Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 5096 ggr
Paulinaa
0

Min B-ponny blev för hög

Är det någon som har haft en B- ponny som blev för hög vid en mätning? Det blev min :(

thilda-
0

Nix.. vem av dina vart för hög?

Paulinaa
0

han hette Katrinebergs Angantyr som hade gjort elva raka segrar

thilda-
0

oj ^^ hur hög vart han/hon?

Paulinaa
0

han blev 1,5 cm för hög :S (131,5)

thilda-
0

oj=/

jaegeer
0

du får ju bottenverka henne ….:P

Chirak-96
0

Vet hur det känns, min shettis blev oxå för stor efter en fin säsong. Han är slutmätt idag till 109 cm.

MagganS-B
0

Det värsta vi mätmän kan råka ut för er att mäta ut en travponny som är för hög. Det känns verkligen! Men vi har regler att gå efter, och dom MÅSTE vi följa, vi får aldrig tveka när vi ser att en ponny är för hög! Tyvärr brukar det heller inte hjälpa att verka ner den. Det enda vi kan erbjuda är att mäta ponnyn i hemmiljö där den är avslappad och lugn.

Angel
0

Jag tror det kan finnas en del för höga ponnyer ute på banan. Det är ju inte ofta de kontrollmäts, särskilt inte efter slutmätningen.

Det borde bli allt  vanligare med överväxta ponnyer, med tanke på hur nära gränsen det avlas. Väldigt många vill ju ha sin travponny så stor som möjligt Fundersam

Russavel
0

#2 Han var stor redan som unghäst.

Mariasoderstrom
0

har en kompis som har ett russ som är 1.35 men när dom mäter honom har dom värkat ner honom o kört han ordentligt innan så han slappnar av innan så han sjunker ihop och han är 1.29.9 ! Man måste värka dom så mycket som det går.. då brukar dom klara mätningen !

Miii4
0

#11 men hur gör man då om ngn begär kontrollmätning på banan?

DubbelE
0

min 3-åring löper STOR risk att bli förstor.. är idag 1.29-1.30..så synd för den hästen vet jag kan bli något både vinnarskalle och steget, när man är ute i grupp så gör han vad som hälst för att vara först, men han går inte över i nån annan gångart som går fortare utan han länger på steget o "älgar", han blir nästan sur om han inte får vara först.

#2, var han efter ruffsen? min är det..

Miii4
0

Vår Zamir var stoooor som två-treåring, 128. Men han växte inte alls mer sen, nu är han sju och 128,5 är han mätt till. Men jag har aldrig vågat vara med på mätningarna, är rädd för att höra att han är för stor xD.
Har ni märkt att folk är extra vaksamma om  man har en stor ponny, lite sådär att dom hoppas att den växer över.
Varför liksom?

Midlingur
0

Min shettis är idag 15 månader gammal 100 cm :S Inte omöjligt att han växer över.

jessssica
0

När vi mätte Kruton som 4-åring sa dom att han va 132 cm eller nå sånt tror jag…Fast han skojja*^^!! :O:O Kruton va 126cm då hehe, tur de :S :) (heh, man är ju lite nervös hur stor min lilla fölunge blir, även om han inte är onormalt stor nu, menmen..:S)

Men en del blir väldigt spända och så så de kan bli en bit högre, så att mäta i hemmamiljö kanske du kan prova, om ni inte gjorde de..:S :)!!

Jatack
0

Så synd=( Skal du selge den eller noe sånt da? Hva er rekorden?

amandahandersson
0

Så vitt jag vet är Angantyr redan såld..

Jättefin häst, VERKLIGEN! Gick under 2.00 på en klubbtävling, och skulle definitivt ha gjort det på lopp också. Grym häst!

CarolaG
1

Angantyr var både nedverkad och motionerad före mätningen. Tyvärr hade han vuxit över.

Vi ska inte nagga på djurskyddet utan tyvärr blir en del för stora, att låta dem vara utan vatten, motionera dem hårt, verka allt som går och lite till.. Jag förstår inte hur "djurvänner" kan tipsa om sådant..

pillidill
0

men det är ju inte rättvist att värka ner hästen så den blöder och att köra den jättehårt. SkrikandesGråter

divansson
0

#19 håller med.. :P Hur kan en "djurvänn" tipsa så?

