Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 2175 ggr
tomj
4

Bort med Poäng-Lördagar!!!

Jag hoppas innerligt att poäng-lördagarna försvinner till nästa år och byts ut mot riktiga Heldagar där man återigen kan hoppas på bra anmält och färre inställda lopp i jämförelse med poäng-lördagarnas dåliga anmälningsfrekvens och med mycket inställda lopp.

Stallmima
0

Vad har egentligen poäng-lördag för innebörd??

Rajmon
27

Nu får du väl ändå ge dig!? Det är väl bättre att vi får tävla än ingenting alls??? Dessutom är det väl ändå lite extra roligt att få tävla tillsammans med det stora travet ibland oxå? För många så känns det lite häftigare än vanliga ponnytravdagar! Varför inte bara vara glada att det hittas lösningar för oss inom ponnytravet för att få fortsätta tävla än att klaga på minsta lilla???

Rajmon
3

Anledningen till att det blivit färre lopp är inte pga att det just är poänglördagar, för det har varit dåligt anmält även under heldagarna oxå! Det beror troligtvis på att delvis propparna inte har varit tillräckligt lockande och att antalet aktiva faktiskt sjunkit märkbart..

StuteriSolo
6

År inte loppen på poänglördagarna ett tillskott till övriga tävlingsdagar?

Här i norrbotten kördes det en poänglördag på vår lokala bana här utanför Piteå och det blev tre ponnylopp med många deltagare(av tre möjliga) totalt var det ungefär 12 lopp(hann inte dit trots att vi har hela tio minuters väg…)

För att det ska bli anmält i lopp, oavsett när de körs, så måste propparna passa de tilltänkta startande!

Utan bra proppar har vi inget trav kvar, så enkelt är det!

Så det allra viktigaste för varje klubb är att se till att ni får bra proppar, även om de nu ska skrivas centralt hoppas jag att klubbana har något att säga till om!

tomj
3

# 2-3. Det handlar inte om att inte få tävla man byter bara ut poänglördagen mot en heldag och får därigenom köra fler lopp och mer varierande proppar (12-14 lopp) istället för (3-5 lopp) Tävla med det stora travet gör man redan i de enstaka loppen under bla storloppsdagarna och då med oftast större publik, men de kanske du har missat.

Anmälningsprocenten är 15-25% lägre vid poänglördagar än vid heldagar och några lockande proppar för alla kan man knappast uppnå med 2-5 lopp.

Nu är det ju så att alla kan inte tycka lika, och tycker S-T/Travsällskapen att man ska forstsätta köra Poäng-lördagar med ponnylopp så blir det så och vissa banor kommer att göra det och vissa inte.

ValentinoRossi
5

Sällskapen har inte råd med fler tävlingsdagar utan passar på att köra ponnylopp när funktionärerna finns på plats. Tror tyvärr att vi får hålla till godo med poänglördagar alternativet är att inte få några lopp alls. Sen så är det faktiskt frivilligt att åka på poänglördagar.

Tusen
2

På Sundbyholm är dessutom banan upptagen i princip varenda helg (och ibland hela veckor) av annat än trav. Jag tror att även Solvalla har så. Alternativet till poänglördagar, hos oss, är inga tävlingar alls. Så, jag håller faktiskt inte med. Det är propparnas utformning som styr om det blir lopp eller inte.

#0 Du uppyller alla kriterier för troll. Vet du det?!

palomia
21

Jag tycket det är alldeles för mycke gnäll från alla håll i dagsläget… Ponnytravet i fokus har blivit ett forum för alla vuxna att ge uttryck för alla möjliga egna "missnöjen". Sällan ungdomarna gör sig "hörda" här i dag. Inga poänglördagar, lördagstävlingar som skall börja senare ( vilket kan betyda ytterligare en övernattning för oss gotlänningar i värsta fall). Skulle vara lite roligare att läsa några konkreta tips på lösningar till att öka ponnytravets framfart i stället för att gnälla på allt som är "fel".

savrarpstuteri
4

#8 Bra inlägg 🙂! Låt oss se och leta möjligheter istället för att gnälla 🙂!

ryttarn
3

#8 Varsågod, fritt fram för dig att starta "positiva" trådar. Eller är det så att du tycker att andra skall göra det?

#7 Man skall inte kasta sten i glashus…….

Har inga större åsikter om poänglördagarna. Vi har enbart varit på en. Detta beror givetvis på propparna men även till viss del att man kör igång så illa tidigt på morgonen. Starttiden innebär att upptagningsområdet blir mindre.

