Olyckor
Har ni lyckats vara med i någon olycka när det gäller hästar?
skriv!

När jag körde Mica för några år sedan kom en bil i fullfart o sen vejade o rakt ner i diket. Och det var ändå i skogen :S men det blev inget större men bilen körde nästan in i ett träd.
Effi: Har varit med om att en lasbil "jagat" oss. Inne på en smal väg så skulle jag bara köra och vända men efter mej kommer en lastbil. Ochdär jag skulle vända så var det en bil före,dike på sidan+joggare :S lastbilen var 10 cm ifrån vagnen men det ända var att köra ner i diket. Men Effi är trafik säker :)
Ture: Kommer hund emot han när vi kör. Och han har inte varit i skogen så många gånger med vagn. men hunder kommer springande han blir livrädd när hunden springer tillbaka till ägaren och kastar sig ner i diket som tur var satt mamma i vagnen o jag hade lina o hålla i han med. Men mamma fick runt han och upp på vägen. Jag slog mej lite för rammlade i massa ormbunkar. Men sen när vi kom förbi så var han jätte lugn…

Ja, många! Fast kanske inte så speciellt "stora" En gång var när jag var ute och körde så hoppa hästen till för något och vagnen körde över någon sten eller nått, och då välte vagnen och hästen stack, detta var på en saml väg i skogen en bit hemifrån! Men sen när jag hade pallrat mig hem så stog hästen på stallplanen, allt gick bra ialla fall, och hästen blev bara lite bakrädd efter insidenten!

Uscha, Vill/ orkar inte berätta hela historien för alla, de som vet vet.. Men jag blev iaf sparkad rakt i ansiktet för 2 år sedan i maj.. Sedan blev första loppet i Juni-Juli samma år om jag inte minns fel..
naj bara sett en hemskt olycka på solvalla .. ;/

Vart med om lite olyckor, men de har oftast gått bra.
I vintras red jag omkull med mitt varmblod. De va lite halt och broddarna tog inte, och hon sakta in för hastigt, kom en korsning. Så då flög vi omkull, fast hon var så duktig och reste sig och bara stod o vänta på att jag skulle sätta mig upp igen.
jag gjorde heller inte illa mig som tur var.
Vart orolig eftersom hon bara var 3år då, men hon kunde trava och vart inte ett dugg rädd :)
En annan gång, vinter typ 2003, körde vi shettisarna så gick vi över ett dike och Dotte hoppa över fint, sen kom Elin med Asta som hoppade över o hon tappa tömmarna (gick bakom). Så han jag ta tag i henne med, så fastna jag mellan vagnarna i full galopp ( jag höll i båda) så tappa ja Asta. Men vi fick tag på na på en äng bredvid. ( hon hade inget lokalsinne). Ingen av oss skadades.
Kört ett russ som började slå som en idiot. Hon hade läderslaggjord, men efter andra kicken gick den av och hon fortsatte slå och hamna med ena benet över vagnen.
Du ska inte tro hon stanna, tillsist fick vi stopp på na och hon skadade benen ganska mkt. Vart halt också.
2002 var jag ute och red Alfa, syster Asta och Sanna - Teja, då vi red förbi en kompis i byn kom hennes ponny i full galopp ut från gården, vi såg att även deras fullblod sprang före. Så vi red efter för att få tag på dem, men vi han bara runt hörnet där Mizra (fullblodet) stod och en bil breve. Den hade kört på henne, så hon stod där med ena bakbenet i vädret och de bara hängde och dinglade! De va de vidrigaste jag sett!
De vart avlivning ganska så snart samma dag :/
Sen har jag vart med om ganska mkt mer där egetnligen de gått bra, med både häst/ ryttare.
#5 Asså, det skulle inte vara så kul precis att vara dig. När du har varit om så mkt vidriga greger!!
Jag har ridit omkull över ett hinder med en häst - innan jag lärde mig det här med avståndsbedömningens ädla konst… Där skadade sig hästen men inte jag. (tror det var 1987
)
Sen har jag även suttit på en häst som ställde sig på bakbenen och slog över. Då var hästen oskadd, men hon landade på mitt ena ben så menisken fick en klämskada.
Tror de är de allvarligaste olyckorna jag varit med om hittills, själv i alla fall.

