Kala fläckar?
Hejsan! Våran 2-åring har alltid haft lite småsår över allt. Men vissa fläckar går lixom aldrig bort. Dom sitter ganska långt ner på magen, så selen kommer inte och skaver. Hon går med täcke nu 24-timmar om dygnet, om det inte blir alldeles för varmt ute! Men, har någon en aning om vad det kan vara för kala fläckar? En som står i stallet med oss undrar om det inte är någon typ utav vitamin-brist eller an annan slags brist.
Men vet ni vad det kan vara? (Tacksam för snabba svar)
~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~
Lägg gärna upp en bild. Blir nog lättare att kunna hjälpa till :)
Varför täcke hela dygnet? Kan orsaka svamp om det blir för varmt och tätt…..
Jag misstänker att hon kan ha fått svamp eftersom hon går med täcke nu när det är så varmt. Ta av täcket och raka lite runt fläckarna så det kommer in luft som kan torka upp huden.
Av med täckena!!! Står ju vid ett stall i närheten av er och ingen av våra 3 russ har täcke ännu. Alldeles för varmt!! Kan va att hon blir svettig under och svett innehåller såklart salt vilket kan börja fräta till slut. Detta fall tror jag som de andra, svamp… Av med täckerna och bada i hexocil eller hibbiskrubb!

vi bor i norrbotten med våra russ, de har aldrig täcken om de inte är klippta eller om det regnar oavbrutet flera dagar i sträck. de går på lösdrift. vi har en shettis som får svamp om han står på stall, då mäste han klippas.
Mina har aldrig haft täcken heller, inte ens dom vi tränat……
Okej! Tack för alla svar 🙂 Vi tar av täcket och rakar runt alla fläckar. 🙂
~Liv Persson - Eucalyptuslivet.blogg.se~