Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 1440 ggr
medarbetare
0

Vad gjorde ni?

Vad gjorde ni med era hästar när ni blev för gamla för att tävla dem? T.ex, gårdshäst, ett syskon tog över, sålde, etc!

happygirls123
0

Är inte för gammal :D men snart… är 14 i år…

medarbetare
0

#4 Okej, vad tänker du göra med din häst när du har fallit för åldersstrecket…? (:'()

happygirls123
0

menar du mig? aja hoppas det ;) jag ska nog låna ut henne eller sälja henne men jag vill att hon får ca 1 års vila innan hon börjar tävla igen…

medarbetare
0

#1 Menade jag såklart!

happygirls123
0

haha jag tänkte det ;)

medarbetare
0

Får jag fråga "varför" (eller vad man ska säga) du har tänkt dig att låna ut/sälja henne? :) Menar ABSOLUT inte att jag tycker att det är fel eller så utan bara nyfiken!

amandahandersson
0

Jag har haft två hästar som inte varit för gamla, men som jag känt att båda gjort sitt inom travet och jag tyckte det var onödigt att "dra ut" det sista ur dem.

Eftersom mina småsyskon var allergiska och inte kunde hålla på med hästarna och jag själv inte hade tiden att ge, så såldes dem som barnhästar. Båda två hamnade till slut i kärleksfulla hem där de får all tid och kärlek de förjäntar. Den ena bor kvar idag och är perfekt barnhäst, den andra blev tyvärr förolyckad i en bilolycka för drygt två år sedan.

happygirls123
1

Jag tror inte jag kommer ha tid med en shettis som jag inte kan rida eller tävla och så kommer jag ju gå på gymnasium.. antagligen så får jag bo där gymnasiumet är för jag ska gå trav gymnasium tror jag och det finns inget i närheten av där jag bor…

medarbetare
0

#8 Okej…

happygirls123
0

Japp så tråkigt… jag vill ju ha kvar henne men om jag inte har tid att sköta om henne så är det bättre att jag säljer/lånar ut henne till någon som har tid för henne

medarbetare
0

#7 Låter som de har/hade det bra! :)

medarbetare
0

#10 Ja, det är ju verkligen sant! Toppen vore ju att ha ett lillasyskon som kunde träna o tävla den när man går på gymnasie!

happygirls123
0

ja tyvärr har jag bara en lillebror på 11 år som bara spelar dator och inget annat…

medarbetare
0

#13 Typiskt! ;) Hade jag haft ett lillasyskon hade jag typ tjatat hål i skallen på den till den inte hade förstått vettigare än att lyda mig! :P

happygirls123
0

haha ;)

Pondus
8

Jag är "pensionerad" ponnykusk sedan 5 år tillbaka. Och mina travponnis finns fortfarande kvar här hemma på gården. (Det har till o med kommit en ny).

Varför? jo, för att jag älskar mina små ponnis. Och bara för att JAG är för gammal för att tävla dom så finns det andra som kan göra det åt mig.

Så jag tränar mina små godingar i ur och skur precis som innan. Visst saknar jag att köra lopp, men jag kan helt enkelt inte göra mig av med dom pga att inte jag får tävla…..

medarbetare
0

#16 Åh, vad härligt att få ha dem kvar! Men hur hinner du, med tanke på skola osv? Så skulle jag oxå vilja ha det! Men mina föräldrar ser tävlandet som poängen med det hela och att ha häst utan att tävla är lite slöseri med pengar enligt dem..:( :'( Ska förklara för dem att det inte är det som är poängen!

Tusen
3

Min dotter slutade tävla ponny för två år sedan och vi har kvar alla hennes tre russ. Även vår shettis som slutade tävla för 9 år sedan har vi kvar. Två av russen tävlas av vår stalltjejer (i första hand), ett russ är numera fölmärr och drar vagn vid bröllop och student. Shettisen tävlar lite på träningstävlingar, motioneras lite hemma, går ponnyridning och är lekfarbror till våra föl och ettåringar.
De är våra vänner och familjemedlemmar och sådana säljer man inte.

Pondus
3

# 17

Hinner? man tar sig tid ; )

jag jobbar heltid och har tre ponnis hemma. (var av två tränas).

Självklart är det roligt att tävla själv… men som sagt, detta funkar bra för mig. och då får det vara så.

Fast att dina föräldrar tycker att det slöseri på pengar, om du inte tävlar dom…. hur tänker dom då?

Ponnytrav, så som många andra fritidsintressen kostar pengar. Det bara är så. Finns ingen i hela Sverige som kan säga att dom håller på med ponnytrav förr att "tjäna" pengar.

Ponnytrav är en livsstil!

Hoppas att du förstår vad jag menar? 😃

medarbetare
1

#19 Jag förstår precis! :) Ska bara få mina föräldrar att förstå!

einarsson
0

De hästar som var i ålder och form för det fick fortsätta tävla. Vissa sålda, andra med mig som tränare. Vi har i omgångar haft "stalltjejer" som varit duktiga, då har de fått köra. När vi inte haft någon "stalltjej" som man kunnat lita på har vi tränat allt själv, och haft andra kuskar som kört loppen

Vissa sto fick gå in i aveln.

Några hästar är sålda som rid eller barnponnyer.

Två gamla hingstar (nu 24 och 28år) går kvar som "gårdponnyer" de körs eller rids lite när någon har lust.

agnescarlsson
0

Jag sålde mina sm hopp-ponnyer för att börja med ponnytrav. Men två av dom var väldigt unga (7 och 5 år) och tycker inte att unghästar bara ska gå i en hage och skräpa.! Den andra är en läromästare nu ochbtjejen som har henne trivs superbra med henne!