A efter namnet
Hej! Jag har sett i startlistor att det står ett a efter en del kuskars namn och en del inte, finns det någon här som vet vad det är för något? :)
I stortravet är det att det är en amatör som kör… Vet dock inte vad det betyder i detta fallet :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
a står för amatörtränad. Det gäller både för ponny & stor häst.

Om a står för "amatörtränad" så avgörs väl detta genom vilken licens den stora travkusken har löst.
Men hur funkar det inom ponnytravet? Ponnykuskarnas licens delas ju inte in i proffs eller amatör. Hur kommer det sig att några av ponnykuskarna inte har ett "a"?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#4 jag vet faktiskt inte varför det inte står "a" bakom alla ponnykuskar/ponnytränare då a:et står för att hästen är amatörtränad och jag skulle vilja säga att näst intill alla ponnyer är amatörtränade (det finns några enstaka proffstränare som även står som tränare pån ponny. A:et står hur som helst för just amatörtränad. Om vi tar t.ex det här storhästloppet så är häst nummer 1, 2, 5, 8, 11, & 13 amatörtränade men körda av kuskar med proffslicens. Där står det ett a bakom samtliga. Häst nr 4, 5, 14 & 15 är både tränade & körda av amatörer och häst nr. 6 både tränas och körs av proffs.
Men det här att inte alla ponnytränare har ett a bakom namnet är väl något man kanske får fråga Rickard om…
Är det inte så att de har med åldern på kusken att göra? Har för mig att de stod ett a på mig förut men försvann då jag blev 16 eller 15..
#6 Tänkte detsamma, kan ju ha något med licensen att göra men vet inte… 🤔
kan det vara så att a:t försvinner när man blir tillräckligt gammal för att köra om pengar, dvs 13 år & äldre?
#8 Det vore ju fiffigt i.o.f.s. Då skulle det vara enkelt att se vilka som behöver göra alkotest. Fast nu är det väl tränaren som är amatör och inte kusken (i detta avseende).
Kan ingen höra med ST eller Rikard? Jag är nyfiken.
Det brukar ta bort "a" när jag kör andras hästar som inte jag tränar men inte annars
Kolla gärna in min blogg! http://www.nattstad.se/alexandralennstrom
#10 Är du under 13 år?
Ja. Men jag har en kompis som är yngre än mig och står inget "A" efter
Kolla gärna in min blogg! http://www.nattstad.se/alexandralennstrom
#8 Så var det förr, fast ifrån 12 då.. Det fick jag lära mig när jag tog licensen. Det borde rimligtvis vara likadant nu, även fast det här med åldern ändrats för russen samt att det bara är russ kuskarna som kör om pengar.