Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 2012 ggr
Jagz
0

Skador och behandlingar

Hej!

Jag är lite nyfiken på vad era hästar har haft för skador och hur ni har behandlat dessa. Är din häst ofta skadad eller har du någon bra behandlingsmetod att tipsa om?

MAR1A
0

Heej! Min häst har brutit griffelbenet av en spark i hagen. Det blev självklart behandlat med en operation. Nu e han fullt frisk sen en tid tillbaka och jag kom äntligen ut och kvalade honom på Eskilstuna. Jag blev godkänd på tiden 2.23.1 och det kändes verkligen som en stor seger för mig :)

EllinoreBoy
0

Kanske inte är en skada precis, men mitt gamla russ Rymling fick ofta ont i rygg, fram kotor och knän när han hade gått för hårt och det har vi behandlat med våran laser, då mamma är equiterapeft har det vart bra att lasra och satt lite nålar i ryggen! Sen lite vila uppepå det, då blev allt finnemang!

Teja-Bea
0

Jag har också klarat mig mycket bra från skador på mina hästar. Faktiskt ingen som haft myckel eller ledskada.

Ca 3-4 ggr/år låter jag en kiropraktor (kotknackare) gå igenom hästarna för att se att de är ok. Jag tror inte riktigt på det där med laser och arkupunktur. oftast när hästen har ont i muskler så beror det på att kotor/leder ligger fel. När man behandlar musklerna med arkupunktur och laser så försvinner smärtan i musklerna. Hästen springer på, men då det kiropraktiska fleet fortfarande består så blir skadorna efter ett tag oftast ännu värre än de var innan!

Jag tror på att  ta bort grundorsaken direkt. - Men det är ju min teori..!

Jag har iaf. världens bästa kiropraktor till mina hästar!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Colt
0

Jag har haft hästar i 10 år och har aldrig haft någon som varit skadad förens i år! :(
Colt har haft en led i korset som har strulat ända sedan maj!
Det är nån led som ligger mellan svanskotan och ryggen som hoppat ur led.
Han är pigg och fräch förövrigt, man märker ingenting på honom annat än att han går orent i dem höga farterna.
Vi har varit hos ekviterapeut ett antal gånger och fått det uträttat men då han gått med det rätt länge så har han blivit lite felmusklad så leden har svårt att ligga kvar på rätt ställe.
Nu är han förhoppningsvis på bättringsvägen och ska starta i september! 
Jag kan rekomendera att åka till en ekviterapeut och ge det en försök innan man sätter in hältutredning och massa.
(vilket inte är gratis heller! )
Ekviterapeuter kan ofta hitta fel som veternärerna inte hittar.
Sen är det ju självklart att vissa saker helt klart måste ses upp av veterinären.

hannibal-roll
0

Den av mina hästar som varit skadad mest är Hannibal. Han har varit skadad så många gånger att jag nog inte minns alla….

Första gången han blev halt var på sommaren då han var 4. Först skadade han en muskel i bakdelen, orsak okänd. Blev bra med massage och special träning. Samma sommar fick han en överansträngning av böjsenorna fram, orsak okänd. Med vila och vet.behandling blev han iaf bra och kunde starta igen som femåring. I maj som 6-åring var det dax igen, denna gången trampade han fel i starten till ett monté lopp och kunde inte stödja på ena bakbenet.

Det tog tid och flera veterinärer innan felet hittades, han hade ådragit sig en ovanligt svår kotledsvrickning där kotsenskidan förstörts. som tur var var inget brutet och senorna hela. Sommaren efter var han tillbaka på banan igen men med svårigheter att trava helt rent. En svår tid följde med utredningar hit och dit, när vi fått fatt i ett fel kröp nästa fram osv. osv. Idag är han dock så gott som återställd och tävlar för fullt. Något som jag aldrig hade trott för två år sedan!

