Hjäälp!?
Hej!
Min ponny är övertjock.. Jag har nu börjat träna mycket hårdare och han får lika mycket hö / mat varje dag (väger det).. men han är fortfarande lika rund!.. vet nån nått bra sätt som man kan få ner en ponny i vikt? det är precis så att jag kan få på selen som han är nu. så det börja bli jobbigt..

Hur många kg hö ger du han?

Hur mkt kraftfoder ger du?

Men Millan:P Harry är ju inte tjock;)

Ta bort kraftfodret och ge han hö bara.

Står han på halm så finns risk för att han käkar det, speciellt havrehalm.

Ge mindre Hö, vet att han får grymt mkt, peova det gumman:)

en ponny ska väl ha max 4-6 kg hö / dag

#4, Hallå, en ponny i träning måste ha kraftfoder! Bättre att minska lite på höet om han nu e för tjock ju.

#8, Det är ett stort fel många gör, när hästen är tjock minskar man på höet istället för kraftfodret.

Våra schettisar får alltid minst 5kg hö om dagen, russen minst 6kg. Kraftfoder får endast de som är i träning eller är dräktiga. Om hästen blir fet trots hård träning är det kraftfodret man skall dra ner på, inte sråfodret, om man inte ger fantasistora mängder hö.
Om du ger hösilage kanske du skall fundera på att ge vanligt hö istället. Min erfarenhet av hösilage är att det inte funkar så bra på ponnyer.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Ta INTE bort kraftfodret, minska det bara. Han går nog ner i vikt snart ska du se, det tar ju ett tag :) Förresten tycker jag dem ska vara lite runda om magen än!
Grovfodret är hästens grund,det är utifrån den man ska göra foderstaten.
En häst ska ha MINST 1,2 kg torrsubstans hö per 100 kg levande vikt. Men helst ska den ha 1,5 kg hö per 100 kg levande vikt. Eller, det är iaf vad veterinären prentat in i våra huvuden på veterinärlektionerna vi har :p
Visst, en häst i träning bör ha kraftfoder som extratillägg, men du kan ju minska på det ett tag.
Minska på Kraftet

#9 Jaa det är klart, man ska inte minska för mycket på höet, men enligt jonna verkade han få massor med hö, då kan man ju minska en del, men klart ska man inte minska så att dom får mindre än vad de behöver. Visst man kan minska på kraftfodret med men inte ta bort det HELT på en ponny i hård träning..

Alla har olika uppfattningar vad som är bäst och hur man skall räkna ut en bra foderstat, jag fodrar mina efetr "foderögat", ser de bra ut, orkar prestera och äter upp den mat de får så anser jag att jag hittat rätt foderstat. Mina får varken mer hö än kraftfoder, däremot är jag noga med att väga höet så jag vet vad som passar den enskilda individen.
Hästen på bilden behöver nog som sagt kanske ha spån i boxen för jag tycker han ser lite bukig ut så han äter nog lite väl mycket grovfoder (hö, halm). Och träna kanske i högre tempo längre sträckor…..

har du analyserat ditt grovfoder? Det bör man göra så man vet hur mycket näring man stoppar i hästen. Är det väldigt näringsrikt kan man byta ut en del mot halm, och ändå fortsätta ge kraftfoder, för det behöver en häst i träning.
Och hullet på hästen känner du över revbenen nedanför manken ungefär, en ponny så här års som står inne på nätterna bör ha ca. 1 cm över revbenen, går de ute bör de ha litet till för att inte frysa är det är kallt (fast den här vintern verkar ju inte bli den kallaste direkt)
Räkna ut en ordentlig foderstat, det är det enda som hjälper! Ta hjälp av någon kunnig.
Man kan inte säga att en ponny behöver äta si och så många kg hö per dag, man måste ta reda på hur mycket energi och protein höet innehåller och hur mycket energi och protein den enskilda ponnyn behöver. Det man kan säga, och som någon redan sagt, är att alla hästar ska äta minst 1,2 kg ts per 100 kg levande vikt. Basen i en bra foderstat är ett hö med rätt näringsinnehåll. Utifrån det får man sen ge det kraftfoder som eventuellt behövs.
Så dra inte ner på höet innan du räknat ut en ordentligt anpassad foderstat!! För lite grovfoder är inte bra för varken magen eller psyket. Bättre att dra in på kraftfodret istället, antagligen klarar han sig bra utan det.
Om ponnyn inte orkar prestera, utrustningen passar inte och den får ont i lederna så är det nog så att den är för fet, men de flesta ponnyer blir ju inte särskilt slanka=)
Jag ger inte mina ponnyer något kraftfoder alls som regel. De får hö, halm och en 2 dl betfor som jag blandar mineralerna i. Mina ponnyer tävlar och presterar bra.

Våra hästar får kraftfoder 'även fast träningen är lugnare. Man kan inte bara ge hästarna grovfoder då dom behöver vitaminer m.m. Vårat russ får ca 4-5 kg per dag och då är det så hon har lagt på sig lite hull så det finns att träna på och det räcker perfekt till henne…
Några där uppe sa att hon bör byta till spån, då har jag en fråga. Min häst kan ta en hel tugga av spånet ibland. Vad är det för felpå honom? haha

#10 Du sa ju att Nitro fick 4 kg hö om dagen. Är inte han ett russ? 

Ta hjälp av någon som kan det där med tt räkna ut foderstater. HAr du haft höet på analys så du vet värdena? Då är det mycket lättare att räkna ut hästens behov för underhåll och arbete..

