Många anmälingar till Eskils
Ni som inte tycker om penning, kan ni förklara varför Eskilstuna har fått så många anmälningar till sina tävlingar på söndag?

Kan ju bara svara för mig själv. Mina hade kunnat gå ut ett travlopp, men valde bara montén. Där var det rekord. Enda som passar mina, pengar går inte!
Hur vet du det, har du provat?

#2 Pengalopp, med mina? Svar nej. Men om man tex tittar på det loppet som går på söndag står de minst sagt orättvist till.
Jag säger inte att det är fel på pengahandicap, men mina hästar passar det inte!

Skärmnäs Pigall hade väl inte varit helt uträknad i Lopp 9? Han hade stått på 2220: !

#4 Nja, en som gått lika fort som honom står ju en bit framför. Det är klart, allt kan hända när det är hästar vi talar om men nej. Jag vill inte ha 1.43 hästar flåsandes i nacken direkt från start.
Har man inte förtroende för sina hästar så har man inte.
Svaret på #0:s fråga är naturligtvis att propparna var 1) bra; 2) höstens tävlingar drar alltid mer hästar (av någon anledning); och 3) de som gått ut tidigare i, och var tveksamma till, penninghandicap, har insett att jorden inte gick under när de kom i mål.
Jag måste vara världens mest anti-penninghandicap-person, och jag anmälde minsann inte! HA!
Men jag tror att en anledning var att så sjuhelvetiskt många lopp ställdes in i mellan-Sverige under juli, och folk VILL tävla! Sen var det inte bara penningproppar på Eskils heller, eller har jag fel?

Propparna för de lägre klasserna med x antal segrar var intressanta. Alla de loppen är fulla nästan.

I teorin hade vi kunnat ta ut alla våra hästar, men det var bara Monljus som vi tyckte propparna passade. När jag ser startlistorna inser jag att jag hade 100% rätt.
För att ta ett ex. Mercan har ett rekord på 2.13 och han har 7050:- på kontot. Han hade hamnat i lopp 6 20 meter bakom Pirita (2.05) Grann(2.04) eller 40 meter bakom Indiana Dar (2.07). Erfarenheten sa mig att proppen var kass för just Mercan och jag hade rätt. Det är inget fel med penga hcp men det passar inte alla.
Detta är en av anledningarna till att jag argumenterar för att vi skall behålla både tid och penga hcp. Då finns det större förutsättningar att alla kan hitta rimliga lopp till sina hästar.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
I måndags mötte Pralinus (1.48,2) Iva Roll och Ernst Rolf (1.44,3 resp. 1.43,6) i ett autolopp på Skrubbs. Gissa vem som vann? Tröttsamt att höra alla förhandskonstruktioner…

#11 Tyvärr är ditt exempel en minoritet… Inte ofta det blir så..
Tyvärr är #10's exempel mycket vanligare..!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#12 Ryttarns exempel är inget exempel, det är ett pseudoinlägg. Mitt exempel är inget "tyvärr-exempel", det loppet har körts och jag väntar fortfarande på din gissning! Visst vann väl Ernst Rolf tio meter före Iva Roll?

