Era tränings scheman
Hej!
Som rubriken lyder så undrar jag hur erat tränings schema ser ut för era ponnier.
Hälsningar Nellie
Jag kör mina russ varannan dag, så en period för mig kan se ut så här:
Måndag: Vila
Tisdag: Kör på kuperad väg ca 1-1,5 mil
Onsdag: Vila
Torsdag: Backträning
Fredag: Vila
Lördag: Jobbar ca 1 mil
Söndag: Vila
Måndag: Intervallträning
Tisdag: Vila
Onsdag: Kör på kuperad väg ca 1-1,5 mil
Torsdag: Vila
Fredag: Kör snabbjobb
Lördag: Vila
Söndag: Vila
Måndag: Kör på kuperad väg va 1-1,5 mil
Vi brukar även rida dem varannan dag, men då skrittar vi dem endast. Så dem har "Aktiv vila" lite då och då. Sen så rullar det på så. Vi är aldrig inne på banan mer än vad vi behöver, vi är endast på banan och kör när det är tävling. Hästarna ska tycka att det är roligt att åka in på banan, de ska inte känna att det är tråkigt för att de vet att de kommer att bli jobbigt där. Det ska vara: Bana=Roligt, och inte Bana=Jobbigt. Så mycket träning hemma i skogarna och så lite som möjligt på banan. :)
Måndag: köra på kuperad väg ca. 1,5-2 mil Tisdag: rida Onsdag: backe Torsdag: smidighetstränin i paddock. Fredag: vila Lördag: snabbare jobb på Jägersro Söndag: köra på kuperad väg ca. 1 mil

Det beror väldigt på vilken häst och huruvida den startar. Normalläget under icke tävlingsperiod är att de körs varannan dag. Under vinterhalvåret är det mycket backe och snöpulsande, närmare start blir det mer snabbkörning.
Alma som precis har kommit i vagn körs varannan dag ca 1 timme, hälften trav, hälften skritt.
Palle(rekord 1.56), som just nu är inne i en startperiod med en start i veckan, får en skogspromenad dagen efter tävling och joggas ca en timme mitt emellan starterna. När det är tävlingsuppehåll, under säsong, blir det varannan dags körning med en gång intervaller, en gång heatkörning och resten ca en timmes jogg med en eller annan rusch. Alltid vila tre dagar före start för att försäkra sig om att alla ennergidepåer är fyllda.
Sedan är det viktigt att vara lyhörd för sin häst och anpassa sitt träningsschema efter individen och tillfället.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Razmus (rek 1.45) tränas två gånger i veckan, då går han ganska hårt nästan alltid tillsammans med våra varmblod. Är det start joggas han dagen innan eller samma morgon om det är kvällstrav På vintern vilar han helt från sista starten i sept/okt till årsskiftet efter det körs han mycket backe och mängdträning Max 3 gånger i veckan. Kör Aldrig backe under tävlingssäsong!! Kör nästan aldrig jobb på banan heller, endast typ 1 jobb på våren för att se att allt stämmer inför säsongen!:) Så om man ser på det hela så har han ett väldigt slappt träningschema men det funkar väldigt bra på honom.
Jag tränar min shettis lite olika, men så här brukar det se ut:
MÅNDAG: Ganska hård körning
TISDAG: Vila
ONSDAG: Ca 2km ridning
TORSDAG: Köra en lugn och lång runda
FREDAG: Vila
LÖRDAG: Rida långt och ganska hårt
SÖNDAG: Vila

Antar att detta gäller ponier, men då jag bara har ett varmblod nu alltså ingen ponny längre, så kan jag ju berätta om hur jag tränar henne.
Måndag: Intervaller 5-6 st 500 meter i 25-30 tempo
Tisdag: Vila
Onsdag: Vila/Skritt
Torsdag: Intervaller 5-6 st 500 meter i 25-30 tempo
Fredag: Vila
Lördag: Skritt
Söndag: Jogga 2 mil minst
Såklart varierar schemat lite ed starter och så men oftast ser det ut sådär. Ibland kan de också läggas om beroende på om hon behöver gå ett vanligt banjobb, eller om hon ska ridas i sanden för lite omväxling.
Kan ju inte klagar på resultatet i alla fall..
91 500kr inspr sen i december förra året. Hon gick licenslopp med mig hela hösten och övade sig själv också då hon inte hade så mycket vana då hon bara gjort ett fåtal starter innan jag köpte henne och inte alls gått så jättebra. En underbar häst men med mycket humör. Jag tror att det är viktigt att hitta upplägget för varje häst och anpassa den och se vad som funkar. Ibland handlar det inte bara om att köra mycket fort utan också få hästarna motiverade. Ha också en bra foderstart som passar till hästens behov och träning. Ta gärna hjälp av nån med ett annat perspektiv det kan hjälpa och man kan aldrig lära sig för mycket. Ge mycket kärlek, tid och uppmärksamhet till din häst också. Borta, massera och greja de dagar som den inte ska träna, eller gå en sväng och låt dem beta lite. Då förstår de att de kan komma utan att ''arbeta'' :)