Hitta kusk
Tänkte starta min ponny om ett år (om det ens går, vilken är minimumåldern för startande ponnytravare?). Men! Jag behöver en kusk. Är det svårt att hitta? Man vill ju gärna se hur de kör också, så brukar man hitta kuskar som kommer hem till hästen och provkör först, eller kör de flesta ponnyn första gången i loppen?

e det en shettis eller ett russ å var bor du?
Shetland. Bor i NV-Skåne. Klicka på mitt namn så ser du :)
Det är olika från kusk till kusk om man kommer hem o prov kör.. Om jag ska prata för mig så kommer jag hem och provkör :)
Ponnyns ålder är 3-15år :)
Och:
Hur gör man med vinstpengarna? Vem får dem? :S

#4 Det är lite olika, men när jag har kört så får hästen/ägaren allt. Det är trots allt den som står för allt.
Vi har alltid gett kusken pengar om dom har kört in 1000kr eller mer. Då har vi gett 20% av vinstpengarna som julklapp oftast, då har dom hunnit kört in pengar hela året istället för att ge vid varje start.
#3 Okej, då är inte omöjlig om jag kräver det då :) Har turen att ha två banor i närheten, Halmstad och Jägersro. Så någon liten tjej eller kille bör man väl hitta…
#5 Okej, det är förståeligt.

Hör med Jägersros travskola, annars har vi i halmstad 5 nya duktiga kuskar ute.
#6 Verkar smidigt.
Iaf de gånger jag har haft låne kusk så har dom velat ha 10% av vinst pengarna
#10 Ja, 10% är ju inte så mycket. Lite ska de ju ha för besväret :)
jag kör åt en hästägare och jag tar inga prispengar och betalar startavgiften och en viss summa för att dom har kört hästen till tävlingen om vi inte kör den själv dit o sen brukar jag få pokalen och ibland får jag rosetten
hehe jaa :)
sen har då jag som ponnyns ägare och tränare behållt rosett och ev heders täcke :) men jag har då aldrig fått turen att vinna i ngt lopp men :P hehe och om jag någonsin skulle få blommor så skulle då jag ge bort dom fortare än f*n eftersom jag har inga gröna fingrar och dom skulle ju typ dö på engång :D
Jag tänkte stå för transport, avgifter osv för ponnyn. Kusken får 10% av inkörda pengar. Samt erfarenheten :)
#14 Det tycker jag låter bra. Jag tycker inte kusken ska behöva betala för att starta en annans häst.
#15 Nej, där håller jag absolut med dig :)
jag betalar för jag tycker att det är ju jag som kör och inte ägaren ..
#17 Men det är ju ägaren som tjänar på att hästen tävlas?
joo så kanske det är men jag får dåligt samvete om jag inte betalar den (A)
#19 Mina kuskar har alltid fått tävla för att dom tycker det är roligt och för att hästen ska få bra meriter.Sen har kuskarna fått pengar som bonus då dom har kört in väldigt mycket pengar. Ett exempel är att en tjej körde in över 4000kr åt oss ett år. Hon fick då 800 som julklapp.
Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete om du inte betalar, och pokalerna ska gå till kuskarna det står det i programmen eller propparna.

är de du #19 som även bestämmer när hästen ska starta?

när jag körde förra hästen betalade jag resa+startavgift/boxhyra och fick allt. jag tränade iof oxå 4 dagar i veckan
//Mickan
#21 nej , jag bara säger till och föreslår om jag hittar ett bra lopp ..
Kusken brukar få hederpriset (t ex. pokalen) och Ägaren till hästen får resten.

När jag kör åt andra, brukar jag erbjuda mig att betala startavgift, ibland betalar jag och ibland dom, jag får ev. rosett och pokal, täcke tillfallen hästen. Om det blir prispengar så tar ägaren för start avgiften sen får jag resten.
Sen får man ju vara tacksam att det är någon som vill ha en som kusk, och att amn får köra löp. Och då kna man ju vara lite sportslig och fråga om man skall betala nått.

