Nedtagning av galopperande häst
Har en fråga, fundering, undran kanske mest till er som kör lopp, men även andra får vara med och diskutera.
Hur ska en nedtagning se ut egentligen av en galopperande häst?
Jag tycker nog att dom flesta i ponnytravet bara tar ner sina hästar, fortsätter trava, oftast tappar man inte ens mark på en galopp.
Kollar man på lopp i stortravet så styr man ut, tar upp och förlorar faktiskt på galoppen.
Det står i reglerna att man inte får vinna mark på galoppen, men många ponnysar gör ju nästan det, eller iaf så förlorar dom inte på galopperna.
Självklart finns det dom som förlorar, det är jag medveten om, men en häst som ex galopperar i starten men håller sin ledning iaf, bara för att den inte styrs ut.. känns som att det är fel iaf.
Ni som är med och dömmer, hur tänker ni när ni ser dom som bara tar upp? Eller är det skillnad i ponnytravet?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
- Redigerat 2022-09-20 16:22 av Nephi
Om hästen galopperar så beror ju nedtagningen på i vilken position du ligger. I startögonblicket ex auto ligger alla oftas på linjei full fart och det är omöjligt att styra ut utan att köra över någon ( om du inte har spår 8), är ingen bakom håller man igen och sen styr ut. Visst blir det tokigt ibland men det är barn som kör och de ska följa regelverket men i bland blir det fel, de är ju inte proffs, man ska få poäng på det om domarn anser den är felaktig. Man får lära av misstaget och göra bättre nästa gång. Är det upprepade fel nedtagningar så får man poäng därefter.
Främst tycker jag att många är väldigt ouppmärksamma och bara drar stopp på sin häst mitt i fältet vilket stör andra ekipage. Fick ett lopp förstört senast i lördags då min ponny kom i full fart och fick total nita. Kommer man i klunga får man kolla så det är fritt att dra ut och ta ner hästen, annars har man inget annat val än att galoppera med, det kan sluta med olyckor när man kommer i full fart.
Jag tycker att man ska ta ut hästen i banan och sen ta ner, för som sagt ska en galopp aldrig vara vinnande..
Kolla upp, ta ut i banan. Ta upp! Så ska det alltid gå till tyvärr är det väl 1 på 20 som gör det. Allt för många kollar sig inte ens om utan sätter bara hästen på baken så det blir tvärstopp.
#1 Jag tycker inte vi kan ursäkta med att det är barn som kör? för många är då 20 år som kör och då börjar man närma sig vuxen… eller man är faktiskt vuxen och kan köra stora hästar. Och som jag ser det så är nog problemet större hos de äldre kuskarna än hos de yngre. Vissa lopp är rent farliga, men inga bestraffningar..
Tycker man måste sluta säga att det är barn som kör, är ju ännu viktigare att man tar upp ordentligt på rätt sätt då, då det kan sitta ett "barn" bakom som inte är så uppmärksam på vad som händer framför.
~ Anneli ~
Samma regler gäller för både ponnytrav och stortrav. Får man galopp i ledningen kan det t.o.m. vara bättre att driva sin häst framåt innan man styr ut och tar ner.
Problemet i ponnytrav är väl att det inte alltid är fält vilket gör att ponnykuskarna sällan får träna på detta moment. För även om du är helt själv (utan hästar i närheten) så skall man styra ut och sedan ta upp.
Ex. Du ligger ensam längst bak och din häst galopperar. Då skall du ändå först styra ut och sedan ta upp. Detta gör faktiskt inte ens stortravarna.
Tyvärr finns det många yngre kuskar (och speciellt ryttare) som tar upp sina hästar i fältet innan de ev. styr ut. Livsfarligt i dessa hastighet.
MEN samma regler gäller men inom ponnytravet gnäller föräldrar rätt bra om man skulle ge bestraffningar i alla dessa lägen. Jag tror det skulle vara väldigt få kuskar som skulle vara ostraffade i så fall. Därmed inte sagt något om vilket som är "bäst".

Många sägen åh jävla idiot bara tvärstannar mitt framför mig men oftast så är de hästen som lärt sig att stanna när den får galopp för att kusken tar i dom. Tillslut tvärstannar dom till slut.
Men är det inte lustigt att man faktiskt kan få vinna fördel i ponnylopp med en galopp utan att bli diskad? Om nu samma regler ska gälla?
#6 Då får man som kusk lära hästen att inte nita ;) Lättare sagt än gjort, men jag vet vad du menar har ju haft en sån själv.men vi körde den i galopp hemma och tillsist så lärde den sig att galoppera framåt.
~ Anneli ~

Vi gjorde så med :-)
Satt också och funderade på detta
Vinnande galopp kallas det, och vi blev diskade med ett russ för det en gång på Solvalla !!!
Visst diskas det för vinnande galopp. Det händer nog oftare än man tror fastän tyvärr står det inte alltid i resultatlistan utan där står oftast dg istället.

