Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1449 ggr
abdulla_
0

bakrädd...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan… någon som har något förslag på vad jah ska göra om hästen är bakrädd?

Jagz
0

Träna mycket med att vänja hästen vid olika ljud, ta det förstiktigt från början. Tömkör gärna med "störar" eller "pålar" på sidorna, när de släpar efter blir det lite ljud som de kan bli rädda för, men när de vänjer sig blir de lugna och inte bakrädda. Jag har kört in mina på det viset, och ingen har blivit bakrädd, trots att en hade lite tendenser till att vara bakrädd.

[jenny-]
0

Min ponny var bakrädd förut, men som #1 säger, det är bara att träna och träna. Ignorera om ponnyn blir rädd och beröm mycket så fort den gör rätt. Min ponny var som sagt väldigt bakrädd förut, men nu åker vi pulka efter honom på vintern (något som låter ganska mkt). Vänj din ponny vid olika ljud och var lugn men bestämd. Om du inte bryr dig om ljudet brukar ponnyn slappna av. Om du börjar trösta din ponny när han/hon är rädd bekräftar du ponnyns rädsla, det låter hårt men ignorera ponnyns rädsla och fortsätt lugnt att gå framåt. Jag sjunger och nynnar alltid när jag är i stallet, det kan ha en lugnande verkan på ponnyn - dessutom är det mysigt att gå och sjunga :) 

Man får vara lite påhittig, men tänk på att din och hästens säkerhet kommer i första hand så ha alltid tillgång till hjälp när du tränar, om det går fel kan det sluta med en ännu räddare häst. Det kommer att gå bra om du tror på dig och din ponny. :) Lycka till!

AnnaLundin
0

När jag kör in mina ponnyer så tömkör jag dem alltid med ett däck hängande efter, (se filmsnutt - filmad med mobilen = dålig kvalite) tills de vant sig vid oljudet bakom dem. Jag sätter dem inte i vagn förrän detta är accepterat fullt ut… Detta just för att slippa bakskygga hästar som reagerar på minsta lilla.

Sen jag började med detta har jag inte haft några som helst problem att sätta dem i vagn och de har fungerat utmärkt från första stund…