Förutom Hannibal har i stort sett ingen av mina hästar varit halta. Kan bara komma på en, russtoet Berita som halkade i hagen och blev halt högt uppe i bogen. Hon kunde aldrig tävla igen.

Mitt tips för att hålla hästarna hela och fräscha är att alltid vara noggrann med efterskötseln efter träning (kyla benen, massage, stretching, skritta av länge, liniment, lindor osv.), att planera träningen noga och vara lyhörd för hur hästen reagerar på träningen. Om skador upptäcks tidigt har man störst chans att bota dem. Rätt foder, skoning och mycket utevistelse är också jätte-viktigt.

Odena
0

Odena har varit lite känslig mot sår och om hon trampar snet så har hon ont länge men som treåring hade hon ont i ett bakben så då fick hon laserbehandling då gick hon bra och det tog sig så då tränade vi och kvalde på hösten som 4-åring och efter kvalet mådde hon inte bra i benet och hade en inflamation och då var det en kompis som sa till oss att massera med gröngröt och ge henne bovete som är inflamationhävande och då blev det bra så den sista starten det året som 4-åring så nu äter hon bovete konstant :) säsongen -06 var den bästa för henne då var hon frisk hela säsongen men på vintern blev hon låst i korset så då fick hon åka till en kotknackare som fixade till det och nu strechar vi på spec. sätt som han visade så nu funkar hon jättebra :)

DubbelE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ventil har problem med sina framkotor/knän, man får vara jätte försiktig i träningen och vilket underlag man tränar på. när jag fick hem honom 3 juli 2003 var han mer eller mindre halt på alla 4 benen, liniment, kiropraktik, massör, laser var det som fick ordning på honom och hans benbekymmer. efter 2 år fick jag äntligen ut honom på travet mot alla odds, ingen trodde jag hade honom kvar o inte ens mina föräldrar trodde det gick att få honom på travet igen och han skulle hålla för det. 2005 kvalade jag in honom på tiden 2.22.2, 8 sekunder under hans dåvarande rekord. jag kan ju avslöja att jag grinade i en halvtimme efter för jag var så glad över att han klarade det och vilken tid han gick på!

man får vara noga med att stretcha o linimenta efter varje träningspass och slarvar man får han direkt känningar i koterna/knäna. dock så blev han halt igen i mitten av september i fjol tills i början av juni iår och han har balanserat om sig själv helt, så det är väll det man har fått knölat med i 2 månader nu men nu har vi hittat det som passar honom.

ryttarn
0

Vi har varit rellativt förskonade från skador på våra hästar. Däremot låter vi, precis som Bea, vår kiropraktor gå igenom hästarna regelbundet. Hon är utbildad equiterapeft och diplomerad massör så förutom kiropraktiken blir det ofta även laser och nålar. Precis som Bea skriver är det viktigt att hitta orsaken och inte bara behandla symtomen….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[cancan]
0

Har haft lite otur med min Cancan. Hon har haft lite problem med ryggen till och från. Det visade sig att hon va sne i bäckenet så det gick upp och satte sig som en låsning i nacken. Hon fick massage och en kiropraktiker var här. Vi har ut massör emellanåt men har även testat laserbehandling och akupuktur med gott resultat.

Vi är väldigt noga med att både skritta fram och av hästarna innan/efter ett träningspass samt stretcha dom efteråt för att förebygga skador.

thilda-
0

Luddan har haft Knäledsinflammation.

Allt började med ett bråk i hagen en sommar, och det slutade med att hon fick åka akut upp till umeåhästklinik och vart inlagd i en hel vecka lite drygt.. det stod 50/50 om hon skulle leva eller hon vi ville försöka få henne till att bli frisk.. eftersom det hade tagit så hårt på leden. (en järntråd hade stuckit henne)

Jag ångrar inte en dag att vi gjorde de val vi gjorde.. Hennes starka "livsvilja" , hjärta av guld och envishet gjorde så hon tog sig tillbaka till banan och gjorde en rekordsänkning på flera sekunder :) trotts sträng vila i box en hel sommar + en massa sprutor i halsen så kämpade vi och kom tillbaka till banan :) <3 du betyder så himla mycket för mig gumman <3

gotlandsruss
0

min ponny har haft problem med koter och ett bakknä som vi behandlst och lite vila

Geminii
0

om en ponny har brutit gaffelbandet, är dt stor risk att det går upp pga att man startar för mkt?? undrar bara för att jag lånade en shettis förut som de sa att5 hon bara fick starta ett lopp per tillfälle för att skadan kunde gå upp om hon typ fick mjölksyra, men senare när de fick tillbaka hästen så började de med fälttavlan.. är inte dt ganska påfrestande??

Hannna
0

#12 En gaffelbandsskada är en typisk travhäst skada. Tror inte det är så vanligt i ridsporten. Men jag vågar inte säga någoting :P När gaffelbandet går av läker det ju ihop igen men det blir ganska stumt och därför kan de få problem med det igen.

AnnaLundin
0

#3 Och jag tror tvärtemot dig, väldigt mycket på akupunktur. För om kotor "ligger fel" så beror det på muskelspänningar som drar det snett. Och behandlar man muskelproblemen så "lägger sig kotorna rätt", om det är de termerna vi ska prata om…

Annars säjer jag hellre att när muskelproblemen behandlas så försvinner oftast grundorsaken. Och har man, som jag, sett resultaten av akupunkturbehandlingar, utförda av en skicklig akupunktör, så kan man inte annat än tro på det. Och grundorsaken behöver inte nödvändigtvis vara kotor som ligger fel - min erfarenhet är att just DET är ytterst ovanligt.
En halvblodsvalack som jag tidigare ägde hade LÄTT kunnat bli utdömd för återkommande ledinflammationer, om jag inte hade begripit att ledinflammationerna bara var en bisak till muskelproblem, som han ådragit sig efter bus i hagen… Han hade behandlats för ledinflammationer i tre ben ett par gånger, det var musklerna runt det fjärde som var ursprungsproblemet. Efter akupunkturbehandling som rätade upp honom såldes han som tävlingshäst och två år senare har de fortfarande inga problem med detta, trots att han tränas och tävlas en hel del.

På mina ponnytravare har jag inte haft några skador som kunnat relateras till deras tränande och tävlande i ponnytrav.

AnnaLundin
0

#13 Jag har aldrig hört talas om någon ridhäst som haft gaffelbandsskada, så det är nog inte så vanligt utanför travet.

DubbelE
0

#14 det är samma sak som om man själv får ont i ryggen.. det är inte kotor som ligger fel utan muskler som spänner o drar ihop sig. men jag tror på både akupunktur, kiropraktik, massage o laser :) mina hästar blir behandlade med det mästa när det är någe fel.

EmiliaLeo
0

min bröt griffelbenet som 3 åring, det läkte ihop av sig självt. han togs givetvis till en veternär och blev röntgad.. men det var så pass rakt av att det läkte ihop rätt.. har aldrig haft problem med det..

olivialundgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Liseth var halt höger fram så hon blev sprutad, i kotan hovleden och knät med kortizon, är bra nu :) 1.5 veckas vila skritta i en vecka och en vecka i normal träning och snabbjobb veckan efter.

Zoylett är halt, runt om. Eller har slagit på sej bak så hon har så ont, men är halt i båda fram så har fått tre sprutor kortizon typ för hela kroppen.

Men Daimen och Kinda klarade sje utan skador =)

Geminii
0

Tack för svaren!!

EllinoreBoy
0

#3 du får tro vad du ville om akepunktur och laser, men jag tycker ingen ska säga att det inte hjälper om man inte har testat det! när man har det tillgängligt hela tiden ser man vad det gör på hästen! Regelbandna laserbehandlingar halverar läkningstiden på många skador !!