Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 1412 ggr
tomj
6

Sundsvall Lilla Open Trot 2013.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett mycket spännande upplopp i Sundsvall Lilla Open Trot 2013.

som ledde till dött lopp mellan Miniatyr och Predor.

…och som 3a en sylvasst spurtande Thyra Tyrann som nästan

hann i kapp de tu!!!

palomia
7

OT - undrar efter att ha sett bilden. Hur kan Miniatyrs utrusning gå igenom ekipagekontrollanterna eftersom det inte är tillåtet att stänga synen på något öga. Det ser ut som att murphyn är vinklad över hela högra ögat eller ser det så galet ut bara?

Tusen
5

#1 Det stämmer. Jag har sett det jag också IRL. Hela ögat är täckt av murphyn vilket inte är tillåtet.

Tessan08
1

Finns de som har både svart flughuva, helstängt och jordbländare till stor häst samt hög käk, sen även bomull i öronen, gummiöron + huva, de kan knappast se eller höra särskilt mycket…

Tusen
1

#3 Jovisst men du får aldrig göra så att hästen inte ser med båda ögonen. Alla de saker du tar upp begränsar hästens synfällt men stänger inte det ute helt. Man får begränsa synfältet men inte ta bort (dvs göra hästen "blind" på ett öga t.ex) synfältet helt.

Tessan08
1

#4 Fast i de jag nämner är synen på båda ögonen obefintlig. Finns flera i båda A och B som tävlar med murpfy stängt över hela ögat och har gjort så länge, ingen kontrollant har stoppat dom ännu…

palomia
1

#5 Men att man släpps igenom med otillåten utrustning gör det inte mer tillåtet. Framförallt undrar jag vad det är som gör att man är tvungen att sätta på all utrustning…? Flughuva för stänkkänsliga hästar samt döva (mot medkonkurrenter som för oljud och gärna skriker sig igenom ett lopp för att om man "har tur" kanske får någon att galoppera på vägen) anser inte jag påverkar hästen negativt. En flughuva går att se igenom… Jordbländare som tar bort synfältet är inte heller tillåtet.

Frickan_mary
1

Dåligt av ekipagekontrollanten o inte vara uppmärksam.. Sen vet man ju inte heller om den satts på efter defilering? Men jag vet många som kör så… Trotts att det är otillåtet

Tessan08
1

#6 Det är klart att det inte är ok, därför finns det ekipagekontrollanter som ska ha koll på att utrustningen är ok… Jag har inget emot flughuvor, vad jag menade var kombinationen av flughuva, helstängt samt stor jordbländare och hög käk, då blir den ingen syn kvar framåt på något öga.

palomia
0

#8 Absolut, jag håller med. Det jag menar är att jag kan ha förståelse för dessa grejer (utom för hög käk). Det jag däremot inte förstår är varför man stänger synen helt…

VeronicaP
1

De har jag sett en hel del köra med. Men vet inte ekipage kontrollanterna att man inte får köra med murphyn så ? Och de verka ju även gå igenom när de är stortrav.

Tusen
0

Jag missade det innan loppet då jag va ekipagekontrollant. Såg det fört efter loppet, 
Det är möjligt att det ändrades efter defileringen. Det är många som fixar utrustningen efter defilering.

Sen är det jättesvårt att hinna med att kolla alla detaljer på hästar och kuskar i veterinärvolten. Man får försöka ta det mest uppenbara.

tomj
12

# 1-11. Jag tycker ni kan föra er personliga korståg mot utrusningsdetaljer på en annan (ny) tråd och istället glädjas

åt vinnarna i Sundsvall Lilla Open Trot som denna var menat till!

GRATTIS MINIATYR OCH PREDOR!! och till Thyra Tyrann som

flög fram till en fin tid och tredjeplats!

palomia
3

#12 Absolut, blev bara så förvånad när jag såg fotot. Det förtar inte på något sätt hästarnas prestationer i loppet =)

FridaSimonsson
0

Det finns många som vinklar sina murphys sådär. sen kan jag säga att ibland kan dom lägga sig sådär helt av sig själv. En av mina blodingar går med murphy och en gång när jag kommit in så hade den vikt sig sådär helt av sig själv :)

Har det gått igenom hos kontrollanten så tycker jag inte att de är något man skall haka upp sig vid :)

Men gud vad kul med spännande upplopp även inom ponnytravet :D:D

haerrdin
0

Skön upploppsbild.