Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: utrustning
Läst 3533 ggr
Herkules
0

Barfota på ponny

Jag funderar på att köra min ponny barfota, är det någon som har någon erfarenhet av det inom ponnytravet?

Funkar det?

AnnaLundin
0

Det är inte särskilt vanligt med ponnyer som går barfota både på hemmaplan och vid tävling, för när de tränas såpass intensivt som ponnytravarna gör, så nöter de ofta ner hovarna så att de blir ömfotade…

Men prova gärna! Funkar barfota är det ju det bästa för hovarna… Bara du är öppen för att spika på skor när det visar sig behövas.

Kris_J
0

Finns ju mycket som spelar in om det fungerar eller ej. Här kan jag inte göra det under någon längre tid, då det sliter för mycket på hovarna.

Vet att Lufsen alltid gick barfota sina första år, men underlaget vid Blädingeås är ju mycket skonsammare för hästhovar än mina grusvägar. Huruvida Lufsen haft skor nu på senare år vet jag inte.

Veritas odium paretFörvånad

amandahandersson
0

Jag har Lucky LUke barfota just nu, men det är mest för att han var barfota när han kom och han ska mätas den 11e, så vi ser ingen ide i att sko honom.

Om det inte blir snorhalt eller liknade kommer han gå barfota tills det börjar tina fram, då sliter det en hel del på hovarna med det underlag vi har.

FridaNyberg
0

Jag körde barföta med Ernst Romeo i ett par lopp. Men han kunde inte gå barföta i träning, då han var väldigt känslig i sina hovar, och våra skogsvägar är inte dom skonsamaste.

Jenniferohlson
0

Jag har min nya-Ginny, barfota mest för att de inte hunnit sko henne innan vi hämtade henne. men som underlaget är nu funkar det perfa, och lättare på mätningen imorrn blir det oxå:)

Hannna
0

Har haft en shettis som gick barfota hela tiden både träning och tävling, Madicken II. Vi skodde henne till kavlet men fungerade inte alls lika bra i travet så vi drog av dojjorna igen. Hon gick ändå 2.25 som 4-åring efter att hon lärde sig bemästra sin lite knepiga gång.

Lufsen II gick barfota hos Lornetzon, från 3-5-åring, obesegrad under den tiden.

Så det funkar nog, men jag tror ponnyn behöver ha lite flackt steg för att klara det. Blir nog ingen bra barfotakörning om ponnyn har ett runt, gansk högt steg.

_JonnaRoos_
0

vet att elitloppsvinnaren 2006 löndalas vilde bill gick barfota i nåra lopp i sommras och även i just elitloppet! :P

Jenniferohlson
0

Min ponny har vunnit både med och utan skor:)

skott
0

Skotte kunde tävla barfota De gjorde han många ggr från 4-10år iallafall. Martelle tävlar alltid barfota, Maroon tävlar barfota ibland och även Marimo….

ryttarn
0

Lilla Ross Man går numera alltid barfota på tävling. För honnom är det en enorm skillnad. När han tävlar går han bara lättare träning så slitaget är inget problem, dessutom har han hovar av stål, hovslagaren brukar svära långa eder pga böjda sömmar…

I år kommer Rosse inte att tävla under högsommaren, han gillar ändå inte värmen och gör inga resultat i Juni o Juli. Har tänkt att ha honnom skodd då och gå lite tyngre träning under sommaruppehållet.

En annan av våra ponnyer, Jaritza(mamma ledig i år), klarar inte att gå en meter barfota, funkar inte alls. Så med andra ord, det är ytterst individuellt.

#6 håller med, Rosse böjer knapt på knäna när han springer emedan Jaritza har "knäna i öronen", så din teori stämmer nog ganska väl.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

hannibal-roll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hannibal vintertränar alltid barfota. Egentligen skulle han nog kunna vara utan skor jämt för hans hovar är som stål (slimsöm göre sig icke besvär) men han behöver skorna för balansens skull.

Jag har aldrig sett någon jätte effekt av att köra barfota i i lopp, men däremot mycket goda effekter av att ha ponnyerna barfota under vintern. De får hållbarare hovar, minskad risk för trånga hovar och jag innbildar mig att det är bättre för benen (Hannibal och en handfull andra ponnyer jag tränat genom åren har iaf hållt bättre efter en vinter barfota)

Nitro
0

Jag har varken vintertränat eller tävlat någon ponny barfota. Tycker det är läskigt på vintern om de halkar o har sej..
Och jag har inte möjlighet att sko och rycka hela tiden så barfota på tävling har varit lite av en omöjlighet.

juliapettersson
0

Darius Roll tävlade barfota.

Golf har ärvt Darius bra hovkvalité, och jag tänkte testa att både träna & tävla barfota i år.

amandahandersson
0

Vi hade vårat russ Zolero barfota medans han var ridhäst, han mådde jättebra av det och det funkade jättebra.

Men enda sen vi satte igång honom som travhäst har han haft skador titt som tätt, och enligt veterinär och hästkunnigt folk har det varit för han gått oskodd under tiden som ridhäst!

Trav_
0

Vi har ej sådant underlag så att det går att träna barfota då kommer hästarna att få ömma hovar och säkert gå sönder så vägarna blir ganska hårda på sommaren. Delta var barfota när hon kom hem till oss men det är lite skillnad på skåne och GävleFlört Haha kom ihåg första vintern vi hade delta då hon hade fått skor på sig med brodd hon kunde absolut inte trava alls då hehe! Det tog ett tag för henne att vänja sig med skor!

Jessika87
0

Jag tycker de e bra att man kör barfota så länge de går,.. men de e inte pfta de går om dom ömmar..

HugoBoss
0

Jag har inte haft skor på min 3-åring än , har inte känts så länt att göra det för vädret & så , och han har inte ömmat .. Men nu ska han få skor på fötterna …

casandra
0

Mitt russ går barfota, men tanken var att han skulle få skor till nästa vecka.

divansson
0

min gick barfota när han vann :)  fasst han hade boots också.. på fram eller bak.. kommer ej ihåg vilket.. men barfota: Ja..

Mickan
0

Min Nallebo Rossminta går barfota :) Hon går inte alls bra med skor. Blir inte nå öm alls :D Fast hon är skodd nu över vintern såklart! ;)

Miii4
0

Vill köra utan skor så långt det går.

Min shettis tex kunde INTE gå utan skor, tråkigt o ha han skodd året om, han såg lika förjävlig ut med skor då delar av hoven ibland var obefintliga, men med skor kunde han iallafall slita på dom. 
Medans den andra shettisen hade hovar som betong rent ut sagt.

Mina ponnyer får iaf det steget jag vill ha på dom med skor, och vad som är optimalt för dom, därför har dom skor :).

ryttarn
0

#14 Förstår inte varför en häst som gått barfota som ridhäst skulle få skador pga det när han börjar gå trav? Ser inte sambandet…. kan du fördjupa det lite?

Jerker Klang,

www.isil.se

amandahandersson
0

#22, jag förstod inte heller sambandet. Jag var inte lika engagerad i ben och sådant då det var (det var nästan 2 år sen), jag var ju van vid min shettis som aldrig varit sjuk på något sätt, och ännu mindre haft någon skada.

Men det är någonting i musklerna, det blev helt annorlunda när han började gå med skor. Hovarna hajade inte underlaget utan skor nämligen, så därav var vi ju tvungna att sko honom. Han tog ut steget på ett helt annourlunda sätt, och blev känsligare, slog i och det blev en massa skit.

Så det blev någonting med belastningen, som ledde till att han slog på sig, fick ont och hans stela muskler är ett stort problem.

Men det blir bättre - idag är han van vid skor och han har varit skadefri sen juni…

ozzkan
0

Vi har tränat hela vintern utan skor. Tror det stärker hovkvaliteten. Har kört ett lopp utan skor, men hästen blev ömfotad, kanske ska testa i år igen. Vi får se.

Svartkrut
0

Min shettis Icent gick sin första säsong barfota. Gjorde då 8:a starter och vann 4:a. (2004) 2005 gjorde han 19 starter. Ca hälften barfota. Fick dock sätta på honom skor dagen innan en tävling, då vi anat att det var nåt skit i hoven, och mycket rikgit var det en blödning. En mycket lindrig sådan, så han kunde starta. (Han vann båda sina lopp dagen efter för övrigt)  På vissa hästar fungerar det jättebra. =)  Har haft 2 till som gått /går bra barfota.

amandahandersson
0

På vintern är det faktiskt riktigt bra utan skor, snö är ju superbra underlag!