Jag kan bara svara för mig själv, men jag anmälde till Eskilstuna för att alla lopp jag anmälde till under Juli ställdes in, så nu passade jag på att anmäla Moses till två lopp som egentligen inte passar honom. Men nog vill man köra åtminstonde ett lopp på ett år! (Okej, är ju ett tag kvar tills sesongen är slut men)
Och när det dessutom är på hemmabanan så tycker jag det inte spelar så stor roll om det är ett dåligt lopp, då jag har ungefär 20 minuter till Sundbyholm.
Så det stämmer väl in rätt bra på vad #8 sa :)
#8 ha ha men det är väl klart att inte du anmälde ut. Hur långt har du till Eskils? 120 mil enkel väg 
Det var bara penning på Eskils, förrutom montéloppen.
Nu är semestarna slut, och fler föräldrar har tid att skjutsa sina ekipage till tävlingar. Därför tror jag att fler anmäler ut. Men det är bara en gissning. 
Jag tror inte att du svarade rent ärligt på mitt inlägg. Tittar man på SPTF:s officiella hemsida gällande resultat. Där står resultaten bl a från Sverigeloppets Final som gick på Solvalla i juni. På tredjeplats inkom Skärmnäs Pigall i ett lopp med ponnyer upp till 50.000:- Inkomsten för dig blev 1.750:- + reseersättning. Du slog både Micklas med rekord 1.44,9 Du slog Hults Chikita som nu har ett rekord på 1.41,9 och detta från samma start.
Var sakliga i er debatt om penninghandicap så blir det här bra. Kul att många uppskattar Eskilstunas tävlingar nu på söndag.
#16 Om du kollar in startlistorna noga på eskilstuna kan du ju själv se att det är väldigt ojämna lopp, i ett rekordhandikapp kan det inte bli ojämnt hur man än skriver ut proppen liksom! och för att folk anmäler till dessa proppar så tror jag som många andra tror att det är för att det har blivit många inställda lopp i mellansverige.
Det var väl inget bra exempel på att skärmnas pigall står bra till i penninglopp, han hade ju inte slagit dessa två snabbingar om inte de hade blivit diskade i loppet! eller??
Ja, Plexus anmäldes för jag trodde han stog bra inne i penning, men de gjorde han visst inte :O Kolla lopp 8 och 12 på Eskils, tycker du han står bra inne?
Nej, jag vill tävla och det finns inte mkt att välja på :P Eskils är ju också realtivt nära! Trodde propparna skulle passa honom, men icke :P Men vi ska försöka ta dem ;)

#13 Mitt "exempel" pekar bara att för vår del skulle loppet aldrigt funkat, vilket jag av erfarenhet visste. Altså anmälde jag inte och när jag läser startlistan ser jag att jag hade rätt. Observera att jag inte är emot pening hcp, det jag är emot är en sv/v syn där bara det ena får finnas. Skall vi ha ett levande ponnytrav tror jag att man skall ge så många loppvarianter som möjligt, inte snäva in propp skrivandet. Dessutom anser jag att klubbarna själva skall skriva ut proppar som dom tror det finns häst till, inte "tvingas" att som i år skriva ut 50% pening. Tillåt både tid och penningbaserade distanseringar men låt klubbarna själva bestämma.
Jag tycker givetvis att det är väldigt kul att Eskilstuna lyckats locka så många startande. Propparna är bra skrivna, sedan att dom inte passar alla våra hästar utan bara en, det får man ta med visst jämnmod. Det finns andra tävlingsdagar där loppen ser annorlunda ut och det är det jag tror är ponnytravets framtid, mer valmöjligheter och mindre SPTF/STC diktatur…..
Jerker Klang,

#8 ja är nog isåfall näst efter dig.. :P Hemskt nog tvingade mina föräldrar mig att anmäla *SUCK* nu står ja här i två lopp men skitbra hästar imot..! :@ :( känns inget vidare

#20 Vilka taskiga föräldrar du verkar ha! Våra (jag och mina tre syskons) skulle aldrig tvinga oss att göra något som vi inte ville! Framför allt inte tvinga oss att tävla i ponnytrav…

#21 mm, men de är för att de tyckte han va fin på banan innan i måndas (även fasst han knappt travade) så tycker de att när de finns lopp jag faktist skulle kunna va med i så tjatar de på mig.. :P damp.. aja, nu blir de en rejäl minusresa på söndag

#22 Jag har sagt det förr och säger det igen, det är ponnytrav du sysslar med. Alla resor är minusresor! Men vi tävlar väl för att ponnytrav är kul, inte för att tjäna pengar…

#23 Det finns många sätt att bli utfatig på, ponnytrav är inte det snabbaste sättet men det i särklass roligaste ;-)
Jerker Klang,
Den typen av hästsport vi diskuterar här heter som bekant trav, Skärmnäs Pigall slog två hästar som ägnade sig åt något annat, typ galopp. Man kan med andra ord inte ta något för givet när det gäller travsport, vilket är bra. Going Kronos galopperade igår och gjorde bort sig. Inga träd växer till himlen. Ni får gärna tjata om att rekordhandicap är överlägset. vilket det inte är. Det blir mycket mera roligare och mindre förutsägbara tävlingar med bra skrivna penninglopp.
Och du, berätta vem som vinner lopp 9 på Eskilstuna nu på söndag

