Inga nya montéregler
Montéreglerna inom ponnytravet har länge varit en het potatis. Denna fråga diskuteras så gott som alltid på representantskapsmötena och Ungdomstingen.
För att lugna diskussionerna och för att en gång för alla reda ut reglerna och att få ett så rättvist och välanpassat regelverk som möjligt så tillsatte SPTF en arbetsgrupp som tillsammans med ST skulle ta fram nya regler.
Denna grupp tillsattes 2012 och 2013 presenterades ett förslag. Även detta förslag diskuterades på repmöte och ungdomsting och deltagarna fick även fylla i en enkät.
Sen har det varit tyst… Resultatet från Enkäten presenterades aldrig.
Vid SPTFS's styrelsemöte tidigare i somras fick monté-arbetsgruppen i uppdrag att sammanställa och ta fram det slutgiltiga förslaget på montéregler att lämna till ST (äntligen!).
MEN! Vid SPTF's styrelsemöte 25/7 kan vi läsa (§38) att gruppen helt plötsligt har lagts ner och att inget förslag kommer att lämnas till ST! Motivering? "reglerna ska likna stortravets, samt att det fungerar ganska bra numera."
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Vad är detta??
SPTF fick ett förtroendeuppdrag i ett ämne som hett diskuterats i många många år! Men det spelar ingen roll längre. Reglerna ska ju vara som stortravets, oavsett om det är om det är bra eller rättvist. Dessutom fungerar det ju ganska bra numera…
En besvikelse….
#1 Hur tänker dom då? På stortravet är det min 65 kg som gäller. Går knappast att följa på ponnytravet.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Vad håller dom på med?!??! Så hur blir det nu inför 2014? #2 haha ja det blir väldigt svårt, rättare sagt omöjligt om vi ska ha minimum gränser på ponnyerna… Känns som att dom inte bryr sig så mycket eftersom det bara handlar om ponnytravet..:/

Jag förstår inte hur SPTF bara kan "skita" i sitt ansvar och det förtroendeuppdrag som de faktiskt blivit tilldelade av ponnytravsverige…!?
Jag skulle vilja veta om ngn från SPTF och ST läser här inne på forumet?
Frågan är väl mest om tillämplingsanvisningarna för ponnytravets monté ändras. Av helt förklarliga skäl kan inte montéreglerna för stor häst tillämpas fullt ut på ponny. Viktgränserna är ju olika t.ex.
Men… detta med harmoni. Detta verkar ju inte praktiseras längre så varför inte ta bort den raden. Tidigare användes den regeln flitigt av vissa domare. I dagens läge kan ryttare på 160 cm rida shettis utan anmärkning medans motsvarande storlek på ryttare inte ens fick rida russ 2010 - 2011 då man lade till en skärpning av regeln om harmoni.
Om en regel inte används (låt säga att den inte fyller någon funktion = inte används) då bör den heller inte stå med i reglementet.
#6 Jodå, de läser men kommenterar sällan. Det ser man på SPTF´s hemsida mellan varven. 😉
Snabb fråga av mig som inte sysslat särskilt mycket med monté och inte hänger med i regeländringarna lika mycket som under min tid som aktiv:
Hur ser montéreglerna ut idag? Viktgränser, åldersgränser, liknande? Är det någonting många är missnöjda med som vi vill ska ändras?

Idag är gränsen kat A max 45kr och kat B max 60kg, inkl utrustning. Åldersgränserna är kat A 8-15år och kat B 10-25år.
Det som diskuterats är:
- längden på ryttarna. Det bör finnas en maxdifferens mellan hästens mankhöjd och ryttarens längd.
- Om invägning ska ske utan utrustning.
- Sänkt åldersgräns på kat B (något som jag finner hela ologiskt!!)
Dessa tre punkter har diskuterats flitigt och förslag på detta fanns i SPTF's första utgåva om förslag till regeländringar inför 2014.
#9 Reglerna för monté för ponnysar kan du läsa om under travsport.se.
Jag tycker att detta beslut är jättebra.🙂
För så länge det inte kommer fram något förslag som funkar för alla till 100% så kan vi lika gärna fortsätta så här.
I alla fall här nere i söder fungerar det bra.😃
#10, tack för sammanfattningen Bea!
Åldersgränsen skulle ju vara heltokig så lika bra att det slopades.

Anledningen, tror jag, är att SPTF högaktningsfullt skiter i montén. Man gör som myten om strutsen och stoppar huvudet i sanden, på det sättet tror man sig slippa denna "heta potatis".
#10 En punkt, som du inte tog med, som åxå diskuterats är att höja den nedre åldersgränsen på kat-B till 13 år. Detta för att kunna ha prispengar även i montéloppen.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#14 Just den punkten var det faktiskt många barn som ville ändra på. (Konstigt nog. ) Dvs flertalet ville höja montéåldern på ryttaren så att den följer kuskåldern precis som på shettis. Kat A 8-15 år och kat B 13-25 år oavsett om man kör eller rider.

