Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 1753 ggr
Jullanhugo
0

Sulky

Jag tänkte jag skulle köpa denna sulkyn: http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=606800&inriktning=3&typ=

Men hur fäster man vagnen i selen? Har inte så jätte mycket erfarenhet om sådant, men det brukar ju vara "ringar" på skaklarna typ längst. Men om det inte är det, hur fäster man då?

Ursäkta min okunnighet men ää aa xD

Stallmima
0

Till denna behöver du en remsele, skall du bara köra på bana eller i skogen?

Tessan08
2

Om du aldrig selat ut el kört tidigare är det viktigt att du har med någon erfaren de första gångerna som kan visa hur det går till att sela :) En vagn som inte är fastsatt ordentligt är livsfarlig både för dig och hästen! Lycka till!

Jullanhugo
0

#1 Okey, jag funderar på att göra om till QH. Jag kommer köra i skogen och på vägar

#2 Jo då! Jag har selat och kört några gånger, ungefär 5ggr då min ponny nyligen är inkörd.

Stallmima
0

#3 Då ska du inte ha en sulky utan en rockard om du skall köra i skog och mark. Såg att du ev har en shettis och den vagn du tänkte köpa passar nog bara stor häst. En sulky har för klena däck för att köras i skogen med. Hoppas du finner det du söker  👍

Jullanhugo
0

Men på min skola brukar dom köra med sulky i skogen :0

Tessan08
1

Du kan kanske köpa till ett par speedcar däck om det går att sätta dit men det blir inte särskilt bekvämt att köra i skog och ojämn mark med en sulky som ej har stötdämpare.

Jullanhugo
0

Men asså, skogsvägar har ju inte så ojämn mark. Eller jo, kanske men det beror på vad man menar med skogsvägar. Dom skogsvägarna vi har är typ grusvägar. Gaah! Blir så förvirrad, för liksom vanliga bröstor är typ för tjocka, skulle vilja köpa en Empathy brösta men dom är så jäkla dyra!Fast ja venne, får väl köpa en sådan i "värsta fall".  Sen funderade jag på en french collar och en loksele men hittar typ inget sådant till minishettis!  Men sen tänkte jag liksom på en förbygel att dom ger bogfrihet men tycker inte om att dom sitter fast i däcklet och dom är så smala. Så såg jag dom lite bredare och funderade. Sen funderade jag på en smalare brösta, för om han ska dra sulky kanske det inte gör så mycket.

Sorry för jag är en aning "efterbliven" men aa ja venne xd

Stallmima
0

Oj! Om du har en minishettis passar verkligen inte den vagnen på din pålle. Kan du inte skicka ut ett kort på hur skolhästarna ser ut när de drar sulky i skogen

Jullanhugo
0

Mja, minishettis är han inte riktigt men hans pappa är minishettis så han är ganska liten (93cm).

Asså aa, ursäkta min okunnighet åså. Hoppas ni inte tycker jag är dryg! Men spelar det så stor roll om det är till  större häst? För jag tänkte, det är ju 45cm mellan skaklarna längst ut och 41cm lite längre in, på den rockarden jag brukar köra Hugo med är det 40cm mellan skaklarna så jag tänkte att den kanske kunde passa 🤔

Men kan man inte byta däck påren?

einarsson
0

Om du skall ha loksele måste du ha svängel på vagnen. Du kan inte använda en storhästvagn på en minishettis. Det de på din skola kallar sulky är antagligen en rockard. Detta är en tävlingssulky för stora travhästar. Försök hitta någon i din närhet som kan hjälpa dig att hitta en sele och en vagn som passar din ponny.

Jullanhugo
0

oow, sorry glömde! Jag hittade ingen bild på när dom är ute och kör :/ Men jag kan ta en när jag får chansen!

Tack för hjälpen ni ger mig iallafall! De får mig och tänka en del

Jullanhugo
0

#10 Nä det är sulkys ^^

Ya, tack! Tror jag vet en som kan hjälpa mig. Folket på skolan kan nog rätt bra om sådant

Tusen
0

Om du har en storhästskulky till en liten shettis kommer den att luta framåt mot din ponny och de blir en obalans som kommer göra att din ponny får ett alltför stort tryck över manken. Det är inte bra. Så det är inte bara avståndet mellan skacklarna eller avståndet mellan ponny och kusk som spelar roll vilken storlek man bör ha på sina vagnar.
Vilket skola går du på? Är det en lantbruksskola eller travskola?

Stallmima
0

Tänker precis som #13 säger

Jullanhugo
0

Aha, hmm jo det är ju sant i och för sig!

Jag går naturbruks med trav/körinriktning