Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 2258 ggr
Anemona
2

VARFÖR köra Kval-Lopp?

Är det någon som var med på SPTF förbundsstämma för 2 år sedan och som har kvar min utredning om kvalloppen. Jag delade ut statistik  i samband med EPS motion som ifrågasatte dessa?

Jag har för mig att det bara var omkring 7 av 100 kvallopp som kördes "under tävlingsmässiga omständigheter", dvs. minst 5 deltagare och 50% liknade mest "Time-Trials".

Mina papper blev kastade i samband med flyttning.

MagganS-B
4

Vilken fråga……Jag anser att man kör kvallopp för att kolla om hästen är i tävlingsmässigt skick! Det gäller både grundkval, alltså första gången och omkval, t.ex. efter en massa diskningar!

ryttarn
0

#1 Tycker frågan är väldigt relevant med tanke på hur kvalloppen ser ut idag. Vad visar det om en ensam ponny springer i 2.35 tempo runt banan? absolut ingenting.
Givetvis skall vi ha någon form av kval, men frågan är om den metod vi nu använder är så vidare värst bra…….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

ryttarn
2

Skall väl tillägga att de kvallopp som vi kört i år på Eskilstuna och Örebro blev väldigt bra trots nuvarande regler. Men detta berodde på att det i det ena fallet var väldigt många ponnyer(E 9/6, 9 hästar) och i det andra fallet väldigt jämna hästar(Ö 25/8) så att de gick i klunga större delen av kvalet.

Jerker Klang,

www.isil.se

agnescarlsson
0

Om en ponny hade kunnat få gå med i ett "riktigt" lopp hade den fått visa lite mer ! Jag har en lånad ponny som ska kvala om till våren, han har rekord 1:59,2 han ska kvala på 2:35 men vad visar det?

Tusen
4

#4  Att han kan gå bland andra hästar och sköta sig. Det är ju egentligen det kvalet är till för.

ryttarn
0

#5 Precis, men hur ofta har vi sådana kvallopp?

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
1

Jag tycker man ska ha kval som liknar stortravarnas premielopp, dvs man får inte köra varken för fort eller för långsamt. Mer liknande licensloppen.

ryttarn
0

#7 Tror jag är en mycket bra idé, men det löser tyvärr inte problemet med kvallopp som bara har en häst……

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
2

#8 Nej, absolut inte men man kanske skulle kunna tillåta fler sparringhästar, så att det är minst 4 hästar i loppet. Sen kanske man skulle kunna ta bort detta med allt kvalande med hästar som diskat sig. Dessa kval känns inte riktigt nödvändiga för ponnysar.
Jag tror mig ha hört från Rikard, att ST funderat på att ta bort ponnykvalen helt men att SPTF sagt ifrån.
 (Rätta mig nu ifall jag har fel för ibland tror jag saker fastän det bara varit jag som rört till det i tankarna)

MagganS-B
1

# 5 Det var ju det jag skrev "för att man skall se att hästen är i tävlingsmässigt skick"!😇 Tycker att det är viktigt! Under åren som domare har man sett ett och annat…..

fijalar
0

Jag är väl egentligen inte emot kval ,men är det någon större skillnad mot när vi inte hade det. Jo kanske,det är ju egentligen ponnyns viktigaste start.Det handlar ju om att den ska få starta i framtiden. Då kan jag tycka att man ska va många i kval loppet i sådana fall och det är ju inte lätt.

För att jag tycker så är att vi kvalade en ponny häst i våras och det gick galant, men sen blev hon stressad i loppen när det va många.Och vi hade inte en aning om att hon skulle bli sådan i lopp när hon va så kol i kvalet.( jo vi har kört många utbildnings lopp med många ponnyer o det har funkat) men hon har väl tävlings nerver. Det blev om kval igen på henne och det utförde hon perfekt, så nu är hon kvalad igen, hon är inte odräglig ,utan det är galopper och det kan vara störande nog för andra.

och sen finns det ju inte några proppar som stämmer ihop med kval tiderna, så Nä ta bort kvalet igen.

giffan
1

Jag kan jämföra lite när man ska "kvala" en greyhound. Då ska den gå ett lopp med hundar den kan passera och hundar som kan passera den. Först då får den starta i vanliga lopp.

Så skulle kraven kunna vara i ett kval och där kanske travskolorna kunde vara med och ställa upp med hästar om det inte går att få ihop.

Eller varför inte använda idealtidsloppen till det.

Finns bra exempel på hästar som startar och galoppera så pass många gånger att den ska kvala om, sen startar den igen och kvalar om, startar och kvalar om. vad ger dom kvalen? Om den går ensam i loppen på en tid långt långsammare än sitt rekord. Det visar inget tycker jag

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Anemona
2

#1 Maggan - 90% av alla kvallop är "ett skämt" (se #2)
- de körs inte "tävlingsmässigt" och visar alltså inte ett dugg om ponnyn är i "tävlingsmässigt skick eller inte!

Stortravet har kvallopp för att visa spelarna att kusen kan springa tillräckligt fort utan att galoppera så de törs lira. Jag tror att ALLA (få undantag?) har haft ut sina hästar i provlopp INNAN kval.

