Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 1917 ggr
Tusen
6

Minska på startavgiften!

Är det inte dags att minska på B-ponnysarnas startavgifter?

106 kr att betala, vilket är rätt mycket mer än de 30 kr som stortravarna får betala. Speciellt om man jämför med vad det är i vinstpengar.
Visserligen är deras boxavgifter något högre men om man jämför med B-löpsdagar kan de vinna 3 500 kr i förstapris (B-ponnysarna får ju 600 kr i små lopp) och med en start- och boxavgift på 200 kr (tillsammans under dessa B-löpsdagar) så kan man lätt räkna ut att B-ponnysarna får betala så mycket mer för samma lopp.

Ska det behöva vara så? 🤔

tomj
10

# Det är bättre att höja prispengarna istället för Kat B vi har planer på att till nästa år höja prispengarna i Östersund till 1.200kr i alla Russ lopp och

t.o.m i vissa lopp till 1.500kr under dubbelhelgen som vi började med i år fär snabblopparna.

Kat A kommer åxå att få en höjning i form av extra hederspriser.

Tusen
2

#1 Hur kan det kompensera? 30 kr v. 106 kr och 15 000 kr v. 1.200 kr? Nja…. jag vet inte det, ja. Dessutom höjer ju inte alla banor vinstpengarna. Ni i norrland har väl alltid haft högre vinstsummor än söderut?

Rent ekonomiskt tror jag att om alla banor sänker startavgifterna kommer sänkningen mer till godo till alla. Inte bara de som vinner.

Stallmima
0

Starta en namninsamling bland ALLA aktiva, jag skriver gärna under  😃

Frickan_mary
1

Ganska dyrt o tävla när man har 5 starthästar haha över 500 spänn i startavgift.. o de e kanske va man får ut på deb dagen o ibland mindre. . Höjning av prispengar!!!!! O sänkning på startavgift!! Dags att de börjar lyssna lite på oss ;)

Twili
1

Men varmbloden får väl prispengar ifrån spelandet? Inga pengar spelas på russ.

Om alla betalar 30 kr och det är 12 startande så är budgeten 360 kr för ett lopp.

Om man betalar 106 kr * 12 så har man drygt 1200 kr i budget. 

Jag vet inte hur de funkar men så har jag alltid trott det går till

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Tusen
1

#5 Förr var det befogat med en startavgift på 100 kr eftersom det var ponnyklubbarna själva som betalade ut prispengarna. Numera är det travsällskapen som betalar ut prispengarna och de får sina pengar från ST som får pengar från ATG. Så indirekt kommer pengarna från samma ställe. Sällskapen får dessutom numera bidrag från ST för att kunna hålla ponnytävlingar. Det fick inte ponnyklubbarna då de var arrangörer för tävlingarna.

Twili
1

Ja men då är det ju bara o pressa på :-)

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

madde89
2

startavgiften  borde inte  vara  mera  än vad stora hästarna får betala  30 kr o moms vf ska vi betala  hundra när de dessutom kan tjäna betydligt mer än 600 kr som de är i de flesta lopp.

förstår inte vad ST har gjort de ända ja tycker de har gjort är att höjt avg med sin moms skattning på allt. Vi får fortfarande stå flaggvakter nästan i  varenda lopp, lite svårt om man ej har nån med sej att stå vakt i sitt eget lopp.

samtliga prispengar borde höjas till minst 2000kr i 1a pris på vanliga heldagar och 35000 på insprängda lopp med transport bidrag till oplac på insprängda. Shettis travet  är förstört pga av att de tog prispengarna från shettis travet. tillbackas med dem det ger lite extra i  kassan till  dem som håller på med shettis. 

ST borde höja ålders gränsen på vbl och kallblod till 18 år tycker att det  är  på  tok förtidingt att som vissa gör går från shettis till vbl / kbl travare.

låt folk får tävla  ponnytrav längre i vuxen klasser. gäller både shettis / russ över 15 över 25 klasser.

alla vill inte hålla på med stor travet.

bevara sporten , vänskapen  och framför allt så skall alla ha  roligt.

VeronicaP
1

Fattar inte varför inte vi har samma startavgifter som stor travet då vi använder samma system.

Anmäler man över internet 30 kr och över telefon 100 kr , måste ju vara lätt att fixa samma för oss .

Denna gången när vi fick avräkningen så tittade jag lite extra på det och hade det inte varit moms på boxar, start avg mm så hade vi gått på plus minus noll , men nu när momsen har kommit så får vi betala in den , (även om dottern inte har någon nytta av det då hon inte är momsredovisningsskyldig)…

giffan
1

#9 Och då har vi inte ens möjligheten att ringa och anmäla! Och vi har inte samma möjlighet vad gäller anmälan osv som man har på storhästarna.

På varmbloden kan man själv lägga in om vaccin och du kan se din träningslista och du ser när hästen ska vaccineras, om den ska kvala, när senaste start är gjord osv. Inte konstigt att det kan bli fel när man ska anmäla en ponny när man måste ha sten koll på allt. 

Och visst förr gick det bra att ha koll på allt, men utvecklingen går framåt, men ponnytravet bakåt, då blir det lätt förvirrat när man har ett ben i varje sport.

Problemet är att allt blir så komplicerat, och dyrt. Och sen blir det inte ens lopp så man kan starta…

Jag kan absolut betala dom avgifter som är idag, men då vill jag ha något för dom pengarna.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Rauka
0

Om inte ST lyssnar på stortravsfolket, vad får er då att tro att de ska lyssna på ponnytravsfolket? Ni har inte SPTF som motpart längre. Ni kan samla ena listan efter den andra och skicka in till ex Rikard men det kommer inte att ge någon effekt. Allt handlar om pengar för ST och ponnytravet är inte direkt inkomstbringande vare sig spelmässigt eller kommersiellt. Bara en utgift och huvudbry egentligen.

VeronicaP
3

#11 är de detta som kallas positivt tänkande 😉

Bättre att göra något ting än att inget göra alls 😇