avkastad rätt i en trippelbarr på 1.25, fick hjärnskakning och stukade ena handleden, gick omkull på hoppträning med kompis halblod o fick benet under hästen o fick ledbandsskada i knät, släpad efter min galna welsh i stigbygeln i 25m… jo det har väll blivit endel genom åren, det slutade med att jag inte gick över en bom ens på över 2 år, totalt livrädd men började med hoppningen igen i kanske.. april iår? o är nu klar för fjord Sm 2008 :D lite roligt.
sen har jag blivit påkörd av en bil så sent som i oktober förra året men det hör ju inte till ämnet så ;)
För några år sen när vi kom hem från en tävling skulle Jag, Michi och Mamma ta en tur med hästarna för att dom hade varit inne hela dagen. Vi skulle ta en tur med Chingachoc, Smedens Remington och Jodopax…
Vi vah ute och körde på dom vanliga skogsvägarna, sen när vi skulle hemmåt vare en älg ko med sina två ungar på vägen. Michi som hade sin mobil med sig ringde till pappa så att han skulle kunna skrämma bort älgarna med bilen, så att vi skulle kunna komma hem. Medans vi väntade körde vi upp på en annan bana som vi kallar slingan. Mamma körde hela varvet runt med Remington, men jag och Michi vände me Paxen och Chingis när vi såg att pappa kom. Mich smackade på Paxen så att han drog iväg i galopp, jag vah däremot inte berädd på de, så i nerförsbacken blev Chingis så jäklans pepp så han började slå. I hettans ögonblick satte jag upp armen för att försöka skydda mej, självklart blev jag träffad på armen och för att inte bli mer sparkad så slängde jag mej ur vagnen. När jag skulle resa mej upp kände jag plötsligt att jag inte kunnde andas så jag föll ihop på backen. Pappa som hade kommit för att skrämma iväg älgarna såg allt så han kom först fram till mej. Med tanke på att jag är opererad så vågade inte pappa lyfta mej ifall jag hade innre blödningar. Så jag fick ligga där tills ambulansen kom. Fick tillbringa tre dagar på sjukan. Sen hade jag en jäklans värk i ryggen i flera veckor!
De är väl typ de "värsta" jag har varit med om. Sen hare väl hänt andra "mindre" grejer men annars hare varit lugnt och de är jag tacksam för..:)

Nepp jag har haft en väldans tur måste jag säga..men jag har ramlat av typ 100ggr men aldrig brutit nått..men så har jag juh ridit mkt shettis :P dt säger juh allt

#6 Näe, vissa saker har inte vart så kul. Men ja har endå klarat mig bra från de hemskaste olyckorna man kan drabba av pepparpeppar… De flesta gerjjer som händer är av ren klantighet, för min del.

Den enda olycka jag varit med om är när jag och min pojkvän var ute och körde (första gången han åkte med i vagnen)!! Vi hade kört nästan hela rundan och på vägen hem mötte vi en traktor på en smalgrusväg. Jag tänkte att eftersom min ponny ALDRIG reagerat på traktorer innan och "gubben" som körde traktorn stängde av motorerna så skulle allting gå bra. Vi körde vidare och som sagt gick allting jätte bra TILLS gubb(jäveln) sätter i gång motorerna när vi var precis jämte. Hästen som inte alls var beredd på detta HOPPAR ner för ett 1 m djupt dike och när vi landar flyger jag ur vagnen, försöker hålla kvar i tömmarna men när hästen är nära på att svänga över mig släpper jag! Kvar sitter min pojkvän som för första gången sitter i en vagn desstutom utan tömmar. Han skrek, haha! När det hände var det inte kul för fem öre, men när vi kom tillbaka till stallet fick både han och jag oss ett gott skratt :D

