Hagar jämte varandra
Hade tänkt kolla med er var ett rimligt mellanrum på hagarna, då vi ska stängsla, så att det är två hagar jämte varandra.
Då Vad tycker ni är ett rimligt mått?

Om hästarna inte ska kunna lukta på varandra genom staketet är väl 2-3 meter lämpligt, ska man t.ex kunna klippa mellan hagarna med traktor är väl minst tre meter att föredra, beror ju helt på hur man ska ha det.
Vi brukar ha ca 1m emellan hagarna om där ska gå hingst i någon av dem Hagarna! :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

3 meter, 1m tycker jag personligen är på tok för nära.
Skulle föredra minst 2 meter utifall att någon ponny kommer lös, då är det lätt att vända ponnyn mellan hagarna om det skulle behövas.

Vi har aldrig gång mellan hagar. Vissa hingstar kan inte gå bredvid varann, då får det gå en snäll hingst eller en valack där. Vill att alla, även hingstarna skall kunna ha kontakt med andra hästar.

När vi ska bygga våra nya hagar har vi tänkt ca 2,5 m, så de inte kan nosa.
Skulle vi ha staket mot staket skulle de riva det på en gång, hingsten slår med frambenen och river ner trådarna, har han lite avstånd så funkar det.
Vi har trästaket så vi har hagarna intill varandra.
När vi hade hingst så var det 2 meter mellan hagarna så att klipparen gick emellan, det har alltid funkat! Numera har vi inget mellanrum, hästarna håller på att ta slut…..

Normalt sett har jag ca 2,5 meter emellan. Detta för att jag enkelt skall kunna klippa med traktorn. Mellan några hagar, där det ändå inte går att klippa med traktorn, har jag ca 1,5 meter. Skulle jag inte ha avstånd emellen så skulle, precis som Ammii skriver, hingstarna riva ner staketen och det vill man ju inte.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss