Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 1374 ggr
matildaakerlund
4

värmning på banan

Har ett svagt minne av att jag hört att from iår så måste alla ponnys ut på banan i värmning, stämmer det? 

Då det inte varit något problem förns tills nu på söndag så är det ingenting jag tänkt på. Har nämligen häst i lopp 7, 9 & 13. Så ingen av dom kan värma varken före första start eller i pausen mellan lopp 6&7, då skulle det bli antingen drygt 2 timmar innan loppet eller direkt innan. Loppen går även så att när ett lopp gått i mål så defilerar nästa om ca 2-5min, beroende på vilken klass det är på loppen. Räknas innerplan som värmning på banan? Isåfall är nog det det enda alternativet jag har.. 

Det här med att inte få värma mellan loppen är helt värdelöst, fler och fler banor har ju gått över till det men jag tycker att det borde vara en självklarhet precis som det är för stortravet..

giffan
1

Det räcker att du kör ut med dina hästar ett bakvarv på banan, så det kan du ju göra före första loppet, eller precis före ditt lopp. 

Vi brukar värma på rakbanan under ett lopp och sen bara köra in och köra ett varv på banan och det fungerar bra.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

matildaakerlund
0

#1 Får göra en sån variant, tack:) 

Problemet på Bergsåker är att det inte finns någon träningsbana, utan endast en väldigt kort slinga - runt hagarna - som är några hundra meter, så det blir många varv där för att det ska bli nått, men finns inte så mycket annat att göra i det här läget..

giffan
0

#2 Men har dom INGEN värmning på banan mellan loppen? Får dom ens ha så då alla faktiskt måste visa hästen på banan?

Alltså står det ingen värmning mellan loppen?

Annars så kan man ju köra ut och för värma på lilla slingan runt hagarna, och sen bara in och köra snabbt på tävlingsbanan, det brukar man hinna mellan prisutdelning och nästa lopp.

~ Anneli ~ 

matildaakerlund
0

Det står såhär i programmet "Värmning på banan är tillåten fram till defilering av lopp ett samt i pausen" Det är det jag funderar på oxå, känns ju inte så kul att ut och värma 2-3 timmar före loppet..

giffan
0

Undrar om man ens får göra så?? Som sagt hur 17 ska man hinna värma då?

~ Anneli ~ 

Emmelie93
0

jag har hört att dem har tagit bort den regeln med att man behöver värma på banan…
Frågade på Jägersro en gång när jag var inne med en stortravare som skulle kvala, och då fick jag till svar att den regeln är borttagen…

När jag kom hem på kvällen sen så kollade jag i reglementet på nätet, och jag kunde inte hitta att man var tvungen att värma på banan.

Tycker det är mycket märkligt att dem inte har gått ut och sagt något om det…. 🤔

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Tusen
2

#6 Lyssna inte på alla rykten som florerar.
Så här står det i ST´s reglemente (även för ponnytravet):

§40 i Tävlingsreglementet:

Tillämpningsanvisning:

- Samtliga ekipage ska vid varmkörning/-ridning uppvisas

minst ett varv på tävlingsbanan. Detta gäller även om hästen

varmkörs/rids på annat område.

matildaakerlund
4

Får väl kanske bli ett andra samtal till Rickard för den här veckan.. Vill höra vad han har att säga om det, för för det första så tänker jag varken värma för tidigt eller för tätt inpå, och visst kanske jag hinner ut och köra ett varv innan min defilering går men tycker inte man ska behöva göra det..

giffan
0

#8 Bra skriv gärna här sen vad han har att säga om att det inte är värmning mellan loppen. Tycker det verkar konstigt att man kan få ha så.

~ Anneli ~ 

Millaaann
1

Likadant är det på axevalla i helgen….de har 20min mellan varje lopp men man får inte värma på banan.. och det är paus precis innan mitt lopp. Jag har ny kusk till denna gång och vill gärna att hon ska få känna på Ronsan på banan innan loppet så nu får vi värma typ 3h innan start..tycker det är mycket bättre med fasta pauser. Då körs det 4 lopp i timmen istället för 3 och man har koll när man ska värma istället för att stressvärma mellan loppen.

VeronicaP
1

Ja man får bara ha värmning innan första start och i pauser. Man behöver inte ha värmning mellan loppen.

Men vi värmer ofta våra innan första start inga problem alls även om de startar lite senare , sen joggar man igång dem igen på slinga eller raka eller var man nu kan värma någonstans , funkar hur bra som helst :D

VeronicaP
1

#10 Fast de står ju CA tider så de kan ju köra på snabbare om de vill ;) Fast tror de ändrade att man fick värma mellan loppen men att man fick vara uppmärksam på defilering mm pga de kanske kör loppen tätare än vad de står i ca tiderna (något alla måste lära sig att läsa om de står CA innan eller ej , för står det de innan så kan de köra på snabbare än vad de står tidsmässigt 😉) hoppas ni förstår vad jag menar ;)

Millaaann
1

#12 värmer henne innan första start iaf ;) annars kanske hon får värmas mellan 4 lopp om de kör loppen snabbare :P joggar henne under pausen sen så kommer hon igång ;)

VeronicaP
0

#13 :D

CatAlex
1

Vi har ändrat oss vad gäller värmning mellan loppen så vi kommer tillåta det på söndag. MEN det är jätteviktigt att man inte stör varken prisceremoni eller defilering. Vi har cirkatider i programmet och personalen på Axevalla kör på så snabbt det går så jag misstänker att om vi inte får en massa omstarter kommer loppen gå tidigare än utsatt tid och därmed blir det kortare tid till värmning mellan loppen. 