Alltså ge inte för lite hö det är det farligaste man kan göra , går han hö så borde han få ca 1,5 kg per 100 kg som han väger…
Sen behöver inte alla så mycket kraftfoder när de börja sättas igång , får de bra grovfoder så klarar de sig på det , det viktigaste i en hästs foderstat är ju hö´t…

#8 Det är en lögn. Min ponny får inget kraftfoder. Behöver dem få mineraler så ger man dem krafft miner,

#19 Skulle gissa på att det är fel på´n! :P:P

Förut gedde jag mkt hö och nästan inget krafft foder, nu ger jag mer kfafft och mindre hö och det är STOR skillnad på pondus, han har gått ner MKT i vikt. Minska Höet.. men glöm inte att han måste få i sig krafft.

Ger man för mycket krafft gentemot höet så kommer hästen/ponnyn att få magsår.

#26 ja men inte om man ger det med en experts råd, alla har siona egna teorier, jag har fått hjälp och mina ponnier är finare i hullet än någonsin och är pigga och glada. Du ger ju självklatr inte för mkt krafft men inte heller så jäkla mkt hö

#26 ja men inte om man ger det med en experts råd, alla har siona egna teorier, jag har fått hjälp och mina ponnier är finare i hullet än någonsin och är pigga och glada. Du ger ju självklatr inte för mkt krafft men inte heller så jäkla mkt hö

Många ger sina ponnyer alldeles för mycke hö, det man ska tänka på en tjock häst får det mycket jobbigare att springa och det sliter på benen…
Är det säkert att han är TJOCK, eller bara det att han har sjukt mycket vinterpäls?
Mitt russ har jättemycket vinterpäls, han ser ut som han svalt en höbal! Men under pälsen är han minsann slank å fin!

Gud vad mycket mat folk ger sina ponnyer :O Min russvalack får ca 3 kg hö om dagen!! :O Och han är TJOCK!

#31, Håller med Linnea :P Mina två får 4kg om dagen och dom är också tjocka! haha. Hade dom fått 6kg hade dom rullat fram! haha.

#31 & 32 Haha , hingstarna här på gården får minst 7 kg om dagen . Stona får 6 kg. De är inte tjocka och vi har analyserat bra hö .
Undrar vad mina hästar har för turbo-matsmältning då? :P

# 33 mina får nog ungefär som dina, mellan 6 och 7 kg om dagen och ingen av dom är tjocka. Cleo har jag försökt göda hela vintern men hon går inte upp mkt..

#31, 3 kg!!! Det är vad jag minimum skulle ge en shetland!

#36 haha jag tycker din ser himla smäcker ut om man gämför med Colt ;)

#39 aww! NU börjar det likna nåt!! ;) haha det där är Colt size!! :P

#37 Han får lika mycket som min shettis. Till saken hör att han står på halm också. Och inte behöver han mer inte! ;) Han är EXTREMT lättfödd!!

Okej, jag ger mig . :D Haha, vilken bulle :D

#44 hahah! ^^

Ja ger ni era ponnyer så lite grovfoder att äta så kommer de att få magsår en dag, jag hoppas att de får stå på halm i allfall så de har något att tugga på…"45 och 44
Jag ger då min shettis 3 kilo hö, och mitt russ 4 kilo. Det är nog! När vi gav dom 4 repsektive 5 kilo om dan första året vi hade dom var dom tjocka!

#46 du kan nog vara lugn att jag INTE missköter min häst! och JA han står på halm! titta på bilderna som ja lagt ut på honom innan du yttrar dig om hur vida jag ger min häst för lite mat.

hehe ja din häst hade mage. Förut på vår förra shettis gav vi den väldigt lite för hon var så tjock men sedan när vi ökade mängden så försvann magen, för då fick hon i sig hö tillräckligt mså magen kunde arbeta och magsmältningen blev bättre… Våran shettis får ca 3-4 kg och hon är inte tjock..
Bilden är på shettisen

Vissa hästar lägger ju på sig mer än vad andra är.. Mitt russ är en smäcker typ och lägger därför inte på sig så mkt och det syns ju även på bilden ovan att shettisen inte lägger på sig så mkt… Ändå är shettisen under träning nu så därför det inte kan bli sån mage heller, men hon har perfekt hull..

Linnea men det är allmänt känt att hästar som får för lite grovfoder och tävlar lättare får magsår…
Det är bara fakta, men då din står på halm så kan han ju knapra i sig det med , då även halm är bra för magen .
Sen är det ju faktiskt så här med att hästar som får för lite mat ställer om sin mage till svält så de kan se tjocka ut länge för att helt plötsligt rasa ihop, likadant med människor faktiskt som äter för dåligt och slarvigt 

#46 Tycker du jag ger mina hästar för lite mat? 6-7 kg till ett russ , många ger dem nog inte mer!

#51, Jag hoppas att du inte syftade på min häst när du skrev att magen sväller upp av svält.! För då i sådana fall ser man revbenen först och sen sväller magen upp. och på en häst som svälter så sväller endast magen upp.
Och på en häst som är enbart överviktig så ser man det annat än på magen.
Jag har haft ungefär samma foderstat till mina hästar så länge jag haft dem och dem har aldrig fått någonsin fått magsår, och dem har alltid varit runda och fina i hullet. Och till saken hör att dem går i fina stora hagar, där dem alltid hittar lite att pilla med även på vintern.
Det är inte kul att få sådana anklagelser när jag alltid annars fått beröm av andra människor att mina hästar ser väldigt välskötta ut….

#46, Mina får 4kg om dagen, och det är väldigt fint hö, sen står dom på halm också så dom äter en del halm med. Dom har aldrig varit smala, snanare tvärtom. Jag vet flera russ som äter 3kg hö om dagen och är hur fina som helst i hullet och mår hur bra som helst. så det är helt från häst till häst!

#55 jag tycker det ser ut som en ponny som haft vintervila heeh;) Fodra din häst som du alltid gjort.. Man kan inte säga som vissa att hästen ska minst ha 6-7 kg skulle jag fodra mitt sto med det som är 120 i mankhöjd skulle hon rulla fram.. Nä men alltså man ser själv hur mycke hästen kräver.. på vintern så klarar sig mitt russ på 4-5 kg på sommaren kanske hon ligger på 2-3 kg
Blir rädd av att läsa hur lite hö vissa ger. Även om hästen är fet måste den ha mat! Och 2-3 kg är ju helt oacceptabelt lite!

Efter att ha läst den här tråden så inser man att många har en "övertro" på kraftfodret och dess inverkan. Synd att inte lika många anammat höet/stråfodret på samma sätt! Själv har mina fri tillgång till hö, vilket med andra ord innebär att dom äter när dom vill/är hungriga och slipper stressen med att någon annan hinner före… Ingen av mina är feta och presterar bra gör dom också. Kraftfoder ligger på ett 1/2 kilo + morötter.

#56! Ja min herre är ju inte heller så stor. Han ligger också runt 119-121. =)

#59, Samma med mina två, dom är 120-122cm.

#57 vart fick du 2-3 kg i från? Jag skrev 3 kg. Och tillägger att han under vintern ligger på 3-4 kg. Och det är inte för lite för honom.
Det står 2-3 kg i #61. Och jag tycker 3-4 kg är alldeles för lite på vintern. Förstår inte hur din häst kommer att klara kylan…

#63 SERIÖST! lägg ner! Han står inne på nätterna! han har päls som en björn! har aldrig sett honom frysa! dessutom hur mycket VINTER har du sett i mellansverige i år?

Dessutom så kan jag ju tillägga att det inte är hösilage han får utan vanligt hö.

#62, Mina två får 4kg hö nu plus att dom alltid har nymockat med ny halm. Sen undrar jag var den kylan är? haha, inte i Skåne iaf, här har vi bara haft under 0 grader EN vecka under hela vintern, resterande tid har vi haft runt 5 grader…
#63, du måste acceptera att alla har olika åsikter. Det är klart man reagerar om man tycker att någon gör fel… Och jag skulle ALDRIG ge en häst så lite mat, spelar ingen roll hur tjock den är. Verkar som om många här inte har en aning om hur viktigt stråfodret är, och det gör mig mörkrädd.

Man visar inte bara sina åsikter när man skriver och utrycker sig att man ger hästen oacceptabelt för lite hö.
Dessutom så står han på fin och stor halmbedd! Så han har fri tillgång till halm! Mer än 4 kg om dagen KAN jag inte ge honom! Och DU måste också acceptera att det finns olika typer av hästar, alla är kanske inte som dina/din. Vissa hästar har som sagt MER eller MINDRE ämnesomsättning!

Svartkrut får ca 3-4 kg om dagen. 3 kg under tävlingssärsong och 4 kg nu när han tränas lugnt. Han får även en hel del foder under tävlingssärsongen. Men nu får han ca ½ kg Krafft Groov och betfor. Visst är han lite tjockare, men hellre en mage att träna på, än en mager häst som man knappt kan träna för att den inte bygger nåt p.g.a. det. Magen försvinner (på Svartkrut iaf) när jag kär igång snabbjobben..
Jag håller med Linnea här till 100%!
Att "Proffset" uttalar sig dumt om hur vi ger våra hästar man - vafan!?
Jag ger min shettis 3 kilo, och russet 4 kilo. Det är då fan i mig nog! Linneas häst ser ju ut att må gött, så sluta gnäll!!!!
Man blir ju deprimerad!

Alltså proffset nu får du ge dej, så länge inte du vet vad våra hästar behöver så ska du vara tyst, fodra dina hästar med 10 kg hö då så kanske dom är nöjd.. Och du är ju så feg så du inte ens säga vem du är, har man nått att klaga på så kan man stå för vem man är det gör vi alla andra… Vi vet själv bäst hur mycket våra hästar behöver!! Thats it!!!!

Fy fan vad jag blir irriterad, ignonera den jävla tönten som proffset är, haha, den dagen han/hon/det säger vem det är kan man ju börja diskutera *.*

haha exakt jonna;)
Sättet att mäta om hästen är fet eller inte är enkelt,man lägger handflatan över revbenen,då skall man med lätthet känna,men inte se dem.En bukig häst kan ju endå vara mager.Det är två skillda saker.
När man fodrar en häst skall man därför titta på den enskilda individen.
Våra russ får 3-4kg hö,blandat med hösilage.De får 1/2kg krafft grov året runt,nu när de tränas igen får de 1/3kg kraft sport+1dl havre+betfor.
De får 4högivor per dag,mellan kl 6 på morgonen och kl 8 på kvällen,kraftfodtret uppdelat på 3givor.
De ser fina ut,har aldrig visat tecken på fång eller magsår.
Jag tror det är viktigt att hålla dem i ungefär samma hull hela tiden och aldrig låta dem bli för feta.
De visar heller aldrig några tecken på att vara hysteriskt hungriga.Utan är glada och nöjda vid hantering.
Bra några tankar när jag läste om den kanske bukiga ponnyn?
Det ska stå bara i sista meningen,inte bra…
Glömde att tillägga,att är den för fet,får den helt enkelt för m.k.t mat.

Ni kan ju göra en studieresa till shetlandsöarna och se hur mkt mat shettisarna skulle fått på vintrarna där! Det kan inte vara mycket. Eller Lojstahed en kall svensk vinter. Ponnierna är ju byggda för att klara sig på ytterst lite mat, men även byggda på så vis att de ska knapra på något hela tiden, men några större mängder handlar det knappast om.
Kanske lite dum jämförelse, men jag tror inte våra ponnier evolverat så markant på den biten sedan de levde fria.
Mina ponnier står förresten på fri tillgång till hösilage hela vintern(står ute på lösdrift) och får inget krafftfoder mer än stoet som är dräktigt.
Alla ser ju att Linneas ponny mår bra, och jag vet också att ponnyer klarar sig på 3-4 kilo hö.
Det stör mig alltid sjukt mycket att folk bryr sig om vad man ger hästarna? Jag menar, vi säjer att man har man haft hästarna ett tag, de har presterat bra och mår BRA. Hur mycket säjer då att foderstaten är fel?

Jag kan ju säga att Chikita får för tillfället "bara" ca. 3.5kg hö per dag o knappt ett kilo kraftfoder per dag o hon har gått upp i vikt lite efter som hon tränas mindre över vintern, det börjar försvinna nu.. men är de bara jag som ger min häst mer mat under tävlingsäsongen? Man kan ju inte påstå att hon tävlar dåligt iaf..!!

#0 det tar ju ett litet tag innan det börjar synas på hästen att den tränas mer, vänta iaf en månad innan du sänker fodret mera det skulle iaf jag göra..

Jag höjer kraftfodret till tävlingsäsongen! Men ej grovfodret

#79 samma här!

Mina russ får minst 5 kg/dag. Gav tidigare min shettis 3 kg/dag, men hon blev undernärd.
Blev lite förvånad över att många tydligen inte ger mer än 4 kg! Trodde att jag gav ganska lite… 

Jag tror det också beror lite på vad dem går i för hagar. Som Hanna skriver så är ponnyer experter på att hitta saker att knapra i sig. Våran hage är enormt stor! med mycket skog! Så dem hittar lätt saker att knapra i sig där även på vintern

#1 Han får 5kg/dag
#2 ett halft kilo men när han tränar får han lite till, lite örter som jag lägger till då bara..

#82, jo om de går i skogshagar har de ju att göra lite ändå. Men har man hagar som ser ut som ex. #77:ans hage gör, så borde man nog ge lite extra.

#84 Ja det har du nog rätt i.

HAHA, mina pållar går också i skogshage, å dom går upp ganska ordentligt på våren när alla godsaker som kottar, stubbar å de smälter fram ^^

#86 om du tycker att harry är övertjock sänk hö givan lite bara då men gå absolut inte under 4 kg nu på vintern, det behöver han för att kunna hålla värmen.. Men tänk på att han ahr haft vintervila och att den kan snabbt försvinna när du tränar igång han hårt…

Låter som om det kanske vore en idé att ha litet föreläsningar om utfodring av ponnyer i travklubbarna. Intervjua några som det går bra för och höra hur de fodrar sina hästar och gå igenom vad som gäller för utfodring av häst och hur matsmältningen påverkas av olika faktorer, samt hur man räknar ut vikten på sin häst och varför man ska analysrea sitt grovfoder.
Man kan ju bjuda in en foderrådgivare t.ex. Fast gärna någon som har kunskap om att utfodra ponnyer, det är faktiskt skillnad på att fodra stora hästar och tävlingsponnyer, i alla böcker står det ju att en shetlandsponny behöver bara hö, men om den tävlar på elitnivå då?

Russena får ca 4½kg hö per dag, vi analyserade det o det var högsta på allt. Enligt dom behövde inte vi ge "småhästar" (mindre ponnyer alltså) något annat en hö, men dom får korn o betfor med (och mineraler/kalk/foderjäst/gurkmeja/aloevera). Mina klarar sig bra på det…. rullar fram.. ni ska bara se fjordingen ;) Hahaha man kan inte direkt säja att hon är mager.

