Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1198 ggr
Emma-Salli
0

Lätt i bakdelen.

Min treåring har på senaste tiden blivit väldigt "lätt i bakdelen" alltså att han springer och smågalopperar med bakbenen. Har redan provat att sätta boots bak för att han ska bredda och tynga ner bakdelen liten men det har inte fungerat. Någon som har erfarenhet av detta som kan komma med något bra tips? Vore väldigt tacksam isåfall :)

Twili
0

Två saker kommer upp i mitt huvud:

Prova Rymond käk, ska tydligen kunna få hästar att lägga vikten på baken istället i fram

Har du kort käk? Kort käk kan göra att de blir lätta i bak då de inte får kraft att trycka av, framförallt om de inte ligger på i käken. Prova länga den så kanske han kan trava mer jämt.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Emma-Salli
0

Har provat både att ha kort käk och lång käk. Problemet som uppstår när jag har längt käken är att han inte lägger sig i den då. Det verkar nästan som att han är rädd för att slå ihop bakhovarna med framhovarna och att han då tar "hjälpsteg" för att inte slå ihop.

Tusen
0

Lätta fram istället då. 🙂

Emma-Salli
0

#3 Han går barfota fram så det går inte att lätta så mycket mer där

Tusen
0

#4 Nä, då blir det svårt. 😉

ryttarn
4

Kan mycket väl vara så att han är i en växtperiod och därför helt enkelt inte är i fas med sig själv. Om en ponny är överbyggd kan det mycket väl bli just som du beskriver.

Nästa sak jag skulle göra är att låta en duktig Equiterpeut ta en titt så att det inte är någon låsning. Si leden men även övriga leder i kors o ländrygg kan ge dessa effekter.

Balanseringsråd ger jag dig inga utan att se hästen i rörelse. För det kan vara miljoner små detaljer som ställer till det…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Emma-Salli
1

#6 Tack för tipsen. Min hovslagare Nicklas ska kolla på honom in action någon dag nu. Hjälper inte ny balansering så tar vi honom till en equiterapeut för att se så han inte har någon låsning.

Emmelie93
0

Boots fram kan hjälpa…. Hjälper på mina ponnyer! :)

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

MiiaaK
0

Hur tugna boots har du haft bak?

Jag har samma problem med min, men han är 11 år och är fixad av en equiterapeut nyss och han hade endel låsningar. Men tycker inte det har gjort stor skilland på min , men man vet iallafall att han är frisk nu.

Men han blir bättre när han har tungt bak, jag har köpt islandsboots och det fungerar bra! ca 200 g på dem. Och lätt fram då

Tror det sitter i huvudet på min lite med.

Tusen
2

Jag tror mer som Jerker att man ska vara försiktig med att hålla på med att krångla med olika balanseringar på en unghäst, utan mer titta på hur den växer och ta det lite lugnt då den är inne i växtperioder.

MagganS-B
4

Tror precis detsamma som ovan, man skall ALDRIG hålla på att joxa med balansering på en 3-åring som växer. Travar dom inte bra så är dom säkerligen inne i en sån period. Russet växer ganska långsamt, i alla fall dom flest individerna, och dom behöver tid på sig för att alla leder skall bli stabila! Om man då börjar att manipulera, balansera med en massa olika skor och vikt så kan man förstöra hästen för livet! Låt den få en viloperiod skall du se att det fixar sig!

StuteriSolo
0

Som flera andra har sagt - när en unghäst plötsligt inte kan trava beror det i stort sett alltid på att den växer. Ofta passar de på att växa litet lagom till kriterietiden bara för att överraska sina ägare 😃

Vila är en bra medicin.

Linneawestberg1998
0

Hej! har samma problem med min Ponny, var till kliniken  idag och kollade! Dom på kliniken sa att de sitter i huvudet … och att man ska köra så fort de går tills dom börjar hoppar:) Ponnysar kan även gårr för fort många gånger och att det blivit fel på grund av farten..

[Justie]
4

Vila eller jobba i ett tempo där din ponny inte tar detta extra steget. Låt ponnyn bli stark och stabil i det tempot och "pressa"/låt honom gå snabbare successivt - börjar han gå orent saktar du in till ett tempo där han går bra och försök sedan hitta hans maxtempo i "rentraven" och jobba med att stärka den. 🙂

Min ponny gjorde också så när han var 4 år men efter att jag tränade tempo och hellre körde långsammare men i ren trav istället för snabbare men oren trav så "fixade" problemet sig och han blev stabil och behöver ingen balans på benen.

Tessan08
2

Många ponnytravare överforceras och går då orent i traven, ta upp och låt den trava i ett tempo den klarar av. När det gäller unghästar så växer dom i perioder precis som tidigare nämts, ge din ponny vila en månad el två nu under höst/vinter med bara enstaka lugna motionspass, longering, tömkörning etc.