Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 784 ggr
Beeea
0

Boden 19 augusti

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Boden har en heldag 19 augusti. Så vilka hade tänkt starta? Vilken propp?

amandahandersson
0

Nej, ingenting för mig ;(

Fullkomliga skitproppar för Juppe, Zolle är inte i tävlingsform…

Jag kommer ta kort och skriva referat till loppen ist. Någonting måste jag ju sysselsätta mig med ^^

Ogge
0

Sindy hade väldiga dåliga proppar..men funderar iallafall på att anm i propp 5. 1140 m. 2.55 tillägg intervall 2,5s/20 m enda proppen att anm i för henne.

Hon har nu ca 7.700 med rek 2.45

amandahandersson
0

Jag förstår inte för allt i världen varför shettispropparna är såhär!?
Juppe har inte ett enda bra lopp…

Jag har gjort en slarvigare "statistik" på hur Bodens shettisar genom att kolla på startlistor och resultatlistor. I "tempo" ordning!!
Det är säkert fel nånstans, rätta gärna till då! : )
(Lucky Luke - 3.28, ej tillhörande Boden längre!)
Müsli - 3.23,9, 400:-
Solos Unika Primula - 3.07,5a, 750:-
Bårarps Pinto Blaze - 3.03,3, 4.008:-
Mimmi Pihl - 2.52,6, 4.225:-
Olivia - 2.52,5, 10.552:- (?)
Telia - 2.48,7, 9.610:-
Smevallens Eminent - 2.45,9, 11.950:-
Sindy O - 2.45,4, 7.725:-
Norrskenets Hotrod - 2.44,8, 9.675:-
Jikas Sue-Fia - 2.42,5a, 9.535:-
Kålkulla Advocat - 2.41,3, 12.415:-
Norrskenets Jupiter - 2.40,3, 13.975:-

Propparna är;
3.15,0 och sämre - 1 bodenponny kan vara med (självklart att det ska vara ett för lägsta klassen, tycker jag iaf)
Högst 4.000 - 2 Bodenponnyer kan vara med
Lägst 2.000, för ponnyer som inte segrat under 2007 -  8 Bodenponnyer kan vara med
Högst 6.500 -  4 Bodenponnyer kan vara med, men propen är lämpad åt 2 av dom.
Grundlag 2.55 - alla kan vara med.
Lägst 7.500, 20 m v v  9.000, 40 m v v 10.000,   60 m v v  18.000 - 8 Bodenponnyer kan vara med.

Jag undrar.. Varför inte lägga 2.55-proppen på 2.50 ist? Hälfen av ponnyerna är ju under 2.50 nu!
Och bara en fråga… Vart kan jag vara med och tävla med Juppe, utan att ha 2.20-ponnyer 20 meter bakom eller jaga från 100 meters tillägg på 1140?
Är det så svårt att göra en propp som faktiskt gynnar oss med lite snabbare hästar!?

Är väldigt besviken…

Beeea
0

Tycker också att shettispropparna har varit lite konstiga. Men är de gjorda för Bodenpållarna eller är det för att locka upp hästar nerifrån?? Tror själv på det senare alternativet…

amandahandersson
0

Även de flesta av hästarna nerifrån har ju passerat 6.500….
Fattar ändå inte varför dom inte kan bjuda oss med snabbare shettisar på en bra propp ;(

PippiL
0

Kanske för att propparna ska vara inne 3 månader i förväg???

amandahandersson
0

Redan då hade den större delen av Bodenshettisarna över 6.500!
Och dem enda hästarna som sänkt rekordet med "mycket", är Jikas Sue-Fia och Telia.

Och om propparna ska va inne 3 månader i förväg, varför publiceras dom 2  1 och 1/5 månad före!?

PippiL
0

#7 För att dom ska hinnas gås igenom och godkännas.

amandahandersson
0

#8, okej, och det tar 1 och 1/5 månag… Aja.

Inge Boden för mig och Juppe! Norrbottens guld kan ses på Bergsåker
den 10 augusti!
Efter Bergsåker väntar en veckas vila, sen vanlig träning, och sen kanske Solänget 7 september.. Annars är det tomt på tävlingsschemat till oktober.

Ändå tråkigt att det inte finns nå lopp på Boden, sista året man kör

PippiL
0

Vet inte hur eran klubb gör. Men våran skriver proppar så att alla hästar kan starta. Oftast (om det inte är auto eller stängda lopp) har man två proppar man kan starta i. En som är bättre och en som är sämre. Men alla klubbar, oavsett vart man har snabbaste hästen, har problem med att få dom snabbaste hästarna på start. För då finns det för få som anmäler, så då blir det oftast proppar där man vet att det finns ett antal som kan anmäla även om de snabbaste får stå på mycket tillägg. I annat fall så finns ju stor risk för att det blir för få anmälda och loppet helt ställs in. För man kan inte räkna med att långsammare hästar ger bort en massa meter för att dom snabbaste ska få mindre tillägg.

PippiL
0

I och med att eran klubb har så få shettisar med den spridningen så räknar säkert dom som gör propparna, men hästar i andra klubbar. För annars skulle ni ju inte få ihop mer än ett lopp iaf.

Billy
0

#9 Solänget den 7 september är en pengapropp.

amandahandersson
0

#12, jag vet. Men högst 20.000, det är så Juppe kan vara med. Visst möter vi på 2.30 hästar, men det är 3.000 i första pris!

Sen är en V75-helg alltid trevligt.

#11, Innan Juppe gick och blev snabb ponny hade han alltid lopp.
Men nu… Ingen propp som gynnar honom minsta lilla………… Bara ett lopp med 100 meter tillägg på 1140, och ett lopp där han lika gärna kan få 2.15 hästar 20 meter bakom? Vad fan är det för stil!?

jonasjo
0

Håller helt med dig Amanda..helt usla proppar för shettisar. Vet ännu inte hur vi ska göra om vi ska anm eller inte,blir mycke tillägg på 1140m..Sindy har inte så många tävlingsdar att välja på så det är trist att man inte ens kan vara med i Boden. Och kanske sista säsongen Evelina kör Sindy med..trist!

amandahandersson
0

#14, jo det är verkligen tråkigt! Jag startar ingen alls som "protest" eller vad man ska säja…
Men Umåker, Skellefteå, Solänget och Bergsåker har heldagar i höst, så det blir väll å åka lite….

Jag hoppas vekligen att det blir bättre proppar nästa år för shettisar.
Nog för att jag inte får köra själv, men för Bodenshettisarnas utvecklings skull och för att min egna lilla Juppe ska få fortsätta tävla.

Förstår inte varför Boden inte peppar fram sina snabba shettisar!? När jag började tävla var snabbaste shettisen på 2.58, idag är det på 2.40! Varför inte peppa på, uppmuntra och se utvecklingarna ist!?

Miii4
0

Herregud nu får ni ge er.
Tycker inte att 55 är en så dålig propp om man ser till era bodenponnysar. Det är dessutom 20 meter per 2,5 sekunder!
När min shettis hade rekord på 41 startade vi i 55 lopp, UTAN intervallhcp. Ska ni bara leta "snälla" lopp får ni nog vara beredda på otroligt långa resor (längre än nu) och mkt färre.

Sedan tycker jag att om det är så pass illa som ni beskriver problemt, så ta upp det i era klubbar. Det är antagligen ni som valt er styrelse och proppmakare. Gillar ni inte dom så ge er valberedning nya förslag inför nästa år.

amandahandersson
0

#16, jag har tagit upp det i klubben.

Miii4
0

#17 fortsätt med det e mitt tips. Nån gång får dom lyssna, annars gräver dom ju sin egen grav som inte ser till sina medlemmar. Det straffar sig i längdeN!

jonasjo
0

Amanda har du inte kvar Lucky luke längre??? Vart är han då?

amandahandersson
0

#19, han är tillbaka hos ägarna i Kalix! Han är en jättefin pålle med ett jäkla driv i steget, och när han får det att stämma kommer han bli en kanonfin travhäst! Främsta skälet till att vi lämnade tillbaka honom var att jag köpte unghäst, och sen jag hade inte tiden att ge honom, som han behövde. Hade jag haft ett år till kvar  på shettis hade jag absolut behållt honom! Men nu är det ju så att det här är mitt sista ;(
Skitfin häst, Lukii.. Socialare och snällare häst får man leta efter! Saknar honom så!

StuteriSolo
0

Det är ingen som provat att räkna hur intervallen slår mot rekodhandicap? Hur fort behöver era ponnyer gå för att hinna upp framförvarande? Ofta är ju intervallerna gynnsamma för de snabbare hästarna det är de som tjänar på dem. De behöver oftast inte ens gå i närheten av sina rekord för att kunna vinna eller bli placerade. Och ska propparna vara inne 1/5 har man ju problem, då hade inga heldagar hunit köras här i norr!!!!

StuteriSolo
0

Med rek. hcp grl 2.55 skulle Sindy stå på 1380 och Jupiter på 1420

PippiL
0

#14 har du räknat på Sindy alls. Hon tjänar ju på proppen,…

amandahandersson
0

Skiter i om jag tjänar på det eller inte. Norrskenets Jupiter startar inte! Och inte Zolero heller.

Jag är less på dåliga proppar på hemmabanan.

amandahandersson
0

#21, 1/5 hade min Juppe hunnit vinna ett lopp och tjänat över 10.000:-.

jonasjo
0

#23 Nu var det ju inte den dist. som #22 räknade ut som det är den 19:e..skulle aldrig anm till ett sånt lopp nu.  det jag menar är att det är så trist att det bara finns ett lopp att anm till när det är i Boden

amandahandersson
0

#22, du har räknat ut det där helt galet! Jag räknade ut det nyss, och jag fick distansen 1244,5, alltså 1240! Samma som i jag skulle fått i det här loppet!!

Alltså - Juppe varken förlorar eller tjänar på det. Han tjänar välla 4 meter.. Men wow! Ändå! Starta som typ nummer 15 i ett 1140 lopp.. Med 100 meter tilläg… Körde 100 meter tillägg på 1140 under bodens dubbeldagar, hade nr 9.. Å det var MINST SAGT slalomkörning för min del, för att komma fram.

jonasjo
0

Säger som Amanda igen..Sindy skulle ha stått på dist 1200m på gr.l 2.55  alltså 20 m längre…undrar hur räknar du #22? Ändå långt för ett lopp som är 1140 vore annars om det var 1640.

PippiL
0

Har roat mig med att kolla vad Boden har kört för lopp i år där ni har startat.

29 mars - högst 15.000 kr

Jupiter hade då 9775 kr och rekord 42,6 
Han startade inte men skulle ha haft 100 m tillägg i ett 1640 m lopp och stå på samma start Eminent 45,9 och Olivia 55,7

Sindy hade då 6025 kr och rekord 45,4
Hon stod på 1640 m. Borde ha stått på 1740 m jämfört med häst med sämst rekord. Tjänade 100 m.

3 juni Piteå
Grundtid 3.00,1 - 1640 m

Sindy stod på 1700 m, borde ha stått på 1780 m, **tjänade 80 m.
**Jupiter stod på 1720 m , borde ha stått på 1840 m, tjänade 120 m.

2.40 och sämre, 20 tillägg för vv seger, 1640 m
Sämsta häst hade 56,5 stod 20 m bakom Sindy, på 1680 m

Sindy stod på 1640 m, borde ha stått (räknat på sämsta häst) 1760 m om sämsta häst stått på start, tjänade 120 m + dom 20 som hon stod före sämsta häst.

Jupiter stod på 1700 m, borde ha stått (räknat på sämsta häst) 1800 m om sämsta häst stått på start, tjänade 100 m + dom 20 som sämsta häst hade i tillägg.

15 juni 6.000 - 15.000 kr

Sindy stod på 1640 m borde stått på 1700 m räknat på häst med sämst rekord, tjänade 60 m.

Jupiter stod på 1680 m, borde stått på 1740 m räknat på häst med sämst rekord, tjänade 80 m.