Jag har funderade på att ha hästarna oskodda, fast då kom ju inte snön förrens i december och innan det var det äckligt halt och svinhårt…

Hannna
0

#26 Haha, jo för er som har snö.:P

Har alltid haft ponnierne oskodda på vintern om de inte haft problem med hovarna, från oktober till mars i alla fall.

HugoBoss
0

Om en ponny kan gå barfota eller inte är väl rätt individuellt ? en del har ju starkare hovar än andra & så ..

men man kan ju testa :D  & det finns ju inget som säger att det inte går att ha dem barfota .. :)

Cherriese
1

det är väl olika från häst till häst (som några sagt tidigare) Quinett Mo gick barfota, vi fick tom verka henne ganska ofta för fötterna blev för långa.. :) vi har ju så bra underlag här så det slet ju inget på hennes hårda hovar men när hon flytta hem till småland igen fick de sko henne för de hårda grusvägarna fixade inte fötterna riktigt..

trogen
0

Vi brukar låta våra vara utan så länge som möjligt.. Stjärnprinsen går utan skor i bak alla lopp och han slog vi inte på skor förns i mars som 3 åring. Trogen hade skor i alla lopp men vi ville helst ta av dom men de gick aldrig och göra. Treåringen vi har nu slog vi på skor i bak i februari men i framm har hon inte haft nå skor i framm en.

(Bilden: rycker skorna på prinsen till loppe i östersund i sommras)

Teja-Bea
0

Mina hästar har gått barfota hela vintern. Det har vart så bra underlag så jag har väntat med att sko dem.

Det är bara Valter som går med skor, för han blir så ömfotad annars..

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ryttarn
0

Under vila går alla våra barfota… men frågan var väll snarare angående barfota i lopp….

Jerker Klang,

www.isil.se

Johansson
0

Våra går med skor, försökte utan några gånger men ej med gott resultat.. Försökte också låte Dolores gå utan skor i vinter gick inte tre hovbölder kom som ett brev på posten så på med skorna igen.. Endast unghästarna går barfota tills det är dax för regelbunden träning då åker skorna på..

Klasselover
0

Jag har inte tävlat än, utan kör bara hemma, och Putte har gått barfota hela tiden, funkar jättebra :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

juliapettersson
0

Dar's Golf tränar barfota just nu, och ska tävla barfota på Örebro.

No_Tribute
0

Det beror på om hästen KAN gå barfota. Har den inte tillräckliga hovar lär man plasta dem och det är rättså dyrt , :P  om man inte gör det så kan den ändå starta barfota några starter bara. Sedan lär hovarna få växa ut igen.   

Men om man vill så kan man fråga hovslagaren om han/hon har barfotaskor som den kan göra om och kapa till ponnyskor..  De är HUR lätta som helst!! Lättare än aluminium :P

johannan.old
0

Hekla tävlar numera barfota o gervides trund gick som unghäst helt barfota.(bla 2a i kriteriet , femårsbaggen o femårsmästerskapet.)MEN hade skor fram i träning-endast utan skor i lopp.

TildaLinge
0

En utav shettisarna vi tävlar är barfota det funkar bra

rebeccanisse
0

Swenton gick barfota nästan hela tävlingssäsongen förra året, han kvalade på 3,34 och innan årets slut hade han gått 2,47 och med massa placeringar, framåt hösten började han dock ömma, så vi satte på skor, då gick han inte alls utan blev oplacerad många sekunder från sitt rekord.

Klasselover
0

Hovslagaren var hos oss idag och vi diskuterade om vi skulle ha skor på Putte, men han tyckte inte vi behövde det så länge han inte ömmar. Så han går barfota :) Hans hovar växer enormt! Vi får verka var 5:e vecka ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

varette
0

Varette går barfota i lopp i bland fast bara bak

Tarkan
0

Våre ponnier går barfot, men de har veldig hare hover da.

De går barfot alltid, de. Glad

Tarkan
0

Men de får sko om det trengs, da! Ü

sensationen
0

olika från häst till häst.

equuleus
0

Lånade en ponny som jag körde barfota både vid träning och tävling, fungerade skit bra =) Men det är mycket från häst till häst beroende på hovarna deras och om dem har tunn sula osv.

TimoonX
0

På vissa hästar fungerar det jättebra.