Varför penninga/poäng proppar ??
Nu måste jag få skriva av mig lite…..
Är det någon som vill ha penninga/poäng proppar??
Personligen tycker jag dom är helt värdelösa….
Och varför ser propparna till olika tävlingarna näst in till identiska ut. Kollade Solvalla den 5 okt mot Gävle den 3 nov tex, det skiljer någon sekund på propparna annars är dom identiska.
Skulle vilja ha rekordhandikap med så täta intervaller som möjligt beroende på hur många proppar man vill ställa ut till tävlingsdagen, med någon specialarn lite här och var och då specialarna i olika tidsintervall och inte alltid specialarn på nästa samma tid.
Några reservproppar där det finns mest med häst till varje tävlingsdag så man kan fylla ut där det inte blir tillräcklingt med amält.
Kolla på startlistorna till Romme som kör nu i helgen den 29/9. Det fanns 4 penninga/poäng proppar, samtliga ställdes in, inga reservproppar var utskrivna vilket gör att det bara blev 8 lopp som skall köras till hegen.
Det talar sitt tydliga språk tycker jag, skall bli intressant att se hur det går för Bergsåker den 13 oktober, där man bara har skrivit ut penninga/poängproppar, vi kommer i alla fall INTE att åka dit.
Hoppas på bättre proppar 2014 :)
Jag tycker inte det är fel att ha varierande proppar. Även penningproppar fyller sin funktion.
Om du tittar på Eskilstunas proppar de senaste åren så kan du se att de är både av olika typer av proppar samt att det är rätt fulla lopp. De enda lopp som vi nästan alltid får ställa in (oavsett proppens utseende) är shettismontén. Men det beoro mer på att det saknas små ryttare.
Inget utesluter väl det andra. Vissa gillar penningproppar och de kan också bli väldigt spännande. Beror lite på hur de utformas och vilka som anmäler.
Men varför inte prata med din klubb och be dem skicka in propförslag till Rikard.

Jätteviktigt att variera propparna, och inte alltid låta samma typ av hästar få samma slags lopp. Penninglopp fungerar bäst om det är många hästar i samma tider som har tjänat ungefär samma pengar, det är inte kul vare sig för kuskar eller hästar att få starta 60 meter bakom en häst som gått 30 sekunder snabbare, man tar fort knäcken på hästarna om de aldrig hinner ikapp även om de försöker.
Proppskrivningen är ju det allra viktigaste klubben har som instrument för att få bra tävlingsdagar, här gäller det att vara alert och se till att det inte blir slentrianproppar, det gynnar ingen.
PONNYTRAV ÄR KUL - låt det förbli det också!!
Vi har själva inte startat alls i år då det inte fanns några lopp för en ostartad ponny förrän förra helgen i vårt område. att låta henne gå ut i 2.20-lopp är inte snällt! Dottern ställde helt enkelt av ponnyn, som istället tränats i western där vi haft möjlighet att tävla minst en gång per månad sedan mars.
Tidsproppar är bäst för den tävlande, men en katastrof för sporten.
Många tror att det är lättare att vinna med en långsam häst om det är en långsam prop. Men det är konkurrensen i loppet som avgör.
Personligen tycker jag att det kan bli lite ojämt i pengar och poängproppar. Men dom är säket bra första säsongen för ponnyer som inte springer på sig väldigt mycket pengar. Men för ponnyer som har startat i en säsong blir det ju att man står väldigt långt bakom eller inte får vara med alls.
Man ser ju också att det inte är så mycket anmält i de flesta pengar och poängpropparna. Så det verkar ju som det är bättre att satsa mer på specialarn och vanliga tidshandikapps proppar än så mycket pengar och poängproppar. Men jag säger inte att det inte ska vara några pengar eller poängproppar alls men kanske inte fyra per tävlingsdag utan kanske två.
Jag är också för att ha reservproppar på varje tävlingsdag jag ser helst två kat A och två kat B.

