Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettavel
Läst 1219 ggr
Felicia244
0

Finns chans att få skäck?

Hej! Jag har ett brunt russto utan tecken och hon har haft 2 föl. Det ena efter Nordman är fux utan tecken och det andra efter Tyson || är helbrunt. Mitt sto är e silverboy och hennes mamma är brun men har fått avkommor som är fuxar med stora bläsar. Hon har även tigrerat långt bak. Men nu till frågan! Om jag skulle betäcka henne med en skäck(Stig-Helmer) finns det någon chans att man får en skäck eller en fux med stora tecken?

Guling
0

#0  Är ena föräldern skäck så har du 50% chans att få ett skäckföl. 😉

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

PernillaJ
6

#1 Det kanske stämmer om den ena föräldern är dominantskäck, men det skäckanlag (Splashed White) som vi har inom gotlandsruss är recessivt och kräver att båda föräldrarna är anlagsbärare. Det enda garanterade sättet att få ett skäckigt russföl är att para två skäckar, som alltså båda är homozygota för (eller med andra ord har dubbel uppsättning av) skäckanlaget.

Guling
0

#2  Vilket "tråkigt" skäckanlag… (Får lov att läsa på om det!)

Men då är ju det enda sättet att få veta om man KAN få ett skäckföl att göra ett genstest på stoet för att se om hon bär på skäckanlaget…?

Det var ju inte hur man garanterat får ett skäckföl som efterfrågades, utan om stoet ovan kunde få ett…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Teja-Bea
0

Ja ett DNA-test är enda sättet att vara helt säker.

Men genom att titta på stamtavlan så kan man ganska säkert se om det finns chans över huvud taget.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus