Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Läst 4217 ggr
amandahandersson
8

Monté-SM kandidater på Umåker!

Har nyss fått glada rapporter från Umåker och dagens montélopp. Där segrade den tidigare erkänt duktiga montéponnyn Dar's Foxtrot med Alexandra K Gustavsson på fina 1.53,?. Dar's Foxtrot gjorde årsdebut så sent som för lite mer än en månad sedan och kanske kan pressa tiden ytterligare lite innan oktober och Monté-SM?

Superglad är jag (såklart) över Razmus Raid som gjorde debut under sadel. Cajsa Buhlér red och resultatet blev en 3:e plats på fina 1.49,9, och om jag inte ser på urgammal snabblista är han härmed den snabbaste montéponnyn i år.

Räkna med norr i årets Monté-Sm!

Elsastubin
4

Wow, Gud så kul! :) Riktigt häftigt att Musse gick så fort, den nya Gumino kanske? :D GRATTIS!! :D

OliviaL
2

GRATTIS! :D Roligt att det gick så bra i första montestarten med Musse och grattis till segern Dar's Foxtrot :D

Tusen
1
OliviaL
0

#3 Talang II kom 2a på nytt rekord :)

Tusen
0

#4 Kul! Vilken tid blev det? 

Grattis Amalia! 😃

Tusen
3

Jättekul att norrlänningarna äntligen börjat med montélopp. Det har ju varit lite si och så med det tidigare år. 

Vilket spännande SM det kan bli. 😃Mellan de 10 snabbaste (svenska) hästarna skiljer det endast lite mer än 6,5 sekunder emellan. Dessutom har vi flera finsktränade men svenskfödda montéruss (4st) som platsar bland de 10 snabbaste.👍 14 russ under 1.57!!!!!! Det har aldrig hänt tidigare i ett monté-SM.

amandahandersson
3

Ja det är kul. Nu är dessutom 3 av de 5 snabbaste hästarna norrlänningar också - Razmus Raid 1:a (1.49,9), Betsie 2:a (1.51,7) och Dar's Foxtrot 3:a (1.53,1). Synd att det är en bit till Kalmar och Monté-Sm (Dar's Foxtrot står uppstallad längst bort av de ovannämnda och har öööver 100 mil enkel väg, Razmus Raid kommer undan med 86 mil), men hoppas verkligen att alla duktiga norrländska ponnyer kan vara med, hade varit roligt i ett fint lopp.

tomj
5

#7. Precis synd att det att loppet avgörs så långt ner i Sverige.

Vi skall till till nästa år försöka peppa Bergsåker att söka Montè SM!

ryttarn
4

#8 Annars får jag lägga in alla växlar för att få det till Bollnäs….. ;)

MEd tanke på att vinnartiden i monté SM förra året var 1.54 och redan har så många gått fortare så kan nog detta bli ett av historiens mest spännande monté-SM.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

tomj
4

# 9 Skulle åxå sitta bra i Bollnäs!!

garrilina
0

Eller Hagmyren ;)

Tusen
0

Eller varför inte i mellan-Sverige? Eskilstuna har ju haft det förr.🙂

amandahandersson
0

#12, mellan-Sverige, då är det Östersund som ska ha det! Bergsåker, Bollnäs och Hagmyren ligger ju också betydligt närmare mittenpunkten av Sverige. Men Eskilstuna är annars ett bra alternativ, bra mycket närmare än Kalmar för de nordligare deltagarna.

amandahandersson
3

Om man ser på banor som ligger i "centrala" (observera ", då det faktiskt inte är mittpunkten av Sverige utan bara det området där det finns mest travbanor och som kan skapa bäst förutsättningar för så många som möjligt, sen får någon ta några extra mil…) Sverige så känns väl Eskilstuna, Färjestad, Örebro och även Solvalla som lämpliga arrangörer. Även Dalabanorna Rättvik, Romme och Bollnäs ligger bra till.

Men det är ju upp till klubbarna att ansöka om loppen. Det är ingenting vi tjänar på att diskutera här. Jag hoppas i alla fall att vi får se både Dar's Foxtrot och Razmus Raid som gjorde fantastiska lopp igår i Monté-Sm och går de som de gjorde då hoppas jag även på topplaceringar! Håller tummarna för er, Alexandra, Emmy och Cajsa!

Tusen
0

#13 Nej, mellan-Sverige ligger runt Mälardalen. Däremot ligger mitten av Sverige mer norr över. I de trakter du nämner. 🙂

tomj
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Super Musse och Cajsa i Umeå!

Foto: Tom Jönehag.

amandahandersson
1

#16, montéstjärnan! Så sjukt stiligt!

tomj
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Monte Finish!

Tusen
1
zorken-
2

Tycker det är bra att Kalmar har det,skulle gärna se Åby eller Jägersro som arrangörer om det i fortsättningen kommer avgöras i slutet på oktober då det ofta är finare banor neröver den tiden och skapar då bättre förutsättningar ;)

ryttarn
1

#20 Tror jag att du tycker, för annars skulle du ju få lika lågnt som vi till SM ;)

Tycker att det bästa är om moté-SM cirkulerar över regionerna.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

zorken-
1

#21 jag har en bit till Kalmar faktiskt haha! Godkänt om dem int lägger det i oktober då ska det gå så långt i syd det går för ett SM på brodd är inte okej ;)

amandahandersson
4

#22, jag har aldrig kört mina hästar med brodd på banan i slutet av oktober. Och jag bor vid den nordligaste banan, Boden, en bana som ofta hyllas för sitt goda underhåll. Vi kanske ska lägga SM där då!?

zorken-
3

#23 Ja men sök SM där! Har aldrig varit där dem säger att det är bra på Peab travet :) Och om du inte fattade så menade jag att banorna upp över inte är lika fina vanligt vis som dem i syd vid övergången till vintern,och då måste ju en sådan bana liknande sommarbanorna ge bättre förutsättningar då de flesta ponnyer startar under sommaren och går fort på sådana banor. Men allra roligast vore om ett mästerskapslopp kunde gå på landets storbanor typ Jägersro,Åby eller Solvalla då blir det kanske även mer publik! För övrigt blir det ett riktigt spännande SM iår hoppas på många utländska ekipage och duktiga ponnyer och ryttare som kan ta monten till en högre nivå :D!

Tusen
2

#24 Hoppas inte för mycket på utländska ekipage, du Nathalie. 😉Då kommer kanske inte Palle med.

amandahandersson
2

#24, det jag menade är att oktober fortfarande är för tidigt att banorna blir lidande och om Boden är bra mycket kallare än mellersta delarna av Sverige tvivlar jag på att de banorna är nå sämre. Tvärtom brukar torrare kyla ge lite nederbörd och man slipper kladdig bana. Så du behöver inte fundera på broddar om SM går i norr i oktober :) Eller brukar Bergsåker/Hagmyren lägga vinterbana då?

amandahandersson
0

*för att fylla i mig själv: Du får nog vänta till slutet av november eller till och med in i december för att du ska få skitiga banor i norr.
Publiktappet i travet är ju ett problem, så jag tror inte att ett insprängt lopp en vanlig dag på Jägers eller Solvalla hade gett så mycket mer än om man kanske till exempel har loppet någon speciell dag - V75 eller något annat - på en mindre bana. Men det där är upp till klubbar att se över och ansöka, och kanske samarbeta med styrelsen på stora banan. Att ha ett mästerskap är ju optimal reklam för ponnytravet. Jag är för närvarande inte medlem i någon klubb alls och är bara stolt gammelmatte till Sveriges just nu snabbaste montéponny!

Frickan_mary
3

ijor ska göra sin debut för iår i monte på tingsryd! tkr kalmar är en fin o bra bana, de kan fortsätta ha monte sm där!

zorken-
5

#25 det är dem bästa som skall ha platserna i SM vare sig det handlar om mig eller andra,de som förtjänat platserna skall ha dem :)!

Tusen
0

#29 Skojade lite bara. 😃