#3 Jag anser att du har helt fel, men utveckla lite hur du menar i din första mening. JAg anser nämligen att det är precis tvärtom……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Jag tycker de penning/tidsproppar Rickard envist skrivit ut sedan augusti för de långsammaste hästarna är urdumma, de gynnar bara de som gjort få starter med snabba tider! "Vi" har, med väldigt väldigt få undantag, inga andra att välja på månad efter månad medans andra kan starta i två lopp! Hörde att de skulle vara på prov aug-sep och undrar varför han då envisas med att fortsätta köra på med dom i samma grupp av hästar? Har han inga ögon att se att det "haltar" i dom loppen, hästar med ex tid 2.19 startar 40 meter före en med rekord 2.30 ex. Nej i dessa klasser passar rekordhcp eller specialarn bäst. Hoppas verkligen att det kommer göras en ordentlig analys av dessa proppar där han då, eftersom han inte förstått det redan, måste tänka om och ändra så även "vi" vill stanna kvar och känna oss motiverade att träna på för att tävla i ponnytravet nästa år! En annan undring är vart tog idealtidsloppen vägen och varför ( tidigare) skrevs de inte ut på alla banor, någon som vet?

Vår långsammaste här i vårat stall gjorde sin sista start i juni och fick helt ofrivilligt en lång vila ända till den 15 september just för att de inte fanns några gångbara proppar till henne ..men däremot de som ligger runt 2 minuter har kunnat tävla hela säsongen ..
#7 precis samma för mig! Min ponny fick ofrivillig vila från 15:e juni till 15:e september, dvs nästan hela säsongen. (I alla fall den delen av säsongen när man har som bäst med tid för att åka runt på tävlingar) Penga proppar för de långsammaste är riktigt usla då de inte gynnar de ponnysar som är långsamma och inte kan gå snabbare utan stannar kvar i samma tidsklass och samlar på sig pengar som är i klass med hästar som har rekord på upp till 30 s. snabbare. Man tröttnar på att starta med en ponny och i varje lopp ha som minst 100 m tillägg på hästar som går 20-30 sekunder snabbare. Men å andra sidan är det ju ett snabbt sätt att döda ponnytavet….
#3 Undrar också varför det är en katastrof för sporten. Kan du förklara lite mer vad du menar och varför det är så?
Solvalla har lagt till reservproppar till den 5 okt, vet inte när de kommer upp på tävlingskalendern, men troligtvis idag
Anna Manberger, www.stuterila.se
#9 av samma andledning vi inte har P22 i några större lopp inom stortravet
Jesper Björling
Rekordhandicap är utmärkt för den som har erfarenhet av ponnytrav och inte kör sin ponny för fort. Är du rädd om rekordet och inte sänker för mycket/ vinner med minsta möjliga marginal har du möjlighet att stå bra till i kommande lopp. Jag har många gånger sett ekipage som legat hundra meter före övriga fältet och sista 200 saktar ner för att vinna med en hästlängd.
För den som är orutinerad och glad för att hans/hennes ponny vinner första loppet med kanske 100 meter har genast kastat bort ett par segrar i kommande lopp. Och katastrofen för sporten i detta fall är att dessa orutinerade kuskar många gånger försvinner från ponnytravet eftersom deras ponny sällan presterar något bra lopp på lång tid och tröttnar. Tyvärr märks detta inte så tydligt för vi hinner aldrig känna dessa kuskar.
Idén med tidshandicap är att alla hästar skall komma i mål samtidigt räknat efter deras rekord. Det betyder att i princip skall alla ponnyer gå maxfart. Att pressa till maxprestation i varje start är enligt mig inte särskilt humant. I detta läge är det de rutinerade som ser till att ha lite kapacitet sparat i sin ponny medan de orutinerade som hela tiden maxat sin ponny har svårt att göra sig gällande. Katastrofen för sporten i detta fall är att de som hela tiden hamnar utanför placeringarna försvinner från ponnytravet.
Fördelen med penning eller poänghandicap är att du kan vinna med din ponny och låta den trava i ett tempo hela vägen in i mål. Får du ett snabbt rekord behöver du inte pressa din ponny ytterligare i nästa start utan det räcker att den kan trava i sitt tempo och kan ändå vinna. Tanken är också att den som är oplacerad blir inte tillbakaflyttad i nästa lopp även om den sänkt sitt rekord.
Det verkar vara så att många är rädda för pengalopp och vågar inte anmäla till dom loppen.
För att få en ordentlig utvärdering skulle vi behöva köra betydligt flera penning/poänglopp än vad vi gör idag . Jag har i programmen sett åkskilliga ponnyer som skulle stått bättre till i pengaloppen än vad de gör i tidsloppen.
Tyvärr är det få startande i penningloppen och nästan alla får pengar. Det vore nog en idé att vid 5 startande bara dela ut tre priser.
#12 Köper inte ditt argument om tidshandikap. Att ponnys försvinner för att de aldrig presterar bra i lopp på lång tid.
Du tror inte det är i pengalopp?? De ponnys som redan har tjänat på sig ett par tusen men ändå bara går 2.30 tider, du tror inte de tröttnar på att ständigt möta hästar som tjänat mindre men har rekord 2.20 ibland även 2.10? Det går aldrig att komma undan, det finns långsamma ponnysar och det finns snabba. Varför inte låta dom snabba möta dom snabba och dom långsamma dom långsamma? Som det är i tidshandikap. Startar en snabb häst i ett lopp för långsamma så gör den bara 1 start där för sedan kliver den ner till nästa steg i tidshanikapen. Detta sker inte i pengaproppar då en häst kan vinna mer än 4 lopp och ha ett rekord på 2.10 men ändå ha tjänat mindre pengar än en 2.30 häst och därmed stå bättre till i loppet. Känns det humant tycker du? Att man kör sönder på ponnysarnas psyken? När de ständigt måste jaga och aldrig kommer ifatt?
Nej jag är emot penga proppar, i alla fall hur dom är utformade nu.
Det är ju tävling det handlar om. dom snabbare hästarna måste väl få vinna.
Varför inte låta dom som tjänat lika mycket få möta varandra.
Om vi får fler penninglopp kommer det att bli större överensstämmande mellan tjänade pengar och rekord.
Tycker du verkligen att en ponny som går 2,10 inte är värd att vinna när den möter en ponny med 2,30 i rekord?
Skall vi få en utveckling av ponnytravet och ponnyer som kan trava måste vi komma ifrån tidshandicap.
Idén med tidshandicap är att alla hästar skall komma i mål samtidigt räknat efter deras rekord. Det betyder att i princip skall alla ponnyer gå maxfart. Att pressa till maxprestation i varje start är enligt mig inte särskilt humant. I detta läge är det de rutinerade som ser till att ha lite kapacitet sparat i sin ponny medan de orutinerade som hela tiden maxat sin ponny har svårt att göra sig gällande. Katastrofen för sporten i detta fall är att de som hela tiden hamnar utanför placeringarna försvinner från ponnytravet.
_Fördelen med penning eller poänghandicap är att du kan vinna med din ponny och låta den trava i ett tempo hela vägen in i mål. Får du ett snabbt rekord behöver du inte pressa din ponny ytterligare i nästa start utan det räcker att den kan trava i sitt tempo och kan ändå vinna. Tanken är också att den som är oplacerad blir inte tillbakaflyttad i nästa lopp även om den sänkt sitt rekord.
_Jo visst. Så är det. Om ALLA kuskar bara tänkt på att VINNA. Tack och lov fungerar det faktiskt inte så. Jag vet inte vilka kuskar du känner, eller hur du själv fungerar, men jag tycker mig ändå ha känt och känner nog många ponnykuskar för att få den överblicken att allting faktiskt inte alltid handlar segrar.
Jag körde 2 och 1/2 säsong innan jag vann mitt första lopp. Jag hade en shettis som inte var någon vidare talang, men vi kämpade på och varje sekund vi sänkte var en riktig jäkla seger. Jag körde ponnytrav i 6 säsonger innan jag äntligen fick en häst som visade god talang. Jag hade mycket väl kunnat vara en av alla (för det är såååå många?) anonyma kuskar som "försvinner" för att man inte vinner. Men ja, jag kämpade på och tyckte det var förbannat kul nädå. Precis som så många andra som varit och är där jag var då.
Idag har jag vunnit betydligt fler lopp och haft ponnyer som både vunnit och förlorat på penninglopp. För den som vann på penninglopp resulterade det i att han började tjafsa i ledningen i loppen för att han vann så jäkla enkelt, det slutade med att jag hellre anmälde ut till 300 meters tillägg än 20 meters tillägg, där hästen i fråga kunde tjafsa bort sig i 2.00 tempo när han var kapabel att gå i alla fall 1.50. Ja jag vann lopp, men vad gjorde det med min ponny? En minst sagt kapabel häst, som bokstavligen slarvade bort segrar för att han inte fokuserade i ledningen. Jag hade kunnat hålla och smyga, men sånt sysslar inte jag med. Jag kanske var orutinerad - jag hade ju bara kört i 7 säsonger men jag varken ville "spara" eller "slösa" på kapaciteten - man låter väl hästen utvecklas i sin takt och jag ville varken bränna honom eller hålla honom. På en travbana springer man…
Jag har också kört lopp med en 2.40-ponny som stått på 20-40 meters tillägg på hästar med 10 sekunders snabbare rekord. Och det är bra för hästens psyke för att…………………??????
Din motivering är alltså att man vinner mer lopp på ditt sätt. Ganska feltänk. Allting handlar inte om att vinna. En seger kan vara att hästen gör ett sjuhelsikes lopp, även om sluttiden hamnar 2 sekunder över rekordet och man "bara" kommer 3:a. En seger kan vara att bli odiskad med en galoppglad häst. Det är lite så många människor i ponnytravet ser det, små saker, små mål, som kanske är skit för andra men viktigast i världen för den enskilde personen.
För mig var det fantastiskt att sänka 11 sekunder med mitt första russ. Ja, vi vann med 100 meter, ja, jag hade kunnat köra söligare. Men som vi slet och kämpade, var det en dröm att känna hur han faktiskt fungerade, hur han fick känna sig grym, hur han fick vinna och visa att han faktiskt också kunde. Det var en fantastisk seger. Och ja, vi sänkte 11 sekunder. Men det gav nya mål, nytt att köra för. Och det är väl roligt att utvecklas också? Om alla resonerar som du verkar tro, att man inte vill sänka sin häst och att det är "farligt" att sänka sin häst, borde väl inte en jäkel trava under 2.10 eller 2.40???
Hör du inte själv hur dumt det låter??? Ska snabba hästar få vinna simpelt över långsamma hästar för att de är bättre? Vad är för mening med att ens tävla då? Ge första priset till hästen som har snabbast rekord istället, det får samma effekt som du föreslår. Fattar inte hur man kan anse att en häst som går 2.10 har större rättigheter till att vinna än en häst som går 2.30. Du var orolig för att ponnytavet ska dö ut för man har tidshandikap men med ditt resonemang så är det ju som att du vill ha ponnytavet ska dö ut eftersom du bara tycker snabba ponnysar är ponnysar som är värda att tävla med.
#11 Det var väl också en förklaring! 🤪 Vad har p22-lopp med tidshandicap att göra?
#12, köper inte heller ditt mycket märkliga argument! Flera av oss i tråden har hästar som endast kan starta i dessa "skitlopp" så vi vet vad vi talar om! Jag har ingen aning om vem du är då du inte ens vågar skriva ut det, vill man föra en diskussion i ett forum ska man våga stå för vem man är! Så för mig är dina åsikter bara en massa drabel och har ingen verklighetsförankring! Ponnytravet måste förbli en ungdomssport där alla är välkomna att vara med och hästarna måste få möjlighet att utvecklas och växa med uppgiften. Att i varje långsampropp blanda in snabbare ponnyer (som redan har andra lopp att välja på) med de långsammare gynnar inte ponnytravets framtid, det är ett om det är de dom (du) vill, ett snabbt sätt att minska återväxten på kuskar och hästar och framför allt glädjen och lusten att fortsätta tävla!
Hittade en intressant blogg angående de proppar som skrivs för stortravet. Det är inte alla är nöjda med dessa penningproppar heller. Även inom stortravet höjs fler och fler röster om varierande proppar.
#10 Varför två reservproppar till kat A, de som hade behövts var ju åtminstone en klok reservpropp till kat B i 2.35-2.45. Shettisarna behöver väl inte 9 proppar?

#12 Funderar på om du överhuvudtaget har sett några pening/poänghcp lopp……
För några säsonger sedan så var det krav på att skriva ut minst 50% av loppen som pengahcp. Vart rena katastrofen för ponnytravet……..