Sedan beror det på vad du menar med "tävlingsmässigt skick". Om du menar en kombination av mentala och fysiska färdigheter SAMT prov på att ponnyn kan volta med andra och "uppföra" sig i en klunga så håller majoriteten av kvalloppen som hålls idag INTE måttet.
Dessa kriterier KAN däremot uppnås om klubbarna arrangerar PROVLOPP med fält av minst fem deltagare. DÅ kan vi uppnå önskad effekt!

ALLTSÅ behövs inte kvallopp för ponnyer!

PS.  Min fråga var om någon har kvar det statistiken som jag gjorde?

Anemona
0

#4 agnecarslsson - Nuvarande regler bekräftar att kvalloppen är ett stort skämt, och visar inte på om ponnyn är i tävlingsmässigt skick eller inte!

#5 tusen - om det är syftet så håller 90% av kvalloppen idag måttet!
#6  #8 ryttarn - håller med dig fullt och fast!

#11 fjalar - det är väl solklart att sådana situationer inträffar!
Det är en STOR skillnad att jogga runt ensam i ett kval och SEDAN volta med flera andra och springa i ett fält! Det bevisar ytterligare att 90% av kvalen inte fyller sin funktion!

#12 - giffan - detta låter vettigt och det KAN vi även åstadkomma inom ponnytravet under vanliga träningsdagar - gärna med travskolan -eller träningstävlingar!
Med PROVLOPP under liknande premisser kan duktiga funktionärer på banorna avgöra om ponnyn är i "tävlingsmässigt skick"!

MagganS-B
1

# 14 Vi har i en annan tråd pratat om att det är dom aktiva som skall bestämma hur dom vill ha det…..Inte staketkuskar och ponnytravföräldrar! 😉

Teja-Bea
4

#15 Fast i många fall så har staketkuskar och ponnytravföräldrar mer erfarenhet än de aktiva och kan jämföra med hur det har varit tidigare.

Vi kan väl slå våra kloka huvuden ihop?!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

VeronicaP
4

Tycker absolut inte att kvallopp ska tas bort , finns ju tom hästar som inte klarar av kvaloppet ens när de går själva hur ska det då gå om de hamnar ihop med flera ;)

Sen kan jag kanske tycka att man skulle kunna ha fler hjälphästar eller så , men absolut inte ta bort kvaloppet för ostartade hästar eller för hästar som uppför sig illa i loppen ,håller på att vända mm.

Men de som får för diskningar i  raden tycker jag kan kännas lite menslöst , för en del gånger så kan det vara de mänskliga som felat och diskat fel häst .

Tusen
1

#17 Är helt inne på ditt spår.

MagganS-B
0

# 16 Se framåt var det ja…..Det finns ungdomar som är jätteduktiga och som har helt klart för sig hur det skall vara!

Teja-Bea
1

#19 absolut - jag har inte påstått annat!

Men flera erfarenheter är ofta bättre när beslut ska fattas!

Som sagt: Varför inte slå våra kloka huvuden ihop?!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Mixie
1

#13 under de år jag körde på valla fanns inte ett enda provlopp! Jag har inte kört något alls!

Hade som önskemål att man skulle få köra extra kvallopp med en orutinerad häst för att få mer rutin men det får man ju inte…

//Mickan

giffan
0

Jag trodde dom här idialtidsloppen skulle bli lite som provlopp, att man kunde köra i en klunga och ev byta lite positioner, men dom ger inte så jätte mycket om man ska stå ex 300m bakom dom andra. Och nu blir dom heller inte av.

~ Anneli ~ 

Icaros02
1

#17 Veronica P håller med dig totalt!!;)

HelWes
0

Tycker också att kval loppen måste vara kvar, även om de inte sker " under tävlingsmässiga förhållanden " när en ponny springer runt. 

Men den får iaf visa att den kan volta och inte springer av banan, vänder etc..bättre än inget iaf.

Kanske ska man sträva efter att fler " hjälphästar " och sedan tycker jag tiden är oväsentlig och regeln att inte hjälphästen får " dra " fram kvalponnyn tycker också motverkar syftet.

Det viktigaste är att ponnyn klarar volta och bli omsprungen/springa om utan att  kasta sig ut eller in i banan.

giffan
1

#24 Tycker du det gäller samma för hästar som startat i ex antal år och får omkval för den har för många galopper? Det visar egentligen inget alls tycker jag, tar bara tid och energi att åka och kvala och man missar dom loppen man ev kunde varit med i.

~ Anneli ~ 

agnescarlsson
0

Men det är ju ofta att hästen springer ensam på banan vad visar det då om han kan sköta sej med andra hästar? Menade ju såklart att han har rekord 1:58,2

HelWes
1

# 25 Nä, det är ju helt poänglöst. Ponnyer som diskas " för ofta " beror väl oftast på att kusken kör för fort, knappast att den inte kan volta. Om man som kusk väljer att överforsera sin ponny gång på gång och bli diskad så drabbar ju det bara det ekipaget..

Jag tycker det räcker med okvalade samt oregerliga ponnyer..