Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 3610 ggr
tomj
4

Bra och Dåliga Beslut!

Skulle vara intressant att höra från Er Fokus läsare, vilka beslut som fattats av SPTF & S-T de senaste 15 åren som varit mycket bra eller helt uppåt väggarna! 

Kan själv börja med att nämna ett beslut man tog, att diska hästarna för orent trav vilket var helt åt H….  beslutet revs upp och man återgick till det vanliga som tur var.

Teja-Bea
5

😕 Här är några beslut/ som jag tycker är felaktiga:

1. Att inte längre diska för oren trav
  2. Att voltrekord och autorekord likställts
  3. Att man inte längre skiljer på trav- och montérekord
  4. Att 20m-galopp på upploppet även gäller ponny
  5. Licensutbildningarnas utformning

😃 Några regler som jag tycker är väldigt bra:

1. Spårtrappan med 15 hästar bakom bilen (istället för 12) vid autostart
  2. 10 hästar bakom bilen vid monté (istället för 8) vid autostart
  3. Införandet av Idealtidslopp
  4. Återinförandet av handikappning efter gottgörelse, som nu kallas specialaren. Dock tycker jag att dagens version skulle behöva modifieras lite…

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ruffe
2

Jag kan börja med licenserna. Jag tycker F licens var ett bra vall och även lägga in dom 3 olika typerna av lärlingslicenser så man gör loppen jämnare.

På orent trav biten kan jag se både fördelar och nackdelar, det blir ingen bedömningssport och man kan inte bli diskad för vad folk tycker MEN fransk travsport har fått bättre travare än vad vi har tack vare deras diskningar. förr hade dom dåliga travare och vi bra, nu ser det ut som det kommer bli tvärt om istället.  

detta gäller storhästar på ponny tror jag föräldrar skulle börja lägga sig i och domarna är för ojämna

tomj
4

Konsekvensen om man skulle återinföra diskning för orent trav skulle bli att över halva fältet skulle bli diskade pga att de flesta russ och shettisar mer eller mindre travar orent.

Men jag tycker man kan återinföra rapporteringen i programet (r) man hade tidigare.

Teja-Bea
7

#3 om halva fältet "egentligen" borde bli diskade pga att de travar så illa så kanske problemet ligger i hur hästarna travar snarare än i regelverket? Kanske borde vi istället borde ställa högre krav på att de faktiskt ska trava bättre?
Eller tycker vi att det är okej att ponnytravarna skuttar runt i loppen?

ruffe
3

#4 ponnier kan inte trava på samma sätt som varmblod det är ju fakta läs lite om travgenen så får du en bra bild. sen är hälta och orent trav inte samma sak

Teja-Bea
1

#5 Nu förstår jag inte ditt inlägg….

Jag har väl varken påstått att ponnyer travar lika dant som varmblod eller att hälta och oren trav är samma sak…?!

Förklara gärna hur du menar.

tomj
4

Tydligen tycker vi att det är OK att ponnysarna skuttar omkring i loppen för vi har inte gjort något åt det dilemmat.

Ju mer erfarna kuskarna blir ju mer på gränsen kör man sin ponny och travet blir då lidande.

Men diska för orent trav är ingen lösning och det tycker inte domarna heller i mittornen.

ruffe
2

Du vill ju ställa krav på att dom inte ska trava som ponnier gör utan bättre(varmblod blir min tolkning då), dom kan inte det och därför blir det svårt att dra gränsen hur dåligt dom kan trava. jag mena bara att jag inte vill bli tolkad som om hälta skulle vara ok väldigt lätt att bli feltolkad här

tomj
1

#8. 😃

Teja-Bea
4

#8 ponnyer kan faktiskt trava rent oxå, utan att trava som varmblod för det. Precis som du själv skrev så finns det även varmblod som travar orent. Och precis som Tom skrev så händer det att kuskar kör ponnyer på gränsen. Antingen pga rutin eller orutin.

Tusen
4

#2 Två fel du gör i ditt inlägg.
För det första: Varför prata om storhästlicenser när detta handlar om ponnytrav (ja, jag vet att storhästlicens gäller för ponnytrav men det behövs ingen F- licens för att köra ponnytrav. Ponnylicens duger bra)

För det andra:

Trav är visst en bedömningssport. Det skall bedömas hur många gånger hästen galopperat, hur lång galoppen varit, vem som trängt och hur mycket, drivningarna är de korrekta eller för många, för hårda eller helt felaktiga.
Så nog är trav en bedömningssport alltid. Kanman ge en häst startförbud för orent trav är jag övertygad att man kan ge en varning och/ eller diskning för detsamma.

bea28
5

#8 Många ponnyer som springer för fort springer orent - inte samma sak som att de inte kan springa rent alls. Jag har sett många ponnyer springa fantastiskt fint. Och nej, de springer kanske inte likadant som en stor häst, vilket inte kanske inte är så konstigt med tanke på att de har helt olika anatomi. 