Har inte 100% koll, men jag tror inte det är många poänglördagslopp i VPTS regionen som blivit inställda. Jag ser det som ett tillskott till tävlandet. Funktionärer finns ändå på plats så då blir kostnaden inte så stor för sällskapen. Kan man bara få hyfsat med anmälningar så är det knappast något fel på detta.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

palomia
8

#10 Jag undanber mig fler kommentarer från dig som är riktade direkt till mig, svara gärna allmänt i disskutioner. Jag känner inte dig men upplever allt som oftast att du bara måste "slänga" en kommentar när jag skrivit. Om det beror på att jag umgås med "fel" folk är det ännu mer beklagligt…

sandraedv
2

Tror mig ha hört nånstans att de inte kommer att köras 2014 men kan ha fel. Tycker det är tråkigt då vpts förlorar 16 ponnylopp på ett år, och fler heldagar blir det inte.

tomj
3

# 7. Som sagt man ska inte kasta sten i glashus!

VeronicaP
2

Enligt de nya tiderna som har kommit till klubbarna så verka våra tävlingsdagar krympt i stället för 4 heldagar får vi 3 tex

VeronicaP
11

Tycker nog att tonen kan vara trevligare och är man värd så kanske man ska tänka efter en gång extra innan man skriver en dum kommentar

Tusen
1

#10 och #13 Vet ni definitionen på troll? Verkar inte så eftersom ni svarar på det viset.

Jag har åsikter, ja absolut. Och jag diskuterar, ja. Jag håller kanske inte med om vad just ni skriver alla gånger, nej!

Men troll är jag INTE.

Här är lite läsnyttigt.

ryttarn
3

#11 Tonen i inlägget lägger du nog in själv. MEn det är väldigt lätt att klaga säger du, samtidigt är ju det en klagan, eller hur? Min uppmaning var enbart att istället för att klaga  på de som klagar kan du ju föregå med gott exempel och skriva possitiva inlägg. Var ingen annan tanke med det inlägget. BTW, jag har ingen aning om vem du umgås med och inte något speciellt om vem du är heller.

#16 Jag har varit aktiv på nätet innan dagens web fanns, så jag är väl förtrogen med internetttroll.
Uttrycket härrör sig från Usenet tiden och beskriver en debattör som gör tämligen meningslösa och/eller provocerande inlägg enbart i syfte att generera känslomässiga och oöverlagda inlägg.

Jerker Klang,

www.isil.se

Mille
8

Det är ju knappast så att vi får välja mellan att ha ponnylopp på en poänglördag eller en heldag utan antingen extra lopp på poänglördagen eller inget alls. Jag kör gärna lika gärna ett insprängt lopp som ett lopp på poänglördag, fördelen är ju at på poänglördagarna har vi lyckats få med två hästar! Positivt med extra tävlingstillfällen när antalet heldagar förmodigen minskar.

Frickan_mary
7

Fan va ni klagar människor! Har ingen lärt er o bara leva livet?? 

MVH Amanda Frick :)

sarahansen
9

#5 Att du skriver att ponnykuskarna får möjlighet till att tävla bland de stora under storloppsdagarna och att det i princip borde räcka är ju skrattretande! Det är nog ingen som har missat att det är så men det är väl inte bara eliten inom ponnytravet som ska få den möjligheten? För om det ska vara under de dagarna som ponnyloppen ska vara med, så kommer det bara bli samma krets kuskar och hästar som är med. Jag har kört ponnylopp i snart 12 år och det jag vet är att under alla år så har ALLA ponnykuskar tyckt extra mycket om de insprängda loppen bland stortravet. Det är speciellt och extra roligt att få komma ut och tävla bland de stora. Det ska väl vara en blandning av klasser som får den möjligheten och inte bara några enstaka?

Tycker alla ska sluta gnälla på precis allt som är just nu! Borde det inte vara vi som är aktiva och faktiskt tävlar som för diskussionen? Som många skriver här borde istället energin riktas åt vettigare tankar som gynnar ponnytravet istället för att bara klaga.

Jag hoppas dessa tävlingstillfällen blir kvar då det knappast kommer bli fler heldagar åt oss aktiva, sällskapen har inte råd och det känns ju som ett smartare drag att faktiskt då istället nyttja alla funktionärer som redan är på plats under poänglördagarna än att inte ha tävlingar alls.

CarinaA
5

# 15, personliga angrepp o dumma kommentarer gäller för alla här på sajten !!! Dock har alltid 2 personer varit undantagna den regeln här på ponnytravifocus………………………………samt oftast deras vänner också ;-) !

eken f.a
7

For oss har poänglördagarna varit jättebra de har ökat våra tävligstillfällen, vi har fått tävla på banor som annars inte kör ponnytrav. Om de försvinner får vi åka mycke längre för att starta. Det är annars ont om insprängda lopp i kat.A i vår region, men på poänglördagarna får shettisarna vara med. Bäst har det fungerat då de stora hästarna gått i de tidiga löpen och ponnyerna efteråt.

emmyhansson
10

tråkigt att endast läsa klagomål osv på denna sida nuförtiden. Av vuxna..!

Men jag tycker absolut inte att man ska ta bort poängdagarna, trots att jag tävlar med stora hästar också tycker jag det är otroligt kul att köra insprängda lopp och vara bland "de stora". Och dessutom fler tävlingstillfällen att välja på - BRA!

fijalar
0

Är det någon som har en ide om hur man kan göra för att inte ponny loppen ska bli inställda. spec i kat A. Tror inte det har varit något fel på proppen då det har varit runt 2.55, och det känns som om det finns rätt så mycket ponnyer på den tiden. Tänker främst på Mantorps poänglördagar plus dom insprängda i kat A som nog alla har blivit inställda. Är det nåt med priser kanske?

ryttarn
0

Som tillägg till det jag skrev tidigare om poänglördagar…..

Jag tror att man skall fortsätta med detta ett tag. Det tar lite tid innan nyheter sätter sig och man kan då få acceptera att det blir lite mindre anmält under en inkörningsperiod. Som de flesta människor är även ponnytravfolk vanemänniskor så det tar tid att köra in nya vanor.

Som jag skrev tidigare har vi bara varit på en poänglördag i år, man den var å andra sidan väldigt bra. Man varvade storhästloppen och ponnyloppen så det var varannan stor varannan ponny. Detta funkade väldigt bra och smidigt. Poänglördagarna blir ju heller inte så pretentiösa som när loppen går ihop med stortravet annars. Detta i sin tur gör att det öppnar upp för lopp för lite långsammare ponnyer.

Håller med #20 att det är kul att även de långsammare ekipagen får tillfälle att tävla tillsammans med de stora.  Så även om det inte är så stor publik, så syns vi för tränare och kuskar vilket på sikt säkert får upp deras ögon för hur stort ponnytravet faktiskt är.

Jerker Klang,

www.isil.se

heffaklumpa
0

I Värmland så tror jag att alla ponnylopp på poänglördagar har blivit av, rätta mig om jag har fel ;) Jag tycker att det är bra att ha dom, tyvärr så blir det lite krockar ibland så att någon annan bana i närheten kör en heldag samma helg. Då väljer iaf vi att få fler start tillfällen. Kanske att man kan börja loppen runt lunch så kan man åka lite längre sträckor till andra banor och starta på deras poänglördagar, för jag tror att den tidiga starttiden avskräcker många från att åka. Jag tycker det har fungerat bäst när ponnyloppen har gått först, för då hinner ponnyerna värma före de stora hästarna. Tycker det visas dålig hänsyn till ponnyerna från de stora ekipagen.

ryttarn
1

#26 Vi var på poänglördagen på Åmål, tyckte det var väldigt god stämning mellan storhästfolk o ponnyfolk. Vart lite stressigt med start var 15e minut, men det var samma för alla, stor som liten.

Jerker Klang,

www.isil.se

sandraedv
0

Både på Årjäng och Arvika blev ett shettis inställt. Plus att flera lopp kördes med 4-5 i..

FridaSimonsson
1

Jag som har storhäst tycker poäng lördagarna är helt kanon att de finns!

bohuslan
2

Heldagar 2014..

Bo (3*), Sk (1), Ly(1), U (3*), Sä (2)

H (1), Bs (1), G (2), Rä (1), Ro (3*)

Hg (2*), Ös (4*), B (4), D (1)

S (5), E (3*), Mp (1)

L (1),Ö (1), F (2), År (1), Åm (1), Ax (2),

Öa (3), Kr (4*), Ti (2)

Vg (2), Å (3), Hd (3)

J (4), To (4)

Vi (7*?)

Totalt 78

*= varav ett dubbeltrav

Tusen
0

#30 Vem har bestämt detta och på vilka grunder har man bestämt antalet dagar per bana?

MagganS-B
2

# 30 Varför frågetecken efter Visbys 7:a……Vi kan inte åka hur som helst i landet och tävla utan att åka båt, så det är jättebra för vårt ponnytrav att ha många heldagar!

Vad det gäller poänglördagar så är det väl helt perfekt att köra tillsammans med dom "stora" hästarna, kanske det kan göra att fler blir intresserade av ponnytrav och låter sina barn få köra!

bohuslan
0

#30,31 Detta är underlaget som skickats ut till klubbarna/banorna från högre ort..

Maddus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker också det är bra att det är ponnylopp då det är B-loppsdag :)

Väldigt svårt här uppe i Boden och få ihop en heldag så då är det bra då de också kör ponnylopp på en sån här dag!

Tusen
0

#33 Vet du vad de grundar sig på för att göra just den fördelningen mellan banorna?

bohuslan
0

#35 Tyvärr inte….

Tusen
0
VeronicaP
3

Jag har ju eg svårt att fatta att Tomelilla kan få 4 heldagar om jag ska vara ärlig (inte så att jag missunnar dem det)

Men när stora banor inte får behålla sina så tycker inte jag att de kan vara försvarbart.

Sen en annan sak att de ska vara uppehåll från tävlandet på sommaren är en annan sak jag inte förstår riktigt

Tusen
0

#38 Jag tror inte tävlingsuppehåll under sommaren gäller i hela landet. Tror det finns banor som har tävlingar under sommaren också

tomj
4

#38. Vid en snabb genomgång jag gjort om jag väger olika kriterier mot varandra finner jag att dessa fyra banor bör få en extra heldag: Örebro - Eskilstuna - Bollnäs - Hagmyren.

Sen kan jag tycka att de 9 banorna längst i söder som har max 27 mil reslängd till varandra har har ett par extra för mycket.

Om man nu skulle omfördela Heldagarna.