#15 vad är det för konstigt med det?
Jerker Klang,
#16-Därför att många 13-åringar kanske redan är för stora för att kunna tävla katB kanske ?? = man får aldrig chansen att tävla kat B ! Inom ridsporten är maxgränsen för kat B 13år……………………………🤐
#16,17 Jag tyckte det var lite konstigt för att så många vuxna sagt att deras 10-12-åriga barn har längtat sååååå mycket efter att få börja rida russ. Men det verkar vara de vuxna som vill att deras småttingar skall rida russ. Dessa yngre barn verkar vara fullt nöjda med att rida shettis.

#18 Hur ser det eg ut vad gäller åldersfördelningen på russryttare.Hur många av de so startat i år är under 13? Jag har lixom inte funderat på det förrän nu, min montéryttare är ju något äldre…….
Jerker Klang,
#19 Ingen aning. Har heller inte funderat på det eftersom reglerna just nu är 10-25 år. Fastän en av våra ryttare är 12 år.
Men det går väl att ta reda på,fast det tar väl lite tid. Man måste gå igenom alla licenser och sedan kolla vilka som ridit russ.

tycker det är dåligt att det inte blev någon ändring, gillade förslaget som vi kom med…..
#4 Vilket vackert ekipage!! ❤️😍😉
Tycker att det här med differens mellan mankhöjd och ryttarens längd inte är rättvist och inget jag hoppas tillkommer. 2 ponnyer med samma mankhöjd kan ha 2 helt olika kroppstyper. Med en och samma ryttare kan det på den ena ponnyn se harmoniskt ut medans på den andra ser det på tok fel ut.
När jag tävlade monté senaste var 2007. Då va det max 65 kilo med utrustning som gälde för russ. Tycker att det va väldigt bra. Sen utgå efter harmoniskt ekipage. Det här med att mäta ryttare kommer ju säkert skilja mellan ett ex. antal centimeter på olika banor.
Ett alternativ kan va att man på något sätt kan i veterinärvolten få se varje ekipage med fötterna ur stigbygeln. Många har så korta läder att de ser mindre ut. Lättare att se hur det egentligen ser ut om man kan se ryttaren med fötterna ur stigbyglarna.
Lättast vore att enbart gå på viktgräns. Eftersom detta med harmoni tydligen är så himla olika vad man tycker.
Ta bort den raden i reglementet så slipper man diskutera det över huvudtaget. Längden lär knappast ha någon betydelse ändå om man sitter hoppkrupen som de flesta gör numera. 🙂
#25 ja precis! Tillbaka med endast viktgräns!

Vikten ska räknas! Inte längden! Blir lättare så.
Tror de flesta är för enbart viktgräns (själv ser jag gärna en skärpning på benämningen "harmoniskt ekipage", då jag sett en hel del "oharmoniska" ekipage genom åren), och då är det väl bra att det inte blir någon längdgräns?
Men fanns det inte en undersökning med värmekamera där man undersökte en lätt person som satt dåligt, och en tung person som satt bra. Det visade sig att den tyngre personen gjorde mindre skada på hästens rygg än den lätta som satt fel? Då funkar det ju egentligen inte heller att låta vikten styra. Längre personer lär väl ha svårare att sitta bra och balanserat på ett russ ?
#29 Den undersökningen såg jag också men är lite tveksam till resultatet då skillnaden på ryttarnas balans berodde på annat än orutin. Tror det var så att den ena var sned helt enkelt och dessutom satt de ner i trav i undersökningen.
Montéryttare står ju upp, ihopkrupna och då måste man vara både stark och balanserad för att klara av ett lopp. En obalanserad ryttare stör en montéponny så den lär slå över i galopp och förmodligen diska sig. Nu är väl inte problemet så stort med stora ryttare på russ. de är ofta väldigt harmoniska. Värre är det i så fall på shettis sidan där ungar på 158-160 rider shettisar. Russryttarna är inte mycket större de.

tycker inte att vikten gör överdrivet mycket på en ponny. det som skadar, och stör, är oftast balansen, jag är 160cm lång, och väger 58 kg utan utrustning, och jag rider mina ponnysar hemma utan problem. och jag är väl då "för tung" eftersom jagh inte klarar gränsen på 60 kg om jaginte ska rida med en sadel som väger 300gram.. tycker de egentligen är helt fel att vi ska behöva väga in med sadel, eftersom att det är många som då har lättare, små sadlar… vilket kan störa hästen också om man iinte är riktigt bra på att rida i minisadel. tycker att man ska väga in med bara sin egna utrustning (hjälm,väst), utan sadel, så att man kan ha en bra stabil sadel, det ökar säkerheten… och sen 'är ju längden oftast ett problem också, en ryttare på 170cm är inte så jädra vackert på en b ponny…
På den tiden jag hade en ponny som jag red mycket, red jag alltid i en vanlig, ganska tung men jättebra allroundsadel. Allt som allt vägde min utrustning 12 kilo då, men då var viktgränsen på 65 kilo och inga problem. Min reflektion är - är det verkligen bra att slänga upp en superlätt sadel på hästen om den nu faktiskt är van att gå med en tyngre? Jag har bara testat ponnyputa och det kändes ju så jäkla tunt. Men det kanske är en vane sak?
Jag hade klarat en invägning idag med en lätt sadel, 164 centimeter lång och 54 kilo tung, gravid i 18:e veckan. Men varför väga in med utrustning, det är ju ryttaren som kan ställa till balansen med sin vikt?
Hur lång ryttaren ser ut beror ju mycket på ridstil. Kryper man ihop kan man ju se ganska liten ut, men står du rakt upp ser du ut som en planka. Allt som allt beror ju mycket också på hur skicklig ryttaren är, även en miiiniryttare kan störa en häst om det vill sig.