29 juni - autolopp
Jupiter hade 4 st som hade bättre rekord i sitt lopp, 3,7 sek var snabbaste snabbare. 3 st. var före i mål av dom.

Sindy hade 1 i sitt lopp som var snabbare, 6 tiondelar snabbare rekord hade den. Den hästen vann.

1 juli
1640 m grundtid 2.45,0
Jupiter stod på 1680 m , borde stått på 1680 m, tjänade inget.

Sindy startade inte i detta lopp trots att hon hade stått på start med sina 2.45,4 (endast 9 startande)

Högst 5 segrar 20 m vv seger 1140 m
Sindy stod på 1160 m, borde stått på 1220 m, räknat på sämsta hästs rekord. Tjänade 60 m.

Högst 5 segrar 20 m vv seger, 1140 m
Jupiter stod på 1240 m, borde stått på 1260 m, räknat på hästen på start. Du tjänader 20 m. Räknar man på hästarna på 20 m tillägg så tjänar du 160 m på dom.

Det är dom loppen som Boden har kört hitintills. Det verkar som om Boden har skrivit ut bra, mao väldigt fördelaktiga proppar till båden Jupiter och Sindy.

Eller?

amandahandersson
0

Hej,

Först och främst tycker jag att det är tråkigt att du är anonym. Men samtidigt smickrande, eller skrämmande, att du har ett sånt enormt intresse för min älskade lilla gosse, Norrskenets Jupiter och mig själv. Kul, eller?

Du verkar kunnig om saken, men visst tjänar även fler hästar än Juppe och Sindy i de lopp som gått i Boden?

I samma lopp som du säjer att han tjänat på, har han även förlorat.
Tex.
**Boden 15 juni
**Här glömmer du att Juppe står 20 meter tillägg på en ponny med 2.37 i rekord. Och att han startar på samma volt som en 2.41,5 ponny - då hade han rekord 2.41,2.

**Boden 29 juni
**Juppe har 3 snabbare hästar i loppet. Och hurru, han hade inga fler lopp att vara med i den dagen!?  Ett lopp på en heldag, kul!

**Boden 1 juli
**Juppe tjänar ingenting på första loppet. Skrivet som om det lika gärna skulle kunna vara en rekordhandicap propp.

I det andra loppet tjänar han visserligen på vissa ponnyer, MEN åter igen glömmer du att han står 40 meter tillägg på en 2.37 ponny..

Men det diskussionen handlat om är att det inte finns mer än en propp för snabbare ponnyer, och dessutom en propp som skulle kunna varit bättre. Och det är helt ointressant om det skulle vara penning eller rekord.

jenniferaronsson
0

bla bla bla bla bla.

Jag kommer, så passa er ;)

CarinJ
0

Jag tycker att du borde vara nöjd om du kunde starta i tre lopp på en dubbelhelg…. och om än bara ett lopp  passar din ponny denna heldag så kan det ju inte vara så att de kan skriva propparna bara för att passa just din ponny.
Hur många 2.20-ponnyer måste du ha flåsande i nacken? De växer väl inte på träd här uppe, precis?
Du kan inte vara besviken på PippiL för att någon kollar hur det slår, för du räknar väl inte med att dina inlägg BARA ska appplåderas!
Det är tråkigt att läsa att du klagar så mycket och ofta på dem som tar ansvar och lägger ner OCEANER av ideell tid på dig och dina klubbkompisar. Jag vet mycket väl att ni har haft tur i Boden som har en kärntrupp som jobbat i klubben i många år och har en enorm kunskap och känsla för ponnytrav och ungodmsarbete. Dem ska ni vara rädda om och stötta.
Självklart ska man få vädra sina åsikter, men det vore ju kul om det även gällde det som är positivt.

StuteriSolo
0

oj, jag kollade visst fel, men alla vet ju att 145 sekunder är det samma som 2.45 i rekord….. Man ska inte snabbkolla när man gör tusen andra saker. Nu är det medeltidsveckan på gotland som gäller, så våra hästar vilar i form till tävlingarna, så vi blir nog inget hårt motstånd:) Och angående proppskriverier, det blir svårt att göra lopp som blir perfekta till alla hästar när det ine finns så mycket hästar att välja på, men vi måste ju ha gjort något bra i år då klubben haft rekordmånga anmälningar till heldgarna hittills. Syns på tävlingsovalen!