Samma som #79
Jag rekomenderar alla att läsa boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Planck och Margareta Rundgren.
Läs den från pärm till pärm, begrunda noga och räkna sedan ut en foderstat till era ponnyer med bokens hjälp. Jag lovar att det kommer att löna sig!
Jag fick göra det då jag läste på hippologprogrammet och min syn på utfodring ändrades verkligen efter det. Kan nämna också att min ponny, som stått stilla i 2.15 loppen i åravis, sänkte sitt rekord med nästan 10 sekunder i första starten våren efter!
Trevlig läsning
# 69 Vore det inte en idé att ge din häst mer hö, eftersom han ärs å smal?
Efter att ha läst många av inläggen på den här tråden men även på andra trådar börjar jag undra om inte en grundläggande utbildning i utfodring av häst/ponny borde läggas till varje licenskurs. Okunskapen är faktiskt skrämmande och kan faktsikt orsaka mycket lidande, sjukdom och vanskötsel.
För att citera Christina Planck ledande på utfodring till häst i Sverige.
"Hästar är gräsätare"
Och det kommer inte att ändras de närmaste miljoner åren även fast vissa verkar tro det.
Hästen är till skillnad från människan en grovtarmsomvandlare, hästen har alltså under miljontals år utvecklats till att på bästa sätt kunna bryta ner gräs i grovtarmen med hjälp av mikroorganismer. Här bryts alltså höt ner.
Hästar har en liten magsäck eftersom hästar i frihet normalt äter 16-18 timmar per dygn och aldrig har ett längre ätuppehåll än 3-4 timmar, detta är något vi också borde eftersträva. Mat från magsäcken portioneras långsamt ut till tunntarm,grovtarm och blindtarm. Hästen saknar också gallblåsa, galla kommer istället i små mängder från levern hela tiden, detta eftersom gräs innehåller lite fett.
Det finurliga med alla mikroorganismer i hästen mage är att dem också framställer vitamin C som alltså inte räknas som ett vitamin till hästar (men för oss är det livsviktigt att vi får i det med födan, men också vitamin B som bara behövs ges till HÖGPRESTERANDE hästar eller hästar med störd balans i magen så att mikroorganismerna inte kan tillverka tillräckligt med vitamin B.
Hästen har en liten tunntarm, i tunntarmen bryts stärkelse ner, stärkelse finns det gott om i t ex havre, majs och kraftfoder. Därför ska kraftfodergivan aldrig övergå 0,4 kg per 100 kg kroppsvikt. En annan sak som talar emot för stora kraftfodergivor är att hästen har en väldigt liten produktion av amylas, amylas är det enzym som bryter ner stärkelse. Människor och grisar har dock en stor amylasproduktion eftersom vi är tunntarmsomvandlare.
Undersökningar i Mälardalen har visat att risken för kolik ökar vid grovfodergivor på under 1 kg/ts per 100 kg kroppsvikt. Ts=torrsubstans. Hö har normalt ett ts på 84% detta innebär alltså ca 1,2 kg per 100 kg kroppsvikt.
T ex ett russ på 300 kg vilket inte är en ovanlig vikt för ett russ (oftast tror man att de väger mindre än de gör). Ska då alltså ha minst 3,6 kg hö för att minska risken för kolik.
Detta är alltså ett absolut minimum för att hästen ska fungera normalt och för att risk för magstörningar och magsår inte ska uppkomma, detta är kanske inget som uppkommer direkt utan magsår kan ta flera år att utveckla. Magsår upptäcks med hjälp av gastroskopi och är inget man kan se direkt på en häst.
Beteendestörningar uppkommer också oftare i stall med låga grovfodergivor och höga kraftfodergivor.
Rekommendationerna ligger dock på att man helst ska ge hästen 1,5-2,0 kg ts per 100 kg kroppsvikt detta innebär alltså till vår 300 kg russ 5,2 kg hö som lägst. Hur många ger det till sina hästar??? Självklart kommer då några med svaret att hästen då blir fet! Men då är frågan vad innehåller höt, blir hästen fet får den för mycket energi eller MJ=MegaJoule, just det höt innehåller då antagligen för mycket MJ och man kanske kan byta till ett hö med lägre energiinnehåll och alltså inte ge mindre hö.
Men för att veta vad höt har för energi men också proteininnehåll måsten man ha en analys, du kan lukta på ett hö för att veta om det är bra hygieniskt bra men inte ens en agronom kan säga vad ett hö innehåller utan analys.
Ska du alltså få ner din häst i vikt men samtidigt har kvar en häst som är levnadsglad och får leva som en naturlig häst rekommenderar jag dig att göra en analys om du inte har det redan, räkna på vad din häst behöver men alltid utgå från minimibehovet av hö som en häst varje dag måste äta.
Ska man banta en häst drar man först ner på kraftfoder och inte på grovfodret. Vilket vissa här verkar ha fått om bakfoten.
En häst behöver inte heller äta kraftfoder för att fungera som aktiv tävlingshäst, detta visar undersökningar gjorda på Wången där man gjorde försök med travhästar som enbart gick på grovfoder med mycket goda tävlingsresultat. Ta kontakt med dem om du är intresserad av det.
En annan felaktig missuppfattning är att alla tror att dem har en Victory Tilly där hemma som behöver enorma mängder kraftfoder vilket är fel. Majoriteten av alla ponnytravare utför enbart ett lätt arbete, även fast man tycker den har både sprungit långt och snabbt. Bara genom att kolla pulsen på sina hästar ser man att de flesta ponnysar under snabbjobben aldrig kommer upp i maxpuls och utför ett maximalt arbete vilket alla varmblod i lopp i stort sett gör.
Är man intresserad av sin hästs hälsa och välmående tycker jag att man ska ta reda på hur en häst faktiskt fungerar. Det finns många bra böcker som andra rekommenderat på den här tråden.
Jag utger mig inte för att vara någon expert på det här men är intresserad av att lära mig för att ha friska och glada hästar, och väljer därför att gå på föreläsningar och läsa böcker men också noga se hur mina hästar mår. Men frågan är hur många som verkligen kan se på sin häst hur den mår. I dagens samhälle håller vi på alldelles för lite med hästar och många har inte en genuin hästkunskap.
För några år sedan förstod jag inte hur viktigt det är med foder till hästar och det finns folk som har hållt på med hästar i 30 år som inte fattar det än, men med ett ärligt intresse kan alla lära sig, bara vilja finns.
Sa av med alla skygglappar och lär er mer om dem som vi gillar mest, nämligen hästar
Med vänliga hälsningar
Cecilia Ekeberg

#97, bra skrivet Cissi!