Visst är det vanligt med alldeles för långa ryttare på russen med har sett en hel del och tyvärr så tycker jag att många *rider* för dåligt och är för otränade för att orka rida ett helt lopp i bra balans utan att störa hästen och nej alla hästar börjar inte galoppera när de blir störda ,,
#33 Har du sett hur många shettisryttare ser ut nu för tiden då?
160 cm är väl ingen bra längd på en shettis, väl? Russryttarna här i mellansverige är inte längre de.

Shettis ryttarna ser inte värre ut än många russryttare tror de 50/50 där både på russ och shettisar …
#35 Jag tror att B-ryttarna i Mälardalen är mindre än i landet i övrigt. Ser så ut när man är på andra banor norr och söder över.
Men om man rider shettis och är runt 160 cm så har jag då inte hittat några russryttare i motsvarande längd (borde bli runt 180-190 cm)

#36 Har du tänkt på att vi kan tycka olika , jag kan tycka en ryttare är för lång men inte du ???

Fast jag har inte sett shettisryttare hos oss som är 160 cm , jag tycker att max längden för att rida russ är 165 cm och helst under det.
Fast det som är viktigast är att ryttarna lär sig rida bättre än vad de gör
#37 Ja, precis. Förmodligen tycker alla olika och det gör att det blir väldigt svårbedömt. Nu är det ju upp till godtycke som det står i reglementet just nu.
I Mälardalen tror jag inte det finns en enda B-ryttare över 165 cm som rider russ. De flesta är under 160 cm. Men jag har sett ryttare som tävlar på andra banor norr- och söder över som är större. Det värsta jag sett är just ett par shettisryttare som är runt 160 cm. DET tycker jag ser för j****ligt ut. Men frågan är hur detta påverkar ponnyn. Vad jag tycker ser illa ut behöver inte nödvändigtvis vara illa för ponnyn.
#38 Vet du vem som bestämmer om ekipaget är harmoniskt eller inte?😇

De är väl veterinären och ekipagkontrollanten i första hand och jag vet ju att veterinären har stoppat ekipage en gång och då blev det ju ett j---la lit och en massa skitsnack .
så jag kan väl förstå om vissa inte vågar gå in och stoppa mm ..
För mig som jobbat som ridlärare så kan de kanske vara så att jag är hårdare i min bedömning än andra , jag sätter ju oftast en lite tyngre än för lång person på för en lång person utan styrka/balans/ridkunnighet är ju som sagt värre än lite tyngre ryttare som kan rida.
#41 Det verkar inte vara någon som vet vem det är som bestämmer det för det står ingenstans i reglementet eller i tillämpningsanvisningarna. Så nu är det omöjligt att ta bort någon för lång ryttare. Därför bör den raden tas bort. Den gör dessutom att vissa fått ridförbud pga godtycke. Folk tycker olika om hur ett harmoniskt ekipage ser ut.
Att du jobbar som ridlärare spelar väl ingen roll i detta sammanhang då de flesta montéryttare ritter i galoppsits numera. Inte riktigt jämförbart tycker jag.

#42 Veterinären kan ta bort oharmoniskt ekipage de är jag 100 på
Jo som ridlärare satte vi aldrig så långa ryttare på våra hästar och jag ser alla ridfel de gör när de rider för de är väldigt få som orkar stå i 3 punktsits i hela loppet..
#42 Men det står ingenstans.Det står bara av djurskyddsskäl och de flesta veterinärer jag har pratat med på tävlingar tycker vikten har större betydelse.
Det är just det jag menar. Alla tycker olika om hur ett harmoniskt ekipage ser ut och dessutom finns det ju många olika ridstilar i monté. Men hur många mindre ryttare får ridförbud för att de stör hästen? De stör förmodligen mycket mer än en längre men duktig ryttare gör.
Därför ska man inte ha regler som lämnas till enstaka personers godtycke och smak. Ett regelverk måste vara tydligt och entydigt.
Vilken ridstil man än har från början tycker jag att man som ryttare hela tiden ska sträva efter att rida i jockeysits. Höja läderna suggestivt och så småningom stå i lätt sits. För jag tror att det är den stilen som stör och belastar hästen minst, så länge man inte faller för långt fram eller lägger olika vikt i stigbyglarna.
Jag tycker också att man ska vägas utan sadel eftersom jag tror att problemet med mångas ridstilar skulle "lösas" med rejälare sadlar som ligger bra på hästen och är lättare att rida i.