se Lexius också.

iva då?
Går loppet tillsammans med stortravet?
#7 Ska inte Isidor vara med ?

Iva startar på Visby dagen innan ist, likaså Ernst Rolf.

Listan har kommit…..
Spår 1) Mareld, 2) Ernst Ronaldo, 3) Ljungens Viking, 4) Hults Chikita, 5) Tyson II, 6) Mogwli, 7) Isidor, 8) Gumino, 9) Celine.

OjOj, kan gå snabbt detta =)
Förra året fick jag rysningar av att se Tyson vinna xD
Mareld vinner, heja hanna!

Jag vill se en till tid under 1.40! Kanske är det Marelds tur nu?

lycka till allihopa!

Det kommer att gå fooort:D Hoppas på Gumino:D
Jag sade redan i våras (i en tråd på denna sajt) att årets snabbaste häst blir Ernst Ronaldo. Jag nämnde även tiden i det inlägget (1.38,7), och det är nu han kommer att slå till.

hihi dessa 2 loppen blir nått man inte kan, och får missa 

#18 NÄÄÄEE
#19 KOMMER DU?

#20 öh nej?
Klart ja gör, kan inte missa =)=)
Sen ska jag se Camilla Highness vvinna för dom stora :D

#19, mia du får börja planera in redan nu att inte vara ute för länge kvällen innan ;)

#22 Sluta pika mig nu xD. Det handlar om Åbergs här, inte mina utgångsvanor xD..

Mohahaha :D

#24 Förresten, undrar om vi får sånna snygga posters på Going i år igen?
HEJJA ISIDOR OCH KARIN
#23 nää, måste du komme? :P
#22#23 Ja precis o va va min hjälpreda i söndags när ja behövde dig som mest ?? tur att du har en snäll syster :) du borde få alkoholförbud, riktigt tur att du inte få gå på systemet än x)

#27 Sluta folk kommer tro att ja e alkis! Men va sjutton d e bara festival en gång om året! O var var min hundpassare du lovade mig xD

Varför la dom SM fyra dagar före? (Kat. A) Mycket högre standard på Åbergs än på SM. Mareld kommer sätta Svenskt Rekord här.
#28 heheh, men han va där men d e ju onödigt att vara hundpassare om man inte har ngn hund att passa x) tar du me B t jägers då? :)

#30 Bara om mamma ska jobba på jägers, och om pappa ska med ner :P Annars blir han hemma
Jossaa, jag har en från elitloppet med nånstans :D
#32 varför bara då, du vet att han vill träffa mig! låt honom göra det dååå! :)

#33 Om du skickar hit din kille så han kan laga sjukt god tacomat igen. MEN SLUTPRATAT. ÅBERGS NU!
Jag tar med kameran

Åbergs nu ja, men jag måste bara säga en till sak om going ;) . Mia jag visste att du fortf älskar honom 

#35 men going ÄR åbergsprat. dock stortravare men d e ju deras lopp som ja åker dit för
.
Nej, det va nära att ja rivit ner mina plancher flera gånger. Men ja får ju ge han en ny chans xD När han e 6 år kommer han ha vunnit allt.. får ja la hoppas xD
Jag hejjar på Syrran och Ronaldo :)..som han gick i SM:et..kan bli en hård strid på jägers, svårt att ha en klar vinnare just nu alltså! :)
Mia; jag tar också me mej kameran :D

jag få¨r väll ta med min kamera med , synd bara att fotona blir jätte kassa men man får väll lära sig nångång :)

haha vi kan ah en tävling, om vem som tar bäst :D
Hmm bara vi har likadana kameror typ, för d e ju liiite orättvist med dom som har systemkameror, ja har bara en gammal digitalkamera ju :P

Ingen av oss har systemkameror ju!
Men vi kan försöka ta fin akort på alla härliiiiga deltagare ändå:D

Jaa :D
#41 näää d va ju d ja mena :P skitbra att vi ha digitalkameror allehopa då :D

Jag tror att Ernst Ronaldo vinner före Mareld, Gumino får svårt att nå ledningen från spår 7, jag tror Gumino blir 3:a.
#44 han har t o m spår 8…

# 45
Even worse.
#46 Japp, men lycka till på Gotland iaf :) ni har stor chans till den segern där :)

# 47 Trodde du körde häst unga dam!

Japp, förstapriset på gotland är som andra i Åbergs. Billigare resa också, vi har 134 mil tur/retur till Jägerso, det blir en del i bensinpengar.
#48 Näää, det ösregnar så jag kör dom imorrn, dom e värda en extra vilodag :)
#49 Okey, ja det var ju en bit att åka.. :P

Hejjjja Hults Chikita :D

putt
När går ponnyloppet? Är det någon som vet? Näe åker ni alla ner som ska vara med?
Ni som åker dit och övernattar, var hyr ni boxar?

#55 det finns boxar i HD om du är intresserad

Hejja Karin och Isidor!! :D
Jag undrar precis som #54, när går ponnyloppen? Någon måste väl ha fått ett program?

ha inte fått något program än… tror loppen går vid 17-tiden.. (inte helt säker)

Programmen till tisdag kommer alltid på fredagen.

Tycker Chikita verkar lite bortglömd ..Hon har gjort fina tider senaste starterna (inte minst i SM) och verkar vara i toppform! Jag tror absolut att hon kommer vara med och strida om segern.

Man kan ju alltid hoppas att någon " ny " får ta hem ett " storlopp " för ponnysarna. Gumino, Tyson II och Mogwli har dominerat länge nu =)
Tycker verkligen att Hults Chikita skulle vara värd segern! LIkaså Ernst Ronaldo!
Men jag missgynnar verkligen inte nån, alla hästar i den här klassen är fantastiska…!
Jag tror loppet kommer stå mellan just Hults Chikita, Ernst Ronaldo och en viss Gumino.
För övrigt, vart är Micklas?

Varför la dom SM fyra dagar före? (Kat. A) Mycket högre standard på Åbergs än på SM. Mareld kommer sätta Svenskt Rekord här tror jag.
#65 Det är ändå inte SPTF:s bästa drag i år. Kolla in detta:
Tisdag 28/8 monte-SM;
Fredag 31/8 Guldstoet.
Visst är det kul att ha bra monte/trav-ston?
Undrar vem som bestämmer sån't?
Jag undrar, finns det ingen möjlighet att låna en box natten innan på Jägersro? Jag antar att det inte går, men det är bäst att fråga ändå.
Maila Ritwa och Micke, de fixar säkert en box över natten.
Tack! Jag har försökt få tag på dem, men på deras upplysningsnummer tutar bara en fax.
kan någon fotta emmeros diva och mig? :)

putt

fotta mig med josefine :P

jadå ska göra mitt bästa, men de tar tid innan du får fotona för kommer inte hem sen förrns 11 augusti!

lycka till alla men i shettis loppet hejjar jag speceillet mkt på en , emmeros diva :D men alla andra lycka till D
Heja Hults Chikita! :D

#75 oj för oss tar de typ bara 3 timmar att köra till halmstad:P o dig tar det 2veckor:) (A) HAHAHAHAH
#78 Hahah, dom kanske har dålig motor i bilen x)

Jag tror Hults Chikita vinner om hon går felfritt :)
#78 , vi ska på semester i bosnien efter åbergs xD .

Chikkan vinner/varette

Jag håller tummarna för Ronaldo

Chikkan, marled eller ronaldo.

Nu åker vi snart :)

vi åker om en o en halv timme vi.. ;)
hur dags går loppet?
2 st strukna!!
jasså, vilka då?
haha lurad

vilka är strukna?
Men åååååååh!

moget..
VILKA ÄR STRUKNA?

inga. han luras bara.. skit kul tyckte han.

Nu har väl Mini Åbergs gått? Några resultat?

Tio minuter tills B-loppet går!!!!!!!

RESULTAT?
Vet nån hur de har gått ? : )

lyssnar på det nu

mareld struken

gumino leder, hults chikita på väg fram, trea mowgli för tillfället

Gumino vann :)
hur gick det för isidor?

tvåa hults chikita om jag fattade det rätt och trea mowgli, fyra tyson II

#104 hörde bara att dom sa att han galopperade, sedan nämndes han inte mer

Gumino vann med ca 20m.. vet inga tider, det får någon annan ta reda på :P
varför mareld struken ?

Ingen aning. lyssnade på referatet genom telefon. Catrin sa att hon var struken, hon visste inte varför.

Heja Benny och Jannie - det visste vi ju vem ska vinna =)
vart kom ernst ronaldo?

#111 Hörde bara att han galopperade han också. Ska inte uttala mig om var han blev placerad, för det vet jag inte :P
Vad kul att Mogwli verkade gå bra! :D
GRATTIS till segern Gumino och Janina, och kretsen runt om kring!
Grattis även Hults Chikita och Erika, någonting säjer mig att ni kommer vinna Guldstoet! ;)
Hur har Kat.A-loppet gått?
*väntar spänt på tider*
#112 okej :)

Lufsen - Domino, vet inte tider.
Gumino fortsätter att imponera och likaså Chikita ! (: Grattis till er båda!