#97 Bra upplysning!
Eftersom mina går ute får de 6-7 kg när det är normalkallt nu och uppemot 12 kg när det är riktigt kallt.
De får nästan inget kraftfoder heller så jag tror verkligen på din "story"!

Jag tycker att Cissi borde skriva en artikel om foder här på ponnytrav.ifokus!

#97 Otroligt bra skrivit!
Härligt att en till skriver det där om kraftfodret =) Min veterinär berättade om att wången gjorde den där undersökningen och jag har inte gett min nått kraftfoder på flera år, vilket fungerar väldigt bra.

Tack för det Cecilia! Mycket bra skrivet!

Jätte bra skrivet! :)

De som jag har o säga e mycket enkelt, minska på mängden hö. Inte på kraftfodret. Det fungerar iaf på mina hästar :)

håller med 104;)

Läs #97 igen ;)

varför läsa 97 igen, alltså jag går inte direkt under 4 kg hö, men jag skulle hellre aldrig ge delta som e så liten typ 6-7 kg hö som vissa ger sina ponnyer, sen får folk säga avd dom vill att dom inte behöver något kraftfoder, men det kommer jag aldrig att sluta ge mina, det är lika med varmblodet skulle inte hon få något kraftfoder skulle hon itne orka springa sina lopp..

Jag har iaf fått förklarat för mig att kraftfoder är som hö fast kraftigare och det ger man till hästar som man inte kan pula i mer hö. som de flesta travare kan man inte ge allt för mycket hö så då får man ge kraftfoder också.

Vi gör som # 104 o det funkar bra, men måste oxå säga att har inte Janina (Gumino) tillräckligt med framgång för att bevisa att det verkligen funkar.

#109 mmh exakt, Janina om någon har framgång för att visa att det funkar! Jag har själv haft en shettis förut som inte funkade, först när han kom till oss fick han en slags kraftfoder, sedan ändrade vi den och la till mer, han gick då på havre, krafft sport, chevinal plus, betfor och miner! Han gick kanon under mina shettis år, blev en helt annan häst! Så kom inte o säg att inte kraftfoder behövs, han skulle inte ha tagit ett steg utan sitt kraftfoder, då jag sedan bytte kraftfoder när inte jag fick köra, och han blev den lataste häst jag varit med om!!!! skulle aldrig ta bort kraftfodret på mina hästar, varken varmblod som ponny!!!
Hö är grunden för ponnyer, men om dom är tjocka kan man minska högivan… Vi gav 4 kilo till shettisen och 5 kilo till russet första året, men vi minskade till 3 kilo och 4 kilo, och ökade lite på kraftfodret. Jättebra resultat av det!

Det är som amanda säger. Jag tycker man ska se till varje häst, och man vet nog själv vad sina hästar behöver!

#0 Att en ponny blir fet, beror ofta på fel näringsinnehåll i foderstaten. Behöver inte bero på att man ger hästen för lite eller för mycket hö/krafft.
Min rekomendation till dig är att kontakta någon som kan detta med foderstater och få hjälp med att räkna ut en riktig foderstat åt din häst, istället för att lyssna på alla här. Kan säga att jag INTE riktigt håller med majoriteten här, som anser att du ska minska ner på antingen hö eller krafft. Istället bör du omfördela fodret så hästen får i sig rätt sorts näring.

