Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 1810 ggr
Jullanhugo
0

Bred förbygel

Heeej allihopa! Jag har funderat lite och ska nog köpa en förbygel eftersom jag tycker dom verkar ge mera bogfrihet än en vanlig brösta. Men så tänkte jag på att dom "remmarna" kanske är för smala så funderade på att köpa en bred förbygel, typ som denna: http://www.travbutiken.net/Bred-f%C3%B6rbygel%2C-Beta/11423,sv_SE,pd.html

Men vad tycker ni? Spelar det någon roll vilken sort jag köper, för jag tänkte att jag skulle använda den och köra med några dagar i veckan. Vet ni vart man kan köpa en sådan modell till mindre shettis med ganska liten bog?

Stallmima
0

Annars kan du använda en "löpande" vanlig brösta, lite svårt att förklara men den går runt med en rem eller rep som sitter löpande i vagnen. Tyvärr ingen bild på hur jag menar.

Jullanhugo
0

Hmmmm, förstår inte riktigt vad du menar :/

Twili
0

Är det till tävling? Hästen drar inte i förbygeln i alla fall, den drar med magen egentligen. Bygeln är där för att förhindra att selen åker bak om det skulle sig så vilja.

Men är det till träning är det en annan sak. Men då brukar man oftast ha brösta då det i det fallet ger mer kraft.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Jullanhugo
0

Aha, men finns det någon bra lös travbrösta som ger ganska mycket bogfrihet? Jag funderar på å köpa en empathybrösta men vet inte om jag kan köpa det nu.

Hur påverkas hästen av att dra med magen?

Twili
0

alla förbyglar ger mycket bogfrihet och bröstor gör väl helt ok utrymme de med. jag tycker alla är ganska lika men det finns väl korta bröstor som brukar användas vid tävling.
 jag har alltid kört med brösta hemma för att de då drar tyngre och ska dra med bröstet. I lopp har det blivit förbygel av personlig anledning, det ser snyggare ut. Jag skulle inte påstå att hästen påverkas något av att dra med magen eftersom det inte är tunga vagnar man använder.

Jullanhugo
0

Okey, tack så mycket! :D Men asså, ponnyn min har så himla liten bog :/ Så om jag har en travsulky gör det inte så mycket om jag kör med förbygel några dagar i veckan eller varierar med förbygel och brösta!?

Twili
0

om de är till träning skulle jag köra med brösta, jag vet inte vart men har sett att de även finns mycket tunna bröstor :-) i regel tränar man hårdare och längre en vad hästen ska utföra i ett lopp, och då skulle det nog va bättre om den drog me bröstet.

Jullanhugo
0

Okey! Tack ^^