Tycker inte heller att man bör återinföra diskning för orent trav, risken finns att det kommer bli en hel del godtyckliga domar på osäkra grunder. Antar att det var precis det som hände och att det var därför man tog bort möjligheten att diska för oren trav.

Teja-Bea
4

Den orena traven ska ju fortfarande bedömas, ovasett påföljd en diskning, rapportering eller startförbud.

Emmelie93
6

#1 håller med dig om att man borde diska för orentrav…

Ponnyerna blir för det mesta alltid manade till gränsen till galopp, och vissa går väldigt illa pga av det. Nu förtiden handlar allting (nästan) om att sänka hästen så mycket det bara går i tidig ålder… och vad resulterar det till? Jo att ponnyn inte håller i längden! Både psykiskt och fysiskt.
Jag säger ingenting om unghästar som går fort, visst kan dem göra det NATURLIGT. Men inte för att man övertränar dem för att dem ska gå så fort som möjligt.

Sedan tycker jag att det är fel att dem har tagit bort bestraffning för oljud under lopp. Det är såå himla många som skriker HÖGT och konstant hela tiden under hela loppet. Det kan inte vara så himla trevligt för alla hästar som är med i loppet…

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

bea28
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Antar att travare springer lika orent som russ, jag ser ingen skillnad 🙂

Teja-Bea
2

#14 bestraffning för oljud under lopp finns fortfarande kvar och ska tillämpas. Dock kräver det att det finns funktionärer ute på/vid banan som rapporterar till måldomaren.

Emmelie93
0

#16 jaha, hörde av någon ordförande att det hade tagits bort.

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

tomj
4

#15. Nej Nej Nej. Både Varmblod och Kallblod travar mkt bättre än russ, en av anledningarna är att aveln har utvecklats så mycket snabbare bland de stora hästararna, framförallt på kallblodssidan, de är som att köra formula 1 bilar nu, inte som en gammal fiat som på 70,80-talet.

ruffe
0

#11 Tom skrev bra saker SPTF/ST beslutat och då tyckte jag att det var bra.

#15 ja den ponnyn men jag mena som ras och när man kör fullfart med hästen. din bild visar inget mer än att det kan se lika dant ut i ett ögonblick. läs studien om travgenen så får ni ett bra svar

Trav är ingen bedömingssport i så fall är ju hockey och fotboll oxå det, det förekommer bedömingar men resultat påverkas sällan av det. det går alltid att kolla filmen efter och kunna säga om det var rätt eller fel, börjar man diska för orent trav   så är det dommarens egen uppfattning som gäller sen om ens eget barn var två så blir lätt travet sämre på 1an…..

Tusen
0

#19 . Alla beslut om galopper tas på direkten, trängningar bedöms, ibland rättvist ibland orättvist. Ibland kan ett domslut påverka resultatet. Diskad för galopp t.ex och även trängningar kan leda till diskning. Så visst kan det påverka resultatet. 

Och numera är det ytterst få domare som sitter i tornen som har egna barn som tävlar. ST har tagit över du vet. 😉

ruffe
1

det är ändå långt ifrån att vara bedömingssport tex dressyr alla sporter utom möjligen MMA är bedömningar från domarna men ändå är inte alla sport bedömingssporter

ChristinaH
2

#16 Du har inte rätt där, bestraffning för oljud finns inte kvar.

Tusen
2

#22 Lustigt för det döms ut i vilket fall.

Teja-Bea
0

#22 Nej va tråkigt! Hur? när? var? VARFÖR???

giffan
1

#22 Tack!! jag har letat som en tok men hittar inte. Och jag menar att det skulle ha tagits bort, för det har börjat skrikas någe fruktansvärt i loppen nu förtiden tycker jag.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Tusen
0

#25 Va, nu förstår jag inte? Menar du att det är bra att det är borttaget för att alla ska kunna skrika? 
Här är i alla fall en länk till påföldjdsmallen

Det finns en regel om att man stört en medtävlare (221). Det kan man göra på många sätt. Trängning är ett och att skrika så hästen störs är ett annat sätt.

tomj
0

Ett annat sätt att jäklas på (har jag hört) är att köra på de vita plastpinnarna så konkurenterna galopperar, bör ju åxå vara påföljd på detta!?

