Hästpratare
Hur går era tankar när det gäller Hästpratare eller djurpratare överhuvudtaget? Skriv vad ni tycker/tänker.
skulle va kul o prova :) men så behöver man väl inte ta allt så himla allvarligt heller de dom säger.. men endel kanske är sant? vem vet!!
eller hur håller med dig #1 skulle vara kul å prova på å höra vad dom har å säga men som sagt man kanske inte ska ta allt de säger så värst seriöst :)
ja exakt :) sen kan man ju prova och testa göra de som dom säger o så.. om det inte är allt för galet om man säger så :)
Man kanske "vinner på det i längden" om ni förstår hur jag menar :)
håller me re :) vore fan kul

Ja måste säga att ja är lite skeptisk mot såna där såkallade "hästpratare" Min kompis hade hem en sådan och hon påstod att deras häst gick orent för han inte gillade sitt blåa täcke…. HMM!?
ja man kan ju inte direkt lita på allt dom säger.. men kanske värt att testa ändå? =) och som jag nu säger.. UT I FALL ATT . det är så
min kompis hade också anlitat en hästpratare till sin tjuriga märr.. hon sa att hon skulle prata och behandla henne som om hon var en människa inte som om hon var en häst, typ berätta vad man har gjort tidigare idag osv ;S påstod även att hon inte gillade sin rutiga vojlock och därför stannade hon framför hindren… asså vissa saker kan stämma men där går gränsen…..

hahahhaha omg . färg på täckena och vojlock .. hhah ursäkta men det låter fan lite småkomiskt! hästar har inprincip bara två instinkter, fortplantning och överlevnad.. vad för färg på täcket har då ingen betydelse för ngn instinkt. hästar tänker ju inte på det viset.
jag tror inte det finns folk som kan ba: "tja hur mår du?:D" däremot finns det människor som är jävligt bra hästkännare kan kan läsa av och förstå hästarna mycket bättre än de flesta, de lyssnar och tänker som hästar..
Hästpratare är en ganska ny bransch och det är ju lite "hokuspokus" över det hela, dvs det är svårt att bevisa varifrån det de säjer kommer. Det gör att en hel del mer eller mindre oseriösa lockas till branschen för att kanske kunna tjäna lite snabba pengar på "ingenting"…
Man MÅSTE alltså ta det de säjer med en nypa salt!
Jag har anlitat hästpratare för ett antal år sedan. Det mesta som kom fram då var sådant som jag kunde relatera till respektive hästs beteende. Och då hade jag INTE ställt några konkreta frågor, utan utan släppt dit dem förutsättningslöst. Jag är övertygad om att det finns de som har denna gåva, att kunna kommunicera med djuren. Men långt ifrån alla som påstår sig kommunicera med djuren gör det nog på riktigt… Tyvärr…
OM Ni tänker anlita en hästpratare så är mitt råd att Ni ska anlita någon som blir rekommenderad av någon annan hästägare!

min mormor provade på ett av sina varmblod han sa typ (endel) att han kunde åka till kalmar och tävla men han ville inte att han skulle stå uppstallad där och då ville han ha med sej sin kompis och att han känner sej klumpig i volten och i svängarna.
Och tor att dte stämmer ganska bra, för att var rätt stor och grov så hade lite svårt med och vända upp och han älskar sin kompis som han alltid har gått tsm med.
Om man hållit på med hästar länge, så lär man sig att "läsa" deras kroppsspråk. Om det är någon som är välkänd inom genren så ok, men hur många pengahungrande lycksökare finns det? Mitt gamla russ längtade till "en ljushårig flicka i ett rött stall i skogen", där hon bott! Ha, ha hon bodde ett tag hos en mörk tjej i ett brunt stall! Sen kom hon tillbaka hit…..det där med täcken tror jag inte på heller! Men som sagt, man lär sig med tiden av hästarnas beteende hur dom vill ha det!

Jag brukar träffa en kvinna som bor på Öland, hon heter Gabriella och reser runt i sverige och pratar med hästar och andra djur.. Jag har själv haft dit ungefär 5 hästar och 3 hundar.. Måste säga att jag tror på det nästan till 100 %.. Hon studerar hästen "trampar" runt och skriver ner. Hästarna står helt stilla och det ser verkligen ut som att dem berättar saker.
Jag har fått reda på otroligt mycket som verkligen har hjälpt mig… Vi har dessutom inte berättat något om hästen innan eller något..
Sist hon var hit så kom hon hem till oss på gården och undersökte en konvalecent som vi har och hästen berättade själv vart problemet var och vi kunde i princip behandla direkt och det blev bra (med tanke på att mälarkliniken inte hittat nåt fel innan så känns de som hon hade rätt).
En häst jag hade dit förut berättade om sin bakgrund och hon berättade att hon rest en lååååång väg hit, det visade sig sen när vi kollade upp lite mer att hon var ifrån England..
Sen en komentar av en gammal märr : Där där gråskiten är en kaxig fan och han skryter alltid om att han vinner hela tiden och får alltid ha den fina vagnen… Det var va ett sto berättade om min lilla Andante :)
Så visst, man ska ta hästpratarna med en nypa salt, jag tror inte på sånna som kan sitta 1000 mil ifrån och "läsa" av hästen av bara ett kort… Men den vi träffat tror jag på, vissa saker är man ju lite skeptiskt till förstås..
var det någon som såg det där programmet Insider på tv3 för några år sedan? fruktansvärt…

Jag har haft häst pratare till några av mina hästar… De var kusligt mkt som stämde ska jag faktist säga…

Vi hade ute en hästpratare på vår vilma för skojs skull. Hon frågade hur gammal hon var och vilma sa 6 fast hon var 5, och sen gillade inte hon musik, så när vi hade radion på så gillade hon inte det och sen tyckte hon att hon hade för lite spån i boxen, så nu har hon mycket =) och sen så stack det i hennes ben ibland tydligen så hon ville att man skulle skritta mycket med henne. Och sen sa hon att hon saknade sina gamla hagkompisar från där vi köpte henne och hon beskrev liksom hur dessa hästarna såg ut och det stämde, jag tycker det stämmer.

#12 Jag har haft Gabriella och pratat me Pilla, och det ser verkligen ut som att dom pratar me varnadra. Hästen berättar och Gabriella skriver ner:) De är coolt, men som sagt sånna som kan berätta massa om hästen på 100 mils avstånd utan att knappt veta hur hästen ser ut. de är liite överdrivet. Tycker jag!

Vi hade en sådann på våran hund en gång, hon berätta att det var en snäll gammal människa som gick ut med henne verje morgon ( vilket är sant oh det var min farfar).. kommer inte ihåg mer men det var så det stämmde lite..