EllaMarine
0

#11 Jag vet vem du menar … känner tokan ;P

ElinLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 14 Jag förstår vad du menar, själv hade jag ett russ på foder som var 129 och folk glodde och gav kommentarer på att hon var allt förstor. Visst hon var säkert över 130 på banan men hemma var hon bara 129 och det var utan att man gjorde nåt speciellt (vekar, motioner osv.)

Får även kommentarer på min Nokia att hon är så stor, och hon är ändå "bara" 128… Hon är högrest och allmänt allért!

Tyvärr kan inte vissa folk med att man har en större häst än dom och framförallt inte om den är bättre…

Geminii
0

jag hade en treårng som var jättehög, 129 och det var på våren som treåring, han såldes senare.

jessssica
0

Tycker ändå att 'våra' b-ponnyer och även a-ponnyer inom ponnytravet ser ut att vara B-PONNYER respektive A-PONNYER!
Dremot inom ridponnysporten så ser man MÅNGA som är en bra bit högre än vad det står på papprena….

PippiL
0

#11 alltså ursäkta, men det finns ingen ponny som på det sättet kan "krympa" 5,1 cm. Då tror jag det var felmätt innan. Du kan inte verka bort så mycket, då blöder hästen ju…. och en veterinär måste ju finnas med. Skulle inte tro att en vet. skulle godkänna en häst som är så ned verkad.

MagganS-B
0

Som mätman VET jag att en häst som blivit ordentligt körd innan mätningen INTE krymper! Men om den mäts hemma i eget stall i lugn och ro så får man fram den säkraste höjden! Ponnyer växer INTE efter dom är slutmätta, alltså 8 år! Vi mätmän  och veterinärer som är med på mätningen här på Gotland kollar NOGA i vilket skick hovar m.m. är! Jag tycker att dom flesta russ ligger på höjden 124-127, shettisar 98-103, dom som är större är inte många procent av dom vi mäter (ca. 50-55 varje år)! Det har förekommit fusk bland mätmän, det vet jag, dom mätmännen mäter inga ponnyer i dag! Jag tror inte att det travar omkring ponnyer som är för höga, vi har stenkoll på oss!

hannibal-roll
0

Kan en ponny som en gång passerat kategorigränsen mätas in som en kategori mindre efter det?

Mixie
0

#28 inte av vad jag har hört iaf..

//Mickan

palomia
0

# 28 Japp, vi hade en på Gotland för många år sedan Lilleman T hette han. Han var för stor som unghäst men "kom tillbaka" som 15 åring och sopade rent på banan. Gissa hur många gånger han blev ålagd att mätas om av avundsjuka konkurrenter eller var det bara en konkurrent!Flört

ryttarn
0

#27 Men Maggan, detta är faktiskt rent logiskt att en häst krymper om den körs/rids rejält. Det handlar om ren annatomi. Som du vet sitter inte hästens framben "fast" i en ledkula utan "hänger" i muskler och ligament. Om man riktigt tröttar ut en häst så blir de varma och trötta musklerna på 90%av all hästar mer avslappade och mjuka. Detta i sin tur gör att hästen "sjunker". För att ta ett konkret exempel. Vår A-Ponny, Lilla Ross Man mäter 106,5 under vanliga omständigheter. Vi har ett flertal gånger "kontrollmätt" efter träning eller tävling. Förra hösten kontrollmättes samtliga A-Ponnyer på Halmstad av godkänd mätman. Rosse har vid sådana tillfällen varierat mellan 104 och 105.

Skillnaden mellan en "stressad ponny och en lugn och avslappad kan vara ännu större. Har varit med vid mätningar där en ponny "krympte" 5 cm bara genom att vi stängde ytterdörrarna till stallet och släckte ljuset. Enda ljuset var altså insläppen genom fönstren. Efter 20-30 minuter hade hästen krympt så att han mätte in med marginal(obs, inte någon av mina hästar)

En fråga till dig Maggan som är mätman. Om en häst åläggs ommätning, kan man då beegära att det skall göras i hemmiljö?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

bettybopan
0

#19 Hur kan du veta hur dom har verkat o motionerat hästen före mätningen?

StuteriDar
0

jag har inga belägg för vad jag tror men tycker det finns en hel del exemplar som ser ut att vara över 1.30. Känns vell inte helt rätt att du får "köra ner" en häst och sedan mäta, då e den inte 1.30. Finns det en gräns så finns den, men tror nog att det finns en hel del människor som inte bryr sig!

jessssica
0

#28 En A-ponny jag vet, tror att hon en gång hade vart liite för stor, men sedan kunde hon mätas ner och börja tävla igen..!

thilda-
0

jag vet en som verkade ner hovarna 5cm! =/ och då han mättes vart de runt 129cm men den hästen är död nu så :)

ruffe
0

huvla hovarna plus använd väldit använda skorFlört

MagganS-B
0

#27 Det är inte vad jag lärt mig på kurser i djurmedicin och -sjukvård!

Man kan mäta var som helst där golvet är ok, det är ju hästägaren som bestämmer! Du kan inte stå på en travbana och mäta när det är tävling om det är det du menar…..

Allt annat om mätning står i mätreglementet på SPTF:s hemsida!

Hannibal_
0

jag vet precis hur det känns :(
Min var 135 med skor och brodd :S
utan typ 133.

ryttarn
0

#37 Men detta är vad jag lärt mig av både vår veterinär och vår kiropraktor utifrån en diskussion om en mätning på Örebro härom året… Men som jag skrev, det viktigaste för att få en korrekt mätning är att hästen är lugn och avslappnad, inte alltid så lätt i främmande miljöer….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Angel
0

Om hästen kontrollmäts och visar sig vara för hög just då, så har man väl en viss tid på sig att mäta om hästen hemma. Och sedan skicka in det nya mätintyget. Är det inte så fortfarande?

PippiL
0

#35 jag tror inte på det heller. Det är inte möjligt att verka ner hoven 5 cm. Möjligtvis om du har en jätte misskött häst med långa tår, så kanske du kan komma till 5 cm i tån. Men 5 cm i trakten, vad ska hästen då gå på? Benpipan….

Vi var på en mätning där veterinären underkände en ponny, just för att den var ner verkad. Dom fick mäta flera veckor senare. Jag tror att det går mycket historier hit och dit om hur man ska få ner hästar. Ja, i hemma miljö kan det gör en del, men inte nå 5-6 cm. Glöm det!

CarolaG
0

#32 Jag var där.

Observera att jag inte säger att det var djurplågeri i det här fallet. Men jag har hört och läst tips på att ej ge hästen vatten, verka "för mycket", rida/köra den riktigt hårt etc..

divansson
1

#36 men de räknar bort höjden på skorna endå..

Penni
0

Är det inte så att man inte ska ha kört hästen före mätningen ? Har hört det och så sägs det på våran mätdag.

Millaaann
0

Man räknar självklart bort skorna när hästen mäts…

JMax
0

#43, 45 Man räknar väl alltid bort 10 mm sko? Därför är det bättre att ha supertunna, slitna skor på. Så var det förr i varje fall men det kanske har ändrats???

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Millaaann
0

Jag tror man räknar bort så mycket som skon är tjock. alltså om den är jättesliten så räknar man den tjockleken och om hästen är nyskodd räknar man bort hur tjock den skon är..

CarolaG
0

#46 man räknar inte bort 10 mm sko. Jag har alltid med mig ett skjutmått och mäter exakt hur tjock skon är och drar bort det. Inte mer, inte mindre..

BengtWestergren
0

Jag måste få förklara lite om mätningar eftersom det tydligen är viktigare vad kompisarna säger än vad som regler säger.

Läs på SPTFs hemsida där finns mätreglementet.

Vid mätningar finns en veterinär med som kollar att hästarna är i skick att mätas. Detta diskuteras mellan mätmannen eller mätmännen och veterinären. Om en ponny inte är i skick så får den mätas vid annat tillfälle.

Uttorkning, för hårt verkad eller uttröttade hästar skall avisas från mätningen och är välkommen tillbaka när den är i skick för mätning igen.  Vad beträffar unghästar (3-åringar)  som är höga så är de i allmänhet inget större problem. Det är få ponnyer som växer på höjden efter att dem är fyra år dom flesta russ är färdigvuxna på höjden redan som treårngar om dom är bra uppfödda. Däremot blir ju ponnyerna mer musklade och maffiga när dom fått några års träning och ger ett intryck av att ha vuxit.Det som är bäst för alla är att ponnyn mäts i hemmiljö eller på en lugn mätplats, att göra det i ett stall där det springer massa människor eller på en tävlingsplats är förkastligt

Jag tycker att ni istället för att lita på  vad kompisar säger läs reglemente som finns på SPTFs hemsida både när det gäller mätningar men även andra ämnen också.

Bengt Westergren/ medlem av gemensamma mätkommitten

thilda-
0

På min ponny har dom då aldrig räknat bort skon :S

amandahandersson
0

På mina pållar har dom räknat bort skon! För dom har ju mätts när dom gått med brodd…

Carrolainen
0

Min ponny är maxad, slutmätte honom på banan för två år sedan. Han var inte värmd innan, nyverkad eller uttorkad. Skulle aldrig falla mig in. Förut var det mycket snack om många tjuvknep för att få dem under 130,1, men sen om det är sanning eller inte kan jag inte yttra mig om. Det är bara att hoppas att det bara är snack och inget annat. Skulle jag mätt hemma skulle han säkert bli någon cm lägre. Lugn och ro gör bäst effekt.

DubbelE
0

#49, nu lugnade jag mig ang rocky :) bättre uppväxt som han har haft tror jag inte att man kan få.

amandahandersson
0

Min shettis "krymte".. Som 4-åring var han 101, och ostartad. Som 8-åring och startad var han 99 cm :)
Varför "krymper" dom? Gör dom det med ålern, eller mätte de på ett annat sätt när han var 4?

Sara-Juventus2
0

är det inte den elisabeth evers hade ett tag ? :P

Sara-Juventus2
0

är det inte den elisabeth evers hade ett tag ? :P

Sara-Juventus2
0

nu när jag var uppe på axevalla & tävla såg jag & morsan några hästar som vi tror är högre än 107 men som ändå kommit igenom.

Sara-Juventus2
0

nu när jag var uppe på axevalla & tävla såg jag & morsan några hästar som vi tror är högre än 107 men som ändå kommit igenom.

CarolaG
0

#54 Han kanske var nyverkad och hade finare fötter när han var 8 år? Eller att han var mer uppjagad när han mättes som 4-åring?

amandahandersson
0

#59, kan hända, jag vet inte.. Men han var iaf väldigt fin hos dom som hade honom då :)

No_Tribute
0

#54  Det kan ha vait en grop i golvet också. ;) Min shettis har krymt och vuxit från år till år. :P

Mariasoderstrom
0

#12 då får man ta det då .. men hon har aldrig blivit tvungen att kontroll mäta sin .

Mariasoderstrom
0

#26 Han var inte verkad så han blödde, han var värkad ordentligt dock och han var körd innan och då slappnar dom av och sjunker ihop. dom tog nog ett par cm på hovarna och veterinärerna är oftast inte så himla noga med att titta när man mäter ponnyn . Och den ponnyn gick igenom mätningen.

Mariasoderstrom
0

men sen att folk väljer att göra så med ponnyn innan är väl upp till dom. om du verkar hoven mycket är ingenting så länge den inte blöder. Hästen mådde för tillfället prima, var bara körd och verkad! sen att veterinären och mätmännen är slarviga är inte hästägarens problem ;)

MagganS-B
0

#58 En ponny som ser jättstor ut kanske inte har nån manke alls och en som ser ut som en liten plutt kanske har jättehög manke. Vissa ser stora ut för att dom är resliga!

ponnytravkusk
0

#28 & # 29 Vet en häst som var shettis som vart överväxt till b-ponny när dem mätte, dom fortsatte tävla den fast med b-ponnyerna då, och gick riktigt bra faktiskt.