Pratade precis med Karin, och hon skulle gå och kolla resultatet nu, och sedan ringa igen för att meddela tider!
#117 hur hade det gått fö rhenne då?

Inget världsrekord. Ordningsföljd: Etta Gumino på 41, tvåa Chikita på 43, trea Mogwli på 43,7, 4:a Tyson, 5:a Ronaldo, 6:a Celine, Ljungens Viking på 52, Isidor på 52.
(Om jag fattade allt rätt)
1) Gumino 41,4; 2) Hults Chikita 43,0; 3) Mogwli 43,7; 4) Tyson II 44,2; 5) Ernst Ronaldo 44,3. Opl. Celine 47,6; Isidor 52,9; Ljungens Viking it. Mareld slog (sönder sulkyn) i värmningen och ströks innan loppet.

Mareld slog mkt i värmningen, därför var hon struken :(

undrar varför hon har börjat att slå, för hon har väl aldig haft dom tendenserna innan eller?

Jag har för mig att hon slog mot kusken i Guldstoet för ett par år sedan. Rätta mig om jag har fel.
1.52 på Isidor och Karin är ju helt suveränt för att vara första starten tillsammans

#124, håller med! Med tanke på att han väl inte är den lättaste att köra heller. Go Kejken!
#125 aa precis. Ska bli kul att se dem live på söndag :D
#123 Kanske du blandar ihop en Lähdekorpi med en annan. Vi var på Kalmar när SM-tvåan (tvåa efter Aida Roll, kommer inte ihåg vad den hästen hette) härom året skickade Pekka Lähdekorpi ur sulkyn i en provstart och stack i full rulle upp på stallbacken.
#124 Det blir intressant att se vad han kan göra på Sundbyholm med en start i kroppen.

#124, jag håller med! Grattis Karin :D

Ibland kan det vara så att vissa ston när de är brunstiga kan bli ena riktiga kärringar och slå och det kan ibland bli värre efter de har fått föl, kan vara så att det är hormornerna som spökar med andra ord.
Grattis alla till fina tider! Grattis till en andraplats med Chikkan! ^^
#124 Ja, det var väldigt bra gjort! Grattis! ^^
Det var väl inte Marre som slog ur Pekka? Minns inte riktigt hur det var.
Hanna gjorde sig väl inte illa denna gång? Hoppas varken kusk eller häst gjorde illa sig, marre är ju snällast i världen, undra vad som kan ha hänt..

Woho, heja Luffe!! Hihi!!

Dagens prestation (förutom Gumino som såg lysande ut) var helt klart Emmeros Diamant, som kom 3a på nya rekordet 2.18, hennes tidigare rekord var 2.27….

#131 nä, det var just det som #127 skrev. Det var Grafit kan jag fylla på med.
Läskig när hästarna helt plötsligt får för sig att slå, när de tidigare varit just "världens snällaste" (har själv varit med om det). Hoppas att det gick bra för Hanna och Mareld och att ingen skadade sig.
Grattis till segrare och placerade!
#134 Ja just det så var det! :)
Men vad ska man typ göra OM det skulle vara att hästen skulle börja slå? Finns det något man som kusk kan göra då?
Hanna har inte skadat sig sa Maija, hon skulle ringa efter Åbergs igen. Det borde väl vara över strax :D

Väldigt tråkigt när en av de finaste ponnytravarna genom tiderna håller på såhär. Hoppas de får ordning på Mareld.

Ojoj shiit vad Diamant sprang fort :)

Whow fan villken fart på diamant hon gjorde nu en sänkning på Öa från 33 till 27 och nu till 18 !! Grattis Aronsson!!

Måste också Gratulera familjen Aronsson som äntligen fått Diamant att få visa vilken stjärna hon är…
#120 Ljungens Viking kom in före Isidor och han fick visst en tid, 1.52,9! Isidor blev rapporterad

Stort grattis till fam. Aronsson. Ni är superduktiga! Grattis även till Erika som fått en himla snurr på fina Chikita. Grattis även till alla andra som plac. sig i dag.

Lagt ut MASSA bilder i tråden om bilder från åbergs :D
Grattis till segern med Gumino! han såg överlägsen ut!

