Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: avel
Läst 1893 ggr
Ernst-Romeo
4

Russtravhingstarnas betäckningar 2013

Russtravhingstarna fortsätter att betäcka en stor del av de russton som finns i avel. Här kan du se hur många ston som varje 2-min hingst har betäckt www.russtravare.se

Stallmima
0

Hur ser totala betäckningar ut?

Ernst-Romeo
1

för 2012 var det 435 st

Reko
0
ryttarn
2

Med andra ord, 421 betäckningar 2013 vilket är en nedgång med 14st från förra året som redan det var ett uselt år. Vad man oxå kan utläsa är att det nästan enbart är hingstar med egna travprestationer som ligger på topplistan. Kanske en väckarklocka för hingstägare att se till att deras Hingstar faktiskt används aktivt på Trav, körning eller ridning….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

rebeccajansson
0

Vad tråkigt att Uron G är död….

Reko
2

#5 Körning och ridning ger inga extra ston. Se bara på Exact och Pelle- Russ. Goda resultat på travet är det som gäller.

ryttarn
0

#7 Givetvis ger travet mer, är ju en mycket större marknad. Körsporten är ju tyvärr extremt liten och ridsport med ponny har ridsportsförbundet totalförstört med sina underliga åldersgränser……

Men att bara låta hingsten "skrota omkring" ger inte många ston mer än ev grannens och egna……

Vi får se vad som händer med betäckningsstatestiken för Arn när mina 2 -13 kommer ut på travet om några år ;)

Men det stora problemet just nu är att betäckningssifrorna sjunker för varje år. Givetvis pga att efterfrågan minskar. Det vi som uppfödare tillsammans med SvRAF måste fundera över är hur vi skall vända på detta. Det funkar ju uppenbarligen inte att göra det som ev görs idag……

Jerker Klang,

www.isil.se

StuteriSolo
8

I en så liten ras som russet är det ju väldigt viktigt att så många som möjligt används i avel. 

Så det är trist att inte alla ston får iaf två föl som kan föra generna vidare, och att inte alla hingstar används varje år. Det blir ju litet snedfördelat när ett fåtal får många ston och det stora flertalet 1-2 eller inga alls.'

Någon patentlösning finns väl inte, men det får aldrig bli ett motsatsförhållande mellan bevarande och prestation

Jag tänker ofta på hur tillfälligheterna styr aveln, tänk om Gumino fått fortsätta gå som sällskap till travare? Hade hans duktiga pappa uppmärksammats på samma sätt? Eller hans släktingar på mördernet?

Och Polar som gjorde oerhört bra prestationer och knappt fick några ston och så kom Kålmans Pärla och då var han plötsligt intressant på sin ålders höst.

Jag tror många är rädda för att använda hingstar utan kända prestationer, men har de inte fått chansen kan man ju aldrig säga om de är bra eller inte, och framför allt, man vet inte vad de nedärver!

Vagabond som visade sig vara en så utmärkt förärvare av bra temperament och prestationer, det hade man inte kunnat gissa på bara stammen eller prestationerna.

Tusen
0

#9 Mycket bra skrivet. 🏆👍

ryttarn
0

#9 Håller med till 100%, men det viste du ju säkert ;)

Jerker Klang,

www.isil.se

Reko
0

Jag räknade på lite statistik på russens betäckningar. 130 godkända hingstar kunde ha använts. 15 av dem löste vilande licens och betäckte följdaktligen inte. Ytterligare 15 löste betäckningslicens men betäckte inget ändå. Som vanligt var det runt 100 hingstar som betäckte. Om jag delar 421 betäckta ston med 100 hingstar låg snittet på 4 ston per hingst. Delar jag stoantalet på alla 130 blir snittet 3 ston per hingst. Lite synd att Linus betäckte på betäckningsbevis tycker jag då de avkommorna då hamnar i 9000-serien av den anledningen att Linus inte visades på varken generalmönstringen eller Grevagården i våras.

ryttarn
0

#12 Ytterligare en anledning att 9000 serien borde förändras……

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#12 ..och 7 stycken!!! 😮av alla dessa 130 godkända hingstar fick 10 eller fler ston. Tycker kanske att stoägarna borde vara lite mer benägna att använda de de övriga 123 st hingstarna lite mer.🤪