ChristinaH
0

#24 Den togs bort i 2013 års reglemente. Det finns säkert andra bestraffningar man kan ta, men oljud finns inte kvar. Vilket har resulterat i att det skriks nåt ofantligt på ponnytravtävlingar.

Så ut och lär era ponnyer tåla oljud 😉

Teja-Bea
0

#28 Så de gånger under året som domare faktiskt tilldelat "Oljud under lopp". Har de då haft gammal lista med bestraffningskoder?

Någon som vet varför det togs bort? Bestraffningen tillämpas ju regelbundet!!

bea28
1

#18 #19 Lite utav en OT-diskussion, men det är väldigt generaliserande att säga att ponnyer travar orent eller alltid har ett sämre rörelsemönster än travare. Jag bifogade visserligen en ögonblicksbild, men många liknande bilder tillsammans blir ett liknande mönster. Och russet som jag kör har när hon varit fräsch aldrig tagit ett orent travsteg eller galopperat pga för hög fart. Hon galopperar däremot urfult…

Vad jag hittar om travgenen står det att vissa varmblod bar på en AA-mutation som gjorde att de travade bättre. Det står ingenting om att ponnyer avlade för trav inte bär på den.

http://www.capiletgenetics.com/images/pdf/en%20genial%20genvg.pdf

giffan
1

#26 Nej absolut inte. Men alla jag säger att det är borta till tror mig inte och jag har själv inte lyckats hitta där jag först läste att det skulle bort, därför jag blev så glad när  jag från en rätt säker källa får svar på att jag hört rätt… lätt förvirrad man kan vara i alla regler..

Jag har alltid lärt mina barn att köra snyggt och inte väsnas, och kommer fortsätta med det.

~ Anneli ~ 

ruffe
0

#30 jag har träffat forskar laget på slu vid flera tillfällen och det är varmblodstravaren i vissa fall kallblodstravare(ej vanliga kallblod) och gångartsponnier som har den. men några få ponnier går inte att överforcera till dåligt trav men många går därav omöjligheten med diskning för orenttrav

giffan
0

#32 Kan du förklara vad ett ej vanligt kallblod är??

~ Anneli ~ 

ruffe
0

kallblodstravaren alltså inte nordsvenskar alltså den kallblodiga rasen om den inte är utspäd med varmblod

giffan
0

Men nordsvenskar är ju för mig iaf vanliga kallblod..

~ Anneli ~ 

zebjonasson18
20

Ett fruktansvärt dåligt beslut enligt mig var att dom tog bort prispengarna i shettisloppen !!! …

MagganS-B
5

Oj vilken duskussion det blev…….👍

Jag skulle i alla fall önska att Visbytravet fick tillbaka tototillståndet för russen, mycket av vårt ponnytrav på stortravdagarna blev förstört när spelet togs bort! Finns nog ingen av dom som kört ponnytrav på Gotland sedan toton på russen (eller toto överhuvutaget!) infördes som har tagit skada av spelet! Så länge barn kan stå i TV och vinna en massa pengar så finns det ingen anledning att vi inte skall få köra på toton!

För övrigt så tycker jag, att efter att ha noga kollat Visbys dubbeltrav, att det orena travet minskat betydligt, om det beror på aveln, att folk tränar sina hästar ordentligt och inte överforcerar, eller nåt annat vet jag inte!

ostsiv
0

# 33 tror att hon menar att kallblodstravare är

en egen ras:) åtskild från andra kallblod och Nordsvensk brukshäst.

giffan
2

#38 Men det är  ju fortfarande vanligt kallblod, precis som många ridhästar är vanliga varmblod…

Finns ju inga ovanliga varken varm eller kallblod vad jag vet.

~ Anneli ~ 

ruffe
0

Vanliga kallblod är ju dom som är rena kallblod. Kallblodstravaren är en blandning av kallblod och varmblod

Anemona
9

VINNA och BELÖNAS för orent trav???

Så länge vi har gällande regler så tycker vi att det är OK att rutinerade kuskar medvetet sitter och överforcerar sina ponnyer i en reglementsvidrig gångart/skutta-runt/gristrav och tillåts
- vinna täcke och pokaler och stora prispengar (kat.B)
- äras och hyllas i segerdefileringen
- för evigt skrivs in i rekord- och Mästerskapslistor
- blir omskrivna för att de har segrat (men inte på vilket sätt)

Det är löjeväckande att först belöna ett ekipage och sedan ge dem startförbud för "icke tävlingsmässigt skick"!!!!

Diskning för orent trav är en fråga om sportsmans-ship!! och tillämpades under med än ett halvt sekel! av rättvise-skäl!!

Regeln togs bort av hänsyn till spelarna - inte av andra skäl.
Om vi inte har spel, så kan vi diska utan problem. Det är en fråga om utbildning, dvs. att lära kuskarna att köra häst - inte åka häst!

ruffe
1

Det är ju just dom som kan köra häst som överforcerar ponnyerna dom som inte kan är ju dom som har fint travade ponnyer för man pressar dom inte (finns undantag på hästar som har ett naturligt trav)

Teja-Bea
3

#42 Då ska vi lära dem att köra RÄTT och rättvist mot sina medtävlare! Inte att vinna till varje pris är det enda som räknas….

NathalieForsman
3

Det är

* Väldigt bra skrivet i #37, håller med på alla punkter.

* Väldigt dåligt att prispengarna i kat. A loppen försvann eller ska man säga bensinpengarna?

* Väldigt bra med dem nya reglerna för kval.

* Väldigt bra att Auto och Volt lopps rekorden räknas lika.

* Väldigt dåligt att man sluta skriva ut autolopp så ofta som man gjorde förr.

* Orent trav, en svår fråga. Det dåliga med den regeln var att domarna antingen var för hård eller "lätt". Mycket bråk om detta bland de tävlande. En ponny som TYDLIGT visar under en LÄNGRE sträcka att den har ett väldigt orent trav borde diskas i mina ögon. Men sen är ponnyn väldigt svårkörda om man jämför med hästar. Då när nybörjare ska börja köra blir de lätt att dem inte klarar av att hålla hästen som man vill, kan själv säga att jag hörde hemma i den kategorin! Det är svårt att hålla en ponny i trav och från galopp och då är de lätt att de ta några felsteg som uppfattas som orent trav och det är en barnsport och dem som drabbades mest av den här regeln var ju nybörjarna, de äldre  mer rutinerade kör mest som sagt på gränsen vilket inte är så bra, men ska man införa en regel om orent trav så ska de vara av den grövre sorten så man inte skrämmer bort nybörjarna. (ursäktar mig för de röriga inlägget) 

* Slutligen ger jag en applåd till Specialar'n!

#27 I "stor travet" är de påföljd, måste vara de för ponnytravet med?

ruffe
1

Det är påföljd kört utanför bangräns men det är bara 1p

Tessan08
5

Dåligt är: 1, att varning för oren trav togs bort, när den fanns gavs kusken möjlighet att ta upp hästen!, gjordes inte det diskades hästen. 2, att likställa autorekord med volt, det är och förblir för mig en mycket märklig regeländring.. 3, borttagningen av nollopp och divisioner! Var bättre för när de olika divisionerna fanns, järn, brons, silver och guld! Hästen gavs chans att växa med uppgiften! 4, man har en kvalgräns på 2.55 men skriver sen ut lopp från 2.30…. 5, att man numera får gapa och skrika fram sin häst och skrämma sina medtävlare med detta utan någon som helst påföljd, låter riktigt illa om många av dagens kuskar, trist :( 6, att ST helt tagit över….. 7, att "elit" tänket tar över och det familjära ponnytravet försvinner mer och mer :( Tycker också att det är förjäkligt att hästar får gå och vinna el placeras för att sedan få startförbud i 10 dagar…. Hur fasiken tänker dom där??? Går hästen så illa ska den diskas så de övriga i loppet som travar får chans på vinst el placering! Bra är: 1, införandet av idealtidslopp, trist dock att endast några få banor kör dom?! 2, att de återtagit handikappning efter gottgörelse "Specialaren", tycker dock att den modell som fanns för var lite bättre.

Teja-Bea
1

#46 Jag instämmer till 100%!!!

Hannna
3

Jag tävlade mellan 1998-2007 och kan inte påminna mig själv om speciellt mycket missnöje angående någonting egentligen. Kom det nya regler om oren trav eller rapportering anpassade man sig efter det och körde på som vanligt. :)

Twili
0

Fast jag förstår inte. Flash har ett volt rek på 2.03 och sen har han ett auto rek på 2.20 i auto. Hur menar ni att det är dumt att jämnställa dessa två? Även om flash inte skulle gå lika bra bakom bilen (vilket han dock gör) så skulle han lungt kunna luffsa ifrån övriga hästar och vinna hur enkelt som helst = bara plocka seger/rar utan motstånd. Varför skulle det vara dåligt? Kul för de med hästar som går på 2.20 och se flash med volt rek 2.03 i programmet. Motiverande att starta då?