#23 jo, ja vet.. ;P men extra minus nu ;) annars brukar man få ett par hundringar.. :P

Men Divansson, vaddå dåliga lopp? Jag tycker snarare att det ser jättebra ut, din häst har ju tydligen stor kapacitet! Kör 1.50 och du vinner med hela upploppet 
#25 Joo jag är fullt medveten om att allt kan hända i ett lopp, jag tjatar inte om att rekordhcp är överlägset jag sa bara att det är mer jämnare än i ett penning…Jag tror att Micklas vinner lopp9..han har iof Iva o rolf 20m framför sig men det skiljer inte så mycket på dom och jag tror Micklas är tillräckligt snabb för att slå de andra i loppet. vem tror du vinner då?
Men kan inte du skriva ut några roliga och bra penningproppar där alla har lika stor chans vinna då?
Ja, divansson, jag tkr du har väldigt bra chans i dina lopp! Du är ju bara 60 m bakom mej, och min har gått 2.18,3.. vilka lopp kräver du för att bli nöjd??

#26, förstår inte riktigt nu. Till mig sa du att du verkligen inte ville åka till Eskils och att du kände dig chanslös i båda din lopp, och skriver även något liknande i denna tråd. Men i en annan tråd tippar du din häst till seger/placering i båda dina lopp?
Och nu har väl inte jag kollat in dig & din häst och era lopp sådär överdrivet noga, och jag vet ju inte heller hur din häst går och vad han har kapacitet för. Men inte ser det ut som ett dåligt lopp för er tycker jag inte.
Oj, förlåt, nu bröt jag trådens innehåll. Men jag fick mycket att tänka på nu, he he. .
Jag tycker att proppmakarna i EPS har lyckats väl med sina ambitioner att skriva ut bra lopp, vilket dom också belönas med antalet anmälningar. Visst är det även så att inte alla penninglopp liksom rekordhandicaplopp är vidöppna på förhand. Det jag blir trött på är den ensidiga diskussionen som förs att rekordhandicap är allena görande för ponnytravet. Hur många fina tider har presterats och svenska rekord har inte slagits i år pga körsvennerna numera vågar köra sina ponnyer utan riskera dryga tillägg i framtida starter?
Nej, jag tror mao inte att jag ska skriva ut några proppar.
Lopp 9 tycker jag verkar öppet. Uron G. gick bra senast och står bra till nu. Iva Roll är jämn och bra. Ernst Rolf har fin kapacitet. Micklas har inte startat framför sulky på ett bra tag. Isidor har nu ett lopp i kroppen. Super Busen gör jämna prestationer. Alltså ett bra penninglopp, där positioner och taktik kommer att bli avgörande. Spännande för publiken.

heh, för att ja ska bli riktigt nöjd ska jag tävla själv, mot en häst som gått 2.50.. ;) å den hästen ska stå 200m bakom, å loppet ska gå på 100m.. ;) så äre ;) typ.. hih, nejdå.. :P men ja lyckas alltid hamna med bra hästar, se nu då, Ceasar ll å Tysse.. lyckat..

#30 va ska man tro.. ja typ, hoppas, men tror knappast.. :P
#32 Ja men dem går nog inte under 2 min ännu och det gör din häst lätt har du sagt! =) Jag tror du vinner så det ryker om det! Heja heja!

#34 när travet stämmer, nu gör de inte det riktigt, å sko om är bara å glömma, plus att han får skav av bootsen.. :/
Ha inga boots i värmningen då, så får han inte det i början av loppet iaf :P

tror många bara anmäler till "dåliga" lopp för att dels ge hästen ngt lopp i kroppen och hoppas sedan att dom hittar ngt passande lopp?
För övrigt..
Varför ställer du, #0, frågan varför det blir så många anmälningar när det är penninghandicap till oss "anti-penninhandicapare".
Ska vi börja ställa frågan varför det är många anmälningar när det är tids eller rekordhandicap då!?