Gu va alla har vart med om läskiga saker! :S själv har ja bara ramlat av en gång när ja ridit.. precis utanför stallet när hästen snubblade, haha ;) ett vbl va det, skitsnäll va han :)
annars va det vel första våren med Harry när pappa körde stor häst och jag skulle köra bakom, ja kom lite för tidigt när han vände så jag skulle stanna sa han, han stannade själv samtidigt (Osmart gjort!) Harry kunde inte alls stå stilla och drog iväg i 120 galopp nedför en backe, vi körde ned ett gäng vägarbets-skyltar ^^ ingenting hände som Tur va.. Men de kunde gått värre
Har vart med om många små olyckor men det läskigaste som hänt mig var för nån månad sen. Jag skrittade av mitt russ efter en liten tur på vallen. Han var lugn som vanligt fastän han inte är körd så mycket ut och mött bilar. Men plötsligt så hoppar en fasan ut från busken och Cabajo börjar tokskena. Jag tappar båda tömmarna men klamrar mig fast. Så då sitter jag där med noll kontroll på hästen och det är en skitsmal väg, tankar om krock med bilar passerar förbi samtidigt som jag lugnt och sansat försökte få stopp på honom men han fortsätte framåt i galopp. Jag satt i vagnen ända tills jag kom fram till stallet då jag förstod att jag måste kasta mig av eftersom att alla fyra stalldörrar var öppna. så jag gör det och börjar förtvivlat skrika på hjälp visste inte om melander var nere i stallet eller inte. Jag kom upp på fötter snabbt som attan och började springa men då ser jag han inte i stallet, blir nervös över var han stuckit. sen kommer jag ner till skitstacken och där står han med Emma och Markus vid hans sida helt välbehållen. de hade sett mig komma i raketfart och undrat vad jag hållt på med tills de såg tömmarna hänga dinglandes mellan hans ben och då sprang de fram och fick tag i han som tur va. Han klara sig undan med en liten skråma och mig var det inga fel på så det bara av till att köra ut på banan och skritta några varv. usch jag ryser när jag tänker tillbaka på det men tur hade vi, vi hade ju kunnat krocka eller så hade han ju kunnat springa rätt in i stallet och fasnat. Ja vad som helst hade ju kunna hänt så jag hade väl tur i oturen
#14 Vi blev dina räddare i nöden (A) :P
haha :) ah det blev ni verkligen tack än en gång

Läskigt allt som hänt.
Tur att alla är okej idag iaf :)
Det ända ja själv vart med om är väl en dum grejj fast det var på solvalla början av träningssesongen. Red Komik på banan för min nya sulky hade inte kommit än så ja valde att rida.Jag är inte van vid Monte eftersom jag är så lång för B-ponny men iallafall så hade jag glömt skyddsvästen och precis innan"mål" får han värsta rycket och börjar skena med mig, bockar tre gånger…ja ligger ner på hästen håller i manen och försöker hålla in honom samtidigt precis då när jag reser mig upp gör han ett skutt och sparkar bakut. I farten lyckas jag göra en volt och landa snett på nacken. Dunsar i marken..kan inte resa mig. Folk springer imot mig och säger åt mig att ligga still. Men tokpållen jag red börjar skena runt. han lika chockad som jag liksom. Han springer omkring ett tag tar några extra varv på banan innan någon hinner lugna ner honom. tillslut ställer han sig och glor på mig (så kommer någon chockad mamma) och försöker ta tag i honom men nej då, han sticker rakt ut från banan mot vägen som tur va så är det iallafall stängt där borta (grindarna)han skenar runt där ett tag innan han stöter på en gamla gubbe som faktiskt får tag på Komik och håller i honom tills mina föräldrar kommer dit. Fick inga större skador men har än idag problem med båda rygg och knä efter den lilla olyckan :)

Jag hade ett hetsigt varmblod på ett provlopp och körde i volten då en gubbe kom upp rakt framför mig så min häst stannade och reste sig och stod på bakbenen ända tills jag fick henne i knät över mig. hon kom loss och sulkyn vart helt kvaddad. jag kunde inte gå ordentligt på en månad efter det:/