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

VeronicaP
0

#48  :D

Hannna
4

#49 Men tidigare, på den tiden jag körde, så handikappades man efter sitt voltstartrekord i voltstart även om man hade ett snabbare autorekord. I autostart handikappades man efter snabbaste rekord - man kunde alltså inte anmäla till ett autolopp 2.10 och sämre om ponny gått 2.03 i volt och 2.20 i auto.

PernillaJ
3

#15 Menar du att du inte ser skillnad på övre och undre steget? Den undre hästen travar orent; närmare bestämt är höger fram "ur takt".

Det är enkelt att se om en häst travar rent i en stillbild. Trav är en diagonal rörelse: diagonalsteg, svävmoment, diagonalsteg, svävmoment, osv. I ren trav landar hästens diagonala benpar samtidigt på marken; det vill säga vänster fram/höger bak, och vice versa. Om hästens diagonala benpar inte landar samtidigt kommer de inte heller att skjuta från samtidigt – diagonalen är bruten och hästen travar orent.

Teja-Bea
1

#49 Antingen gör man som Hannah beskrev tidigare reglerna i #51 eller helt enkelt sätter in en max differens mellan rekorden. Säg tex 5sek. Och ingen kan komma och påstå att det inte går, för det tillämpas idag vid "specialaren".

Pontuzz
6

Att hela tiden kräva gamla regler tillbaka sänker bara anseendet för ponnytravet!

Acceptera reglerna och kör efter dom!

Twili
0

Ok, då förstår jag. Annars vore det ju galet.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Tusen
2

#54 Fast allt nytt är inte bra, bara för att det är nytt. Ibland är man tvungen att backa om det man hade förr var bättre.

bea28
0

#52 det får vara din åsikt att steget är ur takt, men varken jag, domare eller andra åskådare tyckte att hon travade orent vid tillfället. 

Jag kollade igenom de resterande bilderna som finns, och i alla bilder landar de diagonala benparen samtidigt.

Snurrii
6

Något jag tycker är dåligt är hur ofantligt komplicerat det är att få tillbaka sin licens efter något års frånvaro. 10 provlopp och skrivning blev jag tilldelad för 2 år sedan när jag tog om min. Enda möjliga banan som hade innan min då tvååring skulle kvala året efter var Eskilstuna och jag bor i sthlm. 1(!!!) Provlopp plus skrivning tycker jag räcker!! Nu kommer jag ta ca 2 års ledigt från travet och om dessa regler kvarstår om 2 år kommer jag nog tyvärr inte kunna komma tillbaka alls.

amandahandersson
1

#58, håller med dig, otroligt dåligt. Jag måste också ta om min licens om jag ska börja köra igen.

giffan
0

#58 och #59 Då kan man försöka få låna någon ponny att ex kvala, eller köra idialtidslopp med eller provlopp då behöver man inte ta om hela licensen.

~ Anneli ~ 

einarsson
1

#46 håller med dig till 100%

#58 tycker precis som du. Vår kusk får inte köra iår, för hon har inte kört på några år. Hon går i skolan 25mil hemifrån, och nu är hon hemma på sommarlov. Det fanns inga licenslopp under sommaren, så hon kunde inte ens få köra sina fyra licenslopp. Vi får se om det går att fixa när hon är hemma på praktik i höst. Annars lär ponnytravet ha förlorat ytterligare en duktig kusk.

#54 förstår inte alls. Är ALLT nytt bra, eller vågar du inte ifrågasätta? Ponnytrav är faktiskt inte stortrav. Det är många sporter som inte har samma regler för barn och vuxna utövare.

Snurrii
0

#60 om man inte har tillgång till någon ponny att låna då?

Teja-Bea
1

#62 Då frågar man! =) Någon man känner, travskolan eller kanske en efterlysning inom klubben!

linneadj
6

Jag tycker att ett dåligt beslut var att införa penninghandicap i vanliga proppar!

Mitt russ har gått 2.30,5, alltså ganska långsamt. Igår på Östanåkra var jag med i två lopp, det ena var en "Högst 2000pp samt 2.30 och sämre" och det andra var "högst 3000pp samt 2.20 och sämre", och det är dom enda propparna jag kan anmäla Mimmi till. I 2.20 loppet stog jag på samma volt som en häst som har gått 2.18. 2.18!!! Det är/var 13 sek snabbare än vad Mimmi hade gått när hon var med i det loppet, (hon sänkte sitt rekord till 2.30 i sitt andra lopp). 

Jag stod alltså på samma volt som en häst som var i en helt annan klass än min häst bara för att dom hade tjänat lika mycket!

"Piff" som gick 1.50 i sitt debutlopp och van har 600 kronor i kassan, medans "Puff" som går 2.30 i sitt 23 lopp har 2500 i kassan och får stå på tillägg i ett lopp med "Piff" som nästan har gått en hel minut snabbare än "Puff"! Hur rättvist är det??

Rikard Sjöberg som skriver dom här propparna vet att det funkar för storhästarna som går mellan 1.10 och 1.19, men det skiljer ibland hela minuter på ponnyer!

Bort med penninghandicapet och ha vanliga proppar så att långsamma hästar kan få gå rättvisa lopp, och inte hamna ensam ett halvvarv bakom och tappa allt självförtroende i sitt första lopp!

giffan
0

#62 Man kan ju efterlysa här, det är aldrig omöjligt. Jag har lånat ut häst om det passat någon gång. Och travskolorna kör ju licenslopp då kan man vara med och köra om man inte kan köra på en tävlingsdag.

~ Anneli ~ 

Stallmima
1

#64  Det enda sättet att få bort pengahcp är att inte anmäla dit, kan säga att jag anmält till pengahcp när det "passat" men är ingen större fan av dessa proppar

linneadj
3

Men grejen är att jag vill ha ut min häst eftersom hon än sålänge inte är speciellt rutinerad. När jag skulle till jägersro för ett tag sen blev ingen av dom propparna av, vilket är tråkigt. Jag förstår att det är det enda sättet att få bort propparna, men samtidigt så vill ju alla ha ut sina ponnyer, och då blir det dom enda propparna man kan anmäla till.

Min hemmabana har pratat med Rikard och sagt att propparna är värdelösa, men han säger bara att vi kan få ändra hur mycket vi vill i dom andra propparna, men pengahcp propparna SKA vara kvar för han tycker att dom är så bra. Jag vet många som har pratat med honom och sagt att pengahcp är dåligt för ponnyer, men dom försvinner ändå inte. Det har inte funnits en enda vanlig prop att anmäla min ponny till iår, och då har vi ändå många banor att välja på. Och jag VET att många har det likadant!

Jag förstår inte varför dom "långsamma" ponnyerna inte ska få tävla, medans dom "snabba" ponnyerna ska få starta varje helg? Är det för tråkigt att kolla på långsamma ponnyer?

Och jag menar inte att jag vill ha bort dom här propparna bara för att vinna, jag vill bara att alla ska kunna få starta i rättvisa lopp, och kunna ha kul och inte behöva vara ledsna/sura för att man överhuvudtaget inte har någon chans i loppen.

Stallmima
5

#67  Men då kan ju "han" sätta sig och köra om det är så bra med pengahcp 😛  Skämt å sido, det ska antagligen inte finnas några långsamma ponnies det skall bytas ut hejfriskt till snabbare saker som springer på och sen när de inte kommer längre så byter man ut!!!!!!

linneadj
1

#68  Näe, det verkar ju så….. 😕

ruffe
0

Måste ju bara säga att jag älskar eran 1:10-1:19 argument, det håller inte det är lika troligt en 1:19 häst vinner över en 1:14 häst som 2 min ponny vinner över en 1:40 häst. Man vill ha bort bromsandet i loppen, Vilket är bra vi ska inte ha nån prepare körning i svergie på nån nivå

linneadj
1

#70  Hur hade du tänkt att en 2.00 ponny ska komma ikapp och gå om en 1.40 ponny? Om 2.00 ponnyn har tjänat mer än 1.40 ponnyn får den stå längre bak.

ruffe
0

jag svarar ju bara att det är lika troligt som om en 1:19 häst skulle vinna över en 1:14 häst. och man verkar ju kunna bedriva stortrav

Tusen
6

#72 Skillnade är väl att om en 1.19 -häst har myckewt pengar på sig och får starta i samma lopp som hästar som springer på 1.14, så tar man bort den ur träning. Det är ju en stor skillnad eftersom ponnytrav är för barn och ungdomar, stortrav är för "vuxna" där man inte alltsi har hästen som sin allra bästa kompis, vilket är vanligt inom ponnytravet.