Tyvärr ser det ju ofta ut såhär… =(
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#4 Du frågar efter vad man tycker sen klankar du ner på det jag skriver… Jag skrev vad jag tycker! Ponnytravet Är en barn och ungdomssport och jag hoppas att den kommer att få vara det. Visst ska det köra korrekt och utan fel och tokigheter i varje lopp de kör. Och det är alltid lätt att vara staketkusk och alltid göra och tycka rätt! Man kan bara hoppas och önska att det gör rätt bedömningar i varje fall de råkar in i och ja visst kan man önska att de mera erfarna kuskarna ska kunna hantera nedtagningar eller vad det nu kan vara enligt regelboken men även dom gör fel ibland.
Tror mycket handlar om att kuskarna har för bråttom att få ner hästen i trav igen och bromsar alldeles för hårt. Lär hästarna att galoppera framåt(!) Styr ut och sen bromsa. I stället för att tog dra i hästen tills den i stort sett galopperar på stället innan man styrt ut. Många verkar hoppas att hästen ställer sig fort igen och att de ska hinna få ner dom och inte tappa placering och ser inte den stora risken med detta! Självklart finns det hästar som när det får galopp, i stort sett tvärnitar när de får galopp. Men då får man, som fler nämner, öva på hemma på att hästen ska galoppera framåt. Jag hade själv en farlig situation i ett lopp förra året med min dåvarande 3 åring. Det va 3e loppet han gick. Hade aldrig galopperat hemma och aldrig i lopp förrän i detta lopp så jag visste inte hur han regagerade. Han stod verkligen mitt på stället och galopperade och jag hade ingenting i handen och han ville inte framåt hur mycket jag än drev. Jag lyckades i allafall få upp honom något spår, men det höll på att gå illa då jag hade 2 ekipage några meter bakom som precis hann förbi i innerspår. För mig var det en solklar varning, men det fick jag inte. Dock tränade väldigt mycket på detta hemma efter detta och har vid senare tillfällen vid galopp i tävling inte haft det problemet. Jag bad sedan mina medtävlande så mycket om ursäkt och det förstod mig när jag förklarade vad som hände Tycker även att det är väldigt viktigt att erkänna felet och inte förneka det och göra samma sak om och om igen. Hem och öva i stället, alla kan göra fel men då gäller det att nästa gång göra rätt.
För att ta upp något som trådskaparen skriver i första inlägget;
Styra ut behöver man väl inte göra om man inte stör någon? Ligger man överlägset först, stör man ingen om man bromsar på stället, detsamma om du ligger sist eller på något sätt någonstans i fältet där du inte stör någon.
Tycker för många kuskar har för sig att ta ut sina hästar utan att se sig om. Att komma i 1.50-fart från tillägg mot en 2.15 häst som galopperar och dras ut framför näsan på en är inte roligt.
#15 Det kan man tycka (även jag) men detta togs upp på domarmötet senast och man SKA styra ut även om man ligger sist eller man är långt ifrån andra ekipage. Sen får man tycka att det r hur korkat som helst en så är reglerna. (Även för ponnytravare)
Däremot ska man INTE styra ut eller ta upp om man ligger MITT I fältet. DÅ ska man antingen köra framåt och sedan ut och sen ta upp ELLER om inte det går, ta upp försiktigt och sakta sjunka genom fältet utan att störa bakomvarande ekipage.

Såg en föredömlig kusk på Unionstravet i år. Ekipaget fick galopp i sista kurvan och var då mitt i fältet. Hon höll sin häst i galopp genom hela kurvan och en bit in på upploppet tills hon hade fritt och försiktigt tog hästen ut i spåren. Givetvis var detta inte en svensk kusk utan en norsk. I samma lopp fick ett antal svenska ponnyer galopp vilka då "sattes på ashlet" och störde flera hästar i fältet……. I Norge får man lära sig hur man gör, i Sverige glömmer vi tydligen bort den delen…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#13 Jag klankar inte ner, jag konstaterar bara att man kanske inte kan ursäkta dom med att dom är barn.
Många är ju ganska vuxna när dom kör lopp, och även barn ska ju följa reglerna, det är ju annars onödigt kan man tycka att gå långa dyra kurser för att sen inte behöva bry sig om reglerna i slutändan.
Då behöver vi inte blåsa för omstart heller, dom är ju barn, och drivning, dom är ju barn osv. Det jag menar är ju att reglerna finns av en anledning oavsett om dom är barn eller ej.
Visst förstår jag att man kanske ser lite lättare på vissa misstag när det är ett yngre barn som kör. Men nu va det ju egentligen dom där fula nedtagningarna jag va ute efter, eller som när man rent faktiskt vinner mark på sin galopp och ändå får köra vidare utan att bli diskad. Och ju äldre "barnen" blir ju mera drar dom ju nytta av att reglerna är tänjda i ponnytravet. Det är som sagt inte så roligt att komma bakom någon som drar tvärstopp på sin häst. Bara kolla på fotomikes filmer, du behöver inte ens kolla många filmer så kommer du se vad jag menar.
~ Anneli ~
#18 jag håller med Dig. Jag tycker också att dessa tjuvstarter är ett gissel. Upplever många gånger att voltvakter släpper iväg tjuvstarter andra gången. Och att ett flertal kuskar sätter i system att tjuvstarta alt. sno någon annans spår..
Rätt tröttsamt med omstarter och dessutom, inte omstarter därför att voltvakterna tycker att " nu har vi redan haft två omstarter, bättre att släppa".
Anna Manberger, www.stuterila.se
#19 Ellerhur! eller "den står ju iaf så många tillägg"
Visst det ÄR en barn sport, men ungar e inte dumma!
~ Anneli ~