#38 Hur menar du nu?! #0 Ställer väl frågan hur det kommer sig att så många anmäler ut till penninglopp när det skrivs över allt att ALLA är emot penning?! Det är ju hyckleri att anmäla till något man tycker är uselt. Hade alla däremot varit emot rekordhandikapp och det hade varit tävlingar där många anmält ändå så hade nog frågan ställts tvärtom…
#31 du tog ju verkligen det jämnaste ponnyloppet på eskilstuna som jag skulle tippa på med..de flesta andra loppen har ju typ klara vinnare om inget drastiskt skulle hända. Jag har verkligen inte sagt att EPS skriver ut dåliga proppar. Verkligen jättekul att man får många anmälningar till loppen. Men jag lovar att det lär ju vara en o annan strykning i löpen!
Jag tror inte det har endast med pengahcp att göra för att körsvennerna vågar köra på sina hästar, tänk de allra snabbaste, de kan ju liksom ändå inte starta i ngt reklopp då de står på sin snabbaste tid, så det är ju bara till att köra. Och dessa snabba treåringar som har gått jättefort med lite pengar på sig, tro sjutton att man startar i pengahcp då, det hade jag med gjort! och Kung dar han e ju en kanon och står skitbra till i pengalopp.
Jag tycker att man kan få välja i sin klubb om man ska köra med pengar eller rekord, som det har varit innan. Utan tvång på att det måste vara si o så mycket procent pengar.
#38 Vi kan väl jämföra med Valla två veckor senare? I samma region, men enbart rekordhcp-lopp. Det skall bli intressant att se antalet anmälningar till den tävlingsdagen.

#41 Jag vet iaf att jag kommer att anmäla till Valla!! Jag har 8 potentiella proppar där!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#41, det tycker jag absolut att vi ska göra. Tror inte det är mindre anmälningar dit.

Tror Solvalla kommer att bli överösta med anmälningar! Riktigt bra grundlagar på loppen.
#43 Det tror inte ja heller. Man anmäler väl till tävlingar som ligger inom gränsen för vad jag får åka till. Om jag inte har något val, det körs bara penninghcp så anmäler jag till sådana lopp, eller tvärtom. Vi vill ju tävla. 
En anledning till att färre anmäler i juli kan ju vara att många är bortresta på semester då? Nu är folk sugen igen, och anmälningarna strömmar in.
Roligt att så många anmält till E-tuna.
#45, jag håller inte med om att man anmäler till tävlingar i närheten för att få tävla. Jag skiter i Bodens heldag, 6 kilometer från stallet, eoch åker 60 mil till Bergsåker ist. Jag hade kunnat vara med på båda två, men Boden hade så in i helvetes dåliga proppar….
Jag tror också att det är mycket anmlningar pga. att det var så lite i juli. Man vill tävla, kanske inte mot alla odds, men mot stora!

Om man funderar lite över hur årets "0" lopp har set ut med otroligt snabba "0" hästar är det inte så konstigt att Eskilstunas proppar stämmer för ganska många. Ett flertal hästar har "tvingats" sänka sina rekord rejält och ibland knappt fått en placering. I det läget är ju denna typ av proppar perfekta.
Återigen visar det att innovation och tankeverksamhet bland proppmakarna lönar sig. Låt fantasin och idéerna flöda så vi får många olika typer av proppar, först då kan många hitta lopp för sina hästar. Desto enkelspårigare vi är, oavset om man vill ha bara penga eller bara rekord, desto mindre valmöjlighet och därmed färre hästar som kan få bra lopp.
Jerker Klang,
#41 Jag tror ju att sthlm får mer anmälningar till nästa travdag än va dom fick senast iaf!
#46 Men nu förstår jag inte hur du tänker. Om man ser era proppar och räknar på din häst prop 5 så står du exakt där du skulle ha stått efter rekordhcp. Det är ju perfekt för dig. Och i prop 6 kan du starta, men står då kanske inte lika bra till beroende på hur många snabbare som anmäler i och med att alla kan gå ut i den.
#49, TYVÄRR ställer jag inte upp på Bodens dåliga proppar! Fler hästar i Boden ligger under 2.50 än över 2.50! Och ändå lägger dom proppen 2.55!? NEJ, 100 meter tillägg på 1140…… Diss Boden.
#50 Men vad mer kräver du än att stå där du skulle stått om det varit efter rekordhcp? Du kan jui ändå inte kräva att du ska tjäna 20-40 m för att det ska pass dig?
OBS! Detta är inte menat som något otrevligt, jag bara tycker att du har ett märkligt tänk…
#51, jag kräver ingenting, jag stödjer bara inte bodens idiotproppar för snabbare ponnyer!
Majoriteten av shettisarna är nu under 2.50, och inte bjuder dom på en 2..50 prop?
Innan du ifrågasätter mitt tänkade borde du kanske ta reda på VARFÖR jag tänker som jag gör, och jag tänker inte säja åt dig hur jag tänker, för jat säjer inte sånt åt anonyma fegisar (ursäkta uttrycket)
#52 Tre månader innan tävlingstillfället ska propparna vara inne. Hur många av era shettisar gick under 2.50 före juni månad? Flera har då sänkt sina rekord efter det. Om man tittar på eran klubbs hästar så är det din som är snabbast, på 2.40. Så en 2.50 propp är ju helt ok med tanke på dom andra som ligger från dig upp till 2.50. Då kan ju alla vara med.
Det är väl inte konstigt att man reagerar på ditt tänk, när du är den som på denna sida toppar antalet inlägg och skriver massor om att du vill ha rekordhandicap. Sen när du står exakt där du skulle ha gjort om det hade varit efter rekordhcp så är det inte heller bra. Eller rättare sagt du tycker det är skitproppar. Hade den varit skriven med grundlag 2.55 så hade inte blivit någon skillnad. Du hade stått på exakt samma distans.