Det brukar väl inte vara särskilt svårt att hitta en kusk som vill köra lopp. Du kan ju t.ex. höra efter på närmsta travbana, om du hittar en kusk där som born nära dej så är det ju lättare att den provkör ponnyn innan och så. Det bestämmar man själv hur man vill göra innan…
De kuskar som har kört min shettis nu när jag är för gammal har fått ev rosetten och så..Men eftersom jag (lr mamma) skjutsar ponnyn och jag betalar startavgift o annat så tar jag ev. pengar!!
Men man får ju bestämma det själv hur man vill göra.
Den som är registrerad som tränare brukar få pengarna om inte annat uppgetts.
Om jag skulle köra annans häst, då skulle dom få stå för startavg. och transporter.
Av prispengarna skulle jag inte kräva nåt, men som hästägare/tränare är det en god gest att ge lite iaf ;)
Rosett och täcke är till hästen, pokalen till kusken. Om inte annat anges i programmet. Det har ju hänt att det har funnit hederspriser till hästens tränare, körsven eller ägare.
Jag ser det bara som en erfarenhet mer att få köra andras hästar också. Vi tävlar ju inte om så mycket prispengar inom ponnytravet, så det är väl inte så mycket att dela på ;)

för dom jag kör åt så betalar ägaren startavgift och ägaren får prispengar rosett(täcke om den segrar)och så får jag bucklan(om det blir nån).

Jag tycker inte att kusken behöver få nå pengar faktiskt! (däremot hederspriser å sånt helt okej)(kanske låter dumt men, hehe) Mena iaf i mitt fall så tränar jag och betlar allt annat (skjutsar ponnyn) och sen sitter kusken upp i ett par minuter och kör loppet bara, så jag tycker inte de behöver ha prispengarna faktiskt…För de är oftast väldigt glada över att bara få köra, och när de ändå inte betalar startavg….mena jag :):)
Men det som #6 skrev tycker jag lät väldigt bra!! Att man ser över vad kusken körde in med ponnyn under hela året, och om det är över 1000:- så får kusken t.ex 20%! Smart ;) :P
Den vanligaste uppgörelsen i de kretsar jag har varit med är att hästägaren står för alla kostnader för ponnyn och dess starter. Hästägaren får prispengar, rosett och ev täcken, kusken får hederspriserna. Sen har man som hästägare kunnat glädja kusken med en slant också ibland, men utan krav.

#29 i ditt fall håller jag med om att kusken inte behöver prispengar.. men går det bra är det alltid kul att få ngt minne som rosetten eller pokalen.
men jag har betalat hästens licens, betalar start och box avgift samt skjutsar Pigall till alla tävlingar, och jag får prispengarna + pokalen, hon som äger honom får allt annat. Försöker även träna honom ngn gång i veckan.
men det har hon och jag kommit överrens om, ingenting jag bestömde själv..
När jag har kört åt andra har ägaren och tränaren betalat startavgift, och fått prispengar och rosett :)
Travets pållar (som jag kört några gånger) är det så att på hemmaplan betalar dom startavgift, och då får odm prispengar. Kusken får rosett och pokal, hästen täcke.
Åker man en till en annan bana (man transoprterar dit hästen själv, ofcourse) och tävlar med någon NTS-häst, får man själv betala startavgift, men då får man 1.000:- av de hästen springer in. Och pokal och rosett såklart!
jag tycker det är ett riktigt bra upplägg, faktiskt :)

#31 Ja precis :) Rosetten har kusken fått:) :D:D

I stadgarna står det att prispengar tillfaller hästens ägare, eventuella hederspris ( pokaler etc. ) tillfaler kusken om inget annat anges och att rosetter och täcken tillfaller hästen. Sen kan man ju bestämma själv om man vil ha det så eller komma fram till något eget.
Jag har visserligen min kille utlånad på heltid och fodervärden står för alla omkostnader kring hästen förutom vaccinering och försäkring, det betalar jag. Prispengar, rosetter, täcken osv. får kusken.

