Shettis med hög puls?
Idag när jag körde hade jag pulsband på min shettis. Han hade 60 i vilopuls på stallgången, och när han skrittade sen så kom han upp i 130 i puls? Det är väl lite högt? :))

Det beror också på hur lugn och avslappnad hästen är. När jag tävlade min första russhingst i vanlig körning, så var det obligatorisk veternärpaus efter två sträckor. man stod still i tio minuter och fick gå när vilopuls var uppnådd. Men när vi hade stått still i tio minuter hade han jättehög puls för han var så stressad av att stå still…
Så om din ponny är jättepå och ser fram emot att springa är de tinte så undelrigt att pulsen stiger.
Går den lugnt och avslappnat kan det däremot tyda på att ponnyn är förkyld t.ex
Det kan vara så att du inte har riktigt bra kontakt med pulsmästaren. Då kan även pulsen stiga å falla lite hur som.
behöver inte betyda att det är något fel.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Han är en väldigt lugn häst, men han var rädd för i princip allting idag, han ville inte gå in i stallet först men sen när jag kom in så tog ja febern och den låg på 37,8 vilket är normaltemp? :) Äter och dricker gör han som vanligt oxå! :))
Brukar spruta med sprayflaska när "avkännarna" är så brukar det blir bra kontakt, börjar det att glappa så står det noll? :))
#1 #2