#114 Så sant som det är sagt, men kommer inte det mesta näringsinnehållet från, krafft eller eller från höet.
#115 Har ingen betydelse om sammansättningen inte är rätt, tyvärr. Däremot kan man göra stor skada på hästen om man ger för lite mat, vilket inte alls är att rekommendera.
Att ex ge bara 3-4 kg till ett russ, är i mitt tycke alldeles för lite. Hästens grovtarm är gjord för att hela tiden vara sysselsatt och 3-4 kg hö äter hästen upp på någon/några timmar, vilket gör att tarmen sedan inte får arbeta. Detta kan leda till att hästens kropp tror att det är svält och därmed lagrar hästen fettet i kroppen i väntan på ännu sämre tider, vilket gör att hästen inte går ner, även om man minskar på fodergivan. Någon skrev också om förhållandena på Shetland och på Lojsta hed. Eftersom jag har vänner som bott på Shetland och även bor bara några km från Lojsta hed, så kan jag inte tycka att de förhållanden de hästarna lever under, är något att sträva efter…
Samma sak gäller egentligen människor. Det räcker inte bara med att minska ner på maten för att man ska gå ner i vikt. För de få kilon man lyckas gå ner genom att minska ner matintaget, de går man upp lika fort igen (om inte ännu fortare) när man börjar äta normalt igen.
Är man inte intresserad att lära sig mer om sina ponnysar är det ju upp till var och en. Jag tycker dock att man stagnerar lite och skulle själv bli oerhört frustrerad över att inte veta hur en häst faktiskt fungerar.
Precis som Asagard skriver så får ju hästen i sig fel (för mycket) näringsinnehåll om den blir för fet, på samma sätt som en mager häst får i sig för lite näring.
Det som jag tror många glömmer är att utfodringen inte bara ska ge hästen rätt mängd näring utan också ge hästen utlopp för sitt naturliga födosöksbeteende. Därför ska grunden alltid vara grovfoder (vilket också halm och lusern räknas till.) Det kan man aldrig komma ifrån.
Men jag kan säga så här, jag vet inte hur många som har analyser på sitt hö men helt klart är att näringsinnehållet i alla olika sorters hö som vi ger våra ponnysar på det här forumet skiljer sig väldigt mycket åt. Därför går det inte att säga hur mycket en häst ska ha utifrån näringsinnehållet utan en grovfoderanalys och en titt på hästen. Ett hös näringsinnehåll kan skilja sig väldigt mycket åt, betydligt mer än t ex havrens näringsinnehåll som brukar ligga på en 10-11 MJ och 70-90 gram smältbart protein. Det finns hö som ligger på 6 MJ och det finns hö som ligger på över 11 MJ. Det kan nästan vara dubbelt så mycket energi i ett parti hö i jämförelse med ett annat.
Ger man då säg 5 kg hö till en russing av det lite sämre höt så kommer den antagligen att bli mager medan om man ger samma russ av det lite bättre höt kommer den att blir fet! Men det är fortfarande samma mängd hö som hästen äter, bara olika sorters höer och olika sorters näringsinnehåll.
Något man dock aldrig får underskrida är 1 kg ts per 100 kg kroppsvikt. Det finns en rad studier som visar vilka negativa effekter detta medför, är man intresserad av att läsa mer om sådant så skulle jag kontakta SLU i Uppsala.
Många som skriver säger att hästen deras går ner i vikt när de minskar höt och höjer kraftfodret, där kommer ytterligare en aspekt in. Hur många av er har analys på höt? Vore kul att veta eftersom det låter mer som att ni har bukiga hästar med en felvriden MJ/smb.rpg kvot och den kommer ju självklart att rättas till om man sänker lite på ett proteinfattigt hö och höjer upp med kraftfoder. Men man kan dock aldrig gå under 1 kg ts per 100 kg kroppsvikt.
Min uppfattning när jag var yngre var också den att hästar enbart kunde springa lopp om den fick kraftfoder. Att det var någon form av supermedel som gjorde hästen snabbare. Ända tills jag lärde mig lite mer och faktiskt vände på säcken och läste vad den innehåller. Ett riktigt bra hö kan faktiskt ha samma energi som havre. Och det finns proffstall med över 100 hästar i träning som enbart utfodrat sina hästar med högklassigt hösilage.
Andra studier visar att en ökad sockerandel i foderstaten (på bekostnad av stärkelse) minskade utnyttjandet av muskelglykogen vid arbete. Resultaten antyder att arbetande hästar effektivt kan utnyttja de energisubstrat som finns i t. ex. vallfoder (växtfiber och socker) och kanske kan prestationsförmågan hos arbetande hästar förbättras om kraftfoder ersattes med vallfoder. Skrivet av Jan Erik Lindberg,professor vid institutionen för husdjurens utfodring och vård, SLU Uppsala
Ett ordspråk som är värt att komma ihåg är
" Enbart en riktig balanserad utfodring kan inte göra en häst till en vinnare, men …..en felaktig utfodring kan ta segern ifrån en i övrigt förstklassig häst."
Intressanta länkar
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm foderstatsuträkning
http://www2.slu.se/hippocampus/2005/hippocampusdagarna05.pdf
Hälsningar
Cecilia Ekeberg
Tack Cecilia för ditt inlägg. Var precis det jag var ute efter, men till skillnad från du, så låter jag någon annan göra jobbet åt mig. Kan ingenting om sammansättningar av foderstater själv, men litar på den som gör det åt mig. :-)

Väldigt intressant det du skriver cissi! Jag har lärt mej under dessa år vad mina hästar behöver. Då våra hästar får hösilage på vinter och det är riktigt fint hösilage hästarna får ett jättefint hull, vi brukar hålla iss på drygt 4 kg shettis 5 kg russ och 10 kg varmblod! Dock så är varmblodet väldigt känslig mot protein så vi får sänka havren till henne så höet är så fint! Någon annan som vet nått annat än protein som kan vara för mkt i hennes mat så det går ut i karlederna? Hon blir torr pch spricker! Måste underhålla med salva morgon o kväll då hon annars inte går att träna pga av karlederna på vintern..
En sak som ni glömmer nämna är att grovfoder är inte enbart hö/hösilagr utan även halm inräknat. I utfodringsböckerna så står de i de flesta att man ska ge hästen ca 1.5kg grovfoder/100kg och det är alltså både hö och halm. Foder experterna brukar vara duktiga på att nämna detta. Så ni som ger era ponnys 3-4kg hö kan ligga helt rätt om ni har bra värden på ert hö och sen kan de plocka i sig halm för resten. Glöm ej heller att ni måste fodra minst 3 ggr per dag för att hästarna ska må bra. Och inte för stora givor varken av kraft foder eller grovfoder för då kommer kolikerna som ett brev på posten.
#99 Hur lyckas du få en ponny att äta 12kg!!!! hö? Då måste det vara ett blött ensilage så det är mkt vatten i.
#121 När vi hade fri tillgång till silage för många år sedan, så åt 10 shetlandsponnyer på 600kg silage på 6 dygn. 10 kg per shettis per dygn med andra ord.

#116 Det var jag som skrev om shetlandsöarna och Lojsta Hed. Jag tror du missuppfattade lite vad jag ville ha sagt. Våra ponnier(shetland och russ) är byggda för att klara sig i en miljö som dessa, det är inte byggda för att äta massa kraftfoder i mängder. Jag menar inte att vi ska efterlikna dessa miljöer, utan mer se vilka förhållanden våra ponnier är byggda för att leva under.
#123 Okej, då missförstod jag dig. Jo, det är onaturligt för hästarna att äta kraftfoder, MEN samtidigt lever inte våra ponnyer under samma vilkor som ponnyerna i det fria. Ponnyerna i det fria motionerar sig själva och har stora områden att röra sig fritt på och söka mat på. De föds i naturen och dör i naturen. Endast de starka överlever, de svaga sollas bort. I fångenskap överlever alla individer Därför måste vi anpassa vårt foder efter det vi kräver av våra ponnyer och pga detta måste vi ibland ge kraftfoder.

#124 Jo ja, det är klart att de ska få krafftfoder som tillskott, de flesta tränas ju och hålls igång regelbundet och behöver säkert mer koncentrerad energi.
Jag har aldrig fodrat mina ponnier med "starkare" foder än krafftgroov. Krafftponny hade vi i många år men bytade till groov sen en 3-4 år tillbaka.

#121 Nej, men eftersom de går ute och håller värmen av hö så vill de äta såpass mycket!! Det är helt vanligt hö, och så får vi passa vattnet konstant..

#114 ja, det är ju så.. men han får bara havre och en ört.. :P samma dag som han tränat får han havre och massa örter och nåra tillskott..
har han hö bal i hagen? :D
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Hästar som går i träning måste äta mkt.( rätt kost då ) och inte för mkt kraft elr hö,
Hur ofta går din häst ? hur hårt går den ?
Jag tror att MAGEN försvinner om du far ut och lunkar 1-2 mil i jobbiga backar (lite branta och långa ) och bygga muskler, gör detta varje dag men ha en vilo dag eller två så den hinner återhämta sig :p . tar ner lite på höet, men ABSOLUT inte på kraften, hästar behöver mkt mat för att orka. Men inte för mkt kraft ska hästen ha! hur mkt kraft får den då ? 

#129 tvärtom dra INTE ner på höet, det är hästens grundfoder och det viktigaste den sak äta, speciellt noga får man vara nu när det börjar växa i hagen och kolla efter fång. dra inte ner på höet!!! byt helre kraftfoder till något med kanske emr energi i om hästen blir lat
//Mickan
132# Man kan ju dra ner på höet om han äter för mkt, !

Alltså, att dra ner på höet istället för krafftfodret är som att säga åt en fet person att sluta äta mat, börja käka godis… Man får en sockerkick och blir pigg men sedan lägger det sig på hullet.
men man kan ju inte ÄTA FÖR MKT HÖ!!! asså man kan ju dra ner på nått av hö påsarna , inte på alla, ! ; )
130# Jag tycker att hon ser lagom ut :D tränar hon mkt?
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

137# Hästar mår gott att vila några dagar om passen har varit tuffa. =)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

#139 Nu också när det är en massa gräs i hagarna?
140 # galen…… hah okej
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

#141 I mina hagar är det typ inget gräs, så de får bara hö. :/

Ge han mindre foder och mindre hö och låt han stå på spån

Hästarna behöver ju krafften för att orka elr?

Endel hästar får inte nånkraft kan räcka med rätt mineraler, när mareld var nere på gotland så fick hon endast minraler o så. kanske lite kraft till lopp. vet inte hur det är nu.

ha får mindre hö typ 4kg/dag, fodret är bara att glömma.. han får som han alltid fått. han tränar hårt så.. aja, va å undersökte han förra veckan, han som gjorde de sa att de va den finaste, messt välmusklade ponny han sett.. han tyckte inte han va nå tjock.. :P menmen..

#145 Ja tycker han ser fin ut!

#145. HAN är verkligen så fin :)

Jag ger min shetlansponny MAX 4 kilo varje dag! han får också ponnykraft som är ett jättebra foder för de hästar som ska tappa vikten eller inte får gå upp. Det alla ponnykuskar har gemensamt (dom flesta) är att dom kör aldelses för ofta! Endel kör 5 gr i veckan och då hinner inte hästen ta åt sig all träning.. att träna en häst 3 gr i veckan är jätte bra. Man kan imellan allt ihop kanske köra lite stretchövningar, massage etc. Men när du väl är ute och kör KÖR ORDENTLIGT! men stretcha hästen alltid efteråt!! värm också helst 2-3 kilometer innan den tuffa biten kmr :) lite tips. självklart är det upp till dig.
Lyckatill!

Pilla käkar ca 2 dl svarthavre om dagen. Helst INTE mer. Sen äter hon i stort sätt hur mycke hö som vill. Det har funkat jätte bra. en ponny behöver inte såp mycket kraftfoder, dom klarar sig jätte bra på hö. När Pilla tävlade som mest käkade hon kanske MAX 4 dl Svarthavre om dagen + mycke hö, och då tränades hon 5 dagar i veckan, och när ja tränar mina pollar är ja inte ute i 30 -45 min utan närmare 60-90 min och största delen trav! 2-åringen som jag kör nu tre dagar i veckan får en 2 dl om dagen me Svarthavre för att de ska skramla lite i krubban när dom andra får sin mat. Annars får hon typ bara hö. Hon är hur fn som helst i kroppen och mår toppen! 

Jag har haft det problemet med mitt russ, men jag ger honom nu Kraft GROV.
Jätte bra foder för de hästar som lätt går ner eller som behöver gå upp!!
Kolla upp det.. riktigt värt de½

ta det lungt:) vissa hästar är bara naturligt tjocka;)och springer lika fort som alla andra ända:)

Just nu får våra hästar inget hö för de går i hagar med GRÄÄS i, däremot får de knappt 0,5 kg Hippo Basic och typ tre nävar havre. Tycker att min häst har bra hull på denna bilden, inte för smal o inte för tjock aldelles lagom.

Seger smile på bilden jag bifogade :D