Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettpropositioner
Läst 1108 ggr
Teja-Bea
0

Agrialoppen

I propparna till Agriaförsöken, och finalen står följande text:**

Körsvenskrav: körda av kuskar födda 1989-1995

Någon som vet varför man stängt ute de äldre kuskarna? Det är ju bara för kuskar 12-18 år…

Jag vill ju köra!! =/

**

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Shabalov
0

Det har ju snackats mycket med åldersgränser och sånt dom vill vell blanda

Jagz
0

Det är väl ungefär av samma anledning som de stänger vissa lopp för de under 16 år, - ganska oförklarigt.

Miii4
0

Var likadant förra året, då jag var äldst. I år har ja perfekt lopp te pållen, men syrran får köra :P

EmiliaLeo
0

jaaa ellehur #2 !!! ser ingen anledning alls att ha åldergränser utöver dom 'vanliga' (8-15 shettis , 12-25 russ) .. :S:S:S

Teja-Bea
0

#2 När de sätter åldersgränsen min.16år vid totospel så finns det ändå en, vad de kallar, moralisk förklaring och en (aningen skum) tolkning av lagstiftningen. Även om jag själv tycker det är en dum regel.

Men det här är ju endast ett påhitt från klubben/sptf (eller vem/vilka det nu är). Det finns lixom ingen logisk förklaring.

Utom kanske det som #1 skriver. Att de vill blanda… Men jag anser att om man ska sätta en sån här gräns så ska det göras på klubbtävlingar. Inte i rikstäckande storlopp med kval och final!!

#3 båda mina hästar passar i det här loppet, nästan perfekt för båda! Men ingen av hästarna är direkt lättkörda så man vill ju inte lämna iväg dem! =/

Miii4
0

Alltså, jag kan ju TÄNKA mig att det har att göra med att AGRIA  satsar på ungdomslopp med dessa dagar. Fr 18 år. Då kanske dom inte vill att ponnykuksarna ska köra både ock?

Emeliiiie
0

Jag tycker att det är dåligt, för då får inte jag köra Gråter

Teja-Bea
0

#6 Det var nog den mest rimilga förklaringen hittils…

VeronicaP
0

#6 Tror också att det är precis så som du skriver Mia.

Miii4
0

Tror det ligger till så!

Universum
0

jag skulle fått kört en ponny i ett agria lopp men så visde det sig att jag var för gammal =(

ruter
0

Det är väl jättekul att dom yngre körsvennerna för några lopp som dom inte behöver tampas med dom allra bästa äldre körsvennerna. Det är nog inte alltid lätt för nybliven tonåring och möte en "äldre" dam eller man som har mkt mera rutin. Det tycker jag inte ni får missunna dom mellan 12-18 år. Både Agria och Sveland har ju lopp för russkörsvenner mellan 12-18 år i september. Ett bra initiativ av dom bolagen att sponsra och uppmuntra lite yngre körsvenner. Trots allt har nog körsvennerna mellan 19-25 år en hel del lopp att välja på.

jonasjo
0

#12 Tycker faktiskt som du Glad

divansson
0

#12 smart.. håller klart med om allt du säger och tycker.. maha.. som tex jag.. 12år.. eller 13imorrn då.. :P vill inte direkt köra mot sånna som är 18-25.. de har myyycke mer rutin än tex.. jag.. haha dåligt sagt avmig.. men aja

EmiliaLeo
0

#12 visst det är bra att vi "yngre" får lopp också… men jag hoppas verkligen inte anledningen är att det är svårare att möta äldre kuskar, ålder står inte för kunskap.

#6 ja det låter väldigt rimligt.

Brunzell
0

#12 Håller med dig, trots att jag är äldre :)

DubbelE
0

jag tycker agria propparna fullkomligen SUGER! jag ska aldrig mer starta ett agrialopp..även om jag har vart med i final en gång.. föresten så har jag aldrig brytt mig när jag fått köra mot äldre kuskar, det är bara kul att man får vara 25 år o köra ponny.. inte inom ridsporten som man "tvingas" sluta de året man fyller 18.

collide
0

Högst 150.000 kr, körda av B-D-E- eller F- licensinnehavare. Körsvenskrav kat. 4.

Körsven skall vara född 1982 - 1991 och ej innehaft A-licens. Körsven får max kört 100 lopp i karriären.

det är proppen till det ungdomslopp som kommer att ha på agriadagen med stora hästar skull ju kunna vara så att när STC valde att göra en sattsining på oss ungdommar och lått oss ponnykuskar ta storhäst licens redan de år vi fyller 16, för att behålla travets tillväxt, att de ponnylopp som ska vara på agridagen ska stänga ute kuskar som har fyllt 19 pga att dom vill visa upp de som sattsar på travet, och de som verkligen vill satsa på trav redan har tagit storhästlicens när dom fyller / fyllt 19.

collide
0

#12 låter vettigt =)

Trav_
0

Proppen passade oxå min häst jättebra men vill inte låta någon orutinerad köra henne då hon e lite svårkörd i vissa lägen, jag lät en annan testa min i ett klubblopp för o se och då hade ändå denna kört bra många lopp och är 17. Hästen hade rekord 2.13 men kusken fick bara ner henne i 2.23.. Så lite tråkigt ändå att dom stänger ute oss äldre i det där loppet..