Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 4632 ggr
Malin6
0

Tåvikter

Skulle vilja veta mer om tåvikter, hur funkar det, när tar man till det, hur sätts de dit osv. Berätta gärna allt ni vet. Glad

iiirma
0

Vi hade det på Vetaprinsen när han var väldigt rullig i traven.. sen lärde han sej med dem och vi plockade bort dem lite i taget, när han travade bättre :)

Geminii
0

Om hästen har ett bra lyft i steget men ingen längd så kan man sätta ditt tåvikter så att hästen tar ut steget mkt mer. Tåvikterna skruvar man fats på framsodan av framhoven. sedan finns det extra vikter man kan skruva på viktfästena om dt skulle behövas.

divansson
0

de ja vet är vel att de vänder över hoven fortare.. :P och bromsar in steget saktare  nu är ja inte 100.. men tror det

ryttarn
1

Vi använder tåvikter bak på Mercan. Detta då han behöver "saktaupp" baksteget något och ogillar boots, benlindor och dyligt….

Troll Twix hade vi tidigare vikter fram då hon nästan nockade sig själv med osanolikt högt framsteg, efter ett tag lärde hon sig så nu behövs inga vikter längre….

Balansering, oavsett vad man balanserar med, är en "never ending storry", dvs alteftersom hästen går ner i tider, mognar och utvecklas behöver man ändra balanseringen, det tar med andra ord aldrig slut….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

juliapettersson
0

Var finns det att köpa tåvikter? Vid de travaffärer jag har frågat, så har de bara sagt att de har slutat med tåvikter och har bara boots.

giffan
0

Bidermans har.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Jagz
0

Jag köpte mina vikter på Bidermans. Det var iof något år sedan. Jag hade helt glömt bort att jag hade dem.

Boode
0

Mantorps travshop har. Kanske de  inte har längre men de hade det när jag köpte min i allafall.

Malin6
0

Är det så att man kan sätta dit dem själv eller ska man ha hjälp av ex. hovslagare? Hur sätter man dit dem?

Nitro
0

#4 Jerker, kan inte jag få låna dina en sväng? :)

Millaaann
0

#9 du kan sätta dit dem själv, man skruvar fast dem i hoven, med små skruvar. Inte så hemskt svårt.

Malin6
0

oki, då ska jag kolla om det finns att få tag på. Glad

ryttarn
0

Köpte mina på smedjan på Färjesta….

#10 Kan vi väll ordna, bara det inte krockar med mercans starter….

Jerker Klang,

www.isil.se

Malin6
0

Färjestad låter bra, dit ska vi väl snart ändå tror jag.

Nitro
0

#13 Typ ett snabbjobb är det frågan om då :)

ryttarn
0

#15 säg till i hyfsad tid så kan vi se om vi oxå skall ut med någon. Gylleby skulle ju passa bra….

Jerker Klang,

www.isil.se

No_Tribute
0

De har slutat att tillverka tåvikter, iaf den gamla sorten som jag själv tycker är bäst eftersom den mest fokuserar på främre delan av tån.

ryttarn
0

#17 Har du någon bild på dina så att man kan se vilken modell vi skälva har, ny eller gammal?

Jerker Klang,

www.isil.se

PippiL
0

Tycker tåvikter är bättre än boots. Det ger iaf inga skav i karlederna.

ryttarn
0

#19 Boots och tåvikter ger inte exakt samma effekt. Tåvikten påverkar yttersta delen av hoven medans boots påverkar hela hoven….

Jerker Klang,

www.isil.se

No_Tribute
0

18#  Näe, kan gå ut och knäppa en strax :P  Men mitt russ har bara "en del" av den, inte själva extra vikten som hon inte behöver :P

casandra
0

#21, bara själva fästet eller?

PippiL
0

#20 Nä jag vet. Men många använder dom egentligen för samma syfte.

No_Tribute
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

18# Nu har jag fixat bilder, Vet inte om det är dessa extra vikter som är rätt. Slet ut alla lådor och allt för att hitta men det låg en massa olika tåvikter i en påse, men tror att det är dessa, (extra vikter)

No_Tribute
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är de fästen som jag använder…

ryttarn
0

Ok, då har jag en nyare modell :-)

Västet sitter med tre skruv och sedan kan man sätta på en eller flera ytterligare vikter som sitter med två skruvar. I praktiken tror jag inte det gör någon skillnad mellan de olika modellerna. Ska se om jag kan fota dom under em….

Jerker Klang,

www.isil.se

No_Tribute
0

Okej,   Sådana har "jag" också.     

Näe, det är det nog inte. Ingen större iaf:P

No_Tribute
0

#21    Jao, bara fästet det blir för mycket för henne annars eller vad far nu sa ;)