En häst som mareld som på nytt visat att nått inte stämmer i hjärnan skall inte e starta mer, så jäkla tråkigt men sant!

#144 Om det är hjärnan eller inte lär vi nog inte få veta. Dom som vill både kommer och tänker spekulera vidare vad som hänt med Mareld. Men det är nog bara så att det komer att stanna vid just spekulationer så länge ingen lyckas få hästen att prata. Trist bara med en sådan kommentar! Både häst och kusk förtjänar nog bättre än så eller?
Hur som helst skulle hon inte startat mer om det inte varit för Hanna. Hon har gjort ett enormt arbete med hästen men nu kommer hon alltså gå till avelsboxen på heltid. Alltså ingen mer comeback. Vad sägs om det alla som pratar om att stona inte får föl i tid.

Grattis alla placerade :)

Jättetråkigt att det inte stämmer för Mareld.. Hon är ju en riktig kämpe! men hon kommer att göra sig bra i avelsboxen. Och inge kan väl påstå att hon inte redan har gjort en lyysande karriär på travbanan!!
#135 Det som man som kusk kan göra är att försöka få hästen att inte skena. Ett annat tipps är att försöka lägga en volt. En häst som går på volt har svårare för att slå, än en som går rakt fram..
Annars är det väl främst att försöka hålla lugnet…
Tur i oturen att det var/är en såpass rutinerad och duktig kusk som satt bakom när det inte stämmer för Mareld
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Riktigt trist med Mareld… är övertygad om att hon hade tagit Snäckans rekord!
Blir hon nästa Regatta, måntro?
Jättetråkigt med Mareld :( Synd att det slutar så här… :( Vi alla får minnas Mareld som Sm-vinnare, och hennes fantastiska 1.40-seger här i år (i maj var det väll?). Jag ser framemot att se hennes avkommor!
Jag tror Snäckans rekord ändå kommer slås inom några år. Mareld trodde jag var den som skulle slå det, men det finns fortfarande två damer som jag absolut kan tänka mig slår till. Nämligen Hults Chikita och Ramona Ernst. Inte år kanske, men nästa, eller året därefter.
Om jag har förstått saken rätt så är det Lähdekorpi som nu slutar tävla med Mareld. Inte att Mareld slutar tävla. Det är en viss skillnad.

#150 Läs inlägg 145
Okej tack bea :) Trisst med Marre, hanna får visa vad hon går för inom stora travet istället! höhö visst hanna :D
OK!

Iomed att Mareld (för jävla tråkigt, om det är så) slutar tävla gör Hanna det också, hon har bevisat att hon är bäst så hon har inte så mkt kvar att göra i Ponnytravet, iomed att hon lyckas nå grymt bra i stort trav också :) :D

Här är iaf dom som vet vad som kommer hända. Laila/Annika
Vilket antiklimax.
Mareld struken efter att ha slagit ytterligare en gång till,
nu i Hugo Åbergs på Jägersro.
Något är det hon vill tala om men vad…
Det lär vi aldrig få veta och huvudsaken är att det
slutade lyckligare den här gången.
Fast upplevelsen att sitta bakom i dessa situationer
är aldrig det minsta angenäm.
Spekulationerna är många och vi överlåter till dom som tror sig veta
vad som hänt med Mareld att fortsätta med det.
Vi tänker inte leta fel som kanske inte ens existerar.
Hanna med familj har gjort allt för att det skall fungera
och mer kan man inte göra. Om det börjar bli tal om människors
hälsa är det inte försvarbart att fortsätta längre
så hon kommer bli avelssto på heltid. Alltså ingen mer comeback!

Asså, ja måste säga jädra skit! Som ja skrev i den andra tråden, det måste vara den största förlusten för svensk ponnytravhistoria?!
Visst det är skit och en stor förlust, men om en häst börjar bli en fara för både kusk och omgivning så är det kanske den bästa lösningen.

#157, ska säga att jag inte har sett när detta har hänt, så jag kan inte avgöra hur illa det är, men våran har slått över 20 i rad, men i loppet gick han jätte bra, men Mareld har ju tydligen slått sönder vagn (och kusk) två ggr, så det är klart, :/, men synd är det ;(
#156 Eller tvärtom. Mareld kan ju faktiskt bli "vår tids Regatta".
# 106 Isidor galopperade inte, de sa fel i högtalaren ;)
# 140 Ja, Isidor blev rapporterad, men det är helt obegripligt, han tog inte ett orent steg i loppet! Det är lite irriterande!