Jag förstår inte varför du inte kan säga hur du tänker till en person som är anonym, det gör väl ingen större skillnad än att säga det till en person som inte är anonym?
En sak om du inte vill säga det till någon, men vad ska det spela för roll om man är anonym eller inte?
Menar absolut inget illa, vill inte att någon ska hetsa upp sig i onödan nu, utan jag bara undrade vad det ska spela för roll :)

det här med pengar vs tid.
Ett exempel är jägersro imorgon. I lägst 6000 startar 6 hästar, i 2.05 loppet startar 12!
Några utav de som startar i 05-loppet hade stått mkr "bättre" på det i pengaloppet, men trodde nog att det skulle bli svårare lopp. Med listan i handen så måste jag säga att tidshandicappet blir nog ett svårare lopp än pengaloppet. Jag anmälde i penga, trots att jag trodde det skulle bli för svårt, men gjorde det mest för distansens skull och det är jag mkt glad över nu. Visst finns det en riktig kanon i loppet, men att vara tvåa är inte fy skam heller.
#53, jag hade inte anmält ut till Grundlag 2.55, även om det var rekordhandicap… 100 meter tillägg över 1140 är inte allt för kul!
#54, för jag vill veta vem jag pratar med, innan jag delar med mig av mer intre tankar ^^
Ibland står man bra till och ibland sämre. Det beror ju på vilken region man tillhör och vart man tävlar. För i norr har dom ju högre prispengar än vi i mellan sverige och söderut. Så en unghäst där som har vunnit ett lopp har ju minst 800 kr på sig, och en här har 600 kr. Har dom dessutom några andra placeringar så har ju norr hästen fort dragit på sig 2000 kr men söder hästen kanske bara har 1000 kr. Vi borde kanske ha en prisskala som är lika över hela landet.
Ex. i låga klasser (2.45-2.30) ska första priset vara ?? kr, i nästa klass (2.29-2.20) ska första priset vara ?? kr osv. Då skulle det ju fungera ännu bättre med penninghcp. Om vi nu ska kunna tävla mot varann oberoende vart vi bor i landet.
Klubbarna ska ju faktiskt skriva ut proppar för sina medlemmar och närliggande klubbars, inte för hästar som bor 50 mil bort.
#56 Du känner väl inte alla på denna sida, och ändå toppar du listan månad efter månad…..
#57, läs "Boden 19 augusti", så ser du att Bodens proppar 19 augusti inte är skrivna för Bodenshettisarna…
Håller med om det där med prisskalor! Östersunds dubbeltrav tex. ,är en "kulturkrock" där hästar från Boden till Eskilstuna kommer, och det är inte ett dugg jämna penninglopp.
Men penning i sig är ojämt.. Tycker jag!
#31 Jag hade visst rätt om vem som skulle vinna lopp 9?! :)