Millaaann
0

#33 145 sek är inte 2.45, snarare 2.25…60+60=120 +45 = 165 ; 2.45 i rekord…

FridaSimonsson
0

Varför klaga så mkt igentligen ;P
Man bestämmer själv om man anmäler elr inte : )

Advocat kan iaf vara med i  loppet för ponny som inte segrat under 07 ^^,
bra tänkt Booden ;)

Visst, det finns dåliga proppar men dom kan ju inte alltid vara bra liksom..
Min åsikt om det hela :)

PippiL
0

#30 Det är klart att du inte är den enda som tjänar på propparna. Det finns oftast några stycken. Vad jag ville visa på är att du gnäller och gnäller, och skäller och skäller, TROTS att du har haft schyssta lopp att starta i på hemma plan.

Kolla på loppen du ska vara med i på Bergsåker. Som du själv innan listorna kom har skrivit att du måste anmäla till tävlingar 50-60 mil bort för att få lopp som är bra. Dom loppen är väl inte så bra? Ok, så kan det bli ibland och vill man åka så är det ok. Inget fel i det. MEN sluta gnäll. Din klubb har inte skrivit ut dåliga proppar till dig i år.

Och när det gäller att "bara" få tävla i ett lopp på en heldag. Hur många gånger tror ni (du och Jonasjo) att vi har möjlighet att tävla i två lopp på en heldag. Kommer vi med i ett med varje häst är vi då nöjda. Ni är bortskämda Flört

jonasjo
0

#36 Höörudu!!!Jag har aldrig skrivit att vi vill tävla i två lopp/dag med Sindy… Vi har bara anm Sindy i ett lopp iår vid heldagarna..vi vill inte vara med i två lopp med henne/dag.Så det är inte alls det jag menar,utan att det inte fanns så mycke att välja på i den klassen. Hade den proppen varit 1640 hade jag inte sagt så mycke..sluttjatat om det nu

PippiL
0

#37 Du skrev i inlägg #26 "det jag menar är att det är så trist att det bara finns ett lopp att anm till när det är i Boden"

Det tolkar jag som att du ville att det skulle finnas två lopp att anmäla till. En fråga bara, varaför ska klubben ordna två lopp till din häst, om du ändå bara anmäler i ett? Då blir ju risken stor att det blir för lite hästar i nåt av loppen.

jonasjo
0

#38 Vem du nu är?? och inte kan stå för ditt namn…  Jag menar inte alls att klubben ska ordna propp för vår häst..finns väl fler.. och det vet jag i den klassen. Menar att det hade varit bra om det fanns iallafall två propp att välja mellan..tycker NPTS gör bra proppar och bra tävlingar här, inte nåt ont om dom..men synpunkter får man väl ha utan att det ska bli sån diskution om det..

PippiL
0

#39 Klart du får ha synpunkter, men det har du inte ensamrätt till… Det jag reagerar på, är både din och Amandah_s åsikt om att det är skitproppar till Bodens heldag.

Sindy har 7725 kr och ett rekord på 2.45,4.
Enl. rekordhcp skulle hon i prop 5 stå på 1200 m. Exakt vad hon också får i detta lopp med tidsintervall. Ja, men det är väl inte mycket att ha 60 m tillägg. Springer hon på sitt rekord, så är hon ju ikapp.

Tittar man på vilka hästar som finns hos er, vad dom har i pengar och tid, så är propparna helt ok. Man kan ju inte skriva proppar för hästar som inte finns. Och eran Sindy måste ju ha stått väldigt bra inne i dom lopp hon har startat i (penninghcp). Hon har ju haft väldigt lite pengar på sig i förhållande till sitt rekord, om man jämför med andra shettisar i Boden.

jonasjo
0

Okej….

jonasjo
0

Karl-Oskar ska nog ut i propp 10 1.500-15.000 är i bra form nu efter han varit sprutad i ett knä sen förra dubbeldagarna, Frida gör ett jättebra jobb med honom Glad

jenniferaronsson
0

Orka gnata.

fan_idole
0

Inlägg nr 30 - här har signaturen verkligen skärpt till sin svenska. Börjar t.o.m. meningar med stor bokstav. Bra! Och använder skiljetecken precis där de ska användas. Ännu bättre! Men allra bäst, kommer för en gångs skull med sakliga argument. Lysande!