Sedan mätte dom om hästen efter ett tag och då visade det sig att den var a-ponny igen. Men den fick inte starta med kat. a pga av att den redan startat med russen. Hade dem struntat i att starta den med b-ponnyerna hade den fått tävla med shettisarna igen.

Den hästen fick alltså fortsätta sin karriär som b-ponny fast den var a!!

No_Tribute
0

Jag har en 4 åring som är 27-28. :P

Kristina-
0

#55  56  Jo det var den !

Jagz
0

# 66 Vad var det för häst?

Malin6
0

#66 det lät orättvist!

marda
0

#66 tänker vi på samma häst?

jessssica
0

#50 de kanske ändå kan ha gjort det??… Även om de inte står och mäter skon så brukar de bara kolla ibland om de har en travsko eller en tjockare ridsko på sej. Så har de gjort på mina iaf…

teamvilse
0

Kunde då knappt andas när jag skulle slutmäta min,
Stod blixtförlamad och kunde inte titta alls.
Hon var mätt som 6-åring till 130 och blev slutmätt till 130 utan några som helst tjuvknep. Det gäller att vara ärlig tycker jag och inte fuska på nått sätt!

Odena
0

#46 hmm nää inte alltid när mitt treårs sto mättes med broddskor drog som av 5mm (126cm) samma med min andra häst (127) då hade dom broddskor så jag vet inte riktigt, det är nog lite olika…

ponnytravkusk
0

#71 Det gör vi nog :)….

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min shettis är mätt till 96 cm som 3-åring 102 cm som 4-åring 101 cm som 6-åring och 99 cm som 8-åring. Det är konstigt att en hästs höjd kan variera med 6 cm. Anton är heller inte den som stressar upp sig så han borde ha varit ungefär lika  stor varje gång. Visst kan det skilja någon cm mellan åren, men 6 cm? Det verkar ju inte riktigt rimligt, det måste varit ett stort hål i golvet… =)

VeronicaP
0

Mäts inte ponnyn på hemma plan tror jag att man kan kräva att den ska ha 2 timmar på sig att *coola* av , för det är ju allmänt känt att en häst kan *växa* till sig på tävlingsplats eller på borta plan.

Ett exempel jag läste nu var att på EM för ponny hoppning där mättes alla (internationella regler) där får ju tex en D-Ponny vara 148 cm de till lät ponnyerna vara 151 cm vid mätning , 3 cm felmarginal just för att det var tävling, att hästarna var skodda osv. Så nog kan jag tycka att mäter man på tävlingsplats så ska man ha lite marginaler att gå på . 2- 3 cm är väl helt okey, 2 cm på oskodda och 3 cm på skodda tex..

VeronicaP
0

Våra mätmän har också en *måttstock * och mäter tjockleken på skorna och drar av det, om de är skodda vi den tiden som mätningen är , för oftast mäter vi våra ponnyer i jan, februari så vi har papperna färdiga i tid och då är de aldrig skodda .

Vi har en 3 årig shetlandsponny som är över 105 cm men jag har mätt henne flera gånger här hemma och jag får inte henne över gränsen någon enda gång , men ändå kan jag tycka att hon ser stor ut , men det är som Bengt skriver , hon har breddat sig, musklat sig och blivit mer högrest och allt detta gör ju att hon ser högre ut än hon är, sen har vi en shettis som är 101 cm men hon ser absolut inte ut att vara så *hög* men hon har en bra manke och på det viset är hon högre.

Teja-Bea
0

Om "B-ponnyn" blev för hög så är det inte längre en B-ponny.. då är den ju C! Räcka ut tungan

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Kratern
0

#64 sen att veterinären och mätmännen är slarviga är inte hästägarens problem ;)

Nej, det är det har du rätt i. Men det är hästägarens problem att följa djurskyddslagen.Flört

gotlandsruss
0

mät den en gång till  i hästens hemma miljö och vedrka och motionera

P.S har du nån bild på hästen

Klasselover
0

Själv har jag tur och är inte inom riskgränsen. Våra har växt klart och är 98 resp 118 cm. :)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.