Hm .. mje, Polle är ju som hon blev hon med ^^
Vad menar du med knepig ?

alla är väl knepig på nått sätt ^^
Haha, ohnej!

ohno you are not alone

haha knappast ;)

Alla tävlingsponnyer är mer eller mindre egna av si, har sina rutiner eller skall altsomoftast testa vem det är som bestämmer. Det är ju det som är lite av scharmen….
#0 På vilket sätt anser du att din är knepig?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
He he vilken ponny är inte knepig ;)
Dom har sina små egenheter allihopa. Jag har haft en för många år sedan som var extrem. Om inte hon var på humör så då stod hon bara. Du kunde göra vad du ville i stallgången. Borst, sela osv. Men hon gick inte en meter. Då var det bara sela av och ställa ut henne. Efter en timme kunde det gå igen. Charmig på sitt sätt, och super snäll, men usch vad less jag blev. Inge kul att hålla på med i längden.

min är bra, enda knepiga ät vel att han verkligen inte vill stå stilla, i provstarten på romme (autokväll) så kom ja fram när det stod "00" på bilen, den stog stilla i typ 5sek till.. då hann han ju stegra ett par ggr.. :S Usch sikken tur att han inte kom på nån där! sen äre vel att han vill dra ner huve när man rider vid gräs.. :P
Näpp, du är inte ensam. Alla ponnyer/hästar är mer eller mindre egna :) Det är det som är charmen ju :)

om nån som är knepig är de ville haha ojoj xD han är obeskrivlig, man måste träffa honom ett par gången för att fatta…
min e lite små knepig ibland :)
Då man sätter upp en annan bakom tömmarna så springer hon "orent"

Min är rätt bra knepig. Han var hingst och vi skulle få honom godkänd, körde in honom när han var 2, och skulle ut som treåring, det gick inte. han kastrerades, skulle ut som 4 åring, men trots att han var vallack så gick det inte, så hingstig så det gick inte ens leda honom även fall vi tränade jättemycket på det. Som 5åring skulle vi äntligen ut!, anmälde ut till kval som vi inte klarade, vi skulle kvala igen, men han va så hingstig så det gick inte hantera honom, longerade han i en timme i en backe och tänkte : nu är han väl lite trött. Det gick inte, han stod mest på bakbenen och gnäggade konstans, så fick stryka honom.
Numera så är han fortfarande knäpp, det går ju att tävla honom, men inte på samma förutsättningar som andra. Jag får värma honom ofantliga mängder och han blir inte trött, han gnäggar och när man leder han så kickar han mot en och bara skiter i den som håller honom. När eller om han lägger av med dessa saker kommer han bli jädrigt bra, för han har verkligen kapaciteten men han lägger energin på helt fel saker.

hade en som var riktigt knepig som 3-åring. När vi skulle köra in henne och tömkörde henne kunde hon bara lägga sig rätt upp och ner på marken när hon fått nog. Sedan låg hon där en stund helt orörlig. Vi puttade och försökte få upp henne men hon brydde sig inte…
Hon lade inte helt dessa fasoner bakom sig, en gång på kalmar stod hon utselad på gången inför ett lopp, så plötsligt bara lade hon sig ner, fullt påselad med vagn och allt uppbunden i kedjor. Lite egensinnig dam det där:P

#13 Har också haft en som la sig, inte kul!