FridaSimonsson
0

Jo Carina Oskar han är på topp ;)

PippiL
0

#42 Karl-Oskar har ju för ett par år sedan gått här nere. En jätte fin häst. Hoppas det går bra med honom nu när ha är sprutad. Han har väl sänkt massor av sekunder sedan han flyttade norrut? Skrattande

FridaSimonsson
0

# 46, Ojj ojj, han har sänkt från 2.22 - 2.01

Och har nu senaste jobbat gått låångt under 2 min, så jag hoppas verkligen han gör det i lopp ; )

amandahandersson
0

#44, min svenska är det vanligtvis inget fel på, mitt betyg i svenska är VG+ (jag har haft MVG på samtliga mina uppsatser som jag skrivt under 7an och 8an). Och i dagens samhälle skriver vi ungdomar med ett så kallat "internetspråk", vilket innebär förkotningar och även att vi inte använder oss av stor bokstav och punkt, pga. att det tar mer tid att skriva då.

Vill även tillägga att russpropparna för den här dagen var riktigt bra, för er som efterlyser positiv kritik.

Jennie_A
0

#48 Men när man läser många "ungdomsinlägg" (vad jag tror är ungdomar i alla fall) på denna sida, och dess "internetspråk" så får man ju hoppas att dom inte pratar som de skriver… Om de gör det så verkar det som de inte riktigt har alla hästar hemma ;o)

Jag som äldre generation men fortfarande ganska ung har i princip lärt mig smileys, men vissa tecken fattar jag fortfarande inte…

jonasjo
0

#46 Jodu…han köpte vi av Marlené Lundqvist från Halmstad,gått jättebra sen vi köpte honom..vann också sitt första lopp här uppe och också sin första seger, var i Mars -05. Nu har han 7 segrar!  Så det är faktiskt våran ögonsten Glad

Kan tillrätta visa Fridas inlägg innan nån annan gör det Fundersam han hade rek. 2.20,6 när han kom till oss och inte 2.22

På bild: första segern kusk Frida Simonsson

Håller också med Amanda att russpropparna var bedytligt bättre Flört

MarieSim
0

Hej alla!

Jag tycker att detta är en jättetrevlig sida at vara inne på och kika runt. konstaterar att det finns många duktiga tjejer och killar vad det gäller ponnytrav runt om i Sverige.

Men jag fuderar ofta på varför man ska vara hemlig de är väl ändå så att de man skriver står man väl för,och alla har ju rätt att ha sina egna åsikter men man ska ju kunna diskutera runt dem och ändå vara vänner.

Jag tycker och kanske fler med mig namnge er och stå för vad man tycker och tänker  mest reko , men jag måste säga att de är en liten kvot som gömmer sig så kliv fram och visa vem ni är.

Bara en åsikt jag har Förvånad

Mvh Marie

PippiL
0

#51 Hej!

Jag tycker också att man ska kunna diskutera runt olika åsikter och ändå vara vänner. Men av erfarenhet vet jag hur mycket skit snack det blir, och hur ovänner folk kan bli pga. olika åsikter.

Spelar väl ingen roll att man är anonym, man kan ju diskutera ändå, så länge det är sakligt.

ozzkan
0

Men Amandah, du tjänar ju som sagt på 2.55 loppet. Varför inte starta?

SkMajs
0

Jag funderar om att starta russet i 2.15 loppet :) och shettisen i högst 7000:- det var ngt mer lopp för honom men har inte så långt minne!

Belindaa
0

Om mamma går med på att fara till Boden så ska jag starta i 3.15 loppet :)

Beeea
0

Anmälningen går ut idag 16.00:D Synd bara att man måste vänta tills imorgon på startlistorna:S