Startlistan till kriteriet
http://www.ponnytrav.se/2013/S_130929_startlista.pdf
Tunt men jämt startfält.
Lycka till alla som ändå står på startlinjen 😃
Det var väldigt lite i B-loppet !! Undrar varför ? 🤔
Kommer bli två spännande lopp på söndag och trots att det ENDAST är 7 hästar med i Kriteriet för Kat.B så är det 7 ruskigt fina hästar och det ska verkligen bli kul att se detta lopp! 🙂
Jag är riktigt stolt över att vi har vår Tip Top som en av 12 snabbaste och får chansen att vara med i detta fina lopp! 🙂
Tror dock, tyvärr kanske, att det kommer gå neråt 2.00 om inte under och att det kommer bli en jämn och tuff kamp!
Två på papperet intressanta lopp där 3-4 st kan vinna både i Kat: A & B.
…men visst är det uselt anmält i Kat B när det i alla fall finns 34 st startande 3-åringar, men i.o.f bara 4st har gått under 2,10.
Lycka till på Söndag.

Totalt 8 st russ under 2.15 i år varav 7 har anmält. Så det är förståeligt med klent startfält….
#4. Kanske dags att börja tänka om i vissa mästerskapslopp, och köra dessa som intervallhandikap så skulle vi nästan få fulla lopp, i alla fall mer anmält än i Auto, ett annat lopp som skulle köras som intervall är bl.a Guldstoet.
#5 Kan ju vara en del som sänker sig i auto och då snabbaste rekord gäller vill de inte chansa, men mästerskapslopp i intervall nej det tycker inte jag
# 6. Då kommer du att få finna dig i att se 4-5 hästar i varje mästerskapsloppen inom en snar framtid.

Tycker också att mästerskapsloppen ska gå i auto .
Klart Mästerskapsloppen ska vara autostarter!
Men nog om det, nu väntar två spännande lopp som kommer bli riktigt roliga att se!! :)
Mycket tråkigt med tunt startfält i kriteriet kat B, de sju som startar är potentiella vinnare allihopa, önskar alla deltagare stort lycka till!! Märkligt är det att fler inte ser en stor ära i att få vara en av de 12 som får chans att starta. Det är ju även en ära för uppfödaren, ägaren, tränaren, kusken och inte minst hästens far och morföräldrar att ha med en avkomma i ett mästerskapslopp! Dessutom utgår resebidrag i mästerskapslopp. Kanske beror det på att autorekordet räknas i volt och då vill man inte riskera något…. Så vakna nu SPTF/ST och fundera skarpt på vilka åtgärder som behövs framöver för att vi ska få se fulla mästerskapslopp i fortsättningen!!

Fast heder åt shetlandsponny kuskar/tränare/ägare som vågar starta.
Tror tyvärr att de är mer Kat B kuskar/hästar som tänker på att de inte vill sänka osv
# 10. Ja inte beror det på att Auto jämställs med volt numera, snarare att man inte reser långa sträckor p.g.a att man vet på förhand att man inte kan vinna! så resonerar i alla fall 8 av 10.
Fast varför har man börjat resonera så på senare år, förr var det alltid fulla mästerskapslopp man behövde heller inte bekymra sig om tiden och man såg en STOR ära i att få vara en av tolv deltagare :) Tror visst att en stor del till varför man inte anmäler beror på att tiden räknas i volt, dessutom är en vinnare är aldrig given på förhand, ett lopp ska köras och allt kan hända :)
#13.Jag kan i princip till 100% garantera dig att vem som helst inte kan vinna Kriteriet i år för Kat A + B. max 3 hästar / Kategori kan vinna
så enkelt är det.

Om jag hade ett treårigt russ med rekord 2.20 och skulle jag verkligen tveka att starta i kriteriet och riskera att få ett autorekord på säg 2.10 som man sedan blir hcp för.
Men jäklar så kul att kunna vara med i ett årgångslopp, med eller utan placeringschans,😃
Jag tror att anledningarna är många till varför det inte är fulla lopp i mästerskapsloppen.
Dels bensinkostnaderna (resebidraget är väldigt snålt tilltaget)
Dels att autotider jämställs med volttider
Dels har vi numera färre hästar och kuskar som tävlar.
Sen ÄR det häftigt att få vara med i ett mästerskap så det är väldigt synd att inte fler ställer upp.
Fast jag skulle aldrig ta ut en treåring som inte va klar för dom här tiderna, då spelar ingen ära någon roll alls. Det är få hästar som är unghäst stjärnor, och vill man ha häst några år till så jagar man inte fram dom som inte är redo för att gå runt 2 min.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

#17 bra inlägg!!!

Kan bara prata för mig men dessa faktorer avgjorde varför vi valde att stå över kriteriet. Milea har endast gjort tre starter, det är långt att åka för oss med en treåring som inte är väldigt resvan (bor på Gotland) och vi hade troligtvis inte haft mycket i loppet att "hämta hem" mer än erfarenhet och träning (vilket absolut är bra det också!) Milea fick ingen bra start på sin karriär heller då hon blev kraftigt förkyld och inte kunde kvala förrän juli, så det har ju självklart gjort sitt till också. Hade förutsättningarna varit annorlunda så hade vi säkert varit med! Blir två spännande lopp!!