Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 231 ggr
Klasselover
0

Horsemanship

Har provat en jätteskojjig grej med min B-ponny :) Det var otroligt att det funkade, man känner sig som högst i rang ^^ Först driver man runt hästen i paddock/rundkorall i skritt, trav och galopp. DU ska bestämma tempot. När hästen sänker huvudet, slickar sig om munnen eller liknande, slappnar den av och du slutar driva. Klasse, min häst, stannade efter något varv och tittade på mig. Alltså frågar han ledaren 'vad ska jag göra nu?' Så jag gick fram och klappade honom, sen drev jag iväg honom igen. Nu tog det inte lång tid innan han slickade sig igen, så jag slutade driva. Då stannade han efter ½ varv och började gå mot mig, jag kliade honom och drev honom en sista gång. Då sänkte han huvudet direkt, jag slutade driva, och han gick mot mig. Jag vände mig om och började gå. Han följde efter, gjorde volter, vände och travade. Jag fick hans respekt på bara 10 minuter ^^ Jättekul tips, prova gärna! Jag använde inte spö, utan ett grimskaft att driva med :)

Men tänk på att alla hästar inte gör det här på en gång, träna max i 15 minuter för det är uttröttande. Prova igen och igen, det här var min 3:e gång!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

No_Tribute
0

Jag har gjort liknande saker på kurs med min shettis! Vi blev verkligen ett team,  han litar nu på mig och är otroligt smidig :P

Rekomenderas verkligen! :D

jonasjo
0

Vi har en medryttare på våran nordis Jonas Jo som heter Frida Hallnor och hon håller på med det med honom. och hon är jätteduktig Glad

Kolla gärna i hennes pixbox http://www.pixbox.se/alb273497

Malin6
0

Vad kul! Det är jätteskoj med såna övningar, man får en helt annorlunda kontakt med hästen då Glad

Michy
0

Det var så Tuffing blev tam..:)

Klasselover
0

Jag har provat det flera gånger, och senast så behövde jag bara driva honom en gång, sen följde han mig. Jag glömde säga, att när man klappat/kliat dom, går man in i mitten innan man driver, och om hästen redan då följer så driver man inte utan går i volter, vänder, travar m.m. Och när hästen slappnar av (slickar, tuggar eller vad den nu gör) så släpper man pisken/grimskaft eller vad man nu har och vänder sig bort från hästen.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.