Men är man för ett elittänkande där alla "trotjänare" ,som inte längre utvecklas i rasande fart, skall skickas på slakt så är pengahcp en kanonidé. JAg tillhör inte de som tycker så……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#21 Jag antar (utifrån texten) att du menar penninghandicap i näst sista meningen.
Glömde lägga ut länken i inlägg #19. Men här är den. 🙂
#12 Att påstå att ponnysarna pressas till maxfarter i varje lopp, gör att jag börjar undra om du ens hållit på med ponnytrav. En ponny tar aldrig i för fullt. De är inte i närheten av att ta ut sig så som ett varmblod, så risken för att vara inhuman ligger nog i så fall hos varmbloden som tar ut sig ordentligt i loppen.
Vill poängtera att jag inte är emot penningproppar rent generellt. De har sin plats de också men jag är emot att enbart ha penningproppar.
Jag är för varierande proppar av alla möjliga slag. Då kommer vi att få se fler olika segrare. Och det är bra för ponnytravet. 👍
Egentligen tror jag att stortravet skulle tjäna på att, även de, skulle skriva lite fler varierande proppar så att gamla trotjänare också skulle få en chans att vinna. Alla passar ju inte i aveln eller som ridtravare. Färre hästar skulle exporteras utomlands eller slaktas fast de är friska.

Enda sättet att få pengahandicap att fungera är att alla ponnyer startar på 0kr samtidigt det år man startar med detta och att de sen får slåss om segrarna och tjäna pengar.
Självklart kan man inte nollställa alla, men de som kommer från andra länder och tävlar här får ju en summa pålagd.
Då skulle alla med samma tid få samma summa, så de kunde starta på samma plats de första loppen.
Efter det kan man köra med endast pengahandicap och aldrig mer med tidslopp.
Att vi blandar är det stora problemet, jag anmäler helst i tidslopp då det finns bäst chans för mina gamla rävar. Det äldre stoet har gått otroligt bra, men har inte en supertid, så hon är helt chanslös som det ser ut idag.
Hon skulle stå på många tillägg till min snabbare hingst, då är han ändå 15 sekunder snabbare än hon….
Och kommer det då unghästar med som har stor talang och tempo, så står ju de långt framför, då de inte hunnit vinna så mycket som en äldre ponny.
Sen kan man ju såklart stänga propparna och göra årgångslopp. Så möts inte de yngre och äldre.
#20 därför att två-tre av sju proppar kat A blivit inställda på våra tävlingsdagar i år och vi befarar de blir det igen. Vi skulle vilja köra en tävlingsdag med lika många kat A lopp som kat B lopp för en gång skull.
Anna Manberger, www.stuterila.se
Rena pengaproppar kan vara ok, men att blanda pengar och rekord vilket gör att de långsamma med hög vinstsumma får massor med tillägg är inte bra.
Jag kan ge ett exempel : förra helgen var vi iväg och tävlade på en bana där det ena loppet var just ett pp+tidshcp. Det slutade med att den hästen som gick i mål som segrare låg bredvid den hästen som blev sist när de gick över mållinjen. Bara det att den hästen hade ett varv kvar……
Då fick de andra ligga i rygg på den långsamma hästen i ett varv till fast dom redan gått i mål. 😕
Tyvärr är det så här det kommer att bli fler gånger om dessa proppar får fortsätta.
Nej fram för rena pengarproppar istället och varva med tidshcp. så finns det proppar till alla.
Tack för mej. 😃
Jag förstår verkligen inte poängen med dessa onödiga proppar?! Vem vinner på det? De nystartande hästarna? Men det gör dom i en vanlig rekord-propp också! Skillnaden är bara att snälla trofasta russet "Klara" med rekord 2.45, och som har sprungit in några hundralappar, behöver starta bakom alla 2.35 hästar!! Vem kommer på något sådant här?
Jag har inget emot pengar-lopp, men jag startar hellre i en rekord propp. Så att jag och min gamla Klara kan ha en chans mot dom andra gamlingarna eller nykomlingarna om vi lyckas ta ett nytt rekord.
För en fjärde plats eller en sista plats gör massor för självförtroendet!
Sen ni alla som tycker att detta är så himla bra, ni med hästar som går snabbare! Varför gör ni inte en max 10 000 insprunget och 2.10 och sämre?! För jag har i alla fall fått nog av att starta i dessa hopplösa proppar!