#4 När jag har kört andras hästar, så är det vel oftast att kusken tar eventuell roset, hederspris och sen 10% av pengarna
12# Pokalen tillhör ju kusken rossetten hästen så har vi fått lärt oss..
på travskolan i skellefteå betalar kusken anmälnings avgiften och transporterar den dit själv , då får kusken , rosetten , pokalen och täcket .. men pengarna tar ridskolan

#38 travskolan kanske :P:P =)=)=)=)=)=)=)
#39 haha nää de är igentligen en ridskola :P
dom har bara några ponnytravare

Jaha, då fattar ja^^ =)=)=P=P Men troddde det stog fel först för det såg så kul'' ut att när man kör tavskolans hästar så betalar man startavg. osv o får sakerna o sen tar ridskolan pengarna, tiihiii hehe =)=)=)^^
haha :P

Jag tycker att prispengar sjävlklart tillfaller ägaren. De är ju den som tränar, betalar allt, och skjutsar till tävlingen, då är de inte mer en rätt!
Sen tycker jag att kusken får rosett samt pokal.
Startavg. kan diskuteras.
Så har iaf vi gjort om något kört våra ponnys/ vi kört nåns ponny.
Jag hade iaf vart jätteglad bara över att få köra en häst.
När jag inte körde Pozzi utan en annan tjej gjorde det åt mig. Delade vi upp det så här :
Vi fick halva var av prispengarna
Hästens ägare ( alltså jag ) fick rosetten
Kusken fick pokalen
Om det var täcke som pris fick hästen det också.

Om andra kör/rider våra hästar i lopp så får de eventuell pokal om det skulle bli placering. I enstaka fall så har vi även gett rosetten till kusk/ryttare. Dock så får de inga pengar, då detta inte är ett "jobb" som man livnär sig på och de vi lånar in inte är proffs :o) De småslantar som körs in går direkt tillbaka till hästarna….

När jag kört åt andra, eller ja Gläntans Domino, har mest kört egentränade annars, så får jag eventuell pokal/pris hästen täcke+rosett, tränare/ägare alla prispengar. Det känns väl som det naturliga.

Åt de som frågar mig säger jag att ja bara tar betalt för resan.. Tycker att priserna ska ägaren ha.. Det är ju liksom sånnt som enligt mig hör till hästen.. :P
men ändå . Jag tycker då att kusken iaf ska få pokalen om den skulle få en placering för lite kul skulle det ju ändå vara som kusk att få som ett minne

Ja hederspriserna "brukar" väl de flesta ge till kusken (pokal etc.)

35 Barre får behålla täcket, det är trots allt han som springer loppet 
Rosett, prispengar och täcke tillhör ägaren/tränaren, kusken ska ha pokalen.
Men när någon har kört åt oss så har vi även gett rosetten till kusken eftersom vi tycker att kusken har större nytta av den än vi som inte ens kört. :)

jag kör gärna är 12 år hemmabana halmstad längd 160-165 vikt runt 40 kg. svara gärna så kan jag berätta mer :) hotmail : flummbarnet__@hotmail.com

jag kör gärna är 12 år hemmabana halmstad längd 160-165 vikt runt 40 kg. svara gärna så kan jag berätta mer :) hotmail : flummbarnet__@hotmail.com
jag kör gjärna 13 år bor i halmstad , emme_love94@hotmail.com adda gjärna 
Den som är intresserad av att anmäla sig för senare provkörning av ponnyn är välkommen att skicka ett privatmeddelande till mig. Dock så är han bara 15 månader nu, så det är inte aktuellt i dagsläget. Dock så kommer jag eventuellt att köpa en startklar ponnytravare efter sommaren, så då finns det häst att köra!

Kanske förklarade dåligt, men när jag kör åt andra brukar jag få eventuell rosset/pokal om det blir ett täcke får hästen det och sen får jag 10% av pengarna och ägaren till hästen betalar startavgift, bensin o.s.v