Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 1935 ggr
tomj
6

Snabb ponnies flyr landet!

Det är synd att så många snabba ponnies försvinner ut ur landet av olika anledningar framförallt vid försäljning då tydligen man får mer betalt för sin ponny i bl.a Norge och  Finland.

Synd, Synd, Synd då snabbloppen blir tunnare och tunnare……..

Stallmima
0

Det är högre efterfrågan från utlandet än i sverige tyvärr  😕

ryttarn
0

Tyvärr inte så konstigt. Efterfrågan på ponnier i Sverige har aldrig varit så låg sedan jag började med russ för drygt 10 år sedan. 

Att det sedan är ganska turbulent och mycket negativism runt ponnytravet i Sverige gör ju inte saken bättre……

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
7

Är väl inte så konstigt då det verkar vara så att folk här ska ha en 100 % trafiksäkra hästar(vilket vi vet att de finns inte) de ska vara snabba segermaskiner, snälla , barnvänliga och helst utrustning till och får max kosta 10.000.

Inte alls konstigt att de säljs utomlands, vi vet alla vad de kostar att ta fram en ponny bara till 3 års ålder .

Tycker iof att alla skulle stå på sig och ta lite mer betalt även för inte de allra snabbaste eller eliten så kanske de får stanna här i landet.

ryttarn
2

#3 Det värsta är att det finns folk som säljer så och ibland ännu billigare vilket helt slår undan fötterna på oss som försöker att iaf inte bli helt bankrutta på russaveln……..

Jerker Klang,

www.isil.se

amandahandersson
2

Jag blev allvarligt fundersam när jag skulle sälja Musse och folk förväntade sig att betala 25.000:- för honom. Jag ser hästar som presterat betydligt sämre på travbanan än han som är utlagda samma pris som jag till slut sålde honom för. Jag fick flera bud från Norge på honom, men gick hellre ner i pris för att han skulle stanna i Sverige. Det blev väldigt bra till slut ändå 😎

tomj
3

#5  Heder till dig Amandah att du sålde honom till Emmy så att vi fick ha kvar denna underbara ponny i Sverige!

Flera skulle följa ditt exempel!!!

tomj
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Razmus Raid & Emmy!

rebeccajansson
1

De russ och shettisar som vi har sålt till Danmark, Finland och Norge har varit utannonserade i Sverige först men när ingen svarar och visar intresse så har det blivit så att dom åkt utanför Sveriges gränser vi har dock inte gått ner i pris

ryttarn
1

#8 Tyvärr är det ju så det ser ut. Svenskar kommer bara med skambud, norrmän betalar vad man begär. Inte konstigt att man säljer utomlands då, är alldeles för dyrt ändå att föda upp russ….. Vi kommer inte få behålla bra russ i Sverige förrän vi är beredda att betala vad de är värda.

Jerker Klang,

www.isil.se

MagganS-B
4

# 9 Tyvärr är det ju också så att en del russ som skulle vara en tillgång i aveln försvinner utomlands, tror inte så många tänker på det…..För att få fram bra russtravare så måste det finnas bra föräldrar!

Teja-Bea
4

Precis som #8 skriver så har vi också haft hästarna utannonserade både i Sverige och utanför, men det visas antingen inget intresse eller så kommer skambud.

För oss som uppfödare är det inte ett alternativ att gå ner i pris bara för att hästen ska stanna i Sverige.
Då säljer vi hellre utomlands till ett bra hem och för rätt pris!
Vi har sålt många hästar till norden!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ryttarn
0

#10 Visst är det så, men de kan ju komma i avel även utomlands. Isilon Alassé NG057 är både godkänd hingst, duktig ponnytravare och används i aveln. Även om man säljer utomlands så kan de bidra till russaveln.

Jerker Klang,

www.isil.se

Teja-Bea
1

#12 Ja precis!
Stuteri Tejas  sto Hults Pirita står i Finland och har där två guldbelönade avkommor =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

MagganS-B
1

Så länge det finns uppfödare som säljer sina föl/unghästar för underpris, 3-4000,- så kommer inte priserna att stiga igen!

# 12 Det var bara ett exempel! Jag har också haft en uppfödning i Norge som gick under 1.50, var Norgemästare och godkänd hingst…..Jag tänker på alla dom som gått till Finland, Danmark bl.a. Inte alla är intresserade av att avla efter tävlingskarriären är slut.