MVH/Catrin Alexanderson APTK

giffan
2

#15 VARFÖR stressa mellan loppen??? Då kan det alltså bli som på solvalla att man missar sitt lopp om man inte är där i riktigt god tid. Kan inte vara bra för någon att det ska stressas fram.

~ Anneli ~ 

VeronicaP
0

#15 Bra då blir väl alla nöjda ändå :D

matildaakerlund
5

De är ingen ide att skriva ut varken tider eller ca tider om man ändå tänkt korta ner, för som aktiv så planerar man efter det som står i programmet, ca tid eller ej, så allt kan ju bli skit med värmning osv om man helt plötsligt kortar ner 2-3 min mellan varje. Tex jag startar i sista loppet (lopp13) på bergsåker på söndag, beräknat att gå 15.12, om dom kortar ner 2-3min mellan varje lopp så kommer loppet helt plötsligt att gå före 15.00? Och hur blir det då för dom som startar två lopp? Alla dom hästarna kanske inte får sin timme mellan loppen om dom ändrar alla starttider.

ekbacka
3

Men ÅÅÅÅ jag tycker att det är så tråkigt att höra allt gnäll om starttider på loppen jämt.😕

Det brukar bli bra i slutänden ändå. Jag tycker inte heller att pauser alltid ligger rätt, men det kan inte passa alla.🙂

Själv har jag häst i lopp 9, 10 och 11 på söndag. Det är ju bara att bita ihop och ta det som det kommer.☔️

Om loppet går 10 min före eller efter utsatt i programmet tror jag inte spelar roll. Vad jag vet så måste man väl vara på plats en timme innan start, eller??🙂

Jag ser i alla fall fram emot att tävla på Axevalla, vilket jag inte gjort innan.

Hoppas det löser sig för er alla med värmning osv.😃

giffan
1

#19 10 min kan vara tillräckligt för att missa ett lopp! Och det är ju egentligen inte gnäll i den här tråden tycker jag, mera ett konstaterande att allt alltid ska gå så fort. Varför måste man ha så bråttom??

~ Anneli ~ 

VeronicaP
2

Håller med #19 jag , man får väl ha koll själv hur loppen ligger till och inte bara gå efter tider som står, tjuras det lika mycket om de skulle bli försenat för då har *man* ju i såfall tagit ut sin häst för tidigt .

Det kan inte anpassas efter alla och det är faktiskt i slutändan upp till en själv att ha koll så att man är på plats i tid innan sin första start, och i defileringsvolt mm . Man kan aldrig skylla på någon annan än sig själv 😇

matildaakerlund
2

#19 att vara i tid till start och defilering kommer inte vara några problem vare sig dom skriver tider eller ej, eftersom jag hör loppen i högtalarna så vet jag när jag ska ut med hästen. Det jag skapade tråden för var för att jag ville veta om det var så att alla hästar måste visas på banan i värmning och hur dom isåfall tänkt sig att det ska gå när värmning på banan mellan lopp inte verkar vara tillåtet och jag inte tänker värma 2-3 timmar före lopp, värmningen känns lixom meningslös då. Men nu har jag iallafall kommit fram till en lösning, tack för era svar och eran hjälp:)

giffan
0

#21 Beroende på vad för häst man har så ja det känns lika illa om man tar ut 10 min för tidigt.

~ Anneli ~ 

VeronicaP
0

#23 Precis och därför får man ha koll själv vad som händer på banan 😉

Tusen
3

Ni tycker att ponnyfolket gnäller om de får starta ett lopp 10 minuter tidigare än utsatt tid. Då skulle ni höra vilket gnäll det är på storkuskarna om de kallas till defilering 2 minuter för tidigt. Uj-uj-uj, säger jag bara.

giffan
1

#25 Men det är ju inte så konstigt. För man planerar ju efter vad som står. Står det att ett lopp går 14.00 så skulle allt haverera om det helt plötsligt går 10 min tidigare. Om man har en häst så är det säkert inga problem, inte heller om man sitter och skrittar ute två lopp före sitt, men om man gör klart och kör ut när dom ropar till defilering, då är man sent ute även fast man egentligen hade tid.

Nä jag tycker att man ska hålla tiderna som står.

~ Anneli ~ 

Tusen
2

#26 Det tycker jag också. Jag bara menar att ponnykuskar klagar bra mycket mindre än storkuskarna.