Lite pigg, busig, egen och så. Det är ju charmen!
Men jag vill nog inte påstå att mina hästar äe knepiga… De är lixom inte dumma, elaka eller har olater och sånt!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

gemini är helknasig :P när han står på gången så står han och typ flemmar fastän han inte gör det, så slänger han hela tiden med hunvudet och så fort han får chansen så typ kliar han över läppen mot någonting…

Det där låter inte som nåt satyg utan mer som om han är irriterad på någonting!!
Har ni kollat munnen på honom?

min shettis hingst (LEGAL) gick ut & kvalade på 2.59 startade på axevalla 2 veckor efter & vann på 3.05.9 men sen nästa gång på jägers går han som en hög bara visst han blev 2:a & gick 3.04.1 men han gick inte rent baktill. Nästa gång var dubbelhelg söndagen på jägers där går han ut & blir Rapporterad & dg , jag fattar inte vad det är med han. Vi har testat skydd men det är itne det artt han slår sig. Vissa säger att han kanske gillar tunga baner för när han kvalade & när han vann då gick han som bäst & det var då det var skit blött på banan. Jag ska testa suspensoar , kanske är det för han drar som sagt inte upp kulerna ordentligt. Någon som kanske kan förstå vad det är ?

#16 Du skulle sett hans pappa du! Släpptes in i en stohage och började flema som sjutton (det luktade ju spännande) och la överläppen direkt på tråden. Jisses vilken stöt han fick!
Jag kunde verkligen inte sluta skratta, det såg för roligt ut! :)

#16, överläppen är hästens nervcentrum, det låter mer som om han behöver stimulera det.. magnetmule kallas det (min 3-åring är sån).. du kan masera insidan av läppen, dom brukar inte gilla det men dom blir bättre av det, dom lugnar sig helt enkelt o behöver inte hålla på med läppen hela tiden om man maserar.

Klart att dem är lite knepiga, och alla det på sina egna lilla vis. Men ingenting som "stör" eller vad man ska säga..

Mina hästar menade jag då.

#12 det finns något som heter munkpeppar som man kan ge hästar som är hingstiga eller har överdrivet brunstbetende. testa det.

kan med 99% säker het att dt inte sittter i munnen på honom för han gör ingenting när han har bet imunnen. Detta beteende kom efter ett geting stick precis intill ögat, är lite flug rädd av sej om man nu kan kalla dt så.

Jag har två knepiga pållar ;)

Stina, prova det som #20 rekommenderade!

ja dt ska jag göra 
Nehe ^^ Putte tar det skitlång tid att tränsa. Vi får gnida in bettet med betfor, äpple m.m. Vi ska kolla munnen på han, men jag tror bara att han hatar att ha en metallbit i munnen.. Han har stegrat en gång, man får rygga in honom i ett hörn, och han drar nytta av att han är liten, och drar ner huvudet i golvet och vägrar ta upp det, eller så skjuter han upp det i luften.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

#28, det låter inte allt för bra du! :O

#28 kör/rid utan bett då?
Det finns ju massor med alternativ till bett!
Min häst Timoon-X är rätt så knepig
#28 - Oftast kör vi på grimma. Ibland får vi på tränset med bara lite protest, men vi ska fixa titt i munnen så det inte är något fel med honom. Vi rider inte så ofta eftersom vi inte har någon passande ryttare, och han är bråkig då med! Han är en riktig bråkstake, men väl ute på banan är han jätteduktig :) Nu är ju jag inte hans ägare, men typ :) Jag tränar, sköter, fodrar m.m. Fast betalar inget - jag har det bra ställt ;) Men hans ägare säger bara att han måste vänja sig, hon gillar inte att jag kör på grimma. Hackamore eller sidepull tycker jag vore bra, men varje gång jag tar upp något nytt till utrustningen/fodret/annat som jag skulle tycka var bra att köpa, så säger hon bara: 'Det har jag aldrig haft på nån av mina hästar, det är inte nödvändigt'.
En av Puttes små smile på bilden
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Jag har funderat på att köpa en enkel remontnosgrimma och fästa tömmarna i ringarna på något sett. Kan det vara en bra idé? Eftersom dom minsta storlekarna jag hittar är Ponny/islandshäst så gör jag förstås fler hål..

#34 kul att det fungerar så bra :) är ju inte så inne i ponnytravregler men får man köra utan bett i lopp?
Jag tävlar inte med honom, han har inte den kapaciteten (faller lätt över i galopp).