Sadel
Ni som rider monté … vad rider ni i för sadlar ?
Hopp ?
Allround ?
Dressyr ?
Monté ?

jag red i en hoppsadel när jag red ponny monte, men det var ett tad sen

Allround syntet

Tävlade i en allround

Ruth red i monté sadel, eller galoppsadel eller vad ni vill kalla det. Men jag red i Allround.

hoppsadel

Vet inte vad de kallas men vi kallar dom pankakan. Tun läderskiva med fäste för förbygel, cheek och ryggstycke. Tittar man noga på bilden med Rosse och Hompa så skymtar man den….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Galoppsadel

För och nackdelar med respektive sadlar ?

Mitt varmblod går jobb och lopp i montésadel.. övrig ridning i allroundsadel
Är det någon som vet vad man ska ha för sadel när man ska rida monte`med ponny en så lätt sadel som möjligt, den ska också funka och så i lätt sits med?????

#13 det finns inga regler för vad man ska ha för sadel. den som passar hästen bäst. Bara man har svanskappa och förbygel. Det beror ju på hur man rider själv.

Jag ska tävla me min i monté nu i vår. DEn jag ska ha då är en typ sådan som #11 och #7 har. Annars tar jag den vanliga allroundlädersadeln.
montésadel i lopp.. hoppsadel hemma…

Jag använder en galoppsadel=)

Galopp sadel!XD

#17 westernsadel XDXD (?) ;O
jag har en Syntet sadel Maxam tror jag att den heter :P köpt från Hööks iaf :P hehe

#7 ponnyputa tror jag dem heter .. :P
jag har köpt jessicas ponnyputa nu så jag hoppas den kmr funka bra till monté .. när jag tränar hemma rider jag i barbackasadel på russet och allround på varmblodet.
nackdelen med en puta är väl att vikten inte fördelas jämt på ponnyns rygg..
Vi rider travarna i westernsadel med :P dom e sköna när man har vänjt sig med dom !

Vi har en ponnyputa till Iva nu, men hon har även gått med en allroundsadel i läder tidigare, och det hade Primusa också när hon tävlade i monté för länge sedan. Allroundsadlar använder vi annars hemma när ponnybarnen dressyr- och hopptränar…

Jag red med en
galoppsadel
Ponnyputan som många använder som montésadel. Samma som #11! Eller, har